Дослідження черкаського онлайн-видання «Про все» та полтавського онлайн ЗМІ «Полтавщина» щодо замовних матеріалів, опублікованих під час місцевих виборів 2020.
Черкаське ЗМІ «Про все» має охоплення 356.48 К у програмі SimilarWeb. Є найбільш відвідуваним медіа Черкаської області разом з містом Черкаси. Новинна стрічка даного медіа містить 1181 новину за період з 5 вересня по 1 листопада включно. З них – 26 матеріалів політичної реклами, промаркованих відповідно до законодавства. Позначають такі матеріали словами «політична реклама», «передвиборча агітація» в кінці тексту, що відповідає Закону України «Про рекламу». У таблиці подані всі кандидати та партії, матеріали про які були подані згідно з вимогами чинного законодавства. Найбільшу кількість маркованих матеріалів присвячено партії «Слуга народу», зокрема кандидату на посаду міського голови Віталію Ільченку (8 матеріалів).
Кандидати/партії | К-сть маркованих текстів |
Партія «Слуга народу» (Віталій Ільченко, Владислав Керей) | 11 |
Партія «Національний корпус» (Дмитро Кухарчук) | 4 |
Партія ВО «Черкащани» (Олег Петренко, Сергій Шамара, Віталій Шило) | 4 |
Партія «За майбутнє» (Анатолій Бондаренко) | 2 |
Партія «Демократична сокира» (без прив’язки до конкретного кандидата) | 2 |
Партія «Перемога Пальчевського» (без прив’язки до конкретного кандидата) | 2 |
Партія «Європейска Солідарність» (Оксана Циганок) | 1 |
Переважно зустрічалася:
- агітація певного кандидата через дискредитацію опонента. Наприклад, у новині за 26 вересня під назвою ««Де тонко, там і рветься»: некомпетентність мера привела до затоплення вулиці Жужоми в Черкасах» кандидат у депутати міської ради Черкас від «Слуги народу» Владислав Керей критукує чинного очільника міста, закидаючи й безгосподарність всієї мерії.
- агітація через підтримку кандидата: «Сьогодні заручився підтримкою, яка значить дуже багато. Координаційна Рада учасників бойових дій при ОДА підтримала мене в якості кандидата на посаду міського голови. Дякую побратимам» (з новини «Ветерани Черкащини підтримали кандидатуру Кухарчука в мери» за 30 вересня).
- агітація-ознайомлення: «Команда кандидатів на місцеві вибори до Черкаської міської ради від політичної партії «Перемога Пальчевського» зібрала представників різних громадських організацій, учасників волонтерського руху, меценатів, заслужених майстрів спорту, адвокатів, юристів та успішних управлінців» (з новини «У Черкасах презентували команду до міської ради від партії «Перемога Пальчевського»» за 1 жовтня).
- агітація через позитивні дії: «Нова фотозона та символ незламності з’явився у черкаському сквері «Юність». Новим культурним об’єктом Черкас став камінь із тесаком, який неможливо витягти. Лідер черкаського осередку політичної партії «Національний корпус» Дмитро Кухарчук розповідає, що ідея подарувати місту цей пам’ятник виникла через нав’язані міфи про створення Черкас» (з новини «Нацкорпус подарував Черкасам нову історичну пам’ятку» за 19 жовтня).
- агітація через обіцянки реконструювати/побудувати/зробити. Наприклад, новина «На якому етапі зараз обіцяний «Слугою народу» дитсадок на Митниці?» за 3 жовтня.
Водночас є немаркована реклама, тобто «джинса». Із загальної кількості матеріалів за аналізований період було знайдено, окрім маркованої політичної реклами, 28 матеріалів з ознаками замовності. До ознак політичної «джинси» належить:
- відстоювання і просування в матеріалі певної політичної партії;
- недотримання балансу думок;
- відсутність у матеріалі інформаційного приводу;
- згадка про проблеми, вирішення яких пов’язане згідно з текстом матеріалу лише з обранням певної політичної сили;
- емоційне забарвлення;
- часте вживання словосполучень «кандидат на посаду міського голови; на посаду президента», «народний обранець», «депутат» і т. д.;
- можлива наявність у матеріалі символіки політичної сили (на фото, наприклад).
У випадку порушення будь-якого із попередніх пунктів, матеріал зараховувався до політичної «джинси». Найбільше в онлайн-медіа «Про все» містилося прихованої реклами стосовно партій «Слуга народу», «Національний корпус» та їх кандидатів. Дані щодо кількості матеріалів з ознаками замовності, представлені у таблиці.
Кандидати/партії | К-сть немаркованих текстів |
Віталій Ільченко, партія «Слуга народу» | 5 |
Партія «Слуга народу» (без прив’язки до конкретного кандидата) | 4 |
Дмитро Кухарчук, партія «Національний корпус» | 3 |
Партія «Національний корпус» (без прив’язки до конкретного кандидата) | 2 |
Володимир Педько, партія «Національний корпус» | 1 |
Сергій Амброс,партія «Національний корпус» | 1 |
Павло Мосійчук,партія «Національний корпус» | 1 |
ВО «Черкащани» (без прив’язки до конкретного кандидата) | 1 |
Олег Петренко,ВО «Черкащани» | 1 |
ВО «Батьківщина» (без прив’язки до конкретного кандидата) | 1 |
Ірина Плетньова, партія «За майбутнє» | 1 |
Віталій Красюк, партія «Європейська солідарність» | 1 |
Сергій Кудактін, партія «Європейська солідарність» | 1 |
Сергій Воронов, ВО «Свобода» | 1 |
У таблиці не позначені матеріали, які мали на меті дискредитувати опонентів. Такі матеріали зараховувалися до «джинси», адже в них порушено баланс думок. Так, у новині ««Здоровий глузд і порядність ніхто не скасовував», — Голуб ініціюватиме підписання Меморандуму про чесні вибори в Городищенську ОТГ» за 28 вересня не надано слово власнику ФГ «Наумець», що зареструвався кандидатом у депутати від партії «Самопоміч». Натомість містяться лише звинувачення від представника місцевого осередку «Європейської Солідарності». Наприкінці тексту – відкрита агітація: «Чесна конкуренція – це, перш за все, повага до виборця. Тож, якщо учасники виборчого процесу не тільки декларують, а й сповідують цінності чесних та прозорих виборів, запрошую до співпраці!». Матеріал відповідним чином не промаркований.
Приклади «джинси» відповідно до ознак, зазначених вище.
У новині за 16 вересня «Кухарчук подякував меру за підтримку своєї кандидатури на виборах» відсутній інформаційний привід, використовується словосполучення «кандидат на посаду міського керманича». Матеріал не позначається як реклама, тому є політичною «джинсою».
У новині за 23 вересня ««Цей сучасний потяг – результат командної роботи партії «Слуга Народу», – Віталій Ільченко» просувають політичну партію «Слуга народу» та їхнього кандидата на посаду міського голови Черкас Віталія Ільченка. Автор матеріалу вдається до власних емоційних суджень, що порушує журналістські стандарти: «І ось урочистий момент – потяг, схожий на сучасний лайнер, рушив, залишаючи по собі відчуття чогось фантастичного, адже досі перон міста Черкаси бачив старі дизелі, вироблені понад 40 років тому».
У матеріалі за 9 вересня «“У Черкасах буде Стратегічна програма розвитку міста!”, – Віталій Ільченко» є згадка про проблеми, вирішення яких пов’язане відповідно до тексту лише з певною політичною силою та кандидатом від неї: «Перед початком сесії Віталій Ільченко запитав: “Чи чув хто з присутніх про існування Стратегічної програми розвитку міста Черкаси?”. Відповідь була одностайною: “Ні”. Не секрет, що такого плану в Черкасах сьогодні не існує. І ось Віталій Ільченко поставив за мету його створення».
Висновки
З-поміж 1181 новини з 5 вересня по 1 листопада включно знайдено 26 матеріалів промаркованої політичної реклами відповідно до законодавства та 28 матеріалів з ознаками замовності. У відсотковому відношенні передвиборча «джинса» становить близько 2,4 % від загальної кількості матеріалів. Найбільшу кількість маркованих та немаркованих матеріалів присвячено Віталію Ільченку від партії «Слуга народу» та Дмитру Кухарчуку від партії «Національний корпус». Політична реклама та матеріали з ознаками замовності містили агітацію певного кандидата через дискредитацію опонента, агітацію із залученням осіб, що підтримують кандидата. Також матеріали містили обіцянки реконструювати/побудувати/зробити, події за участю кандидатів або їхні позитивні дії, агітацію з метою ознайомлення з представниками від партії.
