Були оцінені реформовані друковані періодичні видання Житомирської області :газети «Житомирщина»(Житомир), «Вісті» (Пулини), «Лесин край»(Новоград-Волинський),»Народна трибуна» (Ємільчине)
Всього оцінено 197 публікації
Інтернет-сайти газет –Житомирщина – http://www.zhytomyrschyna.zt.ua
Пулини ньюз – http://pulyny.news
Трибуна інфо – http://www.tribunaem.info
Новоград City – https://novograd.city
Усього на інформаційних сайтах оцінено 66 матеріалів.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Дотримання стандартів
В цій категорії загалом оцінено 64 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 9,83 бали (max.12) . В лютневому моніторингу загальний показник стандартів становив 8,45.
Найкращі показники у газет «Вісті» (Пулини) –11 балів та новоград-волинської «Лесин край»-10,31. Обидва видання мають найвищі бали по дотримання балансу –«Лесин край»-1,44, «Вісті»-1,38. Натомість обласна газета «Житомирщина» має найнижчий бал по балансу та неупередженості своїх публікацій усього -0,88. Публікації на тему перемоги у другій світовій війні в цій газеті виглядають незбалансованими та упередженими і навіть містять мову ворожнечі. Наприклад, у кореспонденції «Дні радості і печалі» читаємо: «Тут за ініціативи обласних організацій комуністів, Спілки радянських офіцерів, партії «Опозиційна платформа — За життя» та ветеранів України відбулося урочисте покладання квітів до пам’ятника визволителям міста. Були тут і кілька людей із червоно-чорним прапором Української повстанської армії (бандерівським)» (№29,15.0520р.,2с.).Інша замітка на цій сторінці «Ми – у вічному боргу перед ними» повністю присвячена міському голові Бердичева В. Мазуру.
Газети переважно посилаються на достовірні джерела інформації –загальний бал 1,84.
Газетні матеріали, в яких журналісти не посилаються на авторитетну думку фахівців чи на факти з компетентних джерел теж ,на жаль, зустрічаються в районних газетах .Наприклад, матеріал «Сім’я міцна ладом» («Народна трибуна»,№20,15.05.2020р.с.3).Крім того, в матеріалі не відділяються факти від коментарів. Така публікація виглядає, як менторська настанова, а не журналістський матеріал.
Найнижчі бали за стандартами достовірності та відокремлення фактів від думок отримала у травневому моніторингу газета «Народна трибуна»-1,63 і 1,0 відповідно.
Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама
Оцінено 169 публікацій.
В друкованих виданнях за період моніторингу виявлено 5,6 % матеріалів з ознаками замовності. Найбільше в газетах «Житомирщина»-7,1 % та «Лесин край»-8,5%. Політична «джинса» в газеті «Житомирщина» стосувалась як партійного та депутатського піару на святі Перемоги –«Привітали ветеранів»(«Житомирщина»,с.2)
так і комерційного -«Компанія “АСТ” провела до 75-річчя Перемоги соціальну акцію»(с.6)
Відразу кількома газетами округу прокотився замовний матеріал від нардепа Д. Костюка-«НАМ ПОТРІБНА НОВА МІСЦЕВА ЕЛІТА ВЖЕ НЕЗАЛЕЖНОЇ, А НЕ РАДЯНСЬКОЇ УКРАЇНИ!» – НАРОДНИЙ ДЕПУТАТ УКРАЇНИ ДМИТРО КОСТЮК». Втім, якщо в газетах «Лесин край» і «Вісті» матеріал не позначений словом РЕКЛАМА, то ємільчинська газета «Народна трибуна» маркує ідентичну публікацію словами «публікується на комерційній основі». І, хоч таке формулювання не вводить в оману читача, все ж норма ЗУ «Про рекламу» визначає в маркуванні таких публікацій присутність слова «реклама».
Загалом в усіх друкованих виданнях виявлено 6,6% неналежно маркованої реклами.
Крім того, газети рясніють офіційними повідомленнями – загальний показник 8,4% від усього контенту. Найбільше таких у ємільчинській «Народній трибуні» -16,3%. Лише новоград-волинська газета «Лесин край» не розміщувала таких повідомлень.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
За період моніторингу в друкованих ЗМІ виявлено 1,5% матеріалів з проросійськими меседжами. В основному в матеріалах обласної газети «Житомирщина» на тему Другої світової війни та святкування Дня Перемоги. Зокрема, замітка «Дні радості й печалі»
(№ 29,15 .05.20 р.,с.2) – «Тут за ініціативи обласних організацій комуністів, Спілки радянських офіцерів, партії «Опозиційна платформа — За життя» та ветеранів України відбулося урочисте покладання квітів до пам’ятника визволителям міста. Були тут і кілька людей із червоно-чорним прапором Української повстанської армії (бандерівським)». Штатні
автори газети чітко притримуються радянського тлумачення історії періоду Другої світової війни і намагаються нав’язати власне бачення читачам. Про це свідчить й інша досить упереджена публікація “Промивка мізків” замість шани й пам’яті»(с.4),в якій автор в оціночних судженнях відверто нівелює участь УПА у визвольній боротьбі проти фашистів на території України. Подібний матеріал вийшов і в районній газеті «Народна трибуна»-«Поліцаї “виховували”, ставлячи під стінку і стріляючи поверх голови» (№19,с.2)-«Сьогодні ж під диктовку заокеанських покровителів наша верхівка міняє історію, хочуть героїзувати дивізію “СС Галичина”. Проте не всі в Україні вважають вояків УПА героями, а радянський період – окупацією. Небезпечно вкидати у свідомість громадян абсурдні ідеологеми, що розколюють країну», зазначає автор публікації, хоча показує одну точку зору і не звертається до фахової експертної думки, робить те саме – транслює меседжі, ідентичні російським ЗМІ.
В газеті «Житомирщина» не обійшлося і без «фейків».Зокрема, й на тему COVID-19.В замітці «Як з’явився, так і зникне»(с.9) читачам розповідають про ніби-то пророцтва від письменниці С. Браун щодо пандемії. Авторка книги Сильвія Браун померла в 2013 році. Але епідемія коронавірусу повернула увагу до її літературної роботи під назвою “Кінець днів: передбачення й пророцтва про кінець світу”. Тепер вона на другому місці в рейтингу Amazon. Копії книги екстрасенса продаються за сотні доларів, “Уряди й органи охорони здоров’я випустили всі можливі інструкції, покликані допомогти людям захиститися від поширення COVID-19. Але існує інша зараза, яку експерти, здається, не можуть зупинити: це нашестя пророків, які застерігають, що коронавірус – це знак наближення “кінця наших днів“, – пише CNN. Втім, житомирська обласна газета подала «обрізану» версію інформації, долучившись до поширення чуток.
Теми, жанри, тональність, походження
В цій категорії оцінено 197 матеріалів
Теми
38% від загального контенту друкованих ЗМІ в травні зайняла інформація рекламного змісту,поради,оголошення,вітання(це на 13% більше,ніж за минулий період моніторингу в лютому),на другому місці-18% -публікації про життя місцевої громади. Матеріали про ситуацію з COVID-19 -9%, як і повідомлення про правопорушення та кримінальні злочини. поза увагою усіх без виключення газет залишилась тема ВПО, корупції та спорту. Потрібно констатувати, що теми ВПО і викриття корупційних злочинів у локальних ЗМІ не зафіксовано протягом 2 моніторингів поспіль.
Жанри
Локальні друковані видання, як і раніше тяжіють до «малих жанрів»-замітки переважають -42%,все ще багато прес-релізів-8% та різноманітних життєвих історій-7%. Реклама, оголошення і розважальний контент в сумі складають 29%.Аналітичні жанри, такі як стаття чи розширена кореспонденція склали 3% і 6% відповідно. Авторська колонка чи колонка редактора чомусь майже не практикується в реформованих житомирських ЗМІ-1%, а журналістське розслідування взагалі відсутнє.
Походження матеріалів
На відміну від лютневого моніторингу в газетах більше запозичених матеріалів(46%), аніж власних (36%). В лютому було навпаки-авторських на 13% більше. Показник не ідентифікованих матеріалів стабільний -18%.
Тональність
Тональність контенту місцевих газет є нейтральною-93%,як і в період лютневого моніторингу.
Висновок. В реформованих виданнях спостерігається тенденція до покращення контенту, пошуку актуальних тем для місцевої громади. Особливо це спостерігається в районних виданнях «Вісті»(Пулини) та «Лесин край» (Новоград-Волинський). Все ще існує проблема з аналітикою, великі за обсягом матеріали –це здебільшого вигадані життєві історії чи історичні екскурси від місцевих краєзнавців. Вражає факт, що публікації про святкування Дня Перемоги та події другої світової війни в обласній газеті «Житомирщини» та ємільчинській газеті «Народна трибуна» просякнуті ностальгією за радянським трактуванням історії.
Також газети продовжують маркувати рекламу на свій розсуд, не зважають на норми закону про рекламу і розміщують і надалі у вихідних даних інформацію про різноманітні позначки для платних публікацій. Житомирські експерти звернули увагу, що лише одне видання з паралельного моніторингу сумських районних газет, а саме «Голос часу»(Ямпіль) такої інформації у вихідних даних не дає, чітко відділяє рекламні матеріали рубрикою. Хоча теж використовує прийоми неналежного маркування реклами латинською R. «Наближення місцевих виборів все частіше відчувається й у ЗМІ Сумщини. Ключові ньюзмейкери цієї хвилі моніторингу – посадові особи адміністрацій та депутатський корпус місцевих рад. Активне використання ними святкових днів початку травня візуалізує ще одну проблему українських друкованих видань – неналежне маркування матеріалів з явними ознаками реклами. Довільні позначки, специфічні рамки, галочки і кружечки «вперто допомагають» редакціям ігнорувати положення Закону України «Про рекламу»,-констатує експерт Андрій Сочинський
Інтернет-сайти газет
Дотримання стандартів
В цій категорії оцінено 47 матеріалів
Середній показник дотримання стандартів на сайтаху травні становив 9,84 бали. Вищі середні бали на сайтах Пулини ньюз http://pulyny.news (10,85) та Новоград City https://novograd.city(10,08).
Характерним для травневого періоду моніторингу була мала кількість матеріалів на сайтах газет. Однак, середній бал з дотримання балансу на сайтах піднявся з 0,64 у лютому до 1,15 у травні. Найвищий на сайті газети «Вісті»-1,38 балів. Найменш збалансованими, як і раніше є новини на сайті Трибуна.інфо. http://www.tribunaem.info –0,8.(макс.2).
На сайтах не було розміщено матеріалів з мовою ворожнечі (1,94) та новини викладені доступною мовою (1,92)
Загалом ситуація з дотримання стандартів у локальних медіа виглядає так:
Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама
Всього оцінено 66 матеріалів.
Матеріалів з ознаками замовності на сайтах у травні не виявлено, у період минулого моніторингу він становив 11,1%. Очевидно, що газетні матеріали замовного характеру просто не дублювали на сайтах газет.
Натомість загальний відсоток офіціозу знизився до 3%. Середній показник офіціозу за період лютневого моніторингу був 8,3%. Найбільше офіційної інформації розмістив сайт Новоград City-7%.
Не належно маркованої реклами на сайтах немає.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Проросійські меседжі в матеріалі «Промивка мізків» — замість шани і пам’яті» (https://zhytomyrschyna.zt.ua/index.php/2016-05-04-17-27-19/2016-05-04-18-58-59/2745-promyvka-mizkiv-zamist-shany-i-pamiati) з газети «Житомирщина» «перекочували» на її сайт. Тому загальний показник сайтів по цьому критерію становить –1,5%. Те ж саме з фейковою інформацією «Мумія найдавнішогокосмонавта?»((https://zhytomyrschyna.zt.ua/index.php/2016-05-04-17-27-19/2016-05-04-19-02-30/2756-mumiia-naidavnishoho-kosmonavta ) оприлюдненою сайтом без жодного посилання на достовірні джерела та висновки фахівців. Завдяки цьому загальний показник по «фейках» -1,5%.
Теми, тональність, походження
В цій категорії оцінено 66 матеріалів.
Теми
На сайтах газет найчастіше розміщують публікації про життя місцевої громади та стан місцевої інфраструктури –32%. Порівняно багато інформації на сайтах газет про ситуацію з поширенням коронавірусу в області та пов’язаними з цим проблемами-17%. Особливу увагу темі COVID-19 надали на сайтах Новоград City та Pulyny.news.
Новин , що стосуються соціальної сфери та охорони здоров’я на сайтах 12%. Історичні екскурси зайняли 8% загального контенту, новини зі сфер освіти й науки та децентралізації –по 6%. Теми ВПО, спорту, зовнішньої політики, корупції й релігії в публікаціях сайтів газет-відсутні.
Походження матеріалів
Сайти газет розміщували переважно власні матеріали -67%, 33% -запозичених .
Не ідентифікованих матеріалів без підпису чи посилання на джерело виявлено не було.
Тональність
Більшість новин на сайтах –98% нейтральної тональності.
Висновки
Газети не надають великої уваги наповненню своїх сайтів. Здебільшого матеріали виставляють через кілька днів після виходу газети, розміщують їх у неповному обсязі, як сайт газети «Житомирщина» http://zhytomyrschyna.zt.ua чи розміщують матеріали час від часу, як сайт Трибуна.інфо http://www.tribunaem.info/. Крім того не всі сайти просувають в соціальних мережах, обмежуючи цим і аудиторію своїх видань. Більшу увагу розвитку власних сайтів надають газети «Лесин край» – сайт Новоград City та «Вісті»-сайт Пулини.ньюз. На єдиному сайті Новоград City розміщується також ексклюзивна інформація, якої немає в газеті.
Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся
Моніторинг виконано за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews. Висновки й точки зору, що висловлені в публікації / моніторингових звітах, є виключно експертними судженнями Інституту демократії імені Пилипа Орлика і можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Internews.