Інститут демократії ім. Пилипа Орлика, який досліджує регіональні медіа, з наступного року на постійній основі також досліджуватиме регіональні телеграм-канали, адже їхня популярність стрімко зростає. Про це під час презентації, яка відбулась 1 листопада в пресцентрі Укрінформу, повідомила медіаекспертка, аналітикиня Інституту демократії імені Пилипа Орлика Наталія Стеблина. Вона також представила дослідження контенту 10 популярних телеграм-каналів із регіонів.
«Ми в Інституті демократії вже тривалий час вивчаємо регіональні професійні медіа, у нашій вибірці як правило найпопулярніші газети та інтернет-сайти вісьмох регіонів. Але ми бачимо, як шалено зростає телеграм, тому з наступного року ми плануємо оцінювати якість контенту саме в телеграм-каналах, найбільш популярних у регіонах, звідки люди беруть інформацію», — сказала Наталія Стеблина.
Аналітики Інституту уже дослідили 10 різних телеграм-каналів з різних міст і регіонів: «Одесcа INFO Новости», «Х**вий Херсон», «Дніпро оперативний», «Хвий Дніпро», «Одесса как она есть», «Захід Головне», «Хмельницький LIVE», «Новости Одесса», «Запальничка», «Труха Днепр».
Їх оцінювали за такими критеріями, як достовірність, відокремленість фактів від коментарів, баланс думок, повнота, доступність, відсутність мови ворожнечі. За кожним із цих критеріїв каналу давали одну з трьох оцінок: 0 — зовсім не дотримано, 1 — мінімальна оцінка, 2 — максимальна оцінка. Максимально можлива оцінка — 12 балів.
За абсолютно всіма критеріями телеграм-канали програють регіональним медіа і це при тому, що в регіональних медіа, за словами Наталії Стеблини, теж не все добре за цими показниками.
Найвищу оцінку за таким підрахунком отримав телеграм-канал «Хмельницький LIVE» — 8,3 бала в сумі. При цьому середня оцінка регіональних газет та інтернет-сайтів — 9,2.
«Дуже цікаво, що телеграм-канали саме західних регіонів виявилися трошки якіснішими, ніж телеграм-канали Дніпра й Одеси. Але, звісно, ми будемо з’ясовувати далі, чому це так», — сказала Наталія Стеблина.
Основні проблеми телеграм-каналів полягають у тому, що в їхніх дописах часто нема посилань на джерела, незрозумілий контекст новини: наприклад, пишуть, що є мітинг, але не пишуть, хто і чого вимагає.
Телеграм-канали відзначаються засиллям немаркованої реклами, але з джинсою (політичні замовні матеріали) поки що великої проблеми нема. Проте, як зазначила Наталя Стеблина, це тому, що наразі немає виборів.
Деякі канали, котрі до повномасштабного вторгнення дуже часто поширювали відверті російські наративи, після 24 лютого 2022 року припинили це робити, і за словами Наталії Стеблини, зараз це буває рідко.
Нагадаємо, згідно з даними соціологічного дослідження про споживання медіа в Україні, проведеного USAID та Internews, українці все частіше дізнаються новини з телеграм-каналів — за рік цей показник зріс ще на 12%. Якщо у 2021 році лише 21% українців користувалися телеграмом для споживання новин, то у 2022 році цей показник зріс до понад 60%, а у 2023-му — до 72%.
Головне фото: Наталія Стеблина (Максим Поліщук / «Детектор медіа»)