Звіт моніторингу за вересень 2021 року – Чернігівська область

Вересневий моніторинг обласних чернігівських медіа відзначився значним ростом відсотку замовних матеріалів та офіціозу особливо у друкованих виданнях. Збереглася тенденція до неналежного маркування реклами. На шпальтах газет домінують короткі інформаційні жанри, половину усього загального контенту займають матеріали рекламно-розважальної тематики. Провідні онлайн видання здебільшого оприлюднюють запозичені матеріали, в тому числі велику кількість прес релізів від місцевої влади, установ та організацій. Позитивним є відсутність мови ворожнечі та проросійських прихованих меседжів  в усіх чернігівських медіа.

Під час моніторингу з 13 по 19 вересня 2021 року були оцінені  обласні друковані періодичні видання Чернігівської області :газети: «Деснянська правда», «Гарт»,«Вісник Ч»,«Чернігівщина». Всього оцінено 139  публікацій. А також обласні інтернет-сайти –Челайн (https://cheline.com.ua), СвободаФМ (http://svoboda.fm), Чернігів.ПіК (http://pik.cn.ua),Час Чернігівський (https://cntime.cn.ua/) Усього на інформаційних сайтах оцінено 267  матеріалів.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ 

Дотримання стандартів

В цій категорії оцінено 55 публікацій. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 9,77.

У   порівнянні з  січневим та травневим моніторингом рівень дотримання стандартів у публікаціях   чернігівських газет трохи піднявся( у січні загальний бал становив 9,56 балів, у\травні –8,97) Найважче дається авторам обласних друкованих видань  подавати матеріали з дотриманням балансу. Тому в загальному цей стандарт залишається на доволі низькому рівні-лише 0,83.Це найнижчий показник за увесь період моніторингів у 2021 році. Обласні газети продовжують розміщувати багато матеріалів, де відсутній баланс думок. Найбільша кількість таких в газеті «Деснянська правда». Видання публікує у великій кількості так звані «іміджеві» матеріали та офіціоз від місцевої влади. Тому показник по стандарту баланс/неупередженість цього разу  у  видання  найнижчий -0,42.Трохи більше -1,06 і 1,09 у газет «Гарт» і «Чернігівщина» відповідно.  У порівнянні з минулими моніторингами в публікаціях друкованих видань піднявся показник достовірності -1,95 та відсутності мови ворожнечі -1,94.

C:\Users\Admin\Desktop\Чернігів 0921 графіки\Стандарти ДРУК.png

Динаміка дотримання стандартів в друкованих ЗМІ Чернігівської області.

Можна зробити висновок, що дотриманню стандартів у обласні газети Чернігівщини все ще не приділяють потрібної уваги, віддають перевагу іміджевим інтерв’ю, офіційним повідомленням прес служб, часом нехтують посиланням на достовірні джерела інформації.

Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама

Оцінено 139 публікацій.

За період травневого моніторингу у друкованих виданнях Чернігова рекордно  зріс відсоток матеріалів з ознаками замовності. Якщо у період  січневого моніторингу  було 3,9%, у травневому – 8,9%, то у вересні цей показник сягнув 20,5%. «Джинса» була присутня на шпальтах усіх газет : найменше 6,9% у газеті «Чернігівщина», найбільше у газеті «Деснянська правда»-54,1%. Цьому посприяло майбутнє святкування дня міста. Шпальти газет  рясніли поздоровленнями від народних та місцевих депутатів, які таким чином нагадували про себе виборцям. «Деснянська правда» виділила цим привітанням цілих 2 шпальти. Звичайно, такі публікації несуть більше фінансової користі редакції і навряд чи спряють популярності газети, однак це не означає, що їх не треба жодним чином маркувати – навіть дрібним шрифтом внизу сторінки. 

C:\Users\Admin\Desktop\DSCN5695.jpg

Якщо на шпальтах «Деснянської правди» зібрався увесь «піар» від нардепів та місцевої влади, то газета «Чернігівщина» традиційно публікує замовні матеріали від ТОВ «Земля і воля». Продовжується тема протистояння в Новобасанівській громаді – цього разу це відкритий лист частини місцевих депутатів-одна позиція, яка  не має альтернативної відповіді. 

Газета «Гарт», яка зазвичай маркує рекламу добросовісно, пропустила комерційну «джинсу»-

«У Ніжині соляна кімната- як у Трускавці» та «Тарифи мобільних операторів: як можна заощадити і які витрати є очевидними» (2 с.16.09.2021), матеріали, в яких рекламуються платні послуги , можуть розглядатися як нативна реклама. Але й така реклама теж повинна маркуватися у відповідності до законодавства.

У вересневому моніторингу найбільшою кількістю офіціозу відзначилися газети «Деснянська правда» та «Вісник Ч» -18,9% та 7,3% відповідно. Крім офіційних повідомлень, це релізи із заходів міської ради та установ, загалом у «Деснянській правді» це 11 матеріалів із 37 публікацій номера.

Загальний відсоток офіціозу у порівнянні з минулим моніторингом у чернігівських обласних газетах зріс із 5,5% до 7,2%.

Загальний показник по неналежному маркуванню реклами в чернігівських друкованих ЗМІ незначно зменшився з 14,4% до 13,7%. Як і раніше рекламні блоки відповідно маркує лише газета «Гарт», інші видання чомусь безладно розміщують їх на різних сторінках, в тому числі на сторінках з телепрограмою жодним чином не виділяючи від основного контенту. 

Житомирські експерти, які здійснювали перехресний моніторинг хмельницьких ЗМІ, відмітили спільну тенденцію особливої прихильності до керівництва місцевої влади в публікаціях газет. Цей «атавізм» ще залишився у реформованих ЗМІ. Приміром, значна увага журналістів, які писали про Хмельницький кінофестиваль, приділялась саме голові ОДА і міському голові у газеті «Подолянин», натомість у газеті «Проскурів» йшлося саме про кіно. Також газета «Подолянин» розміщує політичну «джинсу» від партії «Батьківщина» у сторінці Суспільство під виглядом суспільно-значущого контенту.

Ситуація у місцевих виданнях Хмельниччини дуже подібна до ситуації в інших регіонах. Як і раніше, – значні ньюзмейкери – місцеві посадові особи та політичні діячі, належним чином більшість видань не маркує рекламу, і продовжується нехтування професійними стандартами на користь «виживання», яке працює тільки в короткостроковій перспективі. І хоча є новинні сайти, на яких за період моніторингу практично не зафіксовано джинси, (до прикладу онлайн-ЗМІ «Є»), але і вони забувають про належне маркування явно рекламних матеріалів, відповідно до законодавства»,-зазначає медіа експерт Андрій Сочинський.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Матеріалів з ознаками пропаганди та проросійських меседжів в чернігівських газетах у період вересневого моніторингу не виявлено. 

Теми, жанри, тональність, походження

В цій категорії оцінено 139 матеріалів

Теми

Вересневий моніторинг показав, що у друкованих медіа Чернігівщини намітилася тенденція до росту кількості  публікацій комерційного та розважального змісту, ніж суспільно-політичного ,включаючи рекламу, поради, привітання та оголошення. У січні травні цей показник становив 34% , у травні–48% , а у вересні -50%.  На другому місці  матеріали про життя місцевої громади та розповіді про громадян -26%. Натомість про реформи та децентралізацію лише 2% від контенту ( у січні -6%). Також зменшилась кількість новин про пандемію з 3% у період минулих моніторингів до 1%.Так само мало про військові дії та переселенців( у даному випадку йшлося про біженців з Афганістану) -1%. Цей показник залишається стабільно низьким за період цьогорічних моніторингів газет Чернігова.

Жанри

Чернігівські газети надають перевагу коротким інформаційним жанрам –замітки й звіти із заходів становлять 32% жанрової палітри. Аналітичні кореспонденції зустрічаються у 6%,стільки ж протокольної інформації та релізів. Інтерв’ю та бліц-опитування тримаються майже на одному рівні -8%(10% у минулих моніторингах).Більш складні газетні жанри,як аналітичні статті, огляди та журналістські розслідування чернігівські обласні газети не практикують, як показав  цьогорічний моніторинг.

Походження матеріалів

Кількість власних матеріалів у друкованих медіа Чернігівщини зменшується протягом трьох моніторингів поспіль. Якщо у січні їх показник становив 61%, у травні-48%, то у вересні-40%. Майже стільки ж запозиченого контенту-43%. Натомість кількість матеріалів неідентифікованого походження зменшилась з 40%(травень) до 17%.

Тональність

 Переважно нейтральна тональність чернігівських газет збереглася -85%,позитивна тональність -14% за рахунок розміщення сторінок гумору та привітань.

Висновок. 

Вересневий моніторинг друкованих видань Чернігівщини показав, що обласні медіа здебільшого подають незбалансовану інформацію, все ще тяжіють до розміщення офіціозу, нехтують маркуванням реклами та публікують багато матеріалів комерційно-розважального змісту. Мало пишуть на актуальні теми –ситуацію з пандемією коронавірусу, децентралізацію та реформи на місцях, соціальні проблеми. Аналітика на шпальтах газет зустрічається вкрай рідко. «Джинса» не втрачає своїх позицій у чернігівській пресі, не дивлячись на затишшя в політичному житті. Позитивним є те, що газети пишуть багато про життя громади та окремих громадян, уникають мови ворожнечі та не вдаються до проросійських меседжів у матеріалах.

Інтернет-сайти 

Дотримання стандартів

В цій категорії оцінено 64 матеріали

Загальний середній бал дотримання стандартів у онлайн медіа Чернігівщини знизився з 10,06 балів у травні до 9,98 у вересні. Найвищі показники у сайту Челайн.-10,38, а найнижчі 9,38 у сайту Чернігівщина .Події і Коментарі. Як і друковані ЗМІ сайти здебільшого не дотримуються балансу думок –загальний показник у вересні -0,84. Він ще більше знизився у порівнянні з травневим моніторингом(1,1).Кілька моніторингів поспіль у новинах чернігівських сайтів експерти не фіксували мови ворожнечі та проросійських меседжів.

C:\Users\Admin\Desktop\Чернігів 0921 графіки\Стандарти ОНЛАЙН.png

Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама

Всього оцінено 267  матеріалів.

Загальний середній показник «джинси» в онлайн медіа Чернігівщини у вересні зріс до 12% (у травні- 9,2%). Багато замовних матеріалів було цього разу на сайті Чернігівщина .Події і Коментарі -30%.. В основному це політична «джинса» від Української стратегії Гройсмана:

Гройсман: Будувати дороги в борг – закладати міну розвитку країни, Гройсман: “Спроба перенести вибори буде узурпацією влади” , а також від екс-очільника ЧОДА Андрія Прокопенка, який через місцеві медіа активно заявляє про свої політичні наміри та амбіції –

Прокопенко: Бюджет-2022 не передбачає зниження податків чи системних кроків для розвитку економіки.

Загалом сайт розмістив до десятка таких матеріалів.

«Лідером» комерційної «джинси» залишається сайт «Свобода ФМ», завдяки цьому показник замовних матеріалів тут 17%.Як і раніше, позначки «Реклама» матеріали, що рекламують товари і послуги, не мають.

На сайті Челайн можна знайти «джинсу» про нардепів, які спонсорують концерти популярних артистів на днях міст –   Ірина Білик і Катерина Бужинська: Носівська громада вкотре з розмахом відсвяткувала «іменини», Ірина Білик і Дмитро Коляденко приїдуть в Прилуки.

Сайт «Час Чернігівський»- єдиний без матеріалів з ознаками замовності. Пропаганди, проросійських меседжів та фейкової інформації у тому числі й про COVID-19 за період моніторингу на чернігівських сайтах експерти не виявили.

Теми, тональність, походження

В цій категорії оцінено 267 матеріалів.

Теми

Тематичне різноманіття на сайтах Чернігова можна охарактеризувати, як «про все по троху». Все ж, найбільше тем стосуються життя місцевої громади -24%, теми криміналу стабільно тримаються в межах 15% два моніторинги поспіль .Інформації про стан з поширенням коронавірусу, вакцинацію та пов’язану  з цим тематику у 8 разів більше, ніж у газетах-8%.

Рекламні матеріали займають 12% контенту, який розміщувався в онлайн медіа Чернігова за період моніторингу у вересні.

На відміну від газет, тут більше новин про економіку та культуру –по -7%. А от соціальна сфера й військова проблематика, як і у друкованій періодиці не перевищує 1%.

Про переселенців на сайтах Чернігова за період трьох моніторингів не знайдено жодного матеріалу.

Походження матеріалів

Тенденція до запозичень матеріалів на сайтах Чернігова збереглася, тут можна зустріти, як запозичення з місцевих сайтів та друкованих видань, так і з центральних. Найбільше ж впливає на цей показник велика кількість розміщених  прес-релізів. Загальний показник -50% і лише 8% -власні матеріали. 42% -неідентифіковані, оскільки а ні підпису, а ні посилань про походження новини в тексті немає. І знову таких матеріалів багато на сайті Свобода ФМ -50 із 100 , опрацьованих за період моніторингу.

Тональність

Більшість новин на сайтах –94% нейтральної тональності, 1% -позитивної та 5% -негативної. Останнє, завдяки новинам про тяжкі злочини, ДТП з летальними наслідками і т.п.

Висновки

Місцеві онлайн медіа більше виглядають площадками для «піару» політиків та розповсюдження релізів установ та органів місцевої влади, ніж джерелом суспільно важливої інформації для громадян. Авторських матеріалів- новин, репортажів з місця подій дуже не вистачає. Відео, яким доповнюється  текст новин на сайтах, не завжди робить інформацію збалансованою.

Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка  Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
http://ztpress-club.org.ua/
ztpres@ukr.net

Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник  інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся
https://www.facebook.com/sochynskiy
sochynskiy@gmail.com

Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *