Аналітика

Джинса в регіональних медіа: Київ та Київська область – студентська робота

Оприлюднено

Моніторинг медіа Києва і Київської області («Великий Київ» та «КиевВласть») на виявлення прихованої політичної реклами чи антиреклами, знаної також як джинса.

Порушення журналістських стандартів є пересічним явищем в українській журналістиці. Дуже часто українські журналісти подають інформацію заангажовано, посилаються на сумнівні джерела чи публікують політичну рекламу без маркування. Особливо висока ймовірність зустріти матеріал, спрямований на поліпшення або ж створення позитивного іміджу політичних партій, у виборчий період.  5 вересня 2020 року в Україні розпочався виборчий процес місцевих виборів, який тривав до 24 жовтня.  Для аналізу прихованої політичної реклами чи антиреклами київських ЗМІ був проведений моніторинг, що охопив увесь виборчий період і тиждень після нього: з 5 вересня по 1 листопада 2020 року. Об’єктом роботи були новини онлайн-медіа «Великий Київ» та «КиевВласть», що є одними з  найбільших інтернет-ресурсів про місто Київ та область: у жовтні їх відвідали 720 та 570 тисяч  людей відповідно згідно з даними веб-ресурсу Similar Web.

 «Великий Київ»

Інформаційне агентство «Великий Київ» опублікував впродовж п’ятого вересня – першого листопада 2020 року 1994 новини, з яких 214 мали політичний характер. Більше половини, а саме 136 політичних новин, мали характер політичної реклами без відповідного маркування. Вони знаходилися в рубриці «Новини» та деякі – в «Мегаполіс». Найбільшу увагу видання присвятило партіям «Слуга народу» та «Європейська солідарність», про яких вийшли 49 та 41 матеріал відповідно.  

За вересень 2020 року у 7 новинах була  критика Зеленського, а у 16 – партії «Слуга Народу». В той же час схвально відгукувалися про подружжя Порошенків та партію «Європейська солідарність» в 11 новинах відповідно. Про «Слугу Народу» опублікували  лише чотири позитивні  новини впродовж жовтня, які стосувалися кандидатів в Київраду.

Протягом вересня-жовтня не було опубліковано жодної компрометуючої новини щодо «ЄС», а про «Слуг Народу» опублікували  – 45 новин.

 «Великий Київ» виразно підтримував Петра Порошенка та його партію і водночас докладало усіх зусиль, аби дискридитувати партію «Слуга народу» і Президента України Володимира Зеленського. Для цього використовувалися різні методи:

  1. Акцент на негативних сторонах у представників «Слуги Народу». Зокрема, кандидатку на посаду мера Києва Ірини Верещук називали «піраткою» – «Оригінал/піратка. Як Верещук “позичила” в шотландців рекламу» (5.09.2020), підозрювали у підкупі виборців яблуками – «Раніше – гречка, тепер – яблука. Як Верещук з електоратом спілкувалась» (26.09.2020). Особливу увагу звертали на політиків Миколу Тищенка та Олександра Дубінського: «“Не заздри лох”: як Дубінський хизувався штрафом за неправильну парковку»(18.10.2020), «Гроші на вітер: Микола Тищенко витратив більше 1 млн грн на агітацію, але вибув з гонки за посаду мера Києва» (21.09.2020). Низка матеріалів відверто наголошувала на неправильних рішеннях Президента: «Українцям не варто очікувати пенсії європейського рівня – Зеленський» (17.09.2020), «“Зеленський поставив завдання розправитись зі мною до виборів”, – Лерос» (18.10.2020) 
  1. Про «Європейську солідарність» та Петра й Марину Порошенків «Великий Київ» писав винятково позитивно й критикував владу Зеленського за «переслідування»: «Проти Порошенка “наплодили” ще 15 проваджень» (11.09.2020). Новинні матеріали часто не мали інформаційного приводу: «Подружжя Порошенків відвідали теплі читання Сергія Жадана» (15.09.2020). Також складалося враження, що «Великий Київ» виконує обов’язки піар-агенції Марини Порошенко: «Місцеві вибори будуть індикатором всього, що відбувається в країні протягом останніх півтора року” – Марина Порошенко» (12.10.2020)

Видання також підтримувало партію Віталія Кличка «Удар», про яку опублікували 18 новин протягом вересня-жовтня: «Кличко гарантує, що оновлені шляхопроводи в Оболонському районі прослужать 35 років» (30.09.2020), «LOL. Кличко “тролить” Верещук фото з зонтиком» (18.09), «Кличко перемагає у першому турі – результати паралельного підрахунку голосів» (26.10)

Також опубліковані були 7 антирекламних новин про Пальчевського та його партії, 6 новин – проти Притули, але й 2 – на користь кандидатів «Голосу». 3 матеріали стосувалися критики «Опозиційної платформи – За життя». 

3 новини позитивно висвітлювали «Радикальну партію», 2 новини – партію «Наш край» та 1 новина – партію «Батьківщина».  Нижче наведені відповідні приклади:

  1. Про кандидата в мери Києва від «Голосу» Сергія Притулу розповідали через скандали та смішні речі: «Притула представив свою команду. У ній опинився мем “Гарольд”» (28.09.2020), «“Я тут живу”. Ну, або там. Скандал довкола Притули»  (14.09.2020)
  2. Подібно говорять про Андрія Пальчевського. Акцент на скандалах та суперечливих висловлювань: «Партія-привид, бізнес в Москві та зв’язки з окупантами. Що ховається за “Перемогою Пальчевського”» (15.09.2020), «Кандидату в мери Києва Андрію Пальчевському вручили погони офіцера ФСБ» (09.10.2020)
  3. Розповідь про «ОПЗЖ» через порушення родичів членів-партії: «Карантин не для всіх. Син Медведчука влаштував вечірку з нагоди свого весілля» (14.10.2020)
  4. Олег Ляшко та члени його команди як можливі герої для вирішення усіх проблем: «“Я повертаюсь”. Ляшко йде в народні депутати, бо “при владі – зелені невігласи”»

«КиевВласть»

Інтернет-видання «КиевВласть» мало цілковито іншу політику розміщення замовних матеріалів порівняно із «Великим Києвом». «Великий Київ» розміщував їх переважно у рубриці «Новини» та зрідка у «Мегаполіс», натомість у «КиевВласть» – у рубриці «Выборы» та «Тексты». Наприклад, у  рубриці «Выборы» публікувалися матеріали  не з прихованою політичною рекламою, а з відверто рекламними текстами. Новини містили фотографії із зображенням кандидатів у депутати часто із використанням партійної символіки. «КиевВласть» опублікувало 342 матеріали, спрямовані на поліпшення або ж створення позитивного іміджу політичних партій. По суті лише 1% опублікованого не був  джинсою. До трійки партій, що найбільше замовляли такі матеріали, були: «Слуга Народу» – 111 публікацій, «За майбутнє» – 89, «Європейська солідарність» – 72. Про інші партії писали менше: «Партія Пальчевського» – 43 матеріали, «Удар» -29, «Свобода» – 27, «ОПЗЖ» – 5. Від однієї до трьох публікацій вийшли про «Батьківщину», «Голос», «Екологічну альтернативу», «Нові обличчя», «Наш край» і партії «Єдність». 

Поширеними способами викладу матеріалів були – цитати кандидатів, хороші зроблені справи, обіцянки, «синдром жертви». Нижче наведені відповідні приклади:

  1. Слуга Народу. Корисні ідеї запропоновані партією: “Слуга Народу” підтримала найменш захищених українців (09.09.2020). Також у заголовках часто використовуються цитати політиків: «Роман Гах: “Наша программа предлагает качественно изменить Борщаговскую ОТГ для нового поколения”» (10.10.2020), «Единый электронный рецепт сэкономит пациентам здоровье и деньги – Николай Конопелько» (23.10.2020). Новини у стилі порад: «Кандидат до облради від Зе-команди по округу №6 Олена Ругаль: “Бажаю кожному виборцю проявити себе як господар на власній землі!”» (2.10.2020)
  1. За майбутнє. Технологію цитат використовували піар-менеджери і партії «За майбутнє»: «“Я – лікар і багато років займаюся акушерством, патологіями вагітності, репродуктивними технологіями” – кандидат до Київради В’ячеслав Камінський (відео)» (22.10.2020). У заголовах також викриваються проблеми, які потребують вирішення:  «У київських медзакладах для ковід-хворих бракує ліжок для мам з дітьми – В’ячеслав Камінський» (14.10.2020). Шокуючі фрази: «“Если вы пренебрегаете этими цифрами, значит вы сознательно убиваете своих избирателей ради прохода во власть!” – Вячеслав Каминский» (12.10.2020)
  2. Представники «Європейської солідарності» теж активно використовували методи цитат кандидатів й вказівки проблем: «Вадим Гедульянов: Своєю некомпетентністю влада поставила під питання легітимність місцевих виборів» (09.09.2020) Цікавою, є інше: коли одну й ту ж новину подавали тричі: «У селах Ржищівській ОТГ встановлюють вуличне освітлення» (28.09.2020), «На вулицях Ржищева Київської області встановлюють LED-освітлення» (05.10.2020), «На вулицях Ржищівській ОТГ за підтримки осередку партії “Європейська Солідарність” встановили LED-освітлення» (20.10.2020). У Європейської солідарності використовують наголос на єднанні: “Європейська Солідарність” може стати центром об’єднання патріотичних і проєвропейських сил, – Георгій Цагареішвілі (17.10.2020)

  1. Партія Пальчевського виристовувала систему необґрунтованих прогнозів: «“Перемога Пальчевского” проходит в Киевсовет» (26.10.2020), критика влади: «Пальчевский: “Власть 6 лет не занимается ливневками, а люди тонут в лужах”» (20.10.2020),  «Пальчевский заподозрил Кличко в желании порыться в его телефоне»(16.10.2020)
  2. Свобода використовує патріотичний порядок денний: «“Свобода” не змінює своїх поглядів, – Олексій Кайда» (22.10.2020)
  3. Партію «Удар» підозрювали у причетності до злочинів: «Активісти вимагають засудити соратника Кличка і Густєлєва Осипова за розкрадання бюджету, – “Єдність.Інфо”» (20.20.2020). 8 матеріалів супроти «Удару» є антирекламою.

Висновки

«Великий Київ» та «КиевВласть» під час виборчого періоду 2020 року публікували багато прихованої політичної реклами. Частина джинси у «Великого Києва» становила 63% усіх політичних новин з 5 вересня до 1 листопада. «КиевВласть» у рубриці «Выбори» містив джинсу до 99%. 

Різниця у поглядах видань: «Великий Київ» відверто підтримував Петра Порошенка та його партію, «Удар» разом з Віталієм Кличком. Головною метою видання було спаплюжувати репутацію «Слуг народу» та Президента України Володимира Зеленського.

«КиевВласть» публікував замовні матеріали від політичних сил усіх напрямків: і від «Слуг Народу» «За майбутнє» й «Перемоги Пальчевського» до «Європейської солідарності» та «Свободи». Мовна політика видання – російська, однак  публікації про кандидатів від «ЄС», «За майбутнє» та «Свободи»  були винятково українською мовою.

Також варто сказати, що у цих виданнях дуже мало траплялося матеріалів про «Батьківщину», «Голос», «ОПЗЖ», «Радикальну партію».

Автор – Врублевський Станіслав, студент 1 року навчання магістерської програми «Журналістика» Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА.

Матеріал підготовлений в рамках курсу «Журналістська етика» магістерської програми «Журналістика» Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА. Викладачка курсу – Демченко Олена Василівна, Ph.D.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *