Медіа Донеччини наразі здебільшого працюють в екзилі. Причина зрозуміла – війна і спричинена нею обов’язкова евакуація населення. Судячи з результатів моніторингу, який експерти Інституту демократії імені Пилипа Орлика провели в перший тиждень серпня, евакуація є домінантною темою місцевих сайтів. Зважаючи на те, що паперові видання в Донецькій області не виходять вже декілька місяців, єдиним джерелом актуальної достовірної інформації залишаються саме інтернет-сторінки зареєстрованих медіа, зокрема, газет і радіо.
Зрозуміло, що віддалена робота журналістів і редакторів впливає на якість контенту. Експертна група, що опрацювала за тиждень 556 матеріалів, оприлюднених на восьми популярних в регіоні сайтах, помітила, що редакції вимушено втрачають локальність. Сайти великих міст, які раніше намагалися інформувати суто про місцеві події та проблеми, «розширили географію» принаймні до області. Наприклад, краматорський сайт «Восточный проект» приділяє увагу подіям в Авдіївці, Дружківці, Костянтинівці, Слов’янську. Сайт «Вільного радіо» з Бахмута інформує своїх читачів про те, що відбувається на вільній та окупованій частинах Донеччини, а також публікує новини про Луганщину.
Водночас ще у січні цього року експерти звертали увагу на певною мірою штучне намагання сайту Краматорська «6264» зробити місцевим будь-яке повідомлення. Про це свідчать, наприклад, такі заголовки: « Кому из краматорчан и на сколько повысят пенсии в марте» або «Когда нужно делать тест на коронавирус – рекомендации краматорчанам от МОЗ». Зрозуміло, що ніяких окремих рекомендацій для краматорчан МОЗ не видавав. Наразі сайт припинив «притягувати за вуха» загальну інформацію. А от маріупольський ресурс «0629» підхопив цю ідею і, за спостереженнями дослідників, намагається хоча б у заголовку загальну новину зробити регіональною.
Наприклад, в матеріалі «В яких сферах маріупольцям легше знайти роботу» йдеться про всеукраїнські процеси, які коментує заступниця директора департаменту реалізації політики занятості Державного центру зайнятості Олена Мельник в ефірі загальнонаціонального телемарафону. При цьому вона жодним чином не акцентує увагу на маріупольцях.
«Редакції, безумовно, мають право самостійно вирішувати, про що та у який спосіб інформувати свою аудиторію, яка наразі з великою ймовірністю так само, як і журналісти, перебуває не вдома. Але, нагадаємо, відповідність заголовку тексту та користь для споживача є базовими вимогами до якісної журналістики, – каже медіа експертка Донецької групи Ірина Черниченко. – Відчутно, що колегам іноді не вистачає ресурсу на те, щоб додати запозиченому тексту місцевого бекграунду, і це цілком зрозуміло, зважаючи на обставини, в яких працюють журналісти Донеччини. Але маніпулювати увагою читача в заголовках – не вихід».
Олена Самойленко,
медіа експертка ІДПО