Огляд публікацій проведено за період 24-30 червня у таких числах медіа Кіровоградщини: «Народне слово». Щотижнева газета Кіровоградщини – №26 від 27 червня; «Світловодськ вечірній». Перша незалежна газета Світловодщини – № 25 від 20 червня, № 26 від 27 червня; «Вечірня газета». Кропивницька міська газета – № 25 від 21 червня, №26 від 27 червня; «Сільський вісник». Олександрійська районна газета – № 26 від 28 червня.
Також оцінювалися матеріали сайтів: «Народне слово». Сайт газети «Народне слово», http://n-slovo.com.ua/ ; «Світловодськ вечірній». Сайт газети «Світловодськ вечірній», https://sv-drozdova.com/ ; «Вечірня газета». Сайт «Вечірньої газети», http://www.vechirka.com.ua/ ; «Інформаційний портал Олександрійщини». Сайт газети «Сільський вісник» http://alextime.com.ua/ .
Часові рамки моніторингу деяких видань розширені через нестачу кількості матеріалів, необхідної для моніторингу.
Загалом оцінено у друкованих виданнях 160 матеріалів, у Інтернет-виданнях 116 публікацій. Всього – 276 робіт.
Кіровоградські видання вперше потрапили до моніторингу за проектом ІДПО. Чим вони схожі та чим відмінні з іншими виданнями України?
Для початку зазначимо: мас-медіа скористалися можливістю заробити на парламентських виборах: їх «джинсові» набутки складають 17,6% у друкованих та 17% у онлайнових виданнях. Не надто багато, якщо порівнювати до відсотків замовних немаркованих матеріалів у деяких місцевих ЗМІ на минулих парламентських виборах, проте значно більше, якщо порівнювати до червневих луганських ЗМІ.
Враження, що кіровоградські видання – як медіа центральної, «нейтральної» України, дещо випали з поля зору всіляких проектів, які відслідковують дотримання стандартів і використання замовних матеріалів, що публікуються поза вимогами законодавства. Тому в цьому сенсі видання нагадали той стан мас-медіа, який експерти спостерігали в обраних для моніторингу областях кілька років тому.
Друковані видання
Якість матеріалів – між «трійкою» та «четвіркою» при максимальних «п′яти». Засилля «іншого» у тематиці та жанрах. Мінімум, якщо не нуль, уваги до тем ООС, ВПО, протидії корупції. Все це схоже на місцеві газети інших областей України.
Моніторинг стандартів журналістики
Стандарти оцінюються за п᾽ятьма критеріями, кожен із яких може отримати 0 балів (критерій відсутній) або 1 бал (критерій присутній). Відповідно, максимальна оцінка, яку здатна отримати публікація, – 5. За моніторинговий період загальний бал оглянутих видань склав 3,61.
Найкраще дотримано стандартів у «Вечірній газеті», яка має 3,88 бала. Другою за показниками є газета «Народне слово» з оцінкою 3,69. «Сільський вісник» – 3,56. У газети «Світловодськ вечірній» найнижчий бал – 3,31. Тобто на загал матеріали видань не вирізняються високою якістю.
Щодо окремих стандартів, то експерти зазначають: Кіровоградська область, видання якої досліджуються вперше у проекті моніторингу місцевих ЗМІ, не відрізняється від видань інших областей, де є традиційно дотримувані стандарти як «доступність» та традиційно недотримувані – як «баланс».
Так, усі газети повністю витримали два стандарти «відсутність мови ворожнечі» та «доступність» і мають за них найвищу оцінку – 1 бал.
«Достовірність», тобто наявність посилань на джерела інформації, дотримана на 0,86 бала. І якщо «Народне слово» та «Сільський вісник» мають тут по 0,94 бала, то «Вечірня газета» – лише 0,75 бала, тобто чверть матеріалів не мають належних посилань на джерела інформації.
На 0,59 бала оцінене вміння журналістів відокремлювати факти від коментарів. Хоча, власне, за рахунок дотримання саме цього критерію на 0,94 отримала високий середній бал «Вечірня газета». Найслабше дотримано стандарт у «Світловодську вечірньому» – 0,25 бала.
І оцінка «балансу думок» не піднялася вище 0,06 бала. Тобто саме відсутність балансу – той маніпулятивний важіль, який увімкнено у кіровоградських медіа, незалежно, свідомо чи несвідомо це відбувається.
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
У середньому в друкованих виданнях виявлено 17,6% «джинси» – замовних матеріалів без жодного маркування. Це значно більше, ніж у досліджуваних луганських газетах: у лютому цього року – 1,9%; у червні – 8,1%, та промоніторених у квітні сумських газетах – 6,1%.
Звичайно, це лише припущення, але є ймовірність, що саме проведення моніторингу протягом тривалого часу на Луганщині та Сумщині, окрім дослідницького ефекту, дало ще й освітній: у цих областях постійно велося роз′яснення суті замовних матеріалів, дотримання стандартів тощо. Не відомо, чи така інформація поширювалася активно на Кіровоградщині, але різниця у підході до публікації замовних матеріалів у газетах цих областей помітна.
Знімок №1
Якщо порівнювати частки політичної та комерційної замовності, то бачимо: з 23 публікацій 21 є політичною «джинсою» і лише 2 – комерційною. Отже, на відміну від Луганщини, де політки-рекламодавці інертні, тут вони активніші? Розглянемо на прикладах моніторингу.
Найбільше матеріалів цієї категорії у газеті «Світловодськ вечірній» – 29,2%. На другій позиції «Вечірня газета» – 21,8% немаркованих матеріалів із ознаками замовності; «Сільський вісник» має показник 8,3%. І найменше матеріалів цієї категорії у
«Народному слові» – 7,1%.
Неналежно маркованих матеріалів у середньому 5,3%. Найактивніша в розміщенні таких публікацій газета «Світловодськ вечірній» – 12,5%. Присутні неналежно марковані публікацій у «Вечірній газеті» – 7,3%. У решті видань такі матеріали не виявлені.
Додавши два показники – «джинси» та неналежного маркування, – отримуємо 22,9% публікацій, що розміщені з порушенням законодавства. Для «Світловодська вечірнього» це 41,7% – мало не половина всього контенту видання. Майже третина таких публікацій – 29,2% – у «Вечірній газеті».
Кого ж і що пропагують кіровоградські медіа?
Видання «Вечірній Світловодськ» активно рекламує своїм читачам особу народного депутата Олеся Довгого. У двох випусках газети за червень бачимо різноманіття різних видів немаркованої політичної реклами. Це і звернення до виборців, і «інтерв’ю», і статті на різні теми, де головним героєм публікацій завжди виступає Олесь Довгий, – констатує експертка Алла Федорина. Так, у №26 депутату віддано чи не всю першу шпальту (див. знімок №1).
Окрім прямої реклами кандидата, присутні матеріали, де читачами маніпулюють, намагаючись видати агітацію за об’єктивну аналітику. Наприклад, у 25 числі «Вечірнього Світловодська» на першій шпальті розміщено матеріал «У парламент проходять 5 партій – соцопитування» (див. знімок №2). Перші кілька абзаців розповідають про загальноукраїнське політичне опитування центру «Социс» спільно з Комітетом виборців України. Але після розповіді про результати роботи цих визнаних організацій, у тексті несподівано з’являється назва «ГО «Інститут розвитку і сприяння демократії», яка нібито провела опитування у Кіровоградській області та визначила громадську думку щодо одної єдиної особи – Олеся Довгого, якому довіряють аж 70% мешканців. Найцікавіший фінал цього «аналітичного» тексту: автор вирішив закінчити матеріал про результати соцопитування коментарем авторитетного фахівця, яким раптом виявляється вчителька Надія Засікан із села Деріївка Онуфріївського району. Як не дивно, вона теж говорить про Довгого приємні речі, зокрема обіцяє «ніколи не забути, скільки користі Довгий приніс сфері освіти».
Знімок №2
Також «Світловодськ вечірній» публікує рекламу чи приховану рекламу інших політиків. Скажімо, роздуми депутата облради від міста Кропивницького «Вибори до Верховної Ради є дуже важливою віхою у житті країни», – Вадим Волканов» (№25, 8 стор.).
«Вечірня газета» № 25 розмістила на першій шпальті два практично ідентичні матеріали, що містять ознаки політичної замовності, – «Які партії проходять до Верховної Ради: свіжий рейтинг» і «Які партії проходять у Раду та скільки голосів набирають». «Оприлюднення рейтингів політичних сил без ґрунтовної аналітики – один із найпоширеніших способів впливати на вибір громадян, маніпулювати їхньою свідомістю, – зауважує експертка Алла Ярова. – На користь редакції, правда, можна сказати, що в першій публікації міститься попередження: «Застерігаємо, що будь-які соціологічні опитування можуть не відповідати дійсності, тому пропонуємо сприймати цю інформацію критично». Проте цей фрагмент легко губиться на тлі яскраво-блакитних заголовків і кольорових графіків».
Персональної реклами лідерів політичних сил – учасниць парламентських перегонів на сторінках «Вечірньої газети» немає. А ось прихованої реклами перших осіб Кропивницького більше, ніж досить. «Тут усе за добре відомою матрицею: «на чолі», «з ініціативи», «під головуванням», «за участі», «завдяки підтримці» тощо, – зазначає Алла Ярова. – На наш погляд, виданню слід усвідомити, що подібні кліше, так би мовити, морально й світоглядно застаріли. Вони вже не вписуються у сьогодення. Треба запропонувати читачам та й самим посадовцям зовсім інший дискурс місцевої влади, бо незабаром ці посадовці виглядатимуть як «динозаври» в експозиції музею».
Видання зловживають практикою численних привітань від когорти місцевих керівників. Як наслідок, третя шпальта «Світловодська вечірнього» у №26 виглядає так – знімок №3. Причому зрозуміло, що ці привітання здійснюються на платній основі, але це ніяк не позначено.
Знімок №3
Враження, що, попри процес роздержавлення, газети продовжують «пієтетно» ставитися до представників влади. Висвітлюючи їх діяльність, «Вечірня газета», наприклад, подає матеріали, сказати б, у майбутньому неозначеному часі. Наприклад, публікація «Хочуть модернізувати проблемне перехрестя» (№25, стор.2). З неї достеменно відомо тільки те, що засідання робочої групи з інтегрованого розвитку міста відбулося за участі заступника міського голови Андрія Паливоди. Хто входить до групи ще, крім указаного посадовця, – невідомо; хто і коли модернізуватиме перехрестя, читач із публікації теж не дізнався.
«Народне слово» дає цілком законну рекламу кандидата Ігоря Мудрія. А «Сільський вісник» про кандидатів Романа Дамченка і Віталія Журавльова вміщує «джинсовий» матеріал.
У «Світловодьску вечірньому» політики Андрій Лаврусь і Олексій Волохов дали рекламу на законній основі; вже згадуваний Вадим Волканов розмістив дві «джинси»; Олесь Довгий відзначений у різних типах замовності, окрім законного, п′ять разів.
Головні дійові особи «Вечірньої газети» – міський голова Андрій Райкович у двох числах згаданий вісім разів; секретар міської ради Андрій Табалов фігурує у виданні тричі.
«Вечірка» вдається і до прихованої комерційної джинси. Тут без позначки «Реклама» свої послуги пропагує Укрпошта. Комерційні оголошення з купівлі-продажу, надання послуг теж не маркуються відповідно до вимог закону.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Матеріалів із ознаками пропаганди, проросійських меседжів у друкованих виданнях не виявлено.
Теми
Переважаюча тема газет – життя місцевих громад – 17% контенту. Чи не третину публікацій цієї тематики розмістила «Вечірня газета».
Політиці, виборчим перегонам відведено 11% матеріалів. Найактивніша тут газета «Світловодськ вечірній».
9% матеріалів присвячені темі культури. По 5% – у економіки та спорту.
Лише 1% матеріалів стосуються ООС. А теми ВПО, корупції відсутні на шпальтах видань.
Темі «Інше» віддано 36% контенту. (див. графік №1)
Графік №1
Жанри
Як і газети інших областей, кіровоградські ЗМІ мають найбільший відсоток публікацій із категорії «Інше» – 34. Активно використовує такі «Світловодськ вечірній»: всіляких «додаткових» позажанрових, а не журналістських змістовних матеріалів, тут майже половина – 47%. У інших газетах таких матеріалів теж достатньо: «Народне слово» – 34%, «Сільський вісник» – 30%, «Вечірня газета» – 29%.
28% загального змісту складають матеріали інформаційних жанрів. Чимало так званих «прес-релізових» публікацій – 15%. Найбільше їх використовує «Сільський вісник».
Статистика засвідчує присутність аналітики: експерти віднесли до кореспонденцій 13% матеріалів і до статей, оглядів – 3%. Ніби непоганий загалом відсоток, проте не будемо забувати, що частина таких публікацій належить до замовних матеріалів. До того ж, знаходимо їх у «Народному слові» та «Сільському віснику», що ж до «Вечірньої газети», то експертка Алла Ярова, дослідивши №25, ділиться враженням:
«Аналітика – зникомий жанр. Пора вже Червону книгу журналістики започатковувати, принаймні регіональної, і включати туди рідкісні жанри та програми для їх збереження розробляти».
4% від загального контенту складають інтерв′ю, 3% – художні жанри (життєві історії, нариси тощо). Серед таких у №25 «Світловодська вечірнього» на 3 шпальті зустрічаємо нечастий для сучасних видань жанр замальовки про виробництво «Іван та Олена Суденки – подружжя, яке не розлучається навіть на роботі» (див. знімок №4).
Знімок №4
Зовсім не зустрічаються авторська/редакторська колонки, журналістське розслідування.
Тональність
Переважно вона нейтральна – 59%; негативна зауважена у 4%; позитивна – у 36% публікацій.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Власних матеріалів – 39%; запозичених із відповідними посиланнями на автора/джерело – 43%; неідентифікованих – 18%.
Найбільше власних матеріалів публікує «Вечірня газета» – близько 53%; найменше їх у «Сільському віснику» – близько 20%.
Неідентифіковані матеріали найбільше присутні у «Народному слові». Запозичені складають половину публікацій «Світловодська вечірнього» та «Сільського вісника».
Висновок за результатами моніторингу друкованих медіа
Загалом друковані видання Кіровоградщини мають ті ж ознаки, що й інші місцеві видання України: недостатнє дотримання стандартів, недостатнє висвітлення актуальної тематики, традиційний набір використовуваних жанрів, небайдужість до «джинси».
Газета «Народне слово» видається сучаснішою, вона намагається дотримуватися законодавчих вимог до подачі рекламних матеріалів. Вечірні ж газети Кропивницького та Світловодська перегукуються з медіа до епохи роздержавлення. Хотілося б вищої якості матеріалів і пошуку нових форм їх подачі.
Онлайнові видання
Відбираючи для дослідження ЗМІ Кіровоградщині, потішилися фактом, що тут роздержавлені газети активніше створюють свої сайти. Нагадаємо: у луганських та у сумських ЗМІ експертна група змогла знайти лише по три онлайн-видання для проведення моніторингу. Тут подібна проблема не постала.
Розширення часових рамок моніторингового періоду для отримання необхідної для дослідження кількості публікацій теж менше, ніж у згаданих областях. Тобто публікаціями ці сайти наповнюються не надто активно, але більш-менш регулярно.
Щоправда, експерт Володимир Садівничий зауважує іншу проблему: кількість коментарів до матеріалів практично відсутня і робить висновок про їхню нецікавість. Звичайно, до нових форм діяльності видань треба привчати споживача. Та, ймовірно, проблема тут і в тому, що сайти мають незначну географію місцевих публікацій.
Моніторинг стандартів журналістики
Середня оцінка за дотримання стандартів на сайтах складає 3,69 бала. Найвищий він у сайту «Народне слово» – 4, 13. Інформаційний портал Олександрійщини оцінено на 3,81 бала. Оцінка 3,25 у публікацій «Світловодська вечірнього» та 3,19 – у «Вечірньої газети».
Як і у друкованих виданнях, критерії «відсутність мови ворожнечі» та «доступність» мають найвищу середню оцінку – 1 бал.
Наближається до одиниці критерій достовірності – 0,94 бала. Відокремлення фактів від коментарів краще, ніж у друкованих виданнях, проте залишає бажати кращого, – 0,69.
А от баланс думок/точок зору практично відсутній – 0,06 бала. Та й складно очікувати високої якості від матеріалів загального або й рекламного характеру, як зустрічаємо, наприклад, на сайті «Вечірня газета»: Ricola – травяные конфеты и чай , Щоб відпочинок біля водойм був безпечним , Які плюси і мінуси у сучасних LED екранів? , Как выбрать кресло-качалку , чи «Вебінари у складі підвищення компетентності вчителів та педагогів» – див. знімок №5, де відсутні достовірність і баланс, не відокремлені факти і коментарі, й у результаті з 5 можливих інформація отримує 2 бали.
Знімок №5
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Загальна частка матеріалів із ознаками замовності складає 17%. Політична замовність чи не вдвічі перевищує комерційну (12 публікацій проти 7).
Найбільше непозначених замовних матеріалів розміщено на сайті «Світловодськ вечірній» – 28,1%. Друга за «джинсовістю» «Вечірня газета» – 26,7%. Значно менше – 8% – у «Народного слова» і зовсім не розміщував замовних матеріалів за цей період сайт «Інформаційний портал Олександрійщини».
Неналежно марковані матеріали виявлено лише на сайті «Світловодськ вечірній», тож середній відсоток їх використання склав 5,4%
«Світловодськ вечірній» розмістив 1 неналежно маркований та 7 немаркованих рекламних матеріалів про народного депутата Олесі Довгого.
Валентин Козярчук, міський голова Світловодська, антирекламований у двох «джинсових» публікаціях. Причому текст інформації «Кожне засідання – це ганьба! Гірко усвідомлювати, що я воював за вас!» – захисник України Віктор Квітка – Валентину Козярчуку» дещо виходить за рамки етики: «Жодних дій не робите, як мужчина і як міський голова! Хіба ви не можете знайти важелі впливу на підприємство?», – запитував один з багаточисельних представників громади Віктор Квітка, який прийшов 25 червня о 10:00 на шістдесят сьому сесію Світловодської міськради сьомого скликання. Міський голова у присутності 26 міських народних обранців та двох депутатів облради відправив увесь занепокоєний несправедливістю народ і, зокрема, захисника України до суду». https://sv-drozdova.com/750-kozhne-zasdannja-ce-ganba-grko-usvdomljuvati-scho-ja-vojuvav-za-vas-zahisnik-ukrayini-vktor-kvtka-valentinu-kozjarchuku.html Звичайно, можна пред′являти претензії міському голові, але претензії до мужчини тут навряд чи доречні й редакції варто було б скоротити цитату, аби не переходити на якісь приватні аспекти, – вважає експертка Алла Федорина.
Сайт «Вечірньої газети» проводить іншу політику щодо висвітлення діяльності місцевих керівників – тут зустрічаємо відвертий піар перших осіб місцевого самоврядування міста. Показовою, наводить приклад експертка Алла Ярова, є публікація «Сімейний лікар року»-2019». Наводимо її повністю: «7 червня у приміщенні академічного українського музично-драматичного театру ім. М.Л. Кропивницького відбувся фінал міського конкурсу «Сімейний лікар року», присвячений Дню медичного працівника. Проходив конкурс під патронатом міського голови Андрія Райковича». http://www.vechirka.com.ua/s-meinii-l-kar-roku-2019 Ще тут розміщено 5 фотографій, із яких лише одна портретна і на ній зображений міський голова. «Власне, публікація інформує тільки про те, що захід відбувся за участі міського голови Кропивницького, а кого з сімейних лікарів відзначили – не зазначається; яка ситуація з сімейною медициною в Кропивницькому, теж не повідомляється. Подія стала тільки тлом для піару Андрія Райковича», – констатує експертка.
Політичної «джинси», пов’язаної з парламентськими виборами, «Вечірня газета» не розміщує, а от комерційної чимало: на 30 матеріалів – 6.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійські меседжі, фейки не виявлені.
Теми
Найактивніше на сайтах висвітлювалися теми економіки – 16% та життя місцевих громад – 15%. Питання культури висвітлені у 11% публікацій. Політика та вибори зайняли 9% контенту, і переважають тут замовні матеріали «Світловодська вечірнього».
Загалом тематика публікацій сайті досить широка, серед відстежуваних моніторингом 15 тем відсутні лише три: зовнішня політика, іноземні новини та протидія корупції.
Звичайно, кожне онлайн-видання має за оглянутий період свої пріоритети. Так, тему економіки активніше висвітлюють «Народне слово» та «Інформаційний портал Олександрійщини». Життя місцевих громад – обидві вечірні газети. Культурі найбільше місця відводить «Вечірня газета», а темі криміналу – «Інформаційний портал Олександрійщини»
І традиційно найбільшу частку тематики – 19% – має «Інше».
Тональність
Нейтральна тональність у 45% публікацій; негативна – 18%; позитивна – 37%.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Власних публікацій серед досліджених – 43%. Найбільше їх у «вечірках» – ледь більше половини контенту» найменше на сайті «Народне слово».
42% матеріалів належать до категорії запозичених із відповідними посиланнями на автора/джерело. Найактивніше їх розміщує «Сільський вісник».
Не ідентифікованих публікацій 15%. Найбільше їх у «Вечірній газеті», найменше – у «Сільському віснику».
Інформація про експертів
Садівничий Володимир, доктор наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістики та філології Сумського державного університету.
E-mail: volsad66@gmail.com; v.sadiv@journ.sumdu.edu.ua
Профілі:
на сайті кафедри – http://journ.sumdu.edu.ua/ua/pro-nas/vykladachi/205-sadivnychyj-volodymyr-olexijovych
Фейсбук – https://www.facebook.com/vol.sad
Твітер – https://twitter.com/vol_sad
Instagram – https://www.instagram.com/vol_sad/
Linkedin – https://www.linkedin.com/in/B9-a925b672/
ORCID – https://orcid.org/0000-0002-4163-8954
Федорина Алла, заслужений журналіст України, викладач кафедри журналістики та філології Сумського державного університету, координатор ГО «Сумський прес-клуб».
E-mail: afedoryna@ukr.net
У Facebook – https://www.facebook.com/afedoryna
Ярова Алла, заступник директора Навчально-наукового інституту бізнес-технологій «УАБС» СумДУ, кандидат філологічних наук, доцент кафедри журналістики та філології Сумського державного університету.
E-mail: a.yarova@uabs.sumdu.edu.ua
У Facebook – https://www.facebook.com/profile.php?id=100020706954020
На сайті Навчально-наукового інституту бізнес-технологій «УАБС» СумДУ
http://uabs.sumdu.edu.ua/ua/component/zoo/item/iarova-alla-hryhorivna-1
——————————————————————–
Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.
12 липня 2019 року