Моніторинговий звіт за червень 2019 року – Черкаська область

За період з 24 по 30 червня 2019 року експертна група ІДПО в Дніпрі дослідила контент чотирьох реформованих друкованих видань у Черкаській області та їхніх Інтернет-сайтів – «Черкаський край» (м.Черкаси, обласна газета), http://www.kray.ck.ua/; «Нова доба» (м.Черкаси, обласна газета), https://novadoba.com.ua/; «Сільські обрії» (Черкаський район), http://silobr.info/;  «Шполянські вісті» (м.Шпола), http://shpolavisti.com.ua/.

Загалом було оцінено 168 публікації в друкованих виданнях та 157 матеріалів. 

На загальне враження про видання Черкащини протягом тижня, який аналізувався, безперечно, вплинули День Конституції України та активна фаза передвиборчих перегонів. Тут і чимала кількість привітань з державним святом, і звіти народних депутатів, і передвиборчі обіцянки кандидатів, і пам’ятки/роз’яснення/застереження для виборців тощо.

Вразила жанрова одноманітність газет – інформація плюс поради чи життєві історії з доповненням розважально-пізнавальним контентом. В інформаційних жанрах подано до 70% матеріалів (в обласних – там менше). Напевно, саме такими є переважно й запити аудиторії. Проте низка повідомлень виграла б за умови їх подання як репортаж, інтерв’ю чи, принаймні, аналітична кореспонденція.

Друковані видання

Моніторинг стандартів журналістики

Середня оцінка за дотримання журналістських стандартів у друкованих виданнях Черкаської області – 3,72 бала з 5 максимальних. У розрізі окремих газет загальні бали такі: «Черкаський край» – 3,81; «Нова доба» – 3,63; «Сільські обрії» – 3,88; «Шполянські вісті» – 3,56.

Усі чотири видання подавали інформацію доступною мовою, без дискримінаційних висловлювань. За ці стандарти газети отримали по максимальному балу – 1,00. Журналісти відокремлюють факти від думок – 0,91 бала. Не в усіх матеріалах були чітко зазначені джерела інформації, тому за достовірність оприлюднених фактів експерти виставили 0,78 бала. 

Найгірше дотримується стандарт «баланс думок» – 0,03 бала. Майже усі проаналізовані журналістські матеріали (крім двох – по одному в газетах «Черкаський край» і «Сільські обрії») подано з урахуванням лише однієї точки зору, що позбавляє публікації неупередженості.

Приклад журналістського матеріалу, де усіх базових стандартів журналістики дотримано:

Газета «Сільські обрії» № 28 від 26.06.2019р.

«Редакції не обтяжують себе конкретизувати джерела інформації. Підлягає сумнівам щодо достовірності майже чверть оцінених матеріалів. Як довести колегам, що «за матеріалами Інтернет-джерел» – це те саме, що «на базарі кажуть»?..» – зауважує Валерій Дрешпак.

Як приклад недотримання усіх професійних стандартів, матеріал «На Черкащині – найдорожче пиво» (газета «Шполянські вісті» № 27, 03.07.2019). Інформація сприймається як журналістський матеріал, утім він не має автора. Мова йде про вартість алкоголю у різних регіонах України. Причому «статистичні дані» наводить якийсь Олексій Дорошенко, але за текстом невідомо, хто він такий і яке відношення має до оприлюднених цифр.

Газета «Шполянські вісті» № 27, 03.07.2019

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами

Згідно з висновками експертів щодо наявності матеріалів із ознаками замовності, а також з урахуванням результатів «перехресного» оцінювання, середній відсоток виявленої «джинси» в чотирьох друкованих ЗМІ Черкащини склав 9,0%.

Найнижчий показник «прихованої реклами» в районці «Шполянські вісті» – 5,1%. В газетах «Сільські обрії» і «Черкаський край» – 7,9% та 8,8% відповідно.

Найбільше матеріалів, що мають ознаки замовності, зафіксовано в газеті «Нова доба» – 14,7% загального контенту. Це 5 публікацій з 34 оцінених (2 – політична «джинса» і 3 – комерційна). 

Обидва «політичні» матеріали стосуються народного депутата Геннадія Бобова і займають рівно 1/3 газетної площі – 8 сторінок із 24-х (!). На першій і третій шпальтах – інтерв’ю з політиком-кандидатом у нардепи («Геннадій Бобов: покажіть мені ту людину, яка зробила більше для нашого округу»), а з четвертої по дев’яту займає «Звіт про діяльність народного депутата Геннадія Бобова за 2014-2019 роки». До того ж на кожній ¼ сторінки Звіту – «хвалебні оди» депутату від головного лікаря, Матері-героїні, голови ради ветеранів, директора школи, заслуженого вчителя, фермера, Героя Соцпраці…

Газета «Нова доба» № 25 від 26.06.2019р.

Ще три публікації «Нової доби» – «Не будьте байдужими: благодійний фонд “Деликат” надав допомогу черкасцям», «Безмежне літо з 4G» та «Історія успіху бренду Jack Daniel’s» – експерти визначили як комерційна «джинса». 

«Знову доводиться нагадувати авторам про необхідність замислюватися над тим, який вплив матимуть їх матеріали на аудиторію. У газеті «Нова доба» на рівному місці з’являється «джинса», яка, можливо, такою й не є: «Історія успіху бренду…». У чому причина? Припускаю, редакція навіть не замислюється, що ця маленька публікація спонукатиме когось випити саме цього віскі. Чи замислюється? Тоді в чому мета такого повідомлення?», – запитує експерт Валерій Дрешпак.

Газета «Нова доба» № 25 від 26.06.2019р.

В районній газеті «Сільські обрії» під рубрикою «Спецпроект» розміщені 3 матеріали, які експерти за відповідними критеріями віднесли до політичної «джинси»: «Сергій Рудик: “Котигорошко” – це наша гра» (про те, як народний депутат долучився до організації наймасовішого заходу з туризму, гри «Котигорошко», яка, за його словами,  «проходить на Черкащині вже три десятиліття»), «Захистити курс на ЄС і вберегти від реваншу “п’ятої колони”» (про пріоритети партії «Європейська солідарність») і «Ляшко: “Коли люди бачать платіжки – їм не смішно”» (цей самий текст зустрічається і в деяких ЗМІ Волинської області).

2 публікації в газеті «Шполянські вісті» мають ознаки комерційної замовності – «Акційні товари в магазині “Мийдодір”» та «Наполеглива праця дає свої результати» (матеріал до міжнародного дня кооперації). Усі агітаційні матеріали передвиборчих перегонів в газеті марковані належним чином.

Обласна газета «Черкаський край» розмістила тексти, які «сприяють реалізації послуг одного суб’єкта»: «Щоб зерно відповідало чинним нормативам»; «Прилади, які рятують життя». 2 агітаційні матеріали («ЦВК зареєструвала Євгенія Курбета кандидатом у депутати» та «Олександр Пухир: “Доля Рубаного Мосту мені не байдужа”») надруковані під рубрикою «Вибір-2019», що не відповідає вимогам Закону про рекламу.

Загальна частка неналежно маркованих матеріалів (матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам законодавства) в загальному контенті чотирьох видань – 6,9% («Черкаський край» – 11,8%; «Шполянські вісті» – 7,7%; «Сільські обрії» – 5,3%; «Нова доба» – 2,9%). 

Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів, фейків у друкованих реформованих ЗМІ Черкащини не виявлені.

Теми

17% усього контенту відведено висвітленню життя місцевої громади. Причому в газеті «Шполянські вісті» до цієї категорії віднесено майже третину проаналізованих матеріалів. Популярними цього тижня були теми «Політика / вибори» – 11%, соціальна проблематика та економіка – по 9%. Спорт – 6%, культура – 5%, кримінал – 4%, катастрофи – 3%. Лише по 1 публікації було на тему АТО-ООС/повернення до мирного життя («Шполянські вісті») та про викривання корупції (в газеті «Сільські обрії»). 29% від загального числа газетних публікацій займають матеріали, які не є суспільно-важливими і за методологією віднесені до категорії «Інше».

«В матеріалі «Зустрічі з минулим» («Сільські обрії») – роздуми вчительки про зустріч однокласників – її вихованців, серед яких два учасники АТО. Авторка з гордістю і з глибокою вдячністю розповідає про своїх колишніх учнів. Проте, сама публікація більше відноситься за тематикою до «Життя місцевої громади»… Також все частіше журналісти пишуть на теми екології, туризму, історії», – додає Тетяна Кремінська. 

Жанри

66% загальної кількості проаналізованих матеріалів друкованих видань Черкащини подано в інформаційному жанрі. 22% текстів віднесено до категорії «Інше».

Інші жанри зустрічаються не у всіх газетах. Обласні і районні видання нібито умовно розподілили їх між собою. В такому жанрі як «Аналітичний матеріал – стаття, огляд» (що становить 5% усього газетного контенту) в «Сільських обріях» подано 7 публікацій і у «Шполянських вістях» 1 матеріал. Натомість, ані в «Черкаському краї», ані в «Новій добі» аналітика не представлена зовсім. 

3% – авторські есе, життєві історії (4 тексти – в газеті «Шполянські вісті», 1 – в «Сільських обріях»). Так званий «офіціоз» цього тижня «районки» не публікували. Показник 2%  – це прес-релізи, протокольні матеріали, надруковані в двох обласних виданнях. По одному інтерв’ю у виданнях «Черкаський край» і «Нова доба» – 1%. Рецензія – 1% (1 публікація в газеті «Сільські обрії»), звернення читачів – 1% (1 матеріал у «Шполянських вістях»).

Газети зовсім не публікували авторських колонок, журналістських розслідувань, аналітичних кореспонденцій.

Тональність 

Частка матеріалів нейтрального характеру складає 74% контенту. Позитивна зауважена у 25% газетних публікацій. Відсоток «негативу» – 1%.

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Щодо походження матеріалів, 27% контенту – журналістські матеріали. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 42%. Не ідентифікованих матеріалів – 31%. 

Найбільше власних матеріалів запропонували читачам в газеті «Сільські обрії» – 22 із 42. Найбільше запозичених – у «Шполянських вістях» (31 із 45).

“Моніторинг реформованих районних газет у 2019 році показав, що обсяг інформаційних матеріалів збільшився. Кількість прес-релізів знизилася, проте й аналітичних матеріалів на загал не стало більше. Якщо брати лише районні газети з проаналізованого нами у лютому, квітні і червні масиву видань, то аналітичні публікації склали близько 5%, а в деяких виданнях у період моніторингу таких матеріалів не було зовсім). Висновок прозорий: редакції виходять з-під впливу місцевої влади, не публікують їх релізів, проте ще не готові запропонувати своєму читачеві аналітичних публікацій з місцевої тематики», – коментує Валерій Дрешпак.

Щодо відсутності авторів під журналістськими матеріалами Тетяна Кремінська зауважує: «Не зрозуміло, чому більшість газетних публікацій не підписані? Адже наявність автора тексту формує довіру читача до отриманої інформації, до видання. Виходить, якщо підпису немає, виникає певний сумнів стосовно достовірності, правдивості. Зате майже завжди вказується автор під замовними матеріалами…»

Експерти звернули увагу також на те, що тональність газетних публікацій переважно нейтральна і позитивна. В матеріалах видань «Нова доба» і «Шполянські вісті» негатив взагалі відсутній. 

Попередній висновок такий: реформування місцевих ЗМІ (принаймні за цей короткий час) не мало масштабного позитивного впливу на зміст видань, їх характер, редакційну політику. Потрібна тривала робота над зміною культури медіавиробництва та медіа споживання. Щось із цього зміниться у природний спосіб внаслідок подальших соціально-економічних і технологічних інновацій, а щось треба буде «ламати», буквально насаджуючи нові уявлення, настанови, формуючи традиції.

Онлайнові видання

Моніторинг стандартів журналістики

Загальний бал дотримання журналістських стандартів на сайтах – 3,81 бала (з максимальних 5). Оцінки за професійність кожне проаналізоване онлайн-видання отримали такі: «Черкаський край» – 3,69; «Нова доба» – 3,94; «Сільські обрії» – 3,88; «Шполянські вісті» – 3,75. 

Відсутність балансу позицій спостерігається і на сайтах черкаських реформованих видань (0,06 бала у загальному показнику). Зауваження і щодо посилання на джерела інформації.

Сайти розміщують переважно матеріали, які були опубліковані у відповідних друкованих виданнях. Інформаційне оновлення онлайн-контенту «Черкаського краю» та «Шполянських вістей» відбувається, вочевидь, одразу після виходу чергового номера газети. На сайті видання «Сільські обрії» нові публікації з’являються приблизно 1-2 на тиждень. Інтернет-ресурс «Нова доба» видає щодоби понад 30 новин.

«Є враження, що у «Нової доби» для газети і для сайту – різні підходи. Матеріали для сайту дібрані та зроблені більш фахово, з більш ретельним дотриманням професійних стандартів. Проте на сайті повідомлення переважно стосуються Черкас та області», – коментує Валерій Дрешпак.

Інколи журналісти нехтують дотриманням стандартів при підготовці матеріалів.

Для прикладу, як подали одну й ту ж подію (вандали підпалили альтанку, яку лісівники облаштовували для комфортного відпочинку для всіх охочих) сайти «Нова доба» і «Черкаський край».

«Нова доба» («У лісі на Чигиринщині вандали підпалили альтанку» https://novadoba.com.ua/59213-u-lisi-na-chygyrynschyni-vandaly-pidpalyly-pidpalyly-altanku-foto.html)

Увечері 26 червня невідомі, які відпочивали у новоствореному рекреаційному пункті, що розміщений у лісовому масиві Чигиринського лісництва Чигиринського лісгоспу, підпалили альтанку призначену для приготування їжі. Про це повідомляють в Черкаському обласному управлінні лісового та мисливського господарства.

Вже за кілька днів чигиринські лісівники планували завершити всі роботи з облаштування нового пункту відпочинку та «відкрити двері» для всіх охочих відпочити в лісі зі всіма зручностями. На жаль, через нахабні дії вандалів та завдані ними збитки чигиринським лісівникам доведеться відновлювати понівечену альтанку.

Одним із пріоритетних напрямків роботи Чигиринських лісівників є рекреаційна діяльність. Саме з метою безпечного та комфортного перебування в лісі працівники лісгоспу створюють та постійно підтримують в належному стані місця відпочинку для громадян.

Чигиринські лісівники нагадують, що все це робиться з турботою про громадян та для їхнього ж блага. Найвищим визнанням для лісівників за їхню роботу в цьому напрямку буде висока свідомість громадян, які не нищитимуть те, що зроблено для них з особливою лісівничою любов’ю.

«Черкаський край» – «Вандали підпалили альтанку в лісі» http://www.kray.ck.ua/suspilstvo/aktualno/item/20872-vandali-pidpalili-altanku-v-lisi#.XTPmSfIzaUl

Не зрозуміло, чому «Черкаський край» аж настільки скоротив інформацію, надану обласним управлінням лісового та мисливського господарства, і подав її одним реченням!

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами

Середній відсоток матеріалів з ознаками замовності серед публікацій он-лайн-видань становить 5,4% від загального контенту. Зі 140 оцінених загалом виявлено по 4 політичних і 4 комерційних замовних матеріали. 

На сайті «Черкаський край» – 2 комерційних («Прилади, які рятують життя» http://www.kray.ck.ua/consumer/item/20855-priladi-yaki-ryatuyut-zhittya#.XR3AfeszaUk ; «Щоб зерно відповідало чинним нормативам» http://www.kray.ck.ua/consumer/item/20853-schob-zerno-vidpovidalo-chinnim-normativam#.XTPv2PIzaUl ). 

На сайті «Нова доба» – 2 політичних матеріали (««Хвиля чорного піару проти мене продовжується», − Геннадій Бобов» https://novadoba.com.ua/59084-khvylya-chornogo-piaru-proty-mene-prodovzhuyetsya-8722-gennadiy-bobov.html; «Звіт про діяльність народного депутата Геннадія Бобова за 2014−2019 роки» https://novadoba.com.ua/59166-zvit-pro-diyalnist-narodnogo-deputata-gennadiya-bobova-za-201487222019-roky.html).

На сайті «Сільські обрії» – 2 політичних «джинси»: «У Геронимівці з’явився «Сквер Троянд»» http://silobr.info/index.php/politika/item/2212-u-geronimivtsi-z%E2%80%99yavivsya-skver-troyand  (а кошти на нього виділили за поданням народного депутата Владислава Голуба з державного фонду соціально-економічного розвитку) та «Рудик розповів про ремонти на дорогах Черкащини» http://silobr.info/index.php/politika/item/2211-rudik-rozpoviv-pro-remont-na-dorogah-cherkaschini (народний депутат Сергій Рудик як головний лобіст виділення коштів із Державного дорожнього фонду).

Матеріал «Наш італійський вік-енд, або як ми ловили свої щелепи від побаченої краси» http://silobr.info/index.php/kultura/item/2215-nash-italiyskiy-vik-end-abo-yak-mi-lovili-svoyi-schelepi-vid-pobachenoyi-krasi (журналістка ділиться враженнями про подорож Італією, розповідаючи про переваги автобусного туру від туристичної компанії «Аккорд-тур») експерти за критеріями визначили як комерційний замовний.

На сайті «Шполянські вісті» «джинси» не було. Натомість матеріал «В’ячеславу Полтавцю – 70!» (http://shpolavisti.com.ua/suspilstvo/postati/9410-v-iacheslavu-poltavtsiu-70) львівські експерти розцінили як неналежно маркований.

Матеріалів з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків в електронних ЗМІ Черкащини не виявлено.

Теми

Стосовно тематичних пріоритетів Інтернет-видань, які досліджувались, то найбільше уваги журналісти приділяли висвітленню життя місцевої громади – 24% загального контенту. Кримінал займає 18% (це тематика кожного 5-го матеріалу на сайті «Нова доба»). По 7% контенту – новини культури та економіки. Надзвичайні ситуації – 6%. Теми «місцеве самоврядування», «соціальна сфера» і «спорт» – по 5%. 

Тема виборів, політики піднімалась у 3% текстів. Не висвітлювались теми вимушено переміщених осіб, зовнішня політика, іноземні новини.

Тему АТО порушено на сайті «Нова доба» в матеріалі «У Дніпрі рятують пораненого з Черкас (ФОТО)» (https://novadoba.com.ua/59132-u-dnipri-ryatuyut-poranenogo-iz-cherkas-foto.html  ).

Тональність 

92% оприлюдненої сайтами інформації має нейтральну тональність. Відсоток «позитиву» – 3%, «негативу» – 5%.

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Щодо походження матеріалів, то усього 29% інформації на сайтах мають авторів. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 66%. Не ідентифікованих матеріалів – 5%.

Позитивний приклад подають журналісти Інтернет-ресурсу «Черкаський край». З 25 текстів сайту 21 є власними журналістськими роботами.

Інформація про експертів

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри публічного управління та митного адміністрування Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України (profi1@ua.fm; https://www.facebook.com/profile.php?id=100009623262897 ), та Тетяни Кремінської, завідувачки сектору управління контентом офіційного сайту Дніпропетровської ОДА (головний редактор сайту), координатора проектів і спеціаліста зі зв’язків з громадськістю та ЗМІ, члена Національної спілки журналістів України (taninapochta13@gmail.com)

Контакти:

координатор експертної групи проекту

Наталя Назарова

050 919 84 79

Natalka.nazarova@gmail.com 

Просимо взяти до уваги!

Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації  http://idpo.org.ua/reports

——————————————————————–

Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *