У лютому 2018 року експертна група ІДПО в Дніпрі дослідила контент чотирьох друкованих видань у Дніпропетровській області – газет «Наше місто», «Зоря», «Днепр вечерний», «Горожанин», та чотирьох Інтернет-ресурсів – «056.ua», «Інформатор», «49000.com.ua», «Дніпроград». За період з 05 по 11 лютого загалом оцінено 254 публікації у друкованих виданнях і 342 матеріали в електронних ЗМІ.
Друковані видання
Професійні стандарти. Середня оцінка професійності дніпровських видань у лютому – 3,64 (при найвищій – 5). У порівнянні з результатами попередніх моніторингів (3,84 – у листопаді; 4,03 – у серпні; 4,06 – у травні) загальний показник дотримання журналістських стандартів знижується. У розрізі окремих видань газети отримали такі бали: «Днепр вечерний» – 3,88; «Горожанин» – 3,81; «Наше місто» – 3,63; «Зоря» – 3,25.
Максимум – 1,00 бал – експерти виставили за «Відсутність мови ворожнечі». 0,98 бала – за «Доступність». 0,78 бала – за «Відокремлення фактів від думок». За дотримання стандарту «Достовірність» – 0,73 бала. «Баланс думок» у загальному показнику – 0,14 бала.
Разом з тим, варто виокремити журналістські роботи, де всіх стандартів дотримано. Для прикладу, це – «Не нужен нам берег днепровский?» в газеті «Наше місто», «Наш конёк!» в «Днепре вечернем», «Депутаты поставили рекорд» у виданні «Горожанин»).
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали
У лютому 2018 року середній відсоток виявленої в чотирьох друкованих ЗМІ Дніпра «джинси» склав 9% (у листопаді 2017 року – 8,6%).
Найбільший відсоток матеріалів із ознаками замовності в газеті «Наше місто» – 14,3% від загального контенту, в газеті «Горожанин» – 9,5%, в газеті «Днепр вечерний» – 6,8%.
Усі чотири видання вмістили комерційну «джинсу». Найбільше таких матеріалів експерти виявили у газеті «Наше місто» – 9. Наприклад, під рубрикою «Парк культуры и отдыха», яка займає 2 шпальти, публікуються реклама розважальних подій.
Політичну «джинсу» газетам вкотре забезпечили мер Дніпра Борис Філатов, народні депутати та політики. «Наше місто» передрукували Facebook-повідомлення Б.Філатова (фактично без інформаційного приводу) «О борьбе с отчуждением пожилых людей». Газета «Днепр вечерний» опублікувала результати соціологічного опитування міжнародної дослідницької організації – «Борис Филатов имеет 79% поддержки, а 97% днепрян гордятся родным городом, – исследование»).
Матеріал, підготовлений прес-службою Опозиційного блоку, «Кто ответит за корь?», був надрукований в «Горожанине». «Из бюджета Днепра было выведено более 680 млн грн вместо того, чтобы направить эти средства на снижение тарифов для горожан, – Антикоррупционная инициатива» – за матеріалами прес-конференції депутата міськради від ОБ («Днепр вечерний»). «В приоритете – сфера образования» про зустріч нардепа І.Куліченка з виборцями («Наше місто»).
У друкованих виданнях найбільше неналежно маркованих матеріалів виявлено в «Зорі» – 31,7%. «Днепр вечерний» -15,1% від загального контенту, «Наше місто» – 5,2% і «Горожанин» – 2,7%. Середній показник для чотирьох газет – 12,7%. «Лідери» з розміщення немаркованої реклами допускають ці порушення переважно шляхом розміщення невеликих рекламних врізок у телепрограму.
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів, фейків у друкованих ЗМІ не виявлені.
Теми, жанри, тональність, походження
Тематичні пріоритети дніпровських друкованих видань в лютому були такими. 24% газетної площі відведено висвітленню життя місцевої громади, культури – 11%, спорту – 7%. Соціальні питання (охорона здоров’я, пенсійне забезпечення) зайняли 6% контенту.
Політичні теми та кримінал висвітлюються у 3% текстів – кожна тема; АТО, економічні теми, зовнішньої політики та новини місцевого самоврядування піднімались у 2% текстів. Проблеми корупції хвилюють журналістів на рівні 1%.
Про вимушених переміщених осіб друковані ЗМІ не згадували зовсім. На освітянську тему вийшов аж (!)1 матеріал, у газеті «Зоря». Проте, аж 37% (!) від загального числа газетних публікацій займають матеріали, які не є соціально-важливими і за методологією віднесені до категорії «Інше».
Детальніше про тематику місцевих друкованих ЗМІ Дніпра у матеріалі експерта Інституту Валерія Дрешпака.
Жанри матеріалів
Дніпровські друковані видання надають перевагу інформаційним матеріалам (27%). Аналітика займає 11% контенту. Листи в редакцію, звернення читачів» був популярним у двох газетах – «Наше місто» та «Днепр вечерний» – 9% оціненого матеріалу. Художні жанри та авторські колонки займають по 6% газетного контенту. Інтерв’ю були рідкістю- 2%, як і рецензії – 1%. Журналістських розслідувань за визначений період не було. Але не зловживали журналісти й прес-релізами – один текст.
39% матеріалу віднесено до категорії «Інше» (в газеті «Зоря» це 32 публікації із 47 оцінених). У порівнянні з попередніми періодами (листопад 2017 – 37%, серпень 2017 – 31%) цей показник зростає.
Тональність інформації переважно нейтрального характеру – 74% оглянутого контенту. Позитивна зауважена у 19% газетних публікацій. Відсоток «негативу» – 7%.
Щодо походження матеріалів, то більше половини (54%) контенту друкованих видань – журналістські матеріали. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 13%. Не ідентифікованих матеріалів – 33%.
Інтернет-видання
Професійні стандарти. Середня оцінка Інтернет-видань Дніпра за дотримання журналістських стандартів в лютому 2018р. – 3,97 (при найвищій – 5). Сайт «49000.com.ua» отримав 4,13 бала, «Дніпроград» – 4,00 бала, «056.ua» та «Інформатор» – по 3,88 бала.
Найвище експерти оцінили так: за доступність -1 бал; за відсутність мови ворожнечі – 0,98; достовірність – 0,95; за відокремлення фактів від думок – 0,86. Найгірше журналісти дотримувалися балансу думок – 0,17 бала.
Згідно з висновком експертів, мови ворожнечі присутня у матеріалі «Поплічник Вілкула захотів звільнити Дніпро від євреїв але швидко опинився на колінах».
Інтернет-видання «Дніпроград» цитує блогера Ігоря Куліковського, який використовує мову ворожнечі.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали
У лютому 2018 року середній відсоток виявленої «джинси» серед публікацій чотирьох дніпровських он-лайн-видань становить 6,6% (в лютому 2017 року – 5,7%).
Найбільшу кількість матеріалів із ознаками замовності вмістив сайт «Інформатор» – 10,8% від загального контенту. Відсоток «джинси» веб-ресурсів «056.ua» – 7,0%, «Дніпроград» – 4,0% «49000.com.ua» – 2,4%.
Неналежно марковані матеріали серед проаналізованого контенту експерти виявили лише на сайті «056.ua» – 8 публікацій із 93 оцінених. Так, рекламні матеріали розміщені в розділі «Новости компаний», що не передбачено законом «Про рекламу». На інших трьох онлайн виданнях неналежно маркованої реклами не виявлено.
Таким чином, середній відсоток неналежно маркованої реклами для онлайн-видань, що моніторились, – 2,4%.
Матеріалів з ознаками пропаганди, проросійських меседжів, фейків в електронних ЗМІ Дніпра не виявлено.
Теми, тональність, походження
Стосовно тематичних пріоритетів дніпровських Інтернет-видань, що підпадають під моніторинг. Найбільше сайти писали про життя місцевої громади – 25% від загального контенту. Кримінальна тематика посідає другу сходинку – 22%.
Зовсім не висвітлювали теми проблеми вимушених переміщених осіб та зовнішньої політика. Про іноземні новини йдеться у одному матеріалі сайту «Дніпроград».
До розділу «Інше» експерти віднесли 12% загальної інформації. Причому в розрізі окремих видань спостерігаємо таке: на сайті «056.ua» це 16 публікацій зі 100; на «Інформаторі» – 24 зі 100 оцінених; на веб-ресурсах «49000.com.ua» та «Дніпроград» – по 1 матеріалу із 42 та зі 100 відповідно.
Тематика АТО відображена у 6% публікацій. Також по 6% онлайн-контенту тижня, що моніторився, зайняли «Культура» та «Спорт». Інші теми зайняли від 1% до 5%.
Інтернет-видання, аудиторія яких значно молодша і більша за аудиторію газет, тему життя місцевих громад і діяльності місцевого самоврядування традиційно розділили з матеріалами за кримінальними новинами. Ннаповнювати такі рубрики технічно чи не найлегше. Адже це подієві матеріали, які привертають увагу і чи не самі собою пливуть до рук репортерів.
Так, саме дорожньо-транспортні пригоди та кримінальна тематика займає 30% контенту «Інформатора». Проте в такий спосіб іде викривлення дійсності – громадянин, який протягом тривалого часу може й не бачити якихось правопорушень, усе ж знаходиться під тиском тривожного очікування. На сайті «Дніпроград” на другій позиції – політична тематика. Це обумовлено позицією видання щодо добору матеріалів і баченням власної місії.
Тональність оприлюдненої дніпровськими сайтами інформації – переважно нейтрального характеру (74%). Відсоток «позитиву» – 6%, «негативу» – 20%. Негативний вплив переважно мають матеріали на кримінальну тему, надзвичайні пригоди, катастрофи тощо.
Щодо походження матеріалів, то 72% інформації на сайтах мають авторів. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 26%. Не ідентифікованих матеріалів – 2%.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, завідувача кафедри інформаційних технологій та інформаційних систем Дніпропетровського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Тетяни Кремінської, завідувачки сектору управління контентом офіційного сайту Дніпропетровської ОДА (головний редактор сайту), координатора проектів і спеціаліста зі зв’язків з громадськістю та ЗМІ, члена Національної спілки журналістів України.
Контакти:
координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79
Natalka.nazarova@gmail.com