Дніпро – моніторинговий звіт за лютий 2019 року

У лютому 2019 року експертна група ІДПО в Дніпрі дослідила контент чотирьох реформованих друкованих видань у Дніпропетровській області – «Наше місто» (м.Дніпро), «Степова зоря» (м. Петропавлівка), «Вісті Тернівки» (м. Тернівка), «Червоний гірник» (м.Кривий Ріг), та Інтернет-сайтів цих газет – http://nashemisto.dp.ua («Наше місто»), https://petropavlivka.city («Степова зоря»), http://vistiternivki.com.ua («Вісті Тернівки»), http://girnyk.com.ua («Червоний гірник»).

Професійні стандарти

Середня оцінка за дотримання журналістських стандартів у друкованих виданнях області – 4,08 бала.

Матеріали, які були опубліковані в газеті «Степова зоря» оцінено в 4,19 бала; «Вісті Тернівки» – 3,88 бала. Необхідно наголосити, що високі оцінки дотримання журналістських стандартів колективом «Степової зорі» можуть бути результатом активної участі редакції у низці проектів останнього часу, спрямованих на підтримку місцевої преси, що реформується.

Загальний бал з дотримання стандартів у газеті «Наше місто» – 4,19; «Червоний гірник» отримав 4,00 бали (газета).

Традиційна «хвороба» редакційних колективів, що виявлялася і під час попередніх моніторингів – відсутність балансу позицій – була «діагностована» й у реформованих виданнях. У загальному показнику газети за дотримання цього стандарту мають 0,14 бала. За відокремлення фактів від думок – 0,9 бала. Максимум – по 1,00 балу – експерти виставили за відсутність мови ворожнечі, доступність та за достовірність.

«Недотримання стандарту збалансованості, на наш погляд, не лише в оцінених ЗМІ, а в українській журналістиці загалом, можливо, пов’язано серед іншого з певною традицією описувати в інформаційних матеріалах події суто з позиції спостерігача. Автор розглядає себе як «об’єктивного свідка» події, не обтяжуючи себе завданням подати позиції різних учасників. Така «суб’єктивна об’єктивність», наголошую, притаманна не лише цим виданням, що демонстрували й попередні моніторинги», – коментує експерт Валерій Дрешпак.

Слід відзначити як взірцеві (усіх базових стандартів журналістики дотримано) матеріали у «Степовій зорі» (№5, 2019): «Гарно звітують!», «Проблема: Дуби на дрова? Карається законом», «Із хама не буде пана». Відповідні публікації є й на веб-сайті «Петропавлівка city». Ці матеріали якраз і демонструють позицію місцевого видання як незалежного ні від місцевих роботодавців, ні від місцевої виконавчої влади.

Оцінюючи цієї моніторингової хвилі ще й видання Житомирщини, експерти зазначають, що сьогодні районна роздержавлена преса в Україні переважно – це дві крайності – або суцільна реклама «вітаю – співчуваю», або «бойовий листок рекламодавця». Але є ще дуже поважна причина такого стану – дефіцит професійних кадрів. В деяких редакціях залишилися журналісти, які мислять ще шаблонами «слава КПСС», і це не найгірше. Бо ця категорія хоча б має уявлення про основи професії та структуру газетних текстів. Є інша категорія редакторів та дописувачів – зазвичай це зрілі люди з критичним мисленням, які самотужки опанували професію. Для працівників районної преси варто було б організувати навчання – серію тренінгів, бажано в географічно близьких до них містах або райцентрах.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали

Друковані видання

Згідно з висновками експертів щодо наявності матеріалів із ознаками замовності, а також з урахуванням результатів «перехресного» оцінювання, середній відсоток виявленої в чотирьох друкованих ЗМІ «джинси» склав 6,6%.

За результатами оцінювання незалежними експертами, найбільший відсоток матеріалів із ознаками замовності в газеті «Наше місто» – 8,9% загального контенту (5 публікацій з 56 проаналізованих). Найнижчий в «Степовій зорі» – 2,6% (1 з 38). Показник «джинси» в газеті «Червоний гірник» – 8,2%, в газеті «Вісті Тернівки» – 3,8%.

Переважно це – політична «джинса». Причому газетам її забезпечили як кандидати у президенти своєю передвиборчою активністю, так і народні депутати, політики, представники міських та облради.
Так, «Червоний гірник» висвітлює діяльність Криворізької міської ради, мера міста Юрія Вілкула («Благоустройство города: в 2019 году в Кривом Роге откроют 2 новые зоны для отдыха и наведут порядок в 15 парках и 82 скверах»; «Спортивний майданчик – для прийомної родини»), інших установ у рубриці «Офіційно», проте ніде не зазначено, що вона розміщена за угодою.

