У Гадячі на Полтавщині спілкувалися з теми медіаграмотності

Коли почалося переднавчальне знайомство і тренерка сказала, що мова йтиме про маніпуляції, відразу відгукнувся один із учасників: які маніпуляції?! «…У нас немає ніяких маніпуляцій! Я не раз працював у виборчих комісіях, – ніхто не маніпулював». Що поробиш: люди вже налаштовані на чергові вибори – черговий, до речі, парад маніпуляцій, але при цьому щодо себе поняття «маніпуляція» застосовувати не хочуть. Відгонить воно чимось недобрим…

Домовившись, що про вибори говоритимуть хіба дотично, почали ніби здалеку. З того, що хіба не маніпулятором є кожен із нас у буденні? І наші маленькі спекулювання на любові («якби ти мене любив, то не йшов би на футбол, а поїхали б до мами»), страхові («знову двійку отримав? Місяць не підпущу до комп’ютера!») чи інших почуттях – чи не звична кожному ситуація? Учасники тренінгу «Інформаційні пастки та як їх уникнути» погоджуються: а таки так! Проте побутове маніпулювання локальне і може бути локально шкідливим чи й не шкідливим. А якщо це маніпулювання у сфері медіа?.. Тоді небезпека перестає бути локальною і переходить у розряд суспільних, ціною яких стає загроза незалежності країни, існуванню її державності.

Аудиторію тренінгу в Гадячі на Полтавщині склали люди різні, та переважно зрілі. Підприємці, тимчасово непрацюючі, депутати місцевого самоврядування та громадські активісти. Серед останніх – і пенсіонери… До реєстраційного списку багато хто не записав електронних адрес, очевидно, за відсутності таких. …Жінка ділилася на перерві: «Я з села приїхала. Дома троє внуків, роботи багато, але ж треба з людьми поспілкуватися, почути щось нове»… Хтось, дізнавшись, що тренерка Алла Федорина, заслужений журналіст України, координаторка регіональної експертної групи Інституту демократії імені Пилипа Орлика, викладає у Сумському державному університеті, розпитують про виш – багато у кого в Сумах навчаються діти та внуки…

Довірлива атмосфера на навчанні – запорука ефективної роботи. А, попри життєвий досвід, навіть представники старшого покоління потребують ефективності – впізнавання ознак маніпуляцій для критичного сприйняття інформації, що нас атакує. Аудиторія літніх, до речі, одна з найвразливіших у час виборів. Адже старше покоління звикло вірити газеті, радіо, телебаченню апріорі – так десятиліттями виховували радянських людей. Тому, коли мова йде про фейкові фото та відео, тексти – навіть книжок! – зала сповнюється увагою. Це справді те, що треба вміти впізнавати. «Реально корисна інформація була, – підсумовує депутат районної ради підприємець Петро Пилипенко, – А я, чесно кажучи, спочатку дуже сумнівався, чи варто йти тренінг. Добре – не пропустив».

Молодих журналісток із «Гадяцького вісника», схоже, більше зацікавила сесія про журналістські стандарти, подання рекламної інформації. Втім, судячи з відгуку у Facebook редакторки газети Надії Страшко, цікавими для мас-медійниць були й інші теми.

І як завжди дякуємо @Irina Kurochka та Полтавський прес-клуб за можливість бути на крутих тренінгах. Нам сподобалось».

USAID

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *