Описовий звіт за травень 2020 року – Дніпропетровська область

Регіональні медіа

У травні експертна група ІДПО в Дніпрі дослідила контент чотирьох реформованих друкованих видань у Дніпропетровській області та їхніх Інтернет-сайтів – «Наше місто» (м.Дніпро), http://nashemisto.dp.ua/; «Степова зоря» (м.Петропавлівка), https://petropavlivka.city/; «Вісті Тернівки» (м.Тернівка), http://vistiternivki.com.ua/; «Червоний гірник» (м.Кривий Ріг), http://girnyk.com.ua/.

Через брак необхідної кількості публікацій за визначений період часові рамки моніторингу трьох ЗМІ (крім газети та сайту «Наше місто») було розширено.

Загалом оцінено 189 публікацій в друкованих виданнях та 153 матеріали, що були оприлюднені на сайтах.

Друковані видання

Карантинний період суттєво скоригував тематичний розподіл. Замість криміналу, як це було зазвичай раніше, на другу позицію після висвітлення життя громади за тематикою виходить соціальна сфера, медицина, а також як підтема COVID-19.

У газетах суттєво зросла кількість матеріалів художньо-публіцистичних жанрів, зокрема, життєвих історій, а також на історичну, краєзнавчу тематику (зокрема, що висвітлюють історію Другої світової війни).

Професійні стандарти

Середня оцінка за дотримання журналістських стандартів у  роздержавлених друкованих виданнях Дніпропетровської області – 10,09 бала (максимум – 12). 

В розрізі окремих газет загальні бали такі: «Наше місто» – 10,19; «Степова зоря» – 10,88; «Вісті Тернівки» – 9,25; «Червоний гірник» – 10,06.

Видання подавали інформацію доступною мовою (1,98 бала за дотримання стандарту «Доступність»), без дискримінаційних висловлювань («Відсутність мови ворожнечі» – 2,00 бали). Повнота журналістських матеріалів оцінена в 1,86 бала. Не скрізь зазначається джерело, або ж публікація містить посилання лише на установу, без прізвища та посади представника, який надає інформацію («Достовірність» – 1,83). За «Відокремлення фактів від думок» газети отримали 1,80 бала. За дотримання стандарту «Баланс думок» – 0,63 бала. 

У порівнянні з попереднім моніторинговим періодом (у лютому 2020 року середній бал був 8,23), друковані видання Дніпропетровщини мають вищі оцінки за стандарти. Так, в газеті «Наше місто» в 6 журналістських матеріалах із 16 проаналізованих дотримано усіх базових стандартів журналістики. В «Степовій зорі» 5 публікацій отримали максимум – по 12 балів. 

Експерти пов’язують такі позитивні зміни зі зменшенням традиційного «валу» подієвих матеріалів, що дозволило журналістам більш ретельно готувати авторські матеріали у жанрах, які потребують меншої оперативності. 

«Хотілося б відзначити як показові «меморіальні» три матеріали журналістів «Степової зорі» Ірини Ситнік та Юлії Ларченко про події та учасників Другої світової війни. Матеріали розповідають про неоднозначні події, що припали на долю людей у ті роки. Авторки спокійно, «без надриву», на основі спогадів очевидців і документів ведуть свої розповіді, почасти руйнуючи пропагандистські міфи», – коментує Валерій Дрешпак.

                            «Степова зоря» від 14.05.2020 р.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали

Для аналізу на замовність відповідно до методології у газетах було відібрано 163 матеріали. Згідно з висновками експертів, а також з урахуванням результатів «перехресного» оцінювання Одеською експертною групою, середній відсоток виявленої «джинси» склав 5,6% (в лютому 2020 року – 2,9%). Це 7 публікацій, що мають ознаки політичної замовності, і 3 – комерційної.

Політичну «джинсу» вмістили усі чотири газети. Передвиборчі перегони ще не почались, втім, місцеві політики вже нагадують майбутнім виборцям про себе. Так, як повідомляє «Червоний гірник», «З турботою від міста: до Дня Перемоги у Кривому Розі всі ветерани – учасники бойових дій за ініціативою Костянтина Павлова отримали сертифікати на придбання ліків» (№ 29 від 14.05.2020р.). А депутат Дніпропетровської облради Валентин Антіпов напередодні 9 травня поспілкувався з ветеранами («Привітав ветеранів із Днем Перемоги», «Степова зоря» від 14.05.2020р.). «Индустриальный район преобразился в культурный» («Наше місто» від 14.05.2020р.) завдяки зусиллям депутата Дніпровської міськради Сергія Пустового.

Ще 3 замовних матеріали – від «Опозиційної платформи – За життя»: «Спасибо за Победу!» («Наше місто» від 14.05.2020р.), «В Терновке из-за карантина годовщину аварии на Чернобыле отметили без массовых мероприятий» («Вісті Тернівки» від 07.05.2020) та інформація від активу Тернівської міської організації ПП «ОПЗЖ» в рубриці «Фотофакт» («Вісті Тернівки» від 23.04.2020).

                   «Вісті Тернівки» від 23.04.2020р.

«Наше місто» від 14.05.2020р.                   

Матеріали «”Дніпрогаз”: вчасна оплата послуг з розподілу – запорука безпечного газопостачання» («Наше місто» від 14.05.2020р.), «Криворіжгаз продовжує діяти» та  «Карантинна електрика» («Червоний гірник» від 21.05.2020р.) за критеріями визначення прихованої реклами експерти віднесли до комерційної «джинси».

Ще одна категорія публікацій – «протокольно-офіційна інформація». Це матеріали, що мають протокольний характер, хоча й містять і важливе для певної аудиторії повідомлення: прес-релізи, рішення міської ради, звіти, офіційні оголошення чи повідомлення органів влади чи державних структур тощо і не опрацьовані журналістами.

Згідно з висновками моніторингу, третину контенту газет «Червоний гірник» і «Вісті Тернівки» становить «офіціоз» – 30,8% та 36,6% відповідно. 

На шпальтах газет «Наше місто» та «Степова зоря» протягом періоду, що оцінювався, таких матеріалів не було опубліковано. 

Таким чином, протокольно-офіційна інформація становить 16,4% загального контенту (28,6% у лютому 2020 року). 

Неналежно маркованих матеріалів (таких матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам українського законодавства) в друкованих ЗМІ протягом періоду, що оцінювався, виявлено в загальному контенті 3,7% (5,0% в лютому 2020р.). Це, переважно, приватні оголошення.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації) у друкованих реформованих ЗМІ Дніпропетровщини не виявлені.

Теми, жанри, тональність, походження

Теми

Як зауважив Валерій Дрешпак, карантинний період суттєво скоригував тематичний розподіл. Замість криміналу на другу позицію після висвітлення життя громади (23% – 44 матеріали) за тематикою виходить соціальна сфера, медицина – 23% (42 публікації, у тому числі матеріали щодо Covid19).

Загалом ситуації з коронавірусом присвячено 10% проаналізованого газетного контенту. Це, переважно, публікації про ситуацію із Covid19 у районі, місті, області, запобігання поширенню хвороби, про умови дотримання/послаблення карантину, про освітні нововведення (завершення навчального процесу/ЗНО/вступна кампанія), підтримку бізнесу, допомогу малозабезпеченим та ін. 

Є на цю тематику і життєві історії, зокрема з неочікуваним сюжетним поворотом. Так, в публікації «Клубника с душком», що надрукований в газеті «Наше місто», журналістка розповідає про одного чоловіка, який зажадав слави і забажав поділитись з читачами усіма подробицями перебування на лікуванні в інфекційній лікарні. Але інтерв’ю не вийшло, оскільки «хворий на Covid19» висунув цілий перелік вимог, на які редакція не погодилась. Серед яких – прорекламувати його бізнес із вирощування полуниці.

22% від загального числа газетних публікацій займають матеріали, які віднесені до категорії «Інше».

7% текстів присвячені діяльності органів місцевого самоврядування. 5% – висвітленню культурних подій. 

4% матеріалів – на тему «Історії, краєзнавства» (зокрема, в газеті «Степова зоря» опубліковано 5 матеріалів про події та учасників Другої світової війни).

«Кримінал» – 4% публікацій, «Надзвичайні ситуації» та «Економіка/тарифи» – по 3%. По 2% – «Освіта» і «Політика», «Спорт» – 1%.

На тему «АТО / воїни й добровольці» вийшла одна публікація, в газеті «Степова зоря» («Володимир Мирошниченко: Для мене ще не наступив День Перемоги. Моя війна триває…»).

                                                                     «Степова зоря» від 21.05.2020р.

Жанри матеріалів 

32% дослідженого контенту друкованих видань – це новини, замітки, короткі повідомлення. Інформаційний жанр переважає в усіх чотирьох газетах. 29% матеріалу віднесено до категорії «Інше». 

У порівнянні з попереднім моніторинговим періодом знизився показник так званого «паркету» – публікації офіційно-ділового стилю, прес-релізи – 13% (у лютому 2020 року – 24%).  

У газетах зросла кількість аналітики (10%), інтерв’ю (6%), матеріалів художньо-публіцістичних жанрів (6%), звернень читачів (4%).

Журналістське розслідування є лише в газеті «Степова зоря». Це матеріал на історичну тематику  – «Через 75 років після війни історія нагадує про своїх героїв: На Петропавлівському кладовищі похований льотчик з Мордовії».

Газети зовсім не публікували рецензій, авторських колонок.

Щодо походження матеріалів, 40% дослідженого контенту – власні матеріали. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 42%. Не ідентифікованих – 17%.

Тональність оприлюдненої друкованими ЗМІ інформації переважно нейтрального характеру – 96% оглянутого контенту. Позитивна зауважена у 4% газетних публікацій. «Негативу» не зафіксовано.

Сайти

У кожного з чотирьох проаналізованих сайтів спостерігається власний редакційний підхід до інформаційного наповнення. Так, сайт газети «Наше місто», який оновлюється щодня (близько 270 публікацій протягом тижня), не полишає традиційну для цього медіа тематику розповідей про цікавих людей міста. Доклали журналісти зусиль і до розвіювання міфів щодо коронавірусу. 

Контент сайту «Петропавлівка. city» і газети «Степова зоря» частково ідентичний, вміщує життєві історії, як повтори газетних матеріалів, так і оригінальні. Щодня онлайн-видання подає в середньому по 2 публікації.

Через карантинні обмеження редакції газет «Вісті Тернівки» і «Червоний гірник» перейшли на дистанційний режим роботи, скоротили кількість випусків та обсяг друкованих видань. Онлайн-контент «Вістей Тернівки» оновлюється протягом тижня і дещо відрізняється від газетного наповнення (газета у квітні-травні виходила раз на 2-3 тижні). 

Щодо сайту «Червоний гірник», на момент відбору матеріалів для моніторингу останні новини було датовано 13 травня (з 2 червня інтернет-ресурс поновив роботу).

Середній бал дотримання журналістських стандартів на сайтах  – 9,75 бала з 12 (у лютому 2020 року – 7,36). 

Онлайн-ресурс «Наше місто» має 10,81 бала; «Петропавлівка.city» – 10,38 бала; інтернет-видання «Вісті Тернівки» – 9,13 бала; сайт «Червоний гірник» – 8,69 бала.

Показник балансу думок на сайтах реформованих видань нижчий, ніж в газетах – 0,47 бала (0,63 – в друкованих версіях). З чотирьох електронних ресурсів найкраще балансу позицій дотримано на сайті «Наше місто» (0,81). 

Посилання на джерела в інтернет-публікаціях – 1,66 (1,83 – в газетах). Відокремлення фактів від коментарів оцінено на 1,81 бала. Повнота – на 1,88. Виклад доступний – 1,94. Мова ворожнечі не зафіксована.

Для прикладу, публікації, які отримали максимальні бали за дотримання базових журналістських стандартів: «В Днепре спиливают аварийные деревья, которые подвергают жителей опасности» https://nashemisto.dp.ua/2020/05/15/v-dnepre-spilivajut-avarijnye-derevja-kotorye-podvergajut-zhitelej-opasnosti/ (сайт «Наше місто»); «Павло Карасьов: Зірку Героя не отримав, бо був безпартійним» https://petropavlivka.city/read/people/79740/pavlo-karasov-zirku-geroya-ne-otrimav-bo-buv-bezpartijnim («Петропавлівка. city»).

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали

Середній відсоток матеріалів з ознаками замовності (було відібрано та проаналізовано 141 матеріал) становить 1,3% від загального контенту чотирьох онлайн-видань (в лютому 2020 року – 5,9%). 

Один комерційно-іміджевий матеріал зафіксовано на сайті «Вісті Тернівки» – «ПЛР-аналізатор проб на коронавірус для Дніпропетровської області передав ДТЕК і Фонд Ріната Ахметова» http://vistiternivki.com.ua/?p=19030

Матеріал, оприлюднений сайтом «Петропавлівка.city» – «Медреформа «вторинки»: робота над помилками або яке майбутнє чекає медичну сферу» https://petropavlivka.city/read/plans/80267/medreforma-vtorinki-robota-nad-pomilkami, розмістили і інші ЗМІ, що є критерієм «політичної замовності».

Відсоток «протокольно-офіційної інформації» 1,3% – 2 прес-релізи Дніпропетровської ОДА на сайті «Вісті Тернівки» (в лютому 2020 року – 6,2%).

Середній відсоток неналежно маркованих матеріалів становить 2%.

Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків в електронних ЗМІ Дніпропетровської області не виявлено.

Теми, тональність, походження

Щодо тематичних пріоритетів Інтернет-видань, які досліджувались. Лідирує «Соціальна сфера/охорона здоров’я, Covid19» – 29%. Чверть контенту, 25% – інформація, яку віднесли до категорії «Інше». Темі висвітлення життя місцевої громади відведено 21% онлайн-контенту. Кримінал та надзвичайні ситуації займають по 8% матеріалів, освіта – 4%, економіка та спорт – по 2%. Усього по одній публікації відведено темам «ООС», «Історія», «Місцеве самоврядування» і «Політика».

Зовсім не писали сайти про життя переселенців, про зовнішню політику, про релігію, а також про корупцію.

«Сайт газети «Наше місто» не полишає традиційну для цього медіа тематику розповідей про цікавих людей міста, наприклад, у матеріалах «Трое детей и Меладзе на свадьбе: интервью с экс-«холостячкой» из Днепра», «Бегущий Саша из Днепра: в соцсетях рассказали всю правду о местном Форресте Гампе», а також показали «позамедичну» сторону боротьби з COVID-19:  «Невидимые герои: в Днепре более 500 водителей скорых борются с эпидемией коронавируса». Сайт доклав зусиль і до розвіювання міфів щодо коронавірусу. Так спростування поширеного міфу містить матеріал «Курильщики реже болеют коронавирусом: ученые развеяли распространенный миф о COVID-19», – коментує Валерій Дрешпак.

Тональність оприлюдненої сайтами інформації – переважно нейтрального характеру (95%). Відсоток «позитиву» – 3%, «негативу» – 3%. 

Щодо походження матеріалів, то узагальнені дані такі. 67% інформації на сайтах мають авторів. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 8%. Не ідентифікованих матеріалів – 25%.

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри публічного управління та митного адміністрування Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, журналістки, члена НСЖУ.  

Просимо взяти до уваги!

Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації  http://idpo.org.ua/reports

Контакти:

координатор проекту
Наталя Назарова

050 919 84 79
Natalka.nazarova@gmail.com 

Моніторинг виконано за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews. Висновки й точки зору, що висловлені в публікації / моніторингових звітах, є виключно експертними судженнями Інституту демократії імені Пилипа Орлика і можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Internews.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *