Як розрізняти отруйні інформаційні «страви», навчалися на тренінгу в Чугуєві

Тренінг в Чугуєві

«Ой, і як його зрозуміти, де та правда написана?» – скрушно зітхає жінка. «Так оце ж послухаємо і будемо знати! А чого ж ми сюди прийшли?» – оптимістично відповідає інша.

Це – звичайна розмова на тренінгу з медіаграмотності. Як підсумок – ще одна цитата, по завершенню: «Я навіть не замислювалася, що можуть бути ознаки, які допомагають відрізняти дезінформацію. Тепер орієнтуватися буде легше…»

Чугуїв, тренінг, 2018Оце «не замислювався» дуже характерне для аудиторій, де в вони не були – у Конотопі чи Чернігові, Сумах чи Полтаві, Охтирці чи Житомирі, – говорить регіональна експертка Інституту демократії імені Пилипа Орлика, координаторка ГО «Сумський прес-клуб», заслужений журналіст України Алла Федорина.

Старше покоління виховувалося у дусі «вір написаному в газеті»; середньому було не до аналізу інформації – у час перемін швидше аналізують, як і за що прожити; молодь часто сприймає інформацію, як жуйку, – не розрізняючи смаку і не перетравлюючи…

Чугуїв, тренінг

Проте тренерка зазначає ще деякі характерні риси таких зустрічей – позитивні. Перше: на навчання приходять люди небайдужі. Друге: якщо і потрапляє на зустріч людина випадкова, яка не розуміє навіть власних очікувань, вона швидко включається в тему й найчастіше врешті робить висновок: цікаво і потрібно!

Тренінг «Як не стати інформаційною маріонеткою?», що відбувся в Чугуєві Харківської області, також зібрав людей небайдужих. Тих, хто усвідомлює сьогодні, що в час гібридної війни вислів «слово – зброя» далеко не образний. А якщо у тебе хочуть поцілити, треба вміти завдати удар у відповідь, принаймні – ухилитися від «пострілів».

Молодіжний хаб «CITY», такий собі «шматочок Європи» у Чугуєві, зібрав громадських активістів, працівників культури та освіти, волонтерів, журналістів… Вони навчалися розрізняти інформування і пропаганду; обговорили стандарти роботи ЗМІ та проблему їх дотримання у дійсності; згадали, кому в Україні належать основні телеканали та як «замовляє музику» той, хто платить; дізналися, що існують не тільки «чесно рекламні», але й неналежно марковані матеріали та «джинса» – відверто замовні публікації та сюжети, що їх недобросовісні ЗМІ намагаються видавати за інформаційні повідомлення.

Чугуїв, тренінг, 2018

А ще учасники обговорили, як ідентифікувати фейкову інформацію та запобігати її поширенню.

Чимало прикладів, цікаві відеоролики, робота в групах, роздаткові матеріали – для подальшого використання… «Активні чугуївці отримали певне «щеплення» від фейків і відтепер умітимуть розрізняти інформаційні повідомлення від маніпуляцій», – говорить правозахисник, керівник Центру правових і політичних досліджень «ДУМА» Юрій Чумак. Саме «ДУМА» організаційно посприяла проведенню тренінгу за проектом Інституту демократії імені Пилипа Орлика.

Проект із моніторингу місцевих ЗМІ у таких тренінгах отримав логічне продовження своїх завдань. Адже важливо не лише виявити якість інформаційного продукту, не лише зауважити виробникам; а й пояснити споживачам, яка інформаційна «їжа» може їм зашкодити.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *