Перший тренінг в Екстернаті ІДПО (програмі навчання для локальних редакції) відбувся у Львові 22 грудня 2022 року.
Представниці і представники редакцій, які було відібрано на конкурсних засадах, з’їхалися з восьми різних областей України, щоб познайомитися, представити себе, зафіксувати стан свого медіа на початок навчання, а головне – актуалізувати питання взаємодії з читацькою аудиторією. «Ця жива зустріч надважлива для нас як ініціаторів навчання, – каже медіатренерка ІДПО Олена Самойленко. – Будь які теоретичні знання можна отримати індивідуально і віртуально, але дух та енергію, що утворюються в результаті командної роботи, через екран монітору неможливо передати».
Отже, основою спілкування однодумців стало саме виконання практичних завдань. Зокрема, журналістські команди на основі своїх знань та відчуттів «намалювали» портрети своєї провідної цільової аудиторії, і виявилося, що у всіх це – досвідчена і освічена жінка (вік 50+), що мешкає в селі, працює, має родину, город, худобу, є дуже активною та працьовитою, коротко кажучи, така, на «якій світ тримається».
Протягом наступного місяця редакції проведуть додаткові дослідження своєї аудиторії, щоб отримати підтвердження цієї гіпотези. Також учасники тренінгу створили переліки того, що може дати один одному медіа і його читацька спільнота. «Результат цієї вправи просто вражає, – каже Олена Самойленко. – Редакції переконалися, наскільки багато можна отримати від споживачів, якщо відгукуватися на їхні потреби та бути проактивними і щедрими. Як виявилося, аудиторія готова підтримувати і захищати улюблене медіа морально і матеріально, але у разі чого і дати йому «чарівного копняка», щоб повернути до реалій».
До речі, проблеми, спричинені відключенням електроенергії по всій Україні, деякі з учасників Екстернату також вирішують за допомоги читачів: хтось працює у відділку дружнього ДСНС, що знаходиться неподалік, хтось користається гостинністю магазину з продажу військового одягу.
Редакторка газети “Прапор” з Житомирщини Галина Мінялук зауважила, що беручи участь в цьому навчанні сподівається позбутися «комплексу провінційності», спричиненому ще і тим, що співробітники редакції не мають фахової освіти журналістів . За словами пані Галини, на тренінгу, за декілька годин разом із колегами з інших регіонів вдалося зробити більше для розвитку і розуміння політики поводження з читачами, ніж за рік це вдається самотужки.
Цей тренінг — не лише шанс прокачати свої фахові навички, акцентуючи увагу на тому, як створити для свого видання запоруку стійкості і стабільності. Але також і нагода поглянути з віддаленої перспективи на щоденну роботу (а коли ти в потоці — тобі просто ніколи). А ще — познайомитися і налагодити контакти з колегами з інших видань, так само вмотивованих вчитися і розвиватися, – каже журналістка газети «Слово правди» з Волині Віталіна Макарик. – Було активно, весело і конструктивно, вже маємо кілька цікавих практичних ідей, які ми збираємося втілити найближчим часом.
Нагадаємо, що Інститут демократії імені Пилипа Орлика вдруге проводить навчання для локальних реакцій, мета якого – підвищити якість місцевих медіа і надати їм сучасні інструменти комунікації, менеджменту, створення, візуалізації та монетизації контенту. Навчання триватиме з грудня 2022 року по червень 2023 року.
Медіа, що беруть участь:
«Слово правди» (Володимир, Волинська область)
«Нове життя» (Любешів, Волинська область)
«Вісті» (Пулини, Житомирська область)
«Ворскла» (Велика Писарівка, Сумська область)
«Городоцький районний телерадіопресцентр» (Городок, Хмельницька область)
«Вісник Переяславщини» та сайт Переяслав.City (Переяслав, Київська область)
«Селянське життя» (Локачі, Волинська область)
«Першотравенські новини» (Першотравенськ, Дніпропетровська область)
«Вісник Куп’янщини» (Куп’янськ, Харківська область)
«Прапор» та інтернет-видання “ZVISNO” (Хорошів, Житомирська область)
«Сільські новини» (Чутове, Полтавська область)