Протягом моніторингового періоду було проаналізовано 642 матеріали. 242 у друкованих виданнях (газети «Приазовский Рабочий», «События» (м. Бахмут), «Знамя Индустрии», «Вісті Донбасу») та 400 в он-лайн виданнях (сайти «0629.com.ua», «Восточный Проект», «Донецкие Новости», «Деловой Славянск»).
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Оцінки матеріалів за стандартами. Всі матеріали у газетах, що оцінювались на дотримання журналістських стандартів, продемонстрували результат вище середнього. З 5 можливих балів друковані видання набрали 3,67. Найгірше журналісти дотримуються балансу думок (0,06 бали). Відокремлення фактів від коментарів оцінено в 0,75 бали.
Матеріали, на думку експертів, написані доступною мовою – оцінені максимально (1 бал). У текстах відсутня мови ворожнечі. У більшості матеріалів було дотримано стандарту достовірності – 0,86 бали.
Найкращі показники щодо дотримання стандартів у газетах «Приазовский рабочий» та «Вісті Донбасу» (по 3,88 бали). «Знамя Индустрии» – 3,63 бали, «События» – 3,31. Основною причиною низьких балів у газетах є відсутність балансу думок. Здебільшого матеріали носять новинний характер, або інформацію довідкового характеру.
Матеріали з ознаками замовності («джинса» політична, комерційна, неналежно марковані матеріали)
У серпні зафіксовано зменшення замовних публікацій. Під час моніторингового періоду з усього контенту, що був оцінений, виявлено 4,1% матеріалів з ознаками замовності (на 2,4% менше ніж у травні).
Кількість матеріалів із ознаками політичної та комерційної замовності однакова (5 – політична джинса, 5 – комерційна).
Матеріали з ознаками «політичної замовності» здебільшого пов’язані з діяльністю органів місцевої влади, їх керівниками, структурами, які мають безпосереднє відношення до власників газет та основних донорів редакцій. Політиків місцевого та національного рівня, до яких є певний рівень лояльності з боку редакцій.
Яскравим прикладом «лояльного» матеріалу є інтерв’ю Бориса Колеснікова в газеті «Знамя Индустрии» (№ 34 від 23 серпня 2017 року. Назва матеріалу: «Борис КОЛЕСНИКОВ: «Идея страны – общество равных возможностей»», с. 2). Підставами для такої оцінки є той факт, що повністю тотожні матеріали розміщені на інших ресурсах (сайт газети «Сегодня» http://www.segodnya.ua/interview/boris-kolesnikov-ideya-strany-obshchestvo-ravnyh-vozmozhnostey-1048201.html). Крім того, в газеті не вказані ні автор, ні джерело звідки було взято інтерв’ю.
У газеті «Вісті Донбасу» основним ньюзмейкером та діючою особою в області є голова Донецької обласної військо-цивільної адміністрації Павло Жебрівський. З 37 матеріалів, опублікованих у випуску № 32 від 23 серпня 2017 року, у 6-х були згадки та мова про нього (16%).
Прикладом однобічності висвітлення важливих тем цим виданням є бачення однієї події газетою «Вісті Донбасу» та «Приазовским рабочим». Мова йде про інспекцію перебігу підготовки до початку навчального року однієї з опорних шкіл в м. Маріуполь.
В матеріалі газети «Вісті Донбасу» (№ 32 від 23 серпня 2017 року, назва матеріалу «Опорна школа в Маріуполі: роботи тривають, але є відставання», с. 3) дається коментар лише Павла Жебрівського. В матеріалі газети «Приазовский рабочий» (№ 91 (20388) від 18 серпня 2017 року, назва матеріалу «Павел Жебривский разбирался в Мариуполе, почему сроки ремонта опорной школы № 66 срываются на полгода», с. 1, 4) надана детальна та збалансована інформація по проблемі з коментарями.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації)
У моніторинговий період виявлено 4 матеріали з проросійськими прихованими меседжами. Такі матеріали були розміщені у газеті «События» (Бахмут) (№ 34 (1233) від 23 серпня 2017 року) у рубриці «Из жизни звезд» (стор. 7). Говорити, що вони мають відверто «проросійську» позицію не можна. Але, матеріали про російських зірок шоу-бізнесу продовжують орієнтувати частину людей на “руський мир”. В газеті «События» зафіксовано матеріали про осіб, які підтримали анексію Криму. В умовах гібридної агресії російські пропагандисти використовують культуру, як один із інструментів впливу на українців. Тому, журналістам у прифронтових районах бажано уважніше відбирати новини нібито невійськового та неполітичного характеру.
Основні теми та тональність матеріалів
Незмінно лідирує в обсязі контенту газет категорія «Інше» – 27%. Друковані видання зосереджені на темах і матеріалах розважально-довідкового характеру (побутові поради, рецепти, гороскопи тощо).
На другому місці по кількості знаходяться матеріали про події з життя місцевих громад, соціальної сфери на місцевому рівні, проблеми місцевої інфраструктури. Цій тематиці було присвячено 19%. Інтерес журналістів до неї виріс на 7% у порівнянні з попереднім моніторинговим періодом. Третє місце посідає тема спорту – 8%. По 6% матеріалів були присвячено міжнародним новинам, криміналу і діяльності правоохоронних органів та культурі.
Соціальному захисту, охороні здоров’я, пенсійній реформі, економіці, соціальній сфері, освіті і науці було присвячено 5% матеріалів. Про військові дії життя в умовах війни, діяльність волонтерів та переселенців, і постраждалих внаслідок військового конфлікту мова йшла лише у 3% матеріалів по кожній темі.
Про зовнішню політику України, у т.ч. щодо виконання Мінських домовленостей мова йшла у 2% матеріалів. Стільки ж було присвячено реформуванню місцевого самоврядування. Взагалі не було публікацій присвячених викриттю корупції та боротьбі з нею.
Висновки щодо різноманіття жанрів і майстерності журналістів у поданні матеріалів доступною мовою
У друкованих засобах масової інформації найпопулярнішими є «Інформаційні жанри» – новини, замітки, замітки з коментарем, звіти, репортажі (64%). На другому місці йде категорія «Інше» (23%), до якої віднесені різні оголошення, побутові поради тощо. 6% складають листи в редакцію. Інтерв’ю та бліц-опитування – 2%. В цей моніторинговий період жодних аналітичних матеріалів, журналістських розслідувань читачам не запропонували.
У газетах 70% – це журналістські матеріали. Цей показник у порівнянні із попереднім моніторинговим періодом суттєво виріс – на 23%. Запозичені матеріали з чіткою ідентифікацією джерела інформації (в основному це інші ЗМІ) складають 19%. У 11% випадків матеріали не були ідентифіковані щодо їх походження та авторства.
Тональність: позитивна -10%, нейтральна – 87%, негативна -3% Спостерігається збільшення матеріалів у газетах з нейтральною тональністю на 8% порівнянні з попереднім періодом.
ОНЛАЙН МЕДІА
Оцінки матеріалів за стандартами. Онлайн медіа у моніторинговий період демонструють схожі з газетами результати (3,77 бали) та проблеми із дотриманням стандартів. Катастрофічно не вистачає балансу думок (0,14 бали). Хоча оцінки цього стандарту вищі за оцінки у газетах, вони все одно знаходяться на незадовільному рівні. Найкращі показники дотримання стандартів за критерієм доступність (0,92 бали) та відсутність мови ворожнечі (0,97 бали). Наступними йдуть відокремлення фактів від коментарів (0,89 бали) та достовірність (0,84 бали).
Найкращі показники щодо дотримання стандартів продемонстрували «Донецкие Новости» – 4,18 бали з 5 можливих. Далі йде «Деловой Славянск» (3,88 бали). З незначним відривом замикають список – «Восточний проект» та «0629.com.ua» (по 3,50 бали). Головною причиною втрати балів є відсутність балансу думок. У своїй більшості он-лайн медіа зорієнтовані на подачу коротких новин або довідкової інформацій. Це вимагає скоріше швидкості подачі матеріалів, а ніж детального відпрацювання теми. Збільшення матеріалів аналітичного характеру в значній мірі компенсували б відсутність балансу думок у новинах.
Матеріали з ознаками замовності («джинса» політична, комерційна, неналежно марковані матеріали)
Як й в газетах, в он-лайн медіа зменшується обсяг замовних публікацій. Під час моніторингового періоду було виявлено 2,3% (на 1,7% менше, ніж у попередньому моніторинзі) матеріалів з ознаками замовності. Кількість матеріалів з ознаками комерційної замовності було більше, ніж політичної (4 – політична «джинса», 5 – «комерційна»).
За моніторинговий період тільки в он-лайн медіа було виявлено матеріали з неналежним маркуванням. Всі 11 матеріалів було розміщено на сайті 0629.com.ua. Підставами до такої оцінки є позначення рекламних матеріалів як «Новости компании». На ресурсі досить активно практикується позначення матеріалів рекламного характеру відповідно до норм закону. Однак, не зрозумілі підходи до класифікації тотожних по змісту новин, що маркують як «Реклама», та тих, які підпадають під категорію «Новости компаний».
Матеріалів з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації) в он-лайн медіа виявлено не було.
Основні теми та тональність матеріалів
За цей моніторинговий період більшість матеріалів було присвячено ситуації в зоні АТО – 17%. На другому місці йде життя місцевої громади – 15%. Третє місце посідають матеріали на кримінальну тематику – 14%.
До категорії «Інше» віднесено 14% оцінених публікацій. 8% матеріалів присвячено темам культури. По 6% публікацій присвячувались спорту та зовнішній політиці. 5% – піднімали економічні питання, 4% – проблеми соціальної сфери, охорони здоров’я, пенсійної реформи та проблемам малозабезпечених. Гірше висвітлювалися теми місцевого самоврядування та надзвичайні події – по 3%, освіти й переселенців – по 2%. Політиці та політикам, як і в газетах, присвячено всього 1% матеріалів. Як і в друкованих ЗМ, взагалі не було матеріалів по викриттю корупції і міжнародних новин.
Жанри, походження та тональність матеріалів
В онлайн ЗМІ, як й в газетах, схожа ситуація щодо розподілу матеріалів за жанрами. Переважна більшість – це інформаційні жанри та прес-релізи, протокольні матеріали, офіційні звіти державних установ.
Щодо визначення джерел інформації – в он-лайн медіа ситуація протилежна друкованим. Половина матеріалів запозичена з інших джерел – 48%. Власних матеріалів 46%. Щодо власних матеріалів, то ситуація дещо покращилась. Кількість власних текстів у серпні збільшилась на 12%. У 7% новин джерело інформації не було ідентифіковано.
Всі матеріали, які були оцінені подавались у доступній та зрозумілій формі.
Тональність. В абсолютній більшості матеріалів онлайн медіа тональність була нейтральною (93% в). Позитиву більше у газетах – 10%, в онлайн медіа цей показник складає 4%. Решта – це матеріали, які мали негативну тональність –3%.