Харків – моніторинговий звіт за лютий 2019 року

ЛЮТИЙ 2019

Об’єктом моніторингу харківської групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика стали місцеві медіа, що недавно роздержавились.   Експерти оцінювали якість контенту у чотирьох друкованих виданнях та їх сайтів: «Слобідський край» http://www.slk.kh.ua/  , «Обрії Ізюмщини» http://obrii.com.ua/ , «Вісті Красноградщини» http://visti-krasnograd.net/   та «Трибуна трудящих» http://tribune.com.ua/ . Загалом 153 публікацій та 104 матеріали онлайн ресурсів.  

Друковані видання

Професійні стандарти

Загальний бал за дотримання стандартів у чотирьох газетах Харківщини 4,16 бали з максимальних 5.

Найкраще журналісти дотримуються стандартів: відсутність мови ворожнечі та доступність викладеного матеріалу, достовірність/ посилання на джерела – 0,98 бала, відокремлення фактів від думок 0,92 бала. Традиційно низька оцінка – баланс думок 0,28 бала. Серед видань найвищу оцінку – 4,31 отримала газета «Слобідський край». Однакова кількість балів 4,19 у газет: «Вісті Красноградщини» та «Трибуна трудящих». «Обрії Ізюмщини» – 3,94 з п’яти можливих балів.

Матеріали з ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали.

Кількість неналежно маркованих матеріалів у лютому 6,7%, відсоток «джинси» 5,7%.

Найбільше матеріалів з ознаками замовності розмістили “Обрії Ізюмщини” – 9,8% й “Вісті Красноградщини” – 7,5%. Найбільше приховують та не маркують рекламу в “Трибуні трудящих” -13,3%; “Вісті Красноградщини” -10,4%; “Обрії Ізюмщини”- 8,1%.

У роздержавлених газетах протягом моніторингового періоду та проросійських меседжів фейків, пропаганди не виявлено. Загалом оцінено 149 матеріалів.

Президентські вибори практично не відчуваються у медіа, які досліджувалися. У перший тиждень лютого лише на першій шпальті газети «Трибуна трудящих» розміщено велике фото діючого Президента у військовій формі на фоні військовослужбовців. Текст має заголовок: «Зупинити агресора, прогнати загарбника!» і розповідає, як Петро Порошенко турбується про зміцнення армії.

Теми, жанри, тональність, походження

Щодо різноманіття жанрів, які використовують журналісти редакцій. То найпопулярнішими в роздержавлених медіа інформаційні жанри: замітки, замітки з коментарем – 31%, прес-релізи , протокольні матеріали, офіційні звіти державних установ – 12%.

Як позитив у друкованих виданнях, можна відзначити наявність аналітики (кореспонденцій, статей), що містять роз’яснення актуальних питань. Вони займають 9% контенту. Наприклад, які зміни в отриманні субсидій, або яким бачать своє майбутнє територіальні громади – «Слобідський край»). 3% матеріалів складають інтерв’ю. Також журналісти пропонували читачам  художні жанри – 4%. Листи в редакцію зайняли на шпальтах реформованих друкованих видань – 6 % контенту.

Тематичні пріоритети

Категорія «Інше» в друкованих виданнях (корисні поради, рецепти, кросворди, прогнози) -31% контенту; 12% – місцеве самоврядування;  соціальна сфера та економіка -10% . У 9% відсотках матеріалів висвітлюються життя місцевої громади. Військові дії, життя в умовах війни, проблеми військових зайняли лише 3% контенту.

Найменш популярні теми: антикорупційні розслідування та життя вимушених переселенців. Іх проблеми не зацікавили жодного журналіста.

Тональність. 82%  матеріалів у друкованих ЗМІ -нейтральні. 18% мають негативну тональність. Публікацій, які б мали позитивну тональність не знайдено.

Щодо походження матеріалів. 52% – власні, 35% – запозичені з відповідним посиланням, у 13%  матеріалів походження встановити не вдалося.

Інтернет-видання

Професійні стандарти

Середня оцінка інтернет-версій роздержавлених локальних медіа за дотримання журналістських стандартів – 3,95.

Сайти використовують, як правило, одне джерело інформації. Матеріали пишуться з брифінгів, прес-конференцій, офіційних заходів. Тому практично відсутній баланс думок – 0,19 бала. З рештою критеріїв ситуація відносно благополучна. Матеріали є 0,98 достовірними і мають посилання на джерела, 0,91 –відокремлення фактів від коментарів, 0,88 – доступність викладеного матеріалу. Найкраще журналісти дотримуються стандарту: відсутність мови ворожнечі – максимальний бал 1,00.

По виданнях: «Слобідський край» http://www.slk.kh.ua/  – 4,19, у решти сайтів: «Вісті Красноградщини» http://visti-krasnograd.net/,  «Обрії Ізюмщини» » http://obrii.com.ua/ , однакова кількість балів – 3,88 бала. Сайт “Трибуна трудящих” відключений.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, неналежно марковані матеріали.

На сайтах  роздержавлених газетах протягом моніторингового періоду кількість матеріалів з ознаками політичної й комерційної замовності 3,0%. Неналежно маркованих матеріалів у лютому 6,0%.  

Найбільше матеріалів з ознаками замовності розмістили на сайті «Вісті Красноградщини» http://visti-krasnograd.net/ – 11,8%.

Найгірше маркують рекламу та рекламні блоки на сайті “Обрії Ізюмщини” – 11,9%, “Слобідський край” – 5,4%.

Проросійських меседжів, фейків, пропаганди в роздержавлених медіа, які досліджувалися, не виявлено. Загалом оцінено 83 матеріали.

Теми, тональність, походження.

Головним недоліком сайтів роздержавлених медіа можна вважати мізерний відсоток власної інформації. Використовують (інколи з невеличким редагуванням та навіть ставлять свій підпис) інформацію, взяту з інших сайтів (урядових, обласних і місцевих адміністрацій, або з загально українських ЗМІ). Така практика має три великих мінуси, – вважає експерт Юрій Хомайко. – По-перше, втрачається оперативність. Немає ні одної інформації, яка б починалася зі слова «сьогодні». По-друге, такі сайти дають дуже мало інформації про життя місцевих громад. Складається враження, що працюють тільки виконкоми зі своїми структурами та правоохоронні відділи. По-третє, не помітно навіть бажання дати ексклюзив, тобто власне спостереження.

Найбільш популярні теми  на сайтах: економіка та фінанси 15%, соціальна сфера – 14%, життя місцевої громади – 12%. Найменш популярні теми: антикорупційні розслідування, історії вимушених переселенців та зовнішня політика держави.

Тональність оприлюдненої сайтами інформації 100% нейтрального характеру.

Щодо походження матеріалів.

На сайтах 50% власна інформація, 48% публікацій запозичені із відповідним посиланням на автора чи джерело, 2% не ідентифіковано.  

Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *