У серпні 2017 року експертна група ІДПО в Дніпрі дослідила контент чотирьох друкованих видань у Дніпропетровській області – газет «Наше місто», «Зоря», «Днепр вечерний», «Горожанин», та чотирьох Інтернет-ресурсів – «056.ua» (https://www.056.ua), «Інформатор» (https://informator.dp.ua), «49000.com.ua» (http://49000.com.ua), «Дніпроград» (http://dniprograd.org) за період з 21 по 27 серпня. Загалом оцінено 217 публікацій у друкованих виданнях і 327 матеріалів в електронних ЗМІ.
Друковані видання
Професійні стандарти. Cередня оцінка друкованих видань за дотримання стандартів у серпні 2017 року – 4,03 (з п’яти). Максимум – по 1,00 балу – газети отримали за «Доступність» та за «Відсутність мови ворожнечі». 0,92 бала – за дотримання стандарту «Достовірність». За «Відокремлення фактів від думок» – 0,91. Найнижчий бал експерти виставили за «Баланс думок» – 0,20.
У розрізі окремих ЗМІ, дніпровські газети отримали такі оцінки: «Горожанин» – 4,31; «Днепр вечерний» – 4,13; «Зоря» – 3,88; «Наше місто» – 3,81.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали
У серпні 2017 року середній відсоток виявленої в чотирьох друкованих ЗМІ Дніпра «джинси» склав 9,5%. Порівняно з травнем і лютим (6,7% і 5,8% відповідно) цей показник зріс.
У газеті «Горожанин» кількість матеріалів із ознаками замовності, за результатами оцінювання дніпровськими та чернівецькими експертами, складає 13,2% загального контенту. Відсоток «джинси» в газеті «Днепр вечерний» – 12,2%. Показник замовності в «Зорі» – 7,1%, а в газеті «Наше місто» – 6,9% загального контенту.
Політичну «джинсу» виданням забезпечили привітання до Дня Незалежності України від політиків, а також колишній регіонал О.Вілкул. Деякі ЗМІ віддали частину газетної площі заслугам місцевих політиків, а «Днепр вечерний» і «Наше місто» у матеріалах до річниці незалежності України значну увагу приділили саме досягненням Коломойського-Філатова-Корбана у 2014 році.
Найбільшу кількість текстів, що мають неналежне маркування, вмістили «Днепр вечерний» та «Зоря» – 19,4% і 18,6% відповідно. «Наше місто» – 8,3%. «Горожанин» – 7,9%.
Матеріали з ознаками пропаганди у друкованих ЗМІ не виявлені.
Проросійських меседжів не знайдено.
Фейків у публікаціях не зафіксовано.
Теми, жанри, тональність, походження
Тематичні пріоритети дніпровських друкованих видань, що підпадають під моніторинг, є такими. Третину (32%) загального контенту займають матеріали, віднесені до категорії «Інше». 19% газетної площі відведено висвітленню теми життя місцевої громади. Соціальним питанням, охороні здоров’я, пенсійному забезпеченню – 12% контенту.
Тема культури висвітлювалась в 9% матеріалів; по 5-6% матеріалів відведено темам спорту, політики й економіки. Кримінальні новини і надзвичайні ситуації – висвітлюються на такому ж рівні, як зовнішня політика – по 2%. Питання освіти та корупції займають усього по 1% контенту. Висвітленню війни на Сході України приділила увагу лише газета «Днепр вечерний» – одна публікація з усіх чотирьох видань. Про вимушених переміщених осіб, а також про місцеве самоврядування друковані ЗМІ не згадували зовсім.
Жанри матеріалів. Дніпровські друковані видання надають перевагу інформаційним матеріалам (41%). Аналітика займає 9% контенту. Листи в редакцію, звернення читачів (6%) та художні жанри (3%) практикують усі видання крім «Горожанина». 4% проаналізованого матеріалу займає авторська колонка, 3% – інтерв’ю. До журналістського розслідування експерти віднесли усього 1 матеріал із загального контенту, що опублікований в газеті «Горожанин». Рецензій за визначений період не було. 31% контенту віднесено до категорії «Інше».
Тональність оприлюдненої дніпровськими газетами інформації переважно нейтрального характеру – 96% оціненого контенту. Позитивна зауважена у 3% газетних публікацій. Відсоток «негативу» – 1%.
Щодо походження матеріалів, то усього 42% контенту друкованих видань – журналістські матеріали. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 27%. Не ідентифікованих матеріалів 31%.
Інтернет-видання
Професійні стандарти. За дотримання журналістських стандартів у серпні 2017р. Інтернет-видання Дніпра отримали такі оцінки: «Інформатор» – 4,31 бала з 5 максимальних, «49000.com.ua» та «Дніпроград» – по 4,06 бала, «056.ua» – 3,75. Середня оцінка – 4,05 бала.
Бали за дотримання окремих стандартів експерти розподілили так: по 1 балу – за «Доступність» і за «Відсутність мови ворожнечі»; 0,97 – за «Достовірність»; за «Відокремлення фактів від думок» – 0,94; «Баланс думок» отримав 0,14 бала.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали
У серпні 2017 року середній відсоток виявленої «джинси» серед публікацій чотирьох дніпровських он-лайн-видань становить 7,0% (в травні – 3,2%, в лютому 4,3%).
Найбільшу кількість матеріалів із ознаками замовності, за результатами оцінювання дніпровськими та чернівецькими експертами, зафіксовано на сайті «Дніпроград» – 10,0% від загального контенту. Відсоток «джинси» веб-ресурсів «Інформатор» – 6,9%, «056.ua» – 4,8%, «49000.com.ua» – 3,7%.
Щодо розподілу політичної і комерційної «джинси» на сайтах, ситуація нерівномірна. Так, на сайті «056.ua» й на «Інформаторі» також переважає комерційна «джинса». «Дніпроград» розмістив матеріали з ознаками політичної замовності.
«Цього тижня у ряді ЗМІ вийшла інформація про те, що в лікарні ім.Мечникова запустили новий сучасний томограф. Здавалося б, відбулась суспільно-значуща подія, про яку варто повідомити. Утім, одні видання поширили прес-реліз від ОДА з коментарем, відповідно, голови обласної державної адміністрації Валентина Рєзніченка (сайти «Інформатор» https://dp.informator.ua/2017/08/21/v-bolnitse-mechnikova-blagodarya-novomu-tomografu-zhiteli-smogut-projti-vysokotochnuyu-diagnostiku-zabolevanij/ і «Дніпроград» http://dniprograd.org/2017/08/21/noviy-tomograf-u-likarni-mechnikova-dozvolit-provoditi-visokotochnu-diagnostiku-vazhkikh-zakhvoryuvan_59690 ), інші – прес-реліз облради з позицією голови обласної ради Гліба Пригунова («056.ua» https://www.056.ua/news/1768722 ). Єдине медіа, яке подало цілком збалансовану інформацію з обох джерел, – газета «Горожанин». На перший погляд, ЗМІ «упіймались на гачок» прес-служб і не доклали належних зусиль для обробки отриманої інформації. Проте, «розкриває карти» сайт «49000.com.ua» – публікує перелік ресурсів, на яких через конкретну ФОП облрада висвітлюватиме свою діяльність(http://49000.com.ua/oblsovet-prodolzhaet-reklamirovat-s/)», що й підтверджує висновок про політичну залежність зазначених вище матеріалів, – коментує експерт Валерій Дрешпак.
Неналежно марковані матеріали серед проаналізованого контенту експерти виявили на сайтах «056.ua» (8,5%), «Інформатор» (3,7%) та «Дніпроград» (2%). На веб-ресурсі «49000.com.ua» неналежно маркованої реклами не виявлено.
Матеріали з ознаками пропаганди в електронних ЗМІ Дніпра не виявлені.
Проросійських меседжів, фейків та провокацій не знайдено.
Теми, тональність, походження
Стосовно тематичних пріоритетів дніпровських Інтернет-видань, що підпадають під моніторинг. Найбільше сайти писали про життя місцевої громади та кримінальні новини – по 22% загального контенту. Зовсім не висвітлювали теми переселенців, місцевого самоврядування, зовнішня політика.
У публікаціях інтернет-медіа тематика з розділу «Кримінал» лишається домінуючою. Як зазначають дніпровські експерти, це суттєво викривляє місцевий інформаційний простір і завдає значної шкоди психіці читачів та загальному настрою суспільства. А причина – у тій же хворобі «прес-релізму». Причому «прес-релізму» кримінального, оскільки прес-служби правоохоронних органів чи не єдині, в яких завжди є «новини» в «інформаційно мертвий» відпускний чи святковий період.
Тобто, в чергове редакціям інтернет-ЗМІ слід рекомендувати шукати баланс повідомленням такої тематики, а повідомлення про правопорушення максимально можливо подавати за схемою «злочин – кара». Для порівняння, в газетах ця тематика займає 4% контенту.
Ще на одну тенденцію у висвітленні кримінальної тематики звертає увагу експерт Тетяна Кремінська: «Наприклад, сайт 49000 подає матеріал «В Днепре мужчина прогуливался с дверью лифта под мышкой». http://49000.com.ua/v-dnepre-muzhchina-progulivalsya-s-dver/. Ми бачимо великий портрет злочинця із закритим обличчям. У мене запитання: яка мета розміщення такого фото на сайті?»
Також вона привертає увагу до проблеми розміщення в інтернет-виданнях малозначущих за змістом, але претензійних за формою матеріалів: «Більшість сайтів інформацію ділять на рубрики, і це правильно і зручно. Але ж у деяких можна знайти, наприклад таке:http://49000.com.ua/ulichnaya-romantika-top-7-mest-dlya-zanyati/ Тобто «Топ-7 місць для кохання» – це головне за день?”
Тональність оприлюдненої дніпровськими сайтами інформації – нейтрального характеру (94%). Відсоток «позитиву» – 4%, «негативу» – 2%. Матеріали, що мають негативний вплив, опублікували сайти «Інформатор» (6) та «Дніпроград» (1).
Щодо походження матеріалів, то 60% інформації на сайтах мають авторів. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 35%. Не ідентифікованих матеріалів – 5%.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі Валерія Дрешпака, завідувача кафедри інформаційних технологій та інформаційних систем Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної Спілки журналістів України, та Тетяни Кремінської, координатора проектів і спеціаліста зі зв’язків з громадськістю та ЗМІ, члена Національної спілки журналістів України.
Контакти:
координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79
Natalka.nazarova@gmail.com