Звіти

Описовий звіт за січень 2021 року – Чернігівська область

Оприлюднено

Період   моніторингу. 25.01 – 31.01.2021 року

Були оцінені  обласні друковані періодичні видання Чернігівської області: газети:

«Деснянська правда», «Гарт»,«Вісник Ч»,«Чернігівщина»

Всього оцінено 129 публікацій

Обласні інтернет-сайти –Челайн (https://cheline.com.ua), СвободаФМ (http://svoboda.fm),

Чернігів.ПіК (http://pik.cn.ua),Час Чернігівський (https://cntime.cn.ua/)

Усього на інформаційних сайтах оцінено 297  матеріалів.

Житомирська експертна група відмічає, що провідною темою в чернігівських обласних медіа в період моніторингу було питання підвищення тарифів на газ. Однак, ця проблема подавалась, як друкованими, так і інтернет-медіа не збалансовано та упереджено, в основному через висвітлення позицій та закликів лідерів місцевих партійних організацій. Як наслідок, про причини і наслідки підвищень тарифів на газ читачі дізнавались лише через призму політичної «джинси». Відносно багато публікацій та новин на сайтах стосуються життя місцевої громади, але мало аналітичних матеріалів на соціальну тематику та про ситуацію з COVID-19. Серед приємних відкриттів – значна частка аналітичних матеріалів, серед публікацій деяких місцевих ЗМІ (як-от «Деснянська правда»), що нечасто зустрічається в локальних медіа. Попри інформаційну насиченість місцеві популярні сайти розміщують в основному запозичені матеріали та переважно прес-релізи.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ 

Дотримання стандартів

В цій категорії оцінено 64 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 9,56 балів (max.12) . 

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.737\Стандарти друк.png

Найвищі показники чернігівські обласні газети отримали по доступності викладу матеріалів ((1,95 б.)та відсутності мови ворожнечі(1,81).Найнижчий загальний  показник балансу думок-1,06 бали. У трьох виданнях критерій балансу думок становив лише 1 бал, і лише у газети  «Гарт» -1,25.Відсутність збалансованості можна пояснити переважаючими у газетах жанрами матеріалів–інтерв’ю, коротких інформацій  протокольними матеріалами, а також такими, де переважає одна думка, авторська. Приміром, публікації в  газеті «Деснянська правда» -«Британці збентежені. І це лише верхівка айсберга», «Байден: залишити слід в історії?»(авт. Олександр ШИЛО, 28.01.21р. с.4).Пишучи на теми міжнародної політики, автор в своєму матеріалі ніде не посилається на авторитетні джерела в підтвердження своєї думки.

Попри те, загальний показник по критерію відсутність мови ворожнечі 1,81,деякі видання все ж допустили у своїх матеріалах мову ворожнечі. Так, наприклад тижневик «ВісникЧ» у кореспонденції на судову тему «Білорус та грузин отримали по вісім з половиною років тюрми за грабіж»(авт. В.Остерська,с.14,29.01.21р.), де безпідставно  акцентується увага читачів саме на національності фігурантів кримінальної справи. В матеріалі «Президент Володимир Зеленський зустрічатиме в Києві Джо Байдена?» (авт. Григорій ЗАГРЕБЛЯ, газета»Чернігівщина» 28.01.21,с.2) автор допускає досить грубі вислови «Політичні авантюристи не послухали навіть свого «найбільшого зарубіжного друга» Байдена», «вишиванкові горлопани», «огіднені патріоти».

Через те, що порушуються критерії балансу та достовірності, повнота подачі матеріалів теж не може бути достатньою.

Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама

Оцінено 101 публікація.

В обласних друкованих виданнях Чернігівщини  за період моніторингу виявлено 3,9% матеріалів з ознаками замовності. Найбільше «джинси» у тижневику «ВісникЧ»-10,9 %, найменше у газеті «Деснянська правда»-2,8%. На тлі підвищення цін на газ, матеріалів на цю тему в чернігівських медіа побільшало, переважна більшість з них це замовні матеріали партії «Наш край». Так, тижневик «ВісникЧ» розмістив публікацію «”Наш край” ініціював кампанію проти підвищення тарифів» (29.01.21 с.16 авт. В. Ковальчук).Замість рубрики «Реклама», матеріал розміщено під рубрикою «Актуально», хоча йдеться виключно про позицію обласної партійної організації щодо звернення місцевих депутатів до органів державної влади.

C:\Users\Admin\Desktop\вісник-стор16.jpg

Також у чернігівських обласних тижневиків є проблеми з неналежним маркуванням реклами. Особливо це помітно у газетах «Чернігівшина» (17,9%) і «ВісникЧ»(13%). У вихідних даних газети «Чернігівщина» повідомляють, що «Статті, відмічені знаком <Р>, публікуються на правах реклами. Матеріали, позначені рубрикою «Імідж», є рекламними.»

А от що повідомляє читачам «ВісникЧ»: C:\Users\Admin\Desktop\вісник-стор16-1.jpg

Нібито все по-чесному, однак не зрозуміло –навіщо редакція так урізноманітнила перелік маркувань, якщо законом передбачено лише одне реклама ,і це не є синонімом до слів імідж чи актуально і тим більше до словосполучення добра справа.

До слова, вся не належно маркована реклама у чернігівських газетах належить до комерційної. Всього у друкованих виданнях 7,8% такої реклами. Також газети розмісили за період моніторингу 0,4% офіціозу.

В дніпровських газетах житомирські експерти виявили матеріалів з ознаками замовності. Якщо у газеті «ТНЕкспрес» була виключно комерційна «джинса», то газета «Горожанин» розмістила найбільше політичної -два матеріали щодо позиції місцевого лідера ОПЗЖ Геннадія Гуфмана в питаннях тарифної політики та вакцинації від COVID19.

«Характерно, що в дніпровських медіа тема тарифних протестів активно експлуатується місцевими лідерами ОПЗЖ, в той час, як у чернігівських це роблять представники партії «Наш край. Тенденції дніпровських друкованих видань дуже тотожні до контенту та редакційної політики багатьох місцевих медіа, які раніше були комунальними. Яскравий приклад – газета «Днепр вечерний», де ключовими ньюзмейкерами продовжують бути міський голова, обрані від громади депутати та посадові особи.»,- зазначає експерт Андрій Сочинський.

У газетах Дніпра теж є випадки маркованої реклами. На відміну   від чернігівських газет, з дніпровських лише тижневик «Горожанин» підходить до маркування реклами «по-своєму». Наприклад, повідомляє, що «статьи под рубрикой «Есть мнение» и «Днепровский городской совет информирует» публикуются на платной основе».

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Матеріалів з ознаками пропаганди, прихованих проросійських меседжів та маніпуляцій ( в тому числі і про COVID19) у публікаціях чернігівських обласних газет не виявлено. Як і фейків. Натомість у дніпровській газеті «ТН-Експрес» житомирські експерти виявили матеріал, факти в якому не є підтвердженими і базуються лише на чутках –«Почему в школах сокращают 10-11-е классы уже в этом году». Джерелом публікації є сайти strana.ua, kurs.com.ua .Також приховані проросійські меседжі містить авторська колонка В.Теплякова  в газеті «Горожанин».В матеріалі «Магия цифр и аналогий» автор ставить під сумнів приєднання України в 2023 році до енергосистеми ЄС-«мы должны отрезаться от российской и белорусской системы.Почему?Зачем?»,-запитує автор. В цьому ж матеріалі проводиться аналогія між кримінальною відповідальністю в Північній Кореї за перегляд південнокорейських серіалів та вживання південнокорейського сленгу. «Нарушителям -15 лет. Так в тоталитарной Корее хотят бороться с культурной экспансией соседа. Ни на что не намекаю. Просто смеюсь.».

Теми, жанри, тональність, походження

В цій категорії оцінено 129 матеріалів

Теми

34% від усього контенту чернігівських газет склала реклама, оголошення, привітання. Темі життя місцевих громад газети присвятили 18% матеріалів. Повідомлення про кримінальні злочини, ДТП становить 9%. Тема децентралізації та місцевого самоврядування піднімалася у 6% матеріалів. На освітянські теми 5% публікацій. Про тарифи, економіку, зовнішню політику та спорт розміщено по 4% матеріалів. Лише один матеріал про військових-добровольців було розміщено у газеті «Гарт»(1% усього контенту газет).У період моніторингу чернігівських газет жодного матеріалу про викривання корупції та життя внутрішньо переміщених осіб не було жодного матеріалу.

Жанри

В період моніторингу в газетах Чернігова переважали короткі  інформаційні жанри-40%.

Категорія «інше» займає 29%, при чому реклами й оголошень та вітань в цій категорії 15%, решта-розважальний контент. Перед статтям, яких загалом лише 4%,газети віддають перевагу розширеним кореспонденціям -14% та інтерв’ю й бліц-опитуванням-7%. Прес-релізи установ та організацій займають 5% .Журналістські розслідування, авторські колонки та листи до редакцій в чернігівських друкованих медіа в період моніторингу відсутні.

Найбільше різноманіття жанрів, як і аналітичних матеріалів спостерігалося в газеті «Деснянська правда».

Походження матеріалів

Переважна більшість матеріалів у чернігівських газетах(60%)-авторські,19%-запозичені з посиланням на джерело. І 21% не ідентифікованого контенту. У газетах це здебільшого матеріали розважальної тематики-анекдоти, кросворди, астрологічні прогнози.

Тональність

Тональність контенту обласних чернігівських газет є переважно нейтральною-87%,7% негативної тональності дала інформація на кримінальні теми з відповідними заголовками.

Висновок. 

Чернігівські тижневики тяжіють до жанрового різноманіття, на шпальтах переважають авторські матеріали. Однак, є проблеми зі збалансованою подачею матеріалів та належним маркуванням реклами.

Інтернет-сайти 

Дотримання стандартів

В цій категорії оцінено 64 матеріали

Середній показник дотримання стандартів на чернігівських сайтах становив 10,61бал. Найвищий середній  бал на сайті Свобода ФМ http://svoboda.fm(10,94).

Доступність і відсутність мови ворожнечі характеризують контент усіх сайтів,які були в моніторингу –цей показник отримує по 1,97 балів. Також в інформаційних повідомленнях здебільшого  є посилання на джерела -1,92. Щоправда, чернігівські сайти  часто практикують посилання на пости в соціальних мережах. Наприклад, сайт Челайн розмістив інформацію «На Чернігівщині понівечили будиночок для лебедів» , яка являє собою лише констатацію сумного факту та скрін коментарів користувачів мережі і жодного опрацювання журналістом. Сайт Свобода ФМ .

Найнижчий показник у всіх сайтів це баланс думок -1,42 бала. Переважна більшість матеріалів не містять коментарів різних сторін, або ж просто є констатацією факту.

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.685\Стандарти онлайн.png

Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама

Всього оцінено 297 матеріалів.

 Усього на популярних сайтах Чернігова експерти виявили 9,6% матеріалів з ознаками замовності. Найбільше таких матеріалів на сайті Свобода ФМ  – 20%.В основному це комерційна «джинса», що стосується продажу послуг мобільних операторів, товарів інтернет-магазинів, тощо. Остання виглядає, як практичні поради. Наприклад, «Як правильно вибрати телевізор»  чи  «Як правильно вибрати “свій” парфум?». В тексті цих матеріалів, як правило, містяться посилання на адреси інтернет-магазинів, де продаються товари певного бренду. Редакція сайту не використовує позначки Реклама, але повідомляє «Редакція може не поділяти точку зору авторів і не несе відповідальності за зміст републікованих матеріалів. / Редакція / Проект» PR, *Імідж, *Позиція – іміджеві публікації, які не є позицією редакції

*PR, *Імідж, *Позиція – іміджеві публікації, які не є позицією редакції.

Однак, політична «джинса» теж присутня на сайтах Чернігова, до того ж, у більшій кількості, ніж  у газетах. Найбільше матеріалів з ознаками політичної замовності за моніторинговий період поширив сайт Челайн. Це в основному повідомлення прес-служби політичної партії «Наш край» – «Наш край» вимагає більшої прозорості щодо виділення землі в Чернігові», «НАШ КРАЙ»: не дозволимо підвищувати тарифи!.

За «дивним збігом» два сайти перепостили допис голови Чернігівської ОДА з його сторінки у ФБ – Андрій Прокопенко: За підсумками 2020 року Чернігівщина перша за темпами зростання виробництва продукції сільського господарства серед областей України (Чернігівщина .Події і Коментарі) та ж інформація розміщена й на сайті  Свобода ФМ    http://svoboda.fm/economic/region/277588.html

На сайті Чернігівщина .Події і Коментарі найменша кількість «джинси»-1,3%. І, хоч відповідний розділ сайту Реклама декларує, що Реклама та комерційна інформація друкується під рубрикою “Реклама” або “На правах реклами”. За зміст рекламної ІНФОРМАЦІЇ відповідальність несе рекламодавець., матеріалів з такими позначками експерти не побачили. Сайт Челайн  навіть не обіцяє рекламодавцям маркувати замовні матеріали, а лише повідомляє про розцінки на рекламу. Чернігівські сайти загалом розмістили за період моніторингу 2% офіціозу. 

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Проросійських меседжів, як і матеріалів з ознаками пропаганди та маніпуляцій, в тому числі й на тему COVID-19 у новинах сайтів за період моніторингу не було.

Теми, тональність, походження

В цій категорії оцінено 297 матеріалів.

Теми

Чернігівські новинні онлайн медіа найчастіше розміщують матеріали на тему криміналу і ДТП -19%,трохи менше 14% новин з життя місцевих громад. Інформація про перебіг  ситуації із хворими на короновірусну інфекцію -8%. Це більше, ніж подібної інформації розміщували газети -3%.Матеріали на тему децентралізації, політики та надзвичайних ситуацій по 7% в кожній категорії .Про військових, допомогу волонтерів -1%, корупцію-1% та освіту-2%.Як і газети, сайти не писали про ВПО.

Походження матеріалів

Більшість матеріалів на чернігівських сайтах є запозиченими з відповідним посиланням на джерело -76%.Так на сайті Челайн 71 матеріал із 100 –запозичений, на сайті Чернігівщина .Події і Коментарі -68 із 79. В основному сайти посилаються на прес-служби різних установ, сайти громад, місцеве суспільне ТБ, онлайн медіа інших областей та пости з ФБ.

Власних матеріалів на усіх сайтах в період моніторингу було лише7%.При цьому неідентифікованих, серед яких і матеріали рекламного характеру -16%.

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.743\Походження.png

Тональність

Більшість новин на сайтах –94% нейтральної тональності. 

Висновки

Чернігівські новинні сайти  в достатній мірі інформаційно насичені, новинні стрічки щодня оновлюються, але при цьому критично мало власних новин, переважають запозичення з інших джерел та  прес-релізів(в основному ГУ НП та ДНС).Жоден сайт не маркує рекламні матеріали взагалі, тому «джинси» тут майже у 2,5 рази більше, ніж у газетах.

Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка  Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
http://ztpress-club.org.ua/
https://www.facebook.com/ztpres
ztpres@ukr.net

Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник  інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся
https://ngo.zt.ua
https://www.facebook.com/sochynskiy
sochynskiy@gmail.com

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *