14 липня 2018 року, у Старобільську, Луганської області в STB city Hub відбувся тренінг “Як не стати інформаційною маріонеткою”, організований Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика. Тренінг проводився за підтримки Internews Network.
У тренінгу- дискусії взяли участь вчителі, лідери громадських організацій, викладачі, пенсіонери, підприємці, фотограф, студенти Луганського національного університету ім. Т. Шевченка, що через окупацію переїхав з Луганська до Старобільська, й школярі.
Темою, що передбачала відповідь на питання: як боротися з фейками і пропагандою, зацікавилися навіть активні пенсіонери і мами з дітьми.
Найбільшу групу склали журналісти. А наймолодшим учасником став тринадцятирічний Юрій Татаренко.
Світлана Єременко, виконавча директорка Інституту демократії імені Пилипа Орлика, керівниця проекту з моніторингу регіональних ЗМІ, розповіла про напрямки діяльності Інституту, проект з моніторингу медіа та важливість підвищення рівня медіаграмотності у суспільстві в умовах інформаційної війни.
Під час тренінгу-дискусії були розглянуті питання: роль журналістики у суспільстві; основні професійні стандарти, яких мають дотримуватися журналісти; чому інформацію в ЗМІ потрібно перевіряти; що таке джинса, фейки й пропаганда, в чому їх відмінності інформації та пропаганди; що таке критичне мислення, і для чого його формувати сучасній людині.
Тетяна Строй, медіатренерка, досвідчена журналістка, експертка Інституту демократії імені Пилипа Орлика відповіла на запитання учасників тренінгу, запропонувала до обговорення цікаві відео та друковані матеріали.
Несподіванкою став той факт, що більшість учасників тренінгу чули, але ніколи не бачили сюжет про «розп’ятого хлопчика» в Слов’янську. Тепер вони знають наскільки цинічно працює антиукраїнська пропаганда на центральних телеканалах Росії.
Микола Моложон, викладач, соціальний підприємець, засновник сайту Starobilsk.city вдячний за корисні знання, отримані під час тренігу.
– Жителі Сходу України знаходяться під великим впливом інформаційної війни з боку Росії, тому сьогодні питання інформаційної грамотності є дуже важливим. Я переконаний, що зібрана аудиторія учасників отримала важливу інформацію про журналістику і якою вона повинна бути; про модель інформаційної роботи політиків перед виборами; про «джинсу» та «паркет»; про основні ознаки фейків та пропаганди, – каже Микола. – Вважаю, що інформацію, подану на зустрічі необхідно оптимізувати під навчальну 45-хвилинку і демонструвати у всіх навчальних закладах, особливо на сході. В сучасних умовах вміння критично ставитися до інформації прирівнюється до елементарного вміння користуватися комп’ютерною технікою та інтернетом.
«Не обійшлося без дискусій щодо того, яке ж медіа в Україні вважати об’єктивним, це питання лунає під час кожного тренінгу, – відзначила Тетяна Строй. – Людям властиво шукати «чарівну пігулку» – отримати якийсь дуже простий рецепт. Але, на жаль, його не існує. Ми якраз і закликаємо учасників до того, що не варто читати, дивитися одне медіа: щоб мати реальну картину світу необхідно переглядати різні джерела інформації, порівнювати, аналізувати».
Влад Колесник, художній керівник сільського будинку культури з села Бутківка, аналізуючи текст місцевого онлайн видання на предмет дотримання стандартів, дивувався: «У заголовку йдеться про акцію «агітпоїзд «Труханівська Січ», а в самому тексті повідомлення нічого не пояснюється, що це за захід – зазначено лише, що учасників акції вітала заступниця адміністрації…». Недотримання стандарту повноти, доступності та балансу думок побачили й інші учасники тренінгу під час розбору повідомлень з місцевих сайтів.
До участі у тренінгу долучилися й лідери громадської організації “Дієва громада”, яку очолює переселенка Оксана Очкурова, яка й створила STB city Hub в Старобільську, де проходив тренінг.
(фото надані інфоресурсом starobilsk.city)