У червні 2018 року експертна група ІДПО в Дніпрі дослідила контент чотирьох друкованих видань у Дніпропетровській області – газет «Наше місто», «Зоря», «Днепр вечерний», «Горожанин», та чотирьох Інтернет-ресурсів – «056.ua» (https://www.056.ua), «Інформатор» (https://informator.dp.ua), «49000.com.ua» (http://49000.com.ua), «Дніпроград» (http://dniprograd.org). За період з 11 по 17 червня загалом оцінено 246 публікацій у друкованих виданнях і 400 матеріалів в електронних ЗМІ.
Друковані видання
Професійні стандарти. Найвищу оцінку за дотримання журналістських стандартів отримала газета “Горожанин” – 4 бали (при максимальній – 5). “Днепр вечерний” – 3,75. “Наше місто” і “Зоря” – по 3,69 бала.
Середня оцінка професійності дніпровських видань у червні – 3,78 (3,64 – у лютому; 3,84 – у листопаді).
Традиційно найнижчим показником є “Баланс думок” – 0,17 бала. Максимум – 1,00 бал – експерти виставили за «Відсутність мови ворожнечі». 0,98 бала – за «Доступність». За дотримання стандарту «Достовірність» – 0,86 бала. 0,77 бала – за «Відокремлення фактів від думок».
Найбільше матеріалів, де всіх журналістських стандартів було дотримано, опублікував “Горожанин” – 5 з 16 оцінених. “Наше місто” і “Днепр вечерний” – по 3. В “Зорі” жодна з 16 публікацій, проаналізованих експертами, не містить альтернативної позиції, баланс думок відсутній.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали
У червні 2018 року середній відсоток виявленої в чотирьох друкованих ЗМІ Дніпра «джинси» склав 9,7% (у лютому 2018 року – 9%; у листопаді 2017 року – 8,6%).
У розрізі окремих видань ситуація виглядає так: найбільше матеріалів із ознаками замовності вмістила газета “Наше місто” – 12,3% від оціненого контенту. Відсоток “джинси” в “Зорі” – 10%; в газетах “Днепр вечерний” і “Горожанин” – 9% і 6,5% відповідно.
Політична “джинса” представлена традиційними вже для медіа-простору регіону особами – Олександр Вілкул, Вадим Рабінович, Олександр Шевченко.
“Наше місто” цього разу приділило увагу не лише очільнику Дніпра Борису Філатову, а і його дружині – в інтерв’ю з Мариною Філатовою “Железная леди железного города”.
Як такі, що мають ознаки замовності, експерти також розцінили матеріали до Дня медичного працівника, в яких керівники медзакладів розповідають про своїх співробітників і вітають їх зі святом (“Чудовий колектив – гордість лікарні”, “Работаем для того, чтобы спасать жизни и помогать людям” (“Наше місто”); “Есть такая профессия – жизни спасать”, “Уникальный городской аллергоцентр” в “Зорі”).
Ще один приклад “джинси” надрукували дніпровська газета “Наше місто” (“Небезпечна лише для українців?”) і харківська “Вечерний Харьков” (“Опасна только для украинцев?”) Автор публікації немов розвінчує міфи про шкоду використання пальмової олії. І критикує одноголосне прийняття народними депутатами законопроекту “імені Ляшка” (законопроект про заборону використання пальмової олії у виробництві харчових продуктів).
Стосовно публікацій, що мають неналежне маркування. У друкованих виданнях найбільше таких виявлено в “Зорі” – 42,5%. В газеті “Днепр вечерний” – 16,4% від загального контенту, в “Нашому місті” – 15,4%. В “Горожанине” неналежно маркованих матеріалів не було. Середній показник для чотирьох газет – 18,1%.
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів, фейків у друкованих ЗМІ не виявлені.
Теми, жанри, тональність, походження
Тематичні пріоритети дніпровських друкованих видань у червні дещо відрізняються від попередніх, лютневих. Так, висвітленню життя місцевої громади відведено 20% газетної площі (у лютому – 24%), спорту – 11% (7%). Соціальні питання (охорона здоров’я, пенсійне забезпечення) зайняли 9% контенту (6% в лютому). Політика та економічні теми піднімались у 4% текстів (3% і 2% відповідно). На культурну тематику вийшло усього 3% публікацій (11% за попередній моніторинговий період). Тільки 2% інформаційного наповнення займають ООС (Операція Об’єднаних сил), проблеми військових, поранених.
Ані переселенців, ані проблеми корупції друковані ЗМІ Дніпра цього разу зовсім не згадували. Проте, зростає частка газетних матеріалів, які не є соціально-важливими і за методологією віднесені до категорії “Інше” – 42% (у лютому – 37%). Такий високий показник усім чотирьом виданням забезпечила газета “Зоря” (35 публікацій із 48 оцінених).
Експерт Валерій Дрешпак коментує: “«Зоря» вміщує понад 70% матеріалів з категорії «Інше» і мінімум авторських матеріалів. Можливо, такий стан речей обумовлено невизначеністю статусу газети. Адже лише цими днями вирішилося питання про її реформування”.
“Щодо теми війни, соціалізації та адаптації до мирного життя, тут журналісти обмежуються виключно хронікою лікарні ім. Мечникова. І це, до речі, чи не єдине джерело інформації про фронтове життя, – зауважує експерт Тетяна Кремінська. – Певно, медійне ігнорування проблем учасників Операції об’єднаних сил є свідченням того, що аудиторія, на жаль, звикла до військових подій і вже не так гостро реагує на них. Така тенденція спостерігається від 2016 року. Новини з фронту, про кількість поранених, загиблих… почали ставати для людей фоном життя”.
Жанри матеріалів
Дніпровські друковані видання надають перевагу інформаційним матеріалам – 37%. Аналітика займає 7% контенту. Художні жанри, а також «Листи в редакцію, звернення читачів» – по 4%. “Авторська колонка” та “Інтерв’ю” – по 3%. Рецензії (2%) практикували лише в газеті “Наше місто”.
Журналістських розслідувань і прес-релізів за визначений період не було.
41% матеріалів віднесено до категорії «Інше» (в газеті «Зоря» це 36 публікацій із 48 оцінених). У порівнянні з попередніми періодами (лютий 2018 – 39%, листопад 2017 – 37%, серпень 2017 – 31%) цей показник зростає.
Тональність інформації переважно нейтрального характеру – 77% оціненого контенту. Позитивна тональність зауважена у 18% газетних публікацій. Відсоток «негативу» – 5%.
Як зазначила експерт Тетяна Кремінська, тональність деяких інформаційних публікацій від знакових фігур із “Опоблоку” здебільшого негативна: “Якщо “джинса” йде від правлячої політичної сили, то тональність позитивна – держава рухається вперед, маємо суцільні здобутки тощо. Опозиційні сили традиційно розказують про те, як все погано. А ті, хто ще не набрав вагомого відсотку прихильників, розвінчують міфи і доводять свою політичну ефективність”.
За походженням, менше половини (48%) контенту друкованих видань – журналістські матеріали. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 28%. Не ідентифікованих матеріалів – 24%.
Інтернет-видання
Професійні стандарти. Сайти Дніпра за дотримання журналістських стандартів отримали такі оцінки: «49000.com.ua» – 4,31 бала, «056.ua» та «Інформатор» – по 4 бали, «Дніпроград» – 3,88 бала. Середня оцінка Інтернет-видань в червні 2018р. – 4,05 (при найвищій – 5).
По 1 балу експерти виставили за доступність і за відсутність мови ворожнечі. За відокремлення фактів від думок – 0,97. 0,95 бала – за достовірність поданої інформації. Найгірше журналісти дніпровських сайтів у своїх матеріалах дотримуються “балансу думок” – 0,13 бала.
На сайті «49000.com.ua» з 16 публікацій, відібраних для аналізу професійності, 5 відповідають усім журналістським стандартам. Натомість журналісти “Дніпрограду” для своїх матеріалів використовували лише одне джерело інформації.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали
Середній відсоток виявленої серед публікацій чотирьох дніпровських он-лайн-видань “джинси” у червні 2018 дещо знизився і становить 4,6% (в лютому 2018 року – 6,6%).
Найбільшу кількість матеріалів із ознаками замовності знову вмістив сайт «Інформатор» – 9,9% (у лютому – 10,8%) від загального контенту. При цьому 9 з 10 виявлених публікацій – комерційна “джинса”. Показник «джинси» веб-ресурсів «056.ua» – 6,3%, «Дніпроград» – 1,5% «49000.com.ua» – 1,5% .
Публікації із ознаками політичної замовності на Інтернет-ресурсах забезпечили знову ж таки Олександр Вілкул, Андрій Денисенко, “уряд Гройсмана”, “реформи Порошенка”.
Неналежно маркованих матеріалів серед проаналізованого контенту експерти виявили на сайті «056.ua» – 10 публікацій із 88 оцінених. Так, рекламні матеріали розміщені під рубрикою «Новости компаний», що не передбачено законом «Про рекламу». Інших три он-лайн видання маркували рекламу згідно з вимогами законодавства.
Таким чином, середній відсоток неналежно маркованої реклами для онлайн-видань, що моніторились, – 2,6%.
Матеріалів з ознаками пропаганди, проросійських меседжів, фейків в електронних ЗМІ Дніпра не виявлено.
Теми, тональність, походження
Стосовно тематичних пріоритетів дніпровських Інтернет-видань, що підпадають під моніторинг. Третина матеріалів (33%) присвячена висвітленню життя місцевої громади (в лютому – 25% від загального контенту). Другу сходинку посідає кримінальна тематика – 19% (раніше 22%).
До розділу «Інше» експерти віднесли 13% загальної інформації. Причому в розрізі окремих видань спостерігаємо таке: на сайті «056.ua» це 23% публікацій, на «Інформаторі» – 18%, «49000.com.ua» – 8%, «Дніпроград» – 1%.
Зовсім не висвітлювали проблеми вимушених переміщених осіб та іноземні новини. Про зовнішню політику йдеться у одному матеріалі сайту «Дніпроград».
Інші теми он-лайн-контенту тижня, що моніторився, розподілені наступним чином: “Надзвичайні ситуації” – 7%; “Культура” – 6%; “Соціальна сфера” – 5%; “Політика” – 4%. Тематика АТО відображена у 3% публікацій. Також по 3% зайняли “Економіка” та “Корупція”. Інші теми – по 2%.
“Сайт «49000.com.ua» подає багато матеріалів, спрямованих на викриття корупції, проводить власні розслідування – це позитивний факт щодо Інтернет-видань. Також тут достатньо багатопланово висвітлюється життя місцевої громади. Наприклад, показовою є публікація щодо однієї громадської ініціативи – «У днепрян есть шанс узнать, «как здорово, что все мы здесь сегодня собрались» https://49000.com.ua/dnepr-mozhet-uznat-kak-zdorovo-chto-vs/”, – зауважив експерт Валерій Дрешпак.
Тональність оприлюдненої дніпровськими сайтами інформації – переважно нейтрального характеру (77%). Відсоток «позитиву» – 11%, «негативу» – 12%.
Щодо походження матеріалів, то 78% інформації на сайтах мають авторів. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 18%. Не ідентифікованих матеріалів – 4.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, завідувача кафедри інформаційних технологій та інформаційних систем Дніпропетровського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Тетяни Кремінської, завідувачки сектору управління контентом офіційного сайту Дніпропетровської ОДА (головний редактор сайту), координатора проектів і спеціаліста зі зв’язків з громадськістю та ЗМІ, члена Національної спілки журналістів України.
Просимо взяти до уваги!
Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті: http://idpo.org.ua/reports
Контакти:
координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79
Natalka.nazarova@gmail.com