Звіт моніторингу за вересень 2021 року – Донецька область

За три хвилі моніторингу у 2021 році експерти не побачили суттєвих змін на краще стосовно якості контенту регіональних медіа. Певні зсуви на краще чи гірше були обумовлені періодом дослідження. Найгірші показники стосовно дотримання стандартів і публікації замовного контенту зафіксовані у травні, коли преса наповнила свої шпальти «паркетом» та політичною джинсою з нагоди 9 Травня. Усталеними залишаються позиції лідера (Приазовский рабочий) і аутсайдера («События») серед досліджуваних видань.

Найякіснішим з досліджуваних сайтів експерти вже вдруге визнають Сайт Маріуполя 0629.com.ua, про що свідчать високі оцінки за дотримання стандартів. Загалом сайти Донеччини продемонстрували більшу відповідність інформаційній картині тижня, ніж газети, приділивши увагу дійсно значущим темам і проблемам. Також як позитивну тенденцію експерти відзначили збільшення ідентифікованого контенту.

З 13-го по 19-е вересня експерти, які досліджували контент регіональних медіа Донеччини, проаналізували 235 матеріалів в чотирьох друкованих виданнях: «Приазовский рабочий» (Маріуполь), «Восточный проект» (Краматорськ), «Знамя индустрии» (Костянтинівка) і «События» (Бахмут). Також було оцінено 298 матеріалів, оприлюднених на інтернет-майданчиках:  Сайт города Донецка (https://www.62.ua), Сайт города Краматорска (https://www.6264.com.ua), Сайт города Мариуполя (https://www.0629.com.ua) та ІА Вчасно (https://vchasnoua.com/, Покровськ).

Вересневий моніторинг за всіма показниками демонструє середні цифри (розпочинали рік у січні всі медіа ніби з новими силами й обнадійливими результатами, а в травні показники впали на тлі великої кількості контенту, присвяченого Дню перемоги). При цьому якість онлайн видань загалом є вищою, ніж дотримання стандартів в газетах. Навіть найбільш сучасне і високо оцінене з видань – «Приазовский рабочий» – справляє враження корпоративної газети металургійного холдингу «Метінвест». Вчергове прикро вразила газета «События»: цього разу відвертими антивакційними настроями, які транслюються зі шпальт видання.

Друковані видання

Моніторинг стандартів журналістики

Загальна оцінка дотримання журналістських стандартів регіональними виданнями Донеччини у вересні підвищилась до 8,33 (з 7,8 у травні). Найвищою за оцінками експертів залишається якість контенту «Приазовского рабочего» – 9,31 з 12 можливих балів. Трохи поліпшилась ситуація з дотриманням стандартів в «Событиях» – 6,88 (попередня хвиля зафіксувала оцінку 6,13). «Восточный проект» та «Знамя индустрии» демонструють дуже близькі показники за всіма стандартами і середні оцінки відповідно 8,88 і 8,25.

Єдиний матеріал з 64 оцінених в чотирьох виданнях отримав максимальний бал 12 – це текст «Восточного проекта» «Проєкт «Спадщина» продовжився виданням фотоальбому», в якому представлені думки п’яти людей. Найменшою кількістю балів (4!) цього разу знов оцінений приклад контенту «Собитий» з Бахмута: єдине, що не викликає нарікань в цьому тексті, на думку експертів, це доступність.

C:\Users\Fujitsu\Documents\РАБОТА_2021\ІДПО_Моніторинг\Вересень_21\собитія.png

Це один з двох текстів, де експерти знайшли прояви мови ворожнечі. Другий приклад – в матеріалі «Катись колбаской»: «Однако сколько ни объясняй малолетним, извините за резкость, придуркам, что к чему, катания продолжаются». Отже, середня оцінка контенту видань на цей стандарт 1,97.

Загальний бал дотримання балансу думок в друкованих медіа у вересні 0,31, а відокремлення фактів від коментарів оцінено в 1,11 балів.

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

Експерти оцінили на присутність ознак замовності у донецьких регіональних виданнях 192 матеріали. 8,5% з них просували якусь політичну силу або комерційну структуру без відповідного маркування. Найбільші претензії викликав контент «Приазовского рабочего». 14,3% матеріалів просувають інтереси металургійного комбінату «Метінвест». До того ж в кожному числі газети є принаймні два не маркованих рекламних блоки підприємства. Ось, наприклад, шпальта під рубрикою «Подробности» – цілком присвячена питанням замовника. А поруч приклад, як видання «Знамя индустрии» на другій шпальті віддало місце під «джинсу» партії «Україна – наш дім».

C:\Users\Fujitsu\Documents\РАБОТА_2021\ІДПО_Моніторинг\Вересень_21\ПР_метінвест.png

Експерти відзначили і позитивні зміни: чітке маркування замовного контенту у виданнях «Восточный проект» та «Знамя индустрии» у більшості випадків. Оголошення, рекламу, вітання та офіційну інформацію від органів влади вони розміщують на спеціально відведених для цього шпальтах з відповідним підписом:

Кількість офіційно-протокольних матеріалів в регіональній пресі Донеччини зафіксована на рівні 5,5%, такий самий показник у неналежно маркованого контенту. Газета «События» з Бахмута, як і раніше розміщує рекламні блоки на найдорожчому в усіх сенсах місці – першій шпальті – без жодних позначок. 

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Ця моніторингова хвиля співпала із посиленням карантинних заходів в Україні, і всі друковані видання приділили цьому питанню певну увагу. Але тільки «События» (Бахмут) подали інформацію не просто тенденційно, а навіть відчутно «антивакційно». Про це свідчать такі висловлювання: «Похоже, школьных учителей берут «в клещи», «дабы заставитьпедагогов подставиться под иглу», «…при таком охвате – со всех сторон – учителям только и осталось, что уколоться» (матеріал про потребу вакцинуватись для педагогів). Ще два матеріали про перебіг пандемії мають заголовки, що підігрівають негативне відношення читачів до процесу вакцинації («Не очень-то и хотелось») і роздмухують панічні настрої («Ковид атакует детей»). Отже, експерти вбачають в цьому прояви маніпуляції з боку редакції.

Теми

Як і в попередні моніторингові хвилі, приблизно третина контенту (31%) регіональних видань Донеччини – це реклама, оголошення і «розваги» (кросворди, гороскопи, анекдоти). Найбільша кількість таких матеріалів в газетах «Приазовский рабочий» и «События», але і загальна кількість контенту в цих виданнях значна (більше 70), тоді як в двох інших газетах до 50-ти. Отже, з найбільшою користю використовує газетну площу «Восточный проект», де лише кожний 10-й матеріал не є суспільно-значущим.

По 9% текстів в газетах висвітлювали соціальну сферу, життя місцевих громад і діяльність правоохоронних органів (здебільшого – інформували про викриття правопорушень чи ДТП). 7% матеріалів стосувались спортивних подій, по 6% – діяльності місцевої влади і культури. Найбільшу увагу мистецьким подіям приділив «Приазовский рабочий», тоді як в газеті «Знамя индустрії» ця тема не була присутньою взагалі. Це обумовлено тим, що Маріуполь певним чином перейняв на себе функції обласного центру, тоді як Костянтинівка залишається провінційним містом. Економічні і політичні питання знайшли відображення лише у 3% матеріалів. Така саме і кількість повідомлень про Covid-19 і надзвичайні ситуації.

Перебіг військових подій, як і раніше, ігнорується пресою Донеччини. Зрозуміло, що в газетах не місце оперативним повідомленням про обстріли (якими рясніють сайти), але і жодного проблемного чи оглядового матеріалу у вересневу «хвилю» експерти не побачили. Усього два тексти (з 235) стосувались проблем внутрішньо-переміщених осіб (інформаційний привід був один: «На жилье правительство выделяет средства» в «Знамя индустрии» і «Будут у людей дома» в «Событиях»), відсутні тексти про корупцію та релігію.

Жанри

Жанрові вподобання редакцій Донеччини залишаються без змін: інформаційні повідомлення і звіти складають 54% контенту (так само було в травні), майже відсутні інтерв’ю та опитування (1%), а наявність аналітичного  контенту (статті, огляди, рецензії) забезпечує виключно «Приазовский рабочий». 

Тональність

78% матеріалів регіональних видань мають нейтральну тональність подачі, лише 3% – негативну і 19% – позитивну. Приблизно такий розподіл зберігається протягом моніторингового року.

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

35% матеріалів в досліджуваних виданнях Донеччини є власними, створеними журналістами редакцій (при цьому далеко не завжди підписаними, але з контексту зрозуміло, що йдеться про роботу журналіста певного видання). 25% – запозичені звідповідним посиланням на першоджерело (і ця кількість збільшилась ніж удвічі у порівнянні із травнем) і 40%є не ідентифікованими, тобто коли читачеві не зрозуміло, звідки взялась оприлюднена інформація. 

Висновок за результатами моніторингу друкованих медіа

За три хвилі моніторингу у 2021 році експерти не побачили суттєвих змін на краще стосовно якості контенту регіональних медіа. Певні зсуви на краще чи гірше були обумовлені періодом дослідження. Найгірші показники стосовно дотримання стандартів і публікації замовного контенту зафіксовані у травні, коли преса наповнила свої шпальти «паркетом» та політичною джинсою з нагоди 9 Травня. Усталеними залишаються позиції лідера (Приазовский рабочий) і аутсайдера («События») серед досліджуваних видань.

Онлайнові видання

Не зрозумілою для експертів залишається система присвоювання авторства на досліджуваних сайтах Донеччини. Якщо ІА «Вчасно» взагалі не використовує прізвищ для ідентифікації належності тексту певній особі, то сайти, що створюються за франшизою міських порталів CitySites, продовжують експериментувати. На сайті Краматорська переважна більшість текстів підписана Марією Коробовою, на сайті Донецька – Ольгою Романовою. «Сім активних авторів можна побачити на маріупольському сайті 0629 – Романенко Анна, Гудилин Александр, Соколова Елена, Марина Молошна, Калякина Алена, Працкова Анна, Дирихле Ирина – цитую «мовою оригіналу», щоб підкреслити здивування: чому у більшості спочатку прізвище, а потім ім’я (як у списках), а не навпаки (як заведено у журналістиці), – коментує медіаекспертка Ірина Черниченко. – І ще: коли ми бачимо «Романенко Анна», то далі стоїть «главный редактор». Але чому лише «Марина Молошна» має продовження «Журналіст»? Що це має значити? Що так сильно відрізняє її від всіх інших авторів?». 

Моніторинг стандартів журналістики

Третя хвиля моніторингу стандартів онлайн-медіа Донеччини довела, що в середньому рівень дотримання становить приблизно 75%. У вересні середня оцінка – 9,08 з 12 (в попередні хвилі було 10і 8,63 відповідно). Найвищу оцінку якості отримав контент Сайту міста Маріуполя (10,06): кожен третій з аналізованих текстів не викликає жодних нарікань. Журналістам вдається подавати тексти точно, повно і збалансовано, навіть коли йдеться про конфлікт, отримувати коментарі усіх сторін, як от в матеріалі Зачем семья мариупольского предпринимателя завалила мусором берег Белосарайской косы, де в наявності принаймні чотири думки, і обвинувачуваний докладно пояснює свою позицію.

Оцінка якості матеріалів ІА «Вчасно» хоч і дещо підвищилась(9,06 балів у порівнянні з травневими 8,5), але саме на цьому сайті фігурують найнижчі оцінки за окремі тексти. Так, матеріал «Найтрагічніший бій вересня 14-го»: сім років тому біля Пісок колона ЗСУ потрапила у засідку бойовиків» не має ані джерела, ані повноти, ані відокремлення фактів від коментарів. Про баланс, зрозуміло, і не йдеться, бо цей стандарт залишається таким, якого регіональні онлайн-медіа здебільшого не дотримуються (0,66 балів з двох можливих). За традицією максимальні оцінки сайти отримують за відсутність мови ворожнечі (1,91) та доступність (1, 94). Зокрема, мало зрозумілими експерти вважають деякі матеріали онлайн ресурсу міста Краматорськ на кшталт Юзівська площа може принести регіону до 80 млрд грн інвестицій або 48-тонный шлаковоз отправили в Казахстан: предприятие из Краматорска изготовило вагон.

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

Загальна кількість офіційно протокольних матеріалів на сайтах Донеччини зменшилась у порівнянні із травнем удвічі (до 15,1% з 30,6%), але говорити про загальні позитивні тенденції зарано. Так, у вересні на сайтах міст Маріуполь і Краматорськ таких матеріалів геть не було, тоді як у донеччан (062) кількість протокольно-офіційного контенту зросла: 41 з 97 оцінених матеріалів (42,3%) запозичений у певних служб і представляє відомчі інтереси. Вадою сайту Маріуполя експерти вважають не належне маркування рекламних матеріалів (здебільшого рубрикацією «Новини компаній») – кожен п’ятий текст (20,9%). 

«Джинси» не було на ІА «Вчасно» і сайті Донецька, а от серед лідерів опинився сайт Краматорська – 6,3%. Цікаво, що один з комерційно замовлених матеріалів – «Когда нужен особенный подарок — купить кольца золотые SOVA будет отличным решением» – вже зник з сайту, і лише кеш зберіг свідчення про те, що він там був.

C:\Users\Fujitsu\Documents\РАБОТА_2021\ІДПО_Моніторинг\Вересень_21\сайтКрам1.png

C:\Users\Fujitsu\Documents\РАБОТА_2021\ІДПО_Моніторинг\Вересень_21\сайтКрам.png

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Російської пропаганди чи маніпуляцій щодо суспільно-значущих тем на сайтах Донеччини у вересні 2021-го року експерти не помітили.

Теми

Незмінними у порівнянні із січневим та травневим моніторингами залишились дві з трьох провідних тем в онлайні Донеччини: Covid (17%, як і у травні) та війна на Сході (13%). Кримінальні події і ДТП (7% контенту) цього разу поступилися місцем висвітленню життя місцевої громади та інфраструктурних змін (12%). Як позитив експерти зафіксували 10% матеріалів про переселенців, щоправда, більшість з них – на одному сайті (міста Донецьк, 062). Економіка знайшла відображення у 7% матеріалів, а політика – лише в 1% (при цьому усі 4 повідомлення було розміщено на сайті ІА «Вчасно»).

11% матеріалів представляють рекламні тексти і потрапляють в категорію «інше». Як і в травні, найбільша кількість таких на Сайті Маріуполя – 19, жодного на сайті ІА «Вчасно». 

ІА «Вчасно» продовжує приділяти увагу темі корупції, при цьому вже не обмежується виключно інформуванням. В кожній з трьох публікацій експерти вбачають спроби розслідувальної журналістики. 

Найбільше тематичне розмаїття експерти відзначили на сайті 0629: життя місцевої громади (28 публікацій), теми економіки і фінансів (10), культура (7). «На жаль, немає серед авторів сайту того, хто б відстежував події спорту – жодного матеріалу, хоча Маріуполь спортивний завжди давав багато приводів», – коментує Ірина Черниченко.  

Тональність

92% текстів на сайтах є нейтральними, 4% мають негативну і 4% – позитивну тональність.

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

60% матеріалі Інтернет-видань Донеччини цієї моніторингової хвилі визнані авторськими, що вдвічі більше, ніж у травні. Запозиченими із відповідним посиланням на джерело є 22% текстів. Походження 18% експертам ідентифікувати не вдалося. 

Висновок за результатами моніторингу онлайн медіа

Найякіснішим з досліджуваних сайтів експерти вже вдруге визнають Сайт Маріуполя 0629.com.ua, про що свідчать високі оцінки за дотримання стандартів. Загалом сайти Донеччини продемонстрували більшу відповідність інформаційній картині тижня, ніж газети, приділивши увагу дійсно значущим темам і проблемам. Також як позитивну тенденцію експерти відзначили збільшення ідентифікованого контенту.

Інформація про експертів

Інформацію про експертів, які здійснювали оцінювання провідних медіа Донеччини, можна отримати за посиланням: https://idpo.org.ua/experts/donetsk

——————————————————————–

Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *