Війна, розпочата РФ проти України, триває вже понад 100 днів. За цей час регіональні медіа Одещини трансформувалися разом із українським суспільством: рівень дотримання стандартів – а, відповідно, якість інформаційного продукту, – суттєво зріс, «джинса» майже повністю зникла, як і неідентифікований за джерелом контент. Пріоритетною тематикою місцевих медіа тепер є хроніка воєнних дій, зовнішньополітична підтримка України, життя в умовах війни та боротьба правоохоронців з колаборантами і корупційною діяльністю в умовах війни. Новим цікавим трендом стали публікації з оприлюдненням позиції редакцій друкованих ЗМІ щодо діяльності в умовах воєнного стану, в яких чітко артикулюється громадянська позиція медіа. Якщо у перші тижні повномасштабної російської війни друковані ЗМІ перейшли в онлайн-формат діяльності, то тепер вони знову повернулися до друку звичайних паперових випусків.
У червні 2022 року експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано наступні медіа: газета «Вечерняя Одесса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одесская жизнь» (щотижнева газета Одеської області), газета «Курьер недели» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайт «Думская.net» https://dumskaya.net/, сайт «Odessa.online» https://odessa.online, сайт «048.ua» https://www.048.ua/, сайт «УСИonline» https://usionline.com/.
За період з 31 травня по 5 червня 2022 року загалом оцінено 141 публікацію у друкованих виданнях і 400 дописів на сайтах.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Моніторинг стандартів журналістики
Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні досить висока. Середня оцінка професійності одеських місцевих видань у червні 2022 року становить 10,47 з максимально можливих 12 балів. Серед проаналізованих видань одна газета пропонує читачам більш якісний контент: «Вечерняя Одесса» – 10,75 балів. Найнижчий показник дотримання стандартів має «Курьер недели» – 10, 13 балів. Проте, слід звернути увагу, що показники дотримання стандартів не надто різняться у друкованих ЗМІ.
При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має найнижчі показники, але теж досить пристойні, – 1 бал. Звертаємо увагу, що найретельніше цього стандарту дотримуються «Чорноморські новини» – 1,31 бали. Найнижчим цей показник є у «Курьера недели» – 0,69 балів. Такий стандарт якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,63 з 2 максимально можливих балів. Стандарт достовірності витримується місцевими виданнями на достатньо високому рівні – 1,91 бал. Порушується він в основному за рахунок видання «Чорноморські новини» – 1,75 бали. Це пояснюється тим, що газета схиляється до публіцистичного стилю викладу інформації, вважаючи доречним експлікувати власну світоглядну позицію. Стандарт «відсутність мови ворожнечі», який традиційно витримується в місцевих ЗМІ, і цього разу дотримано на рівні 2 балів, як і стандарт доступності (2 бали).
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у червні 2022 року, становить 3 матеріали (2,5%), з них – 1 матеріал припадає на політичну джинсу (привітання місцевого мера з Днем захисту дітей), а 2 – на комерційну (просування діяльності туристичної компанії та місцевого вишу щодо вступної кампанії). Усі випадки «джинси» зафіксовані лише в одному з досліджуваних видань, – «Курьер недели», яке традиційно тримається на перших позиціях рейтингу друку замовних матеріалів. Натомість маємо констатувати, що кількість замовних публікацій все ж суттєво зменшилась за останні місяці. Також «Курьер недели» продовжує «сумлінно» друкувати немарковану рекламу, надаючи рекламним матеріалам цілі шпальти без ідентифікації (9 шпальт за звітній період).
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону в умовах війни не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем, залишаючись відданими інтересам держави та своєї аудиторії як громадян України.
Теми
Основною тенденцією в тематичному наповненні місцевих газет Одещини стала суцільна атмосфера війни як нових соціальних координат. Тема війни набуває нових правил артикуляції: широко використовуються журналістами та дописувачами терміни «колаборант», «ухилянт», «рашисти» тощо; розробляються нові проблемно-тематичні лінії (радіаційний фон регіону, життя на окупованих територіях, правила спілкування з біженцями, поради психологів щодо воєнних викликів життя тощо).
Новим цікавим трендом стали публікації з оприлюдненням позиції редакцій друкованих ЗМІ щодо діяльності в умовах воєнного стану, в яких чітко артикулюється громадянська позиція медіа: «Одесская жизнь» (№19 від 1 червня 2022 р.); «Вечерняя Одесса» (№42-43 від 2 червня 2022 р.); «Чорноморські новини» (№39-40 від 26-28 травня 2022 р.)
Тема війни (бойових дій зокрема) подається друкованими ЗМІ Одещини з посиланням на офіційні зведення Генштабу ЗСУ, Головного управління розвідки Міноборони України, міністерства Внутрішніх справ України, РНБО, СБУ, Одеської військо-цивільної адміністрації тощо.
Новини щодо життя місцевої громади, які у перші тижні війни були зосереджені навколо організації волонтерської діяльності, корисної інформації щодо розташування бомбосховищ та правил поведінки в них, роботи аптек, громадського транспорту, департаментів місцевих органів влади, евакуаційних потягів, служб швидкого реагування, що надзвичайно важливо в умовах підвищеного рівня небезпеки для громадян, тепер увійшли у звичайний воєнний режим, – з‘являється менше інформації щодо розташування конкретних служб та координаційних центрів, натомість більше подається повідомлень про те, як живе регіон в новітніх умовах (організація заходів для дітей, сфера дозвілля, робота з ВПО, адміністративні послуги, пожвавлення діяльності бізнесу, робота комунальників над благоустроєм території тощо).
Життя місцевої громади висвітлюється у 24% текстів. Ще одна тема, що привертає увагу місцевих друкованих ЗМІ, це тема життя в умовах війни – 10%, по 6% інтересу місцевих видань припадає на тему воєнних дій та зовнішньої політики. Для локальних медіа Одещини після 100 днів війни тематика, пов‘язана з війною (воєнні дії, життя в умовах війни, санкції проти рф, військова допомога Україні), стає пріоритетною попри традиційну інформаційну політику місцевих видань, які переважну більшість контенту присвячували життю місцевої громади. Важлива донедавна тема COVID-19 з‘явилася за звітній період всього двічі, на зміну офіційним зведенням про боротьбу з коронавірусною хворобою прийшли офіційні зведення щодо боротьби українців на фронті і в тилу.
Тематична група «інше» за звітний період дослідження видань Одеської області складає загалом 22% за рахунок публікації астропрогнозів, погоди, некрологів, оголошень тощо у газеті «Курьер недели» (16 публікацій) та газеті «Одесская жизнь» (5 публікацій). У цієї тематичної групи також помічаємо нові тенденції: некрологи часто стосуються загиблих бійців ВСУ, а розважальний контент (поради, анекдоти, рецепти) зникає зі шпальт місцевих ЗМІ.
Жанри матеріалів
Очевидним є переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів (55%). 78 публікацій – це новини, замітки, замітки з коментарем, звіти та репортажі. 16% представлено аналітичними жанрами (стаття, огляд, кореспонденція), які присутні у всіх виданнях. При цьому звертаємо окрему увагу на загальне підвищення рівня аналітичності місцевих одеських видань, де абсолютним лідером стали «Чорноморські новини» (14 матеріалів). При цьому констатуємо також появу на сторінках газет «Чорноморські новини» та «Вечерняя Одесса» значної кількості художніх, зокрема поетичних, творів. Так само починають з‘являтися на шпальтах одеських ЗМІ інтерв‘ю, оскільки медіа прагнуть спілкуватися з очевидцями подій та лідерами думок, що вважаємо хорошою ознакою.
Тональність
Очевидним показником діяльності місцевих друкованих ЗМІ Одещини періоду війни стала підвищена емоційність їхньої тональності з настановами на позитивний життєствердний тон та віру у перемогу України, зокрема це стосується газет «Вечерняя Одесса» (4 матеріали) та «Чорноморські новини» (7 матеріалів), які прагнуть до будь-якого контенту додавати мажорності, а ще знаходять місце для поетичного натхнення аудиторії:
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до мінімального використання неідентифікованого контенту, що надзвичайно важливо в умовах війни, майже порівну подаючи власний і запозичений контент з посиланням на джерело.
ОНЛАЙНОВІ ВИДАННЯ
В цілому онлайн видання Одещини демонструють схожі тенденції, що й друковані медіа в змінених умовах роботи щодо дотримання стандартів, тематичного наповнення, роботи з джерелами.
Моніторинг стандартів журналістики
Загальний бал регіону щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн виданнях – 10,91 бал з 12 можливих. Абсолютним лідером у цьому є сайт «Думская.net» (11,25), а аутсайдером – «Odessa.online» (7,94).
Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок, але цей показник значно зріс, – до 1 балу з можливих 2.
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Щодо наявності матеріалів з ознаками замовності і неналежного маркування – такі публікації в цілому не представлені в онлайн сегменті місцевих медіа.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Зовсім відсутні проросійські меседжі, маніпуляції та фейки в місцевих електронних медіа. Навпаки: представлені матеріали щодо протидії інформаційним атакам, що характерно для усіх типів місцевих ЗМІ: «Новые фейки от РФ: Варшава планирует быстрый захват украинских территорий, а россия готова подписать мирное соглашение» («Думская.net», 1 червня 2022 р.: https://dumskaya.net/news/novye-feyki-ot-rf-varshava-planiruet-bystryy-zah-165040/; «Чорноморські новини», №41-42 від 2-4 червня 2022 р.):
Теми
Онлайн видання Одещини прагнуть бути максимально оперативними у забезпеченні аудиторії актуальною та соціально вагомою інформацією: воєнні дії (32%), діяльність правоохоронних органів (22%), зовнішня політика (10%), життя в умовах війни (9%), життя місцевої громади (14%). Онлайн видання постійно слідкують за подіями на фронті, подаючи хроніку війни, приділяють значну увагу зовнішній політиці у контексті допомоги Україні, описують життя українців, що постраждали внаслідок російської агресії. Кримінал/діяльність правоохоронних органів завжди викликала зацікавленість онлайн медіа, залишаючись серед топ-тематики і тепер, натомість наповнення цієї тематичної групи суттєво змінилося: тепер увагу журналістів привертає боротьба з колаборантами, ухилянтами, антикорупційна діяльність, викриття дій чиновників тощо. ДТП та побутові злочини майже зникають з інформаційного поля.
Тональність
Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини в цілому нейтральна, проте матеріали містять почасти емоційно забарвлену лексику.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
«048.ua» друкує виключно власний контент, як і «Odessa.online», посилаючись при цьому на іноземні ЗМІ та прес-релізи офіційних джерел в Україні, а «Думская.net» та «УСИ online» оприлюднюють власний контент та контент з посиланням на джерело, натомість саме ці медіа виготовляють значну кількість якісних аналітичних, оглядових та репортажних матеріалів: «Одесский парк Победы в первый день лета (фото)», «УСИ online», 1 червня 2022 р. (https://usionline.com/odesskij-park-pobedy-v-pervyj-den-leta-foto/); «Поднять дух: в Одессе под открытым небом выступил оркестр (фото, видео)», «УСИ online», 2 червня 2022 р. (https://usionline.com/podnjat-duh-v-odesse-pod-otkrytym-nebom-vystupil-orkestr-foto-video/).
Висновок за результатами моніторингу
Загалом друковані та онлайн ЗМІ Одещини, працюючи в умовах повномасштабної війни, демонструють патріотизм, консолідують громаду, намагаються забезпечити нові інформаційні потреби своєї аудиторії. При цьому вони повністю перебудували власну інформаційну діяльність на нову ідентичність: в умовах війни журналісти ЗМІ різних профілів мають враховувати загальний соціально-політичний контекст та діяти адекватно соціальному порядку денному, адаптуючи власну інформаційну політику до потреб поточного моменту життя країни.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії імені Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, медіаексперта.