«А виявляється, ми не помічаємо ознак маніпуляцій у своїх житомирських газетах!» – робили висновок учасники тренінгу, виконуючи практичну вправу.
Тренінг «Як не стати інформаційною маріонеткою?» відбувся у залі обласної універсальної наукової бібліотеки імені Олега Ольжича за організаційного сприяння Житомирського прес-клубу.
Завдання насправді було ніби легким: порівняти матеріали на розгорнутих сторінках друкованих видань і побачити, чим вони відрізняються. Зауваження були різні, та врешті разом із тренером Інституту демократії імені Пилипа Орлика Аллою Федориною з᾽ясували: публікації, обведені однією лінієчкою – «просто» публікації, а ті, що обведені двома, – рекламні.
Більше – жодної додаткової позначки. Спробуй здогадатися, якщо ти не екстрасенс або ж не починаєш читати газети з кінця, з вихідних даних дрібнюсіньким шрифтом, де вказано наклад, редактора та «особливості» лінійок на шпальтах! Тобто того, чого споживач зазвичай не читає.
Між тим, ішлося на спілкуванні, закон зобов’язує позначати рекламу зовсім інакше. Як саме, – також обговорили на зустрічі.
Тренінги з медіаграмотності ІДПО проводив у Полтаві та Конотопі, Чернівцях і Охтирці, Хмельницькому і Чернігові… Проблеми, помічені у виданнях Житомирщини, типові, на жаль, для багатьох сьогоднішніх українських видань – із певними нюансами, звісно. Та за всіх нюансів наймення подібним прикладам одне: маніпулювання аудиторією та маніпуляції з професійністю.
Учасники підсумували: всі їх сподівання щодо навчання, окреслені кожним на початку зустрічі, справдилися. Проте дехто висловив побажання отримати принагідно ще більше інформації про форми маніпуляцій та можливості їх виявлення.