Моніторинговий звіт за вересень 2022 року – Дніпропетровська область

На сьогодні в медіапросторі Дніпропетровської області формується на загал об’єктивна картина того, що відбувається в регіоні. Друковані та онлайнові медіа, виконуючи передовсім свою інформаційну функцію, подають зважені за тональністю повідомлення, що відповідають вимогам воєнного часу. Разом з тим, не відходить на задній план і тематика, що забезпечує «соціально-терапевтичний» ефект. Медіа є добрими порадниками для своєї аудиторії: де емоційно відновитися після тривог, як підготуватися до зими, де отримати допомогу чи в який спосіб самому бути суспільно корисним. Серед новин є місце й повідомлення про досягнення школярів, спортсменів області, виставки, концерти, соціальні ініціативи, що справді єднають громади та надихають на перемогу

У вересні 2022 року експертна група ІДПО з Дніпра дослідила контент таких провідних медіа Дніпропетровщини: газети «Наше місто» (м.Дніпро) № 34 від 22.09.2022р., «Берег надій» (м.Синельникове) № 35 від 15.09.2022р. та № 36 від 22.09.2022р.; інформаційні веб-сайти «Нікополь.Інформатор» https://nikopol.informator.ua (м.Нікополь), «Павлоград.dp.ua» https://new.xn--80aafeg3bveo.dp.ua (м.Павлоград), Gorod.dp.ua https://gorod.dp.ua (м.Дніпро), «49000.com.ua» https://49000.com.ua/ (м.Дніпро), «Событие» https://sobitie.com.ua/ (м.Кам’янське), KRIVBASS.CITY http://krivbass.city/  (м.Кривий Ріг).

Моніторинговий період – 19 – 25 вересня. Через недостатню кількість публікацій для дослідження, було проаналізовано додатково номер газети «Берег надій» та контент сайтів Павлоград.dp.ua» і «49000.com.ua» за попередній тиждень.

Загалом протягом моніторингової хвилі оцінено 110 публікацій в друкованих виданнях і 490 матеріалів, оприлюднених в онлайнових медіа (усього 600).  

Загальний висновок за результатами моніторингу

За час, що минув від останньої моніторингової хвилі (у серпні), ситуація в регіоні суттєво не змінилась. Тривали ворожі ракетні й артилерійські обстріли населених пунктів Дніпропетровської області, зокрема Нікопольського, Криворізького і Синельниківського районів, міст Дніпро та Кривий Ріг. Область продовжує надавати допомогу українським військовим, вимушеним переселенцям. Відтак, обстріли територій, зміни в житті людей, викликані війною, інші аспекти життя прифронтового регіону і надалі формують тематичне спрямування місцевих медіа. 

Усі проаналізовані видання в першу чергу орієнтовані на місцевого читача. Відповідно, тематичне інформаційне наповнення відповідає локальним питанням, подіям, проблемам. Також цього тижня ЗМІ нагадували про щеплення від Covid-19, публікували роз’яснення стосовно нарахування субсидії, підготовку місцевої інфраструктури до роботи взимку, писали про потужний волонтерський рух, про підтримку армії і з глибокою повагою вшановували кожного загиблого героя-земляка.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Професійні стандарти

За дотримання журналістами професійних стандартів проаналізовані друковані видання Дніпропетровщини у вересні 2022 року мають 11,03 бала з 12 максимально можливих. 

Обидві газети продовжують утримувати досить високий рівень якості місцевого медіаконтенту. Так, протягом 2022 року середня оцінка професійності цих видань була такою: січень – 10,47; червень – 10,84; серпень – 10,81 бала.

Згідно з висновками моніторингу, у вересні за дотримання журналістських стандартів «Наше місто» отримало 11,06 бала, а синельниківське видання «Берег надій» – 11,00 балів (при максимумі – 12). 

Публікації містять посилання на джерела інформації. Тексти зрозумілі, доступні читачеві, мова ворожнечі відсутня. За ці критерії газети отримали по 2 бали, максимум. Факти від думок відокремлені (1,97 бала). За повноту проаналізованої інформації експерти виставили 1,91 бала. Рівень балансу думок цього разу має 1,16 бала. 

Як вже зазначалось раніше, у звітах за попередні моніторинги, на зниження деяких показників впливає те, що до вибірки потрапляють матеріали у жанрі авторської колонки, які не передбачають подачі альтернативних поглядів на ситуацію, а також короткі новини за повідомленнями прес-служб. Зокрема, на бали за дотримання таких стандартів як «баланс думок» та «відокремлення фактів від думок». Важливо враховувати це зауваження як застереження-поправку до отриманої оцінки роботи редакції.

Загалом, обидва друковані видання дбають про професійну підготовку інформації. Серед відібраних (по 16 публікацій у кожній газеті) за допомогою генератора випадкових чисел та проаналізованих переважають матеріали, які відповідають базовим критеріям якісної журналістики. Зокрема, цього разу кожна газета вмістила по дванадцять таких текстів.

«Наше місто», 22.09.2022р.

«Берег надій», 22.09.2022р.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали

У вересні 2022 року середній відсоток матеріалів із ознаками замовності  у двох друкованих виданнях Дніпропетровщини склав 0,9% від загального обсягу проаналізованого контенту (4,3% у серпні 2022 року). Так, у дніпровській газеті «Наше місто» від 22.09.2022 року вийшов матеріал «Санаторій «Діброва» запрошує», в якому пропонується комплексне лікування і відпочинок в оздоровчому закладі. Публікація містить ознаки комерційної замовності.

Газета «Берег надій» протягом моніторингового періоду не розміщувала замовні тексти (досліджено два випуски видання, від 15.08.2022р. і 22.08.2022р.).

Частка матеріалів офіційно-протокольного характеру 3,6% від загальної кількості публікацій. А саме, у двох досліджених номерах газети «Берег надій» (від 15.09.2022р. та 22.09.2022р.) вийшло 4 тексти за підписами працівників державних структур, які були підготовлені не журналістами редакції, а прес-службами.

Одну публікацію (що складає 0,9% газетного контенту) – повідомлення від Дніпрогазу в газеті «Наше місто» – віднесено до неналежно маркованих матеріалів (таких матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам українського законодавства).

Матеріалів з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації) серед контенту досліджених друкованих видань Дніпропетровської області не виявлено. 

Теми, жанри, тональність, походження

Теми

На шпальтах газет «Наше місто» та «Берег надій» протягом моніторингового періоду висвітлювались тією чи іншою мірою майже усі теми, не писали лише про релігію і політику. Цього разу пріоритетним було життя місцевої громади – 22% загального контенту. Провідною лишається воєнна тематика (воїни і добровольці, допомога армії) – 8%. Були представлені в газетах соціальна сфера (щеплення від Ковіду, профілактика захворювань, компенсаційні виплати до пенсій) – 7%, економіка (тарифи, стан сільського господарства, промисловості тощо) – 6%.

Про життя в умовах війни і ВПО (5% загального контенту) писали в «Березі надій». Останнім часом території громад Синельниківського району частіше попадають під ворожі артилерійські обстріли. Журналісти діляться з читачами розповідями земляків про пережите. Також публікують історії тих, хто знайшов тут тимчасовий прихисток, інформують про виплати за надане переселенцям житло.

Тема «Історія, краєзнавство» складає 4% загального газетного контенту (була представлена в синельниківському виданні). «Освіта» і «Кримінал» – по 2%, решта – по 1%. Інші повідомлення рекламного, розважального характеру, поради, прогнози тощо – 39% від загального числа матеріалів.

«Наше місто» цього тижня, як на нашу думку, продемонструвало взірцеве тематичне наповнення «класичного» видання для громади. Є розповіді про тих, хто творить сучасну історію міста: загиблого офіцера ЗСУ, колишнього працівника газети Андрія Ніколайчука; родину пресофіцерки Патрульної поліції Людмили Копиленко, яка стала на захист України – кожен на своєму фронті; працівників паркового господарства, які упорядковують рекреаційні території міста; комунальників, які готують до зими міські магістралі. Є новини про впорядкування міських зупинок і розвиток транспортної інфраструктури, роботу муніципальних вартових, допомогу армії та роботу місцевої влади. Є фахові консультації з соціальних питань та охорони здоров’я. Запитали у містян, як вони готуються до зими у традиційному для видання бліц-інтерв’ю. Розповіли детально й про солістку гурту KAZKA, яка приїздила з концертом до міста; захоплення земляків: аматора-городника та виноградарів краю. А темою номера стала оповідь про ті місця у Дніпрі, де можна отримати позитивні емоції і зарядитися позитивом, що нині надзвичайно важливо як для самих містян, так і тих багатьох людей, для яких Дніпро став сьогодні тимчасовою домівкою.

«Наше місто» від 22.09.2022р.

Жанри матеріалів 

Публікації інформаційних жанрів у місцевій пресі за звітний період складають 28% контенту. Аналітичні матеріали також зустрічаються в обох газетах – 8% (7 текстів в «Нашому місті» і 4 у «Березі надій). 

5% – художня публіцистика (життєві історії, історичні екскурси), це 4 матеріали в синельниківській газеті і 1 у дніпровській. 

4% – листи в редакцію, звернення читачів (спілкування з читачами на сторінках газети вели журналісти «Берега надій»).

3% – публікації в жанрі «Авторська колонка» зустрічались в обох виданнях. 

По 2% – «Інтерв’ю, бліц-опитування» (2 матеріали у дніпровському друкованому виданні) і «офіційні повідомлення держустанов».

Не було протягом моніторингового періоду журналістських розслідувань (цей жанр і раніше не часто зустрічався в газетах), рецензій. 47% «позажанрових» матеріалів віднесено до категорії «Інше».

Тональність оприлюдненої друкованими ЗМІ інформації переважно нейтрального характеру – 99% оглянутого контенту, «негативу» – 1%. 

Щодо походження матеріалів, частка власних матеріалів, підготовлених журналістами редакцій, – 31% дослідженого контенту. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 27%. Не ідентифікованих за авторством публікацій – 42%. 

Сайти

Професійні стандарти

Середня оцінка за дотримання стандартів журналістики в онлайн-виданнях Дніпропетровщини у вересні 2022 року – 10,69 бала із 12 максимально можливих. Вища, ніж у серпні (10,63 бала) і в червні 2022 року (10,07 бала). 

У розрізі окремих Інтернет-видань мають такі бали: «KRIVBASS.CITY» – 11,19; «Нікополь.Інформатор» – 11,13; «Gorod.dp.ua» – 10,81; «49000.com.ua» – 10,75; «Павлоград.dp.ua» – 10,38; «Событие» – 9,88.

Усі сайти подавали інформацію доступною мовою, не використовували дискримінаційних висловлювань (за ці стандарти отримали по 2 бали). На належному рівні дотримувались відокремлення фактів від думок (1,97 бала). Повідомлення, переважно, містять посилання на джерела інформації, проте, іноді вони загальні (1,9 бала). За повноту викладу інформації сайти отримали 1,89 бала.  Щодо «Балансу думок», то у порівнянні з результатами попередніх моніторингових хвиль (0,84 бала у серпні та 0,49 бала у червні) цей показник покращився – 0,93 бала.

Найбільше збалансованих матеріалів подають «KRIVBASS.CITY» та «Нікополь.Інформатор». Найменше – «Событие».

Щодо нікопольського інтернет-видання експерти зазначають, усі матеріали тут мають авторський підпис. Проте ступінь опрацювання першоджерел – переважно повідомлень прес-служб, міського голови