Полтавське інтернет-видання «Полтавщина» має охоплення 1.40 М у програмі SimilarWeb. Є найбільш відвідуваним онлайн ЗМІ в Полтавській області та обласному центрі. У новинній стрічці за період з 5 вересня по 1 листопада включно знайдено 1090 матеріалів. Політична реклама не маркується відповідно до чинного законодавства. Під замовними матеріалами вказується прізвище автора або ж пресслужба кандидата. Деякі матеріали взагалі немаркуються або зверху мають літеру Р, або зазначають «Партнерський проєкт», однак усі ці позначення вводять читача в оману. Можемо лише здогадуватися, що йдеться про рекламу, коли бачимо такі позначення. Відповідно до ЗУ «Про рекламу» (ст. 9) матеріал повинен маркуватися словами «реклама» або «на правах реклами». У новинній стрічці за вказаний вище період віднайдено 383 замовних матеріалів, з них – 28 матеріалів, направлених не на піар певних політичних сил, а на дискредитацію опонентів.
Партії піарили багатьох кандидатів з різних міст та сіл Полтавщини, тому в таблиці згруповані кандидати за партіями. Найбільша кількість замовних матеріалів стосувалася кандидатів від партії «Довіра» (73 тексти політичної «джинси») та «Рідне місто» (71 текст політичної «джинси»). Отже, рейтинг політичних сил такий:
Партії | Кількість «джинси» |
Партія «Довіра» | 73 |
Партія «Рідне місто» | 71 |
Партія «Слуга народу» | 45 |
Партія «Соціал-демократична партія» («Партія простих людей Сергія Капліна») | 38 |
Партія «За майбутнє» | 36 |
Партія ВО «Батьківщина» | 25 |
Партія «Сила і честь» | 22 |
Партія «Удар» | 14 |
Партія ВО «Свобода» | 7 |
Партія «Європейська солідарність» | 7 |
Партія «Опозиційна платформа – За життя» | 3 |
Партія «Радикальна партія Олега Ляшка» | 1 |
Партія «Українське об’єднання патріотів – УКРОП» | 1 |
До таблиці не увійшли дані про кандидатів, що не представляють жодну партію, є самовисуванцями, а також матеріали без чіткого замовника, що покликані дискредитувати опонентів, наприклад, новина «Як Михайло Кононенко руйнує громади Полтавського району» за 12 жовтня.
Увесь замовний матеріл має агітаційний характер. Його можна згрупувати за спрямуванням:
- агітація певного кандидата через дискредитацію опонента. У новині «Сергій Каплін: «Олександр Удовіченко став синонімом слова «затор» для полтавців» за 23 вересня звинувачує свого політичного опонента в імітації роботи та відмиванні коштів, обіцяє зробити Полтаву «справжньою столицею»: «Логіка Удовіченка та його мафії проста — вигребти з бюджету останнє перед виборами, які вони з тріском програють. Розваливши комунальні підприємства, вони знову віддали підряд харків’янам. Звичайно, не без вигоди для себе. Крім того, це спроба створити перед виборами хоча б якусь видимість роботи, — наголошує лідер «Партії простих людей» Сергій Каплін. На жаль, через крахоборів, які засіли у міській раді, ми пасемо задніх у всіх рейтингах, а на столицю схожі лише величезними заторами. Після перемоги на цих виборах зробимо так, аби Полтава стала справжньою столицею: освітньою, спортивною, медичною, інфраструктурною. І найперше, що для цього треба — викинути мафію удовіченків, шамот, чепурків із міськради».
- агітація-ознайомлення: у новині «ВО «Свобода» Полтавщини йде на місцеві вибори!» за 16 вересня представлені кандидати до Полтавської обласної ради, кандидати в депутати до Полтавської міської ОТГ та інші.
- агітація через позитивні дії: «Придбали сучасний електроенцефалограф для дитячої лікарні ► команда Удовіченка» новина за 22 жовтня або матеріал за 7 вересня «Нардеп Дмитро Нальотов направив 100% депутатської субвенції на медицину».
- агітація через обіцянки реконструювати/побудувати/зробити. У матеріалі «Сергій Каплін: «Шамота, Удовіченко та будмафія хочуть забудувати Половки — Партія простих людей не дасть!» за 8 вересня обіцяє втілити такий план дій: «1. Ми негайно починаємо зустрічі у цих дворах та збір підписів проти такого будівництва. 2. Ми проведемо альтернативні громадські слухання з приводу такого будівництва. 3. Ми негайно готуємо позови до суду та скарги до правоохоронних та інспекційних органів. 4. Ми організуємо Марш Полтавою проти Будівельної мафії, Удовіченка, Бєлоножка та Шамоти, які хочуть забудувати Половки. 5. Ми пройдемо містом до кожного депутата міськради додому, аби висунути ультиматум».
Приклади «джинси»:
Матеріал «Автор «Вата шоу» Андрій Карпов іде у мери Полтави від «Європейської Солідарності»» за 12 вересня не маркується як «політична реклама» відповідно до чинного законодавства. У новині містяться заклики проголосувати за кандидата: «Тому я вирішив йти на вибори міського голови Полтави. Йти від єдиної, як я вважаю, проукраїнської та проєвропейської партії — «Європейська Солідарність». — заявив Андрій Карпов, — Вважаю, що саме наша команда — молода, професійна, патріотична дозволить зруйнувати корупційні схеми, які тут є. І дозволить Полтаві нарешті рости. Прошу вас, друзі, підтримайте «Полтаву»!». Журналіст не дотримується балансу думок, порушений стандарт повноти та достовірності: «Заява викликала серед партії розбіжності. Деякі партійці, імена яких не будемо називати, запропонували на посаду міського голови очільницю полтавської обласної організації «Європейська Солідарність» Ніну Южаніну, щоб припинити суперечки».
У новині «Сергій Іващенко: для Мамая та Матковського політика й влада у місті — це бізнес» просувається кандидат Сергій Іващенко від партії «Слуга народу». Журналіст не цікавиться такою позицією кандидата з наведенням фактів. Не надає слово обвинуваченим. Використовуються фотографії кандидата та команди від цієї політичної сили. Матеріал є піаром політичної сили та кандидата, який жодним чином не позначений як рекламний.
Новина «Артлайн-Полтава» «відвоювало» у суді право на розміщення 12 білбордів у Полтаві» за 16 жовтня проілюстрована зображенням рекламного щита з гаслами партії «Слуга народу». У новині не йдеться про політичну силу, матеріал не промаркований, тому не зрозуміло, чому саме використали таке зображення для ілюстрації. Матеріл розглядаємо, як такий, що містить ознаки замовності.
Гендерні стереотипи
У новині «Комфорт і порядок. На чолі Нехворощанської громади — жінка» за 16 жовтня у самому заголовку пропагуються гендерні стереотипи.
Висновки
З-поміж 1090 матеріалів, опублікованих в інтернет-виданні «Полтавщина» в період з 5 вересня по 1 листопада включно, замовні не маркуються взагалі або ж не відповідно до чинного законодавства. За цей проміжок часу знайдено 383 матеріали з ознаками замовності. У відсотковому відношенні політична «джинса» становить 35,1% від загальної кількості зазначених новин. Найбільша кількість замовних матеріалів присвячена політичним силам «Довіра» та «Рідне місто», кандидатам від цих партій. Проаналізований матеріал переважно містив агітацію-ознайомлення, дискредитацію опонентів, агітацію через обіцянки та позитивні зміни.
Загальні висновки
Отже, найбільш відвідувані черкаське онлайн-видання «Про все» та полтавське «Полтавщина» мають замовні матеріали за аналізований період. Останнє не містить жодного правильно промаркованого тексту відповідно до ЗУ «Про рекламу». Черкаське ЗМІ має майже однакову кількість маркованої та прихованої політичної агітації. Загальна чисельність новин за період з 5 вересня по 1 листопада включно, опублікованих на двох медійних ресурсах, теж приблизно однакова: 1181 новина (онлайн-видання «Про все») та 1090 матеріалів (онлайн-видання «Полтавщина»). Щоправда, різниться відсоткове співвідношення політичної «джинси»: 2,4 % в черкаському ЗМІ проти 35,1 % в полтавському. Як бачимо, майже в 15 разів більше прихованої реклами має сайт «Полтавщина».
Спільним для двох медіа є використання агітації в політичній рекламі за такими спрямуваннями: агітація через обіцянки щось зробити; агітація-ознайомлення з політичною силою та кандидатами від неї; агітація через позитивні дії/зміни, зроблені партією або власноруч кандидатом; агітація певного кандидата через дискредитацію опонента.
У черкаському ЗМІ найбільше просували Віталія Ільченка від партії «Слуга народу» та Дмитра Кухарчука від політичної сили «Національний корпус». У полтавському медіа «Полтавщина» замовні матеріали найчастіше стосувалися партій «Довіра», «Рідне місто» та їхніх кандидатів.
Авторка – Юлія Мартиненко, студентка 1 року навчання магістерської програми «Журналістика» Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА.
Матеріал підготовлений в рамках курсу «Журналістська етика» магістерської програми «Журналістика» Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА. Викладачка курсу – Демченко Олена Василівна, Ph.D.