«Наше місто» в рубриці «Абзац из Facebook» практикує публікації на основі дописів у соцмережах. За критеріями оцінки матеріалів, що мають ознаки замовності, до політичної «джинси» експерти віднесли роздуми голови Дніпровської міськради Бориса Філатова про умовного кандидата у президенти так званого Ім’ярека «О новых лицах», а також повідомлення Володимира Гройсмана про те, що у своє 40-річчя «Епіфаній зійшов на митрополичий престол», з чим прем’єр-міністр його вітає (відсутня зрозуміла суспільнозначуща новина).

Ще у двох матеріалах «Нашого міста» (про хід будівництва метро у Дніпрі «Метро: монтаж стволов на финальной стадии», про відкриття хоспісу «Пока горит свеча») наголошується, що усе це завдяки економічному зростанню, децентралізації та злагодженій роботі місцевої влади і команди Петра Порошенка.
«Юлія Тимошенко розпочала похід у Президенти України» – про це, без відповідної позначки «Реклама» повідомила «Степова зоря».

Неналежно маркованих матеріалів (таких матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам законодавства) в друкованих ЗМІ протягом періоду, що оцінювався, виявлено в загальному контенті 6,4%. Це, переважно, концертні афіші, офіційна інформація та оголошення.

Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів, фейків у друкованих ЗМІ не виявлено.

Теми, жанри, тональність, походження

Жанри матеріалів

42% оглянутого контенту друкованих видань – це новини, замітки, короткі повідомлення. Інформаційний жанр переважає в усіх чотирьох газетах. 29% матеріалу віднесено до категорії «Інше». 10% публікацій – прес-релізи, протокольні матеріали тощо. «Авторська колонка» займає 6% газетного контенту. По 3% – аналітика та листи в редакцію, Рідко зустрічається інтерв’ю та художні жанри – по 2%, журналістське розслідування – 1% (2 матеріали у «Степовій зорі»).

Щодо походження матеріалів, 44% контенту – журналістські матеріали. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 40%. Не ідентифікованих матеріалів – 17%.

Тематичні пріоритети друкованих видань були такими.
25% газетної площі відведено висвітленню життя місцевої громади, культури – 11%, спорту – 5%. Соціальні питання (охорона здоров’я, пенсійне забезпечення), економіка, освіта зайняли по 4% контенту.

Інші теми отримали такі частки від загального контенту: політика та проблеми місцевего самоврядування – по 3%; «Кримінал» та «Надзвичайні ситуації» – по 2%; «АТО», «Корупція» – по 1%. Про вимушених переміщених осіб, а також про зовнішню політику та про іноземні новини друковані ЗМІ не згадували зовсім.

Проте, 33% від загального числа газетних публікацій займають матеріали, які не є суспільно-важливими і за методологією віднесені до категорії «Інше».

Тональність оприлюдненої дніпровськими газетами інформації переважно нейтрального характеру – 74% оглянутого контенту. Позитивна зауважена у 25% газетних публікацій. Відсоток «негативу» – 1%.

«Порівнюючи «Наше місто» і «Червоний гірник», можна зазначити, що у криворізькій газеті дуже багато інформації міської ради та інших установ у рубриці «Офіційно». На відміну від газети Дніпра, де публікацій офіційного характеру не було зовсім. «Наше місто» більш «публіцистична», там коли й дають «перших осіб міста», то як живих людей з їх живою реакцією на події, людей, проблеми. Більш того, рубрику «Абзац из Facebook» я би розглядав як форму такої собі збірної авторської колонки, де публікуються міркування лідерів громадської думки міста» – коментує Валерій Дрешпак. – У «Вістей Тернівки» є цікавий хід – оголошення про сесію та інший «офіціоз» розміщувати на сторінці «Від редакції». На умовах угоди це, чи це – редакційна політика забезпечення відкритості місцевої влади – сказати складно. Але за змістом і формою усім має бути зрозуміло, що це – не журналістика, а «дошка офіційних оголошень». Відтак, читача в оману ніхто не вводить. У «Нашому місті» продовжуємо знаходити найбільш ідеальні матеріали про життя громади. Такою є публікація «Хозяйка подъездной галлереи». Гарний приклад, як можна облаштувати «дім, де ти живеш».
Провідна тематика «Степової зорі» та «Петропавлівка city» дійсно відповідає їх цільовій аудиторії – це життя місцевої громади та діяльність місцевого самоврядування. Порівняння районок дає висновок на користь просунутості й активності «Степової зорі». Очевидно, що редакції на користь пішла участь у різних проектах для газет, що реформуються, і це видання справді позиціонується як «газета громади» – постійно є зворотний зв’язок, вони «на сторожі» громадського інтересу тощо
».

Сайти

Загальний бал дотримання журналістських стандартів на сайтах – 3,92 бала з 5.

Слід зазначити, що сайти газет «Степова зоря» і «Вісті Тернівки» розміщують матеріали, які були опубліковані у відповідних друкованих виданнях. Зазвичай публікації стосуються життя місцевої громади та діяльності місцевого самоврядування, що справді відповідає цільовій аудиторії. З огляду на ці обставини оцінки щодо дотримання професійних стандартів цими ЗМІ (газетами та їх сайтами) майже однакові: по 4,19 бала має «Степова зоря» і відповідний сайт «Петропавлівка.city» – 3,94; інтернет-видання «Вісті Тернівки» 3,88 бала.

Контент сайту «Нашого міста» дещо відрізняється від газети і за змістом, і за кількістю публікацій. Так само і з «Червоним гірником». Відповідно, загальний бал з дотримання стандартів «Наше місто» на сайті – 4,00. «Червоний гірник» – 3,92 бали (сайт).

Відсутність балансу позицій спостерігається і на сайтах реформованих видань. У загальному показнику сайти за дотримання цього стандарту мають 0,09 бала. Відокремлення фактів від думок оцінено експертами дещо вище – 0,88 бала. Максимум – по 1,00 балу – експерти виставили за відсутність мови ворожнечі, доступність та за достовірність (крім сайта «Червоний гірник», де 3 матеріали з 16 не містять посилань на джерела інформації).

Матеріали з ознаками замовності, проросійські меседжі і фейки

Середній відсоток матеріалів з ознаками замовності і неналежно маркованої реклами серед публікацій он-лайн-видань становить 8,2% від загального контенту.

У розрізі окремих Інтернет-сайтів ситуація виглядає так: сайт «Наше місто» –, або 11% публікацій; сайт «Вісті Тернівки» – 12,5%; сайт «Червоний гірник» – 5,4%. «Петропавлівка.сіті» («Степова зоря») замовних матеріалів не розміщував.

Головні «герої» політичної «джинси» на сайтах – знову ж таки очільники Дніпра, Кривого Рогу, їхні заступники, перша леді країни, народні депутати та політики.
Неналежно маркованих матеріалів серед проаналізованого контенту експерти не зафіксували.
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків в електронних ЗМІ Дніпра не виявлено.

Теми, тональність, походження

Стосовно тематичних пріоритетів Інтернет-видань, які досліджувались, то можна сказати, що найбільше уваги журналісти приділяли про життя місцевої громади – 31% загального контенту. Кримінальна тематика посідає другу сходинку – 18%.

9% складають публікації на тему економіка, 8% – спорт. Культурі та освіті належить по 6% інформації. Соціальним питанням та надзвичайним ситуаціям відвели по 5% контенту. 3% зайняли матеріали політичного спрямування, 2% – місцеве самоврядування.

Тематика, що відображає проблеми, пов’язані з війною і подіями Операції об’єднаних сил відображена усього у 2 публікаціях (1% контенту). Зовсім не висвітлювали життя переселенців. Про зовнішню політику йдеться у одному матеріалі сайту «Наще місто».

До розділу «Інше» експерти віднесли 4% загальної інформації.

Тональність оприлюдненої сайтами інформації – переважно нейтрального характеру (68%). Відсоток «позитиву» – 23%, «негативу» – 9%. Позитивні матеріали переважають на сайті газети «Вісті Тернівки».

Щодо походження матеріалів, то 56% інформації на сайтах мають авторів. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 39% (майже 90% запозичених матеріалів – на сайті «Червоний гірник»). Не ідентифікованих матеріалів – 5%.

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри публічного управління та митного адміністрування Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Тетяни Кремінської, завідувачки сектору управління контентом офіційного сайту Дніпропетровської ОДА (головний редактор сайту), координатора проектів і спеціаліста зі зв’язків з громадськістю та ЗМІ, члена Національної спілки журналістів України.

Просимо взяти до уваги!
Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports

Контакти:
координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79
Natalka.nazarova@gmail.com

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *