Звіт моніторингу за травень 2021 року – Одеська область

У травні 2021 року експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано наступні медіа: газета «Вечерняя Одесса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одесская жизнь» (щотижнева газета Одеської області), газета «Курьер недели» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайт «Думская» https://dumskaya.net/, сайт «Таймер» https://timer-odessa.net/, сайт «048.ua» https://www.048.ua/, сайт УСИonline https://usionline.com/.  

За період з 10 травня по 16 травня 2021 року загалом оцінено 168 публікацій у друкованих виданнях і 400 дописів  на сайтах. 

Місцеві ЗМІ Одеського регіону прагнуть стати цікавими своїй аудиторії, враховуючи її інформаційні потреби, зокрема щодо оперативного інформування громадськості про основні актуальні теми моніторингового періоду, – боротьбу з пандемією коронавірусу та новини щодо криміналу, корупції, надзвичайних ситуацій у регіоні з посиланням на пресслужби відомств. Рівень матеріалів з ознаками замовності достатньо високий (в друкованих ЗМІ – 4,8%, онлайн виданнях – 9,3%) з перевагою комерційної джинси в онлайн ЗМІ. 

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Моніторинг стандартів журналістики

Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні не надто висока. Середня оцінка професійності одеських місцевих видань у травні 2021 року становить 9,81 з максимально можливих 12 балів, що є досить високим показником. 

Серед проаналізованих видань одна газета пропонує читачам більш якісний контент: «Курьер недели» – 10,63 бали. Найнижчий показник дотримання стандартів демонструють «Чорноморські новини» – 9,06 балів. 

При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має найнижчі показники – 0,83 бала. Варто звернути увагу, що найретельніше цього стандарту дотримується «Курьер недели» (1,56 бали). Такий показник якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,55 з 2 максимально можливих балів. Найкраще з цим впорався теж «Курьер недели» (1,69 балів), найгірше – «Вечерняя Одесса» (1,44 бали). Матеріали цього видання завжди вирізняються чітко артикульованою для читача громадською позицією, яка, на жаль, часто не витримує ні балансу думок, ні стереоскопічності погляду. До прикладу, загалом якісний матеріал «Локдаун и музейные «закрома» («Вечерняя Одесса» № 52-53, с.3) Тіни Арсеньєвої, в якому йдеться про Одеський музей західного та східного мистецтва, більше нагадує жанр дифірамбу. Хоча і йдеться в ньому про важливу роботу, здійснену робітниками музею.     

Прогнозовано лідер стандарту балансу думок «Курьер недели»  також втілює журналістську якість через відокремлення фактів від думок. 

Стандарт «відсутність мови ворожнечі», який традиційно витримується в місцевих ЗМІ, у виданні «Чорноморські новини» було дещо не витримано в одному матеріалі. 

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

​​Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у травні 2021 року, становить 8 матеріалів (4,8%), з них – 4 матеріали припадає на політичну джинсу і ще 4 – комерційну. Лідер за комерційною замовністю – «Одесская жизнь», а за політичною – «Чорноморські новини». При цьому «Чорноморські новини» цього разу «спеціалізувались» на політичній замовності на користь «Батьківщини» та її ініціатив щодо референдуму з продажу землі, а також зробили комплімент голові Одеської обласної державної адміністрації Сергію Гриневецькому. «Вечерняя Одесса» також цього разу вирізнилась цікавим підходом до «джинси». Матеріал Ірини Ангелової «В цветущих акациях город» мімікрує одразу під два газетні жанри – розгорнутої замітки і сезонного рецепту. І лише наприкінець матеріалу читаємо: «Пока наш ресторан «У Ангеловых» – единственный в городе, где вы сможете вскоре попробовать редкий, но исключительно одесский десерт» («Вечерняя Одесса» № 52-53, с.3).

У місцевих виданнях Одеського регіону розміщено лише 11,9% немаркованої реклами. Вона відсутня у виданні «Одесская жизнь», а в «Курьере недели» таких аж 17 матеріалів. Це видання вже вкотре зберігає лідерство у цьому питанні.  

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону майже не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем. Натомість за досліджуваний період «Вечерняя Одесса» розмістила на своїх сторінках один матеріал, що містить маніпулятивну інформацію, проросійські меседжі, що несуть приховану загрозу державності через апелювання до радянської риторики щодо боротьби зі США. Це матеріал Валентини Гайдаєнко, яка й минулого моніторингового періоду була зафіксована експертами як автор-провокатор. Як один з прикладів наведемо буквально першу цитату статті: «В эти дни только ленивый не говорит о дружбе и помощи Украине от США и НАТО. Но власть нашего «независимого» государства хочет добиться большего от наших западных партнеров, чем поддержки и «глибокої стурбованості» ситуацией, в которой мы оказались в результате несамостоятельных действий этой же самой власти» («Вечерняя Одесса» № 52-53, с.3).

Теми

Тематика місцевих газет засвідчує увагу всіх редакцій до життя власного регіону. Життя місцевої громади висвітлюється у 24% текстів. Ще одна тема, що привертає увагу місцевих друкованих ЗМІ, це тема культури (10%), зокрема літератури та мистецьких заходів. 6% інтересу місцевих видань припадає на питання спорту, зокрема регіональних змагань та новин з життя спортсменів. Зовнішня політика, соціальна сфера, зокрема охорона здоров‘я, тримаються на рівні 4%. Важлива тема COVID-19 цікавить ЗМІ на рівні 2%. Окрім статистики щодо захворюваності також з‘явились публікації щодо вакцинації населення, до якої закликають медпрацівники.   

Тема війни та ООС порушується лише в 1 матеріалі «Одесской жизни» (1%), де йдеться про місцеву територіальну оборону («Одесская жизнь», №18, с.26, 5-16 травня 2021 р.). 

Тематична група «інше» за звітний період дослідження видань Одеської області складає загалом 37% за рахунок публікації гороскопів, астропрогнозів, привітань, некрологів, оголошень, рецептів, порад, цитат. Лідер тут газета «Одесская жизнь» (26 публікацій) за рахунок розважального контенту, а «Курьер недели» (20 публікацій) доганяє лідера за рахунок приватних оголошень. 

Тематичні матеріали про 9 травня, що з’являлись на сторінках друкованих видань за звітній період, ставали найчастіше приводом для піару місцевих політиків. Показовий приклад – стаття «Прикоснись к истории» Ігоря Борисова, в якій йдеться про привітання ветеранів відомим  представником ОПЗЖ Миколою Скориком, а також Дмитром Голубовим. («Дмитрий Голубов часто встречается с ветеранами, особенно Суворовского района. Многих он знает лично, многим помагает…» «Вечерняя Одесса» № 52-53, с.2). Також журналісти інколи згадують про події часів Другої світової війни, недбало припускаючись некоректних висловлювань, як у статті Юлії Сущенко «Кто и как варил борщ Победы» («Одесская жизнь» № 18, с.6).   

Але були і матеріали, «з редакційної пошти», в яких про війну, як про «часи страху, випробування сили та совісті» розповідали самі одесити, розкриваючи перед читачами конкретні історії своїх родин, як сторінки хроніки тих подій. Хороший приклад – стаття Світлани Костенко «Бабуля Поля – «Дока мака» («Вечерняя Одесса» № 52-53, с.2).

Жанри матеріалів

Очевидним є переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів (55%). 93 публікації – це новини, замітки, замітки з коментарем, звіти та репортажі. 1% публікацій (2 матеріали) місцевих одеських медіа – це протокольні матеріали та прес-релізи, зокрема у газетах «Вечерняя Одесса» та «Чорноморські новини». 8,9% представлено аналітичні жанри (стаття, огляд, кореспонденція, авторська колонка), які присутні лише у двох із чотирьох аналізованих видань: «Вечерняя Одесса» (6 публікацій) та «Одесская жизнь» (5 публікацій). При цьому за жанровими параметрами це різні журналістські твори: авторська колонка, кореспонденція, стаття. Так само зрідка з‘являються на шпальтах одеських ЗМІ інтерв‘ю, – по одному на кожне видання, – «Одесская жизнь» та «Чорноморські новини». 

Також на рівні 1% представлено матеріали з ознаками художніх жанрів, зокрема життєвих історій. На цьому спеціалізуються «Вечерняя Одесса» та «Курьер недели» (по 1 матеріалу).  

Тональність

Загалом у публікаціях місцевих ЗМІ Одеського регіону переважає нейтральна тональність (90%), при цьому позитивна тональність становить – 8%, а негативна – 1%. У виданні «Вечерняя Одесса» найбільш помітним є бажання побачити позитивні явища, процеси, події з життя регіону, про які газети охоче розповідають у позитивному ключі. Але саме вона також дозволяє собі негативну тональність. Робимо висновок: газета тяжіє до вищого, у порівнянні з іншими, рівня емоційності.   

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до превалювання власного контенту, що не може на радувати – 52% (87 матеріалів). При цьому запозичених матеріалів із посиланням на автора/джерело 33% (55 матеріалів), а не ідентифікованих за авторством матеріалів – 15% (26 публікацій). Найбільше власних матеріалів друкує «Одесская жизнь» (37 публікацій), але вона ж публікує і найбільше неідентифікованих матеріалів за рахунок прогнозів, рецептів, цитат для розваги читачів (17 публікацій). Ця тенденція є сталою вже протягом кількох моніторингових хвиль. 

ОНЛАЙНОВІ ВИДАННЯ

Онлайн видання Одещини працюють надзвичайно активно та тематично різноманітно. Проте, найцікавішими темами для них за звітній період стали: статистика щодо перебігу захворюваності на коронавірусну інфекцію в регіоні та країні загалом; повідомлення пресслужб відомств щодо кримінальних подій, рятівних операцій, ДТП, боротьби з корупцією. Одне з помітних онлайн видань Одещини, «Таймер», продовжує, хоч і дещо стриманіше, демонструвати негативну антиукраїнську позицію, що проявлена у провокативних, політично ангажованих та негативно емоційно забарвлених публікаціях. 

Моніторинг стандартів журналістики

Загальний бал регіону щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн-виданнях – 9,84 балів з 12 можливих. Лідером у цьому є сайт УСИonline (10,31), а аутсайдером – «Таймер» (8,38). 

Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок – 0,13 з максимально можливих 2. Вміння  місцевих одеських  журналістів надавати інформацію, розмежовуючи факти і думки, коментарі знаходиться на рівні 1,97. Показник посилання на джерела інформації знаходиться на рівні 2 балів, повнота на рівні 1,78 бали, а доступність – 1,97, а  відсутність мови ворожнечі – 2. Мова ворожнечі присутня у матеріалах лише одного одеського онлайн видання, – «Таймер», яке порушує толерантне ставлення до інших національностей та глузує над процесом декомунізації: «Ревность: цыган зарезал соплеменника в день Проводов на кладбище» (12 травня 2021 р.); «Декомунизаторы негодуют: жители Тарутина уберегли свой макет ордена Победы» (12 травня 2021 р.).  

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

Щодо наявності матеріалів з ознаками замовності в одеських онлайн виданнях у травні 2021 року, її частка складає 9,3% (37 матеріалів). Перевага на боці комерційної джинси (32 матеріали) за лідерства сайту «048.ua». Це видання пропонує читачеві відверто комерційний контент, що рекламує конкретні послуги («Работа в Одессе: где можно заработать 100 тысяч гривен», «Перевозка лежачих больных по Украине», «На какие курорты можно рвануть из Одессы в мае»). Або допомагає реалізації конкретних об’єктів («Купить дом в Одессе: варианты от 13 до 90 тысяч долларов»).   

 Лідером політичної замовності є сайт «Таймер», де представлено за звітній період 3 політично ангажованих публікації на користь місцевої влади регіону. 

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

На «Таймері» зустрічаємо 4 матеріали, що містять проросійські меседжі. Вони стосуються святкування Перемоги та пікетування місцевого телеканалу «Академія», що пов‘язується активістами з В. Медведчуком.  Традиційна риторика «Таймера» щодо песимістичних настроїв,  несприйняття нової української влади та реформ зберігається. 

Теми

Тематичне наповнення місцевих онлайн видань засвідчує увагу  редакцій перш за все до життя власного регіону. Загалом тематична група «життя місцевої громади» має показник  – 36%. 24% публікацій присвячено кримінальній та правоохоронній тематиці, яка викликає інтерес інтернет-аудиторії. 12% публікацій містять актуальну інформацію щодо подолання пандемії коронавірусу, хоч вона в основному статистичного змісту. Інтерес до міжнародної тематики (5%) виявили усі ресурси, але лідирує тут «Думская» (11 матеріалів) з матеріалами перш за все про міжнародну активність в Чорному морі і співпрацю американських та українських військових моряків.  На такому ж рівні знаходиться тема «надзвичайні ситуації, рятівні операції» – 5%. 

Тональність 

Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини переважно нейтральна (99%). Позитивна складає – 1% за рахунок «Думская» та «УСИonline». 

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Власного контенту онлайн видання публікують на рівні 62%, запозичених матеріалів із посиланням на джерело – 34%, неідентифікованих – 4%. Більшість видань виробляють власний контент: «Думская» (100%), «048.ua» (99%), «УСИ online» (42%), натомість «Таймер» ігнорує необхідність ідентифікувати походження контенту.  «УСИ online» мають високі показники запозичених матеріалів з посиланням (58%), бо друкують багато офіційної інформації від пресслужб різних відомств, натомість вони не дозволяють собі неідентифікованих матеріалів. 

Висновок за результатами моніторингу

Онлайн ЗМІ Одещини демонструють ті ж тенденції, що й друковані видання щодо рівня дотримання стандартів. У питаннях ангажованості позицій друковані ЗМІ поступаються онлайн-виданням за рівнем комерційної замовності. Тематика в онлайн виданнях має ухил в бік оперативних новин щодо криміналу, надзвичайних ситуацій та статистики щодо COVID-19, на відміну від друкованих ЗМІ, які описують більше культуру, спорт, однак в обох сегментах лідерство за тематикою – життя місцевої громади. Також звертає на себе увагу висока активність наповнення онлайн видань за звітній період. 

Загалом у експертної групи склалося стійке враження, що редакції в травні 2021 року намагаються оперативно інформувати свою аудиторію про життєво важливі та соціально значущі теми. 

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії імені Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, медіаексперта. 

Контакти: 

координатор проекту
Олена Іванова
телефон: 067 776 1 776,  пошта: іvanova77aa@gmail.com, ivanova_aa@ukr.net

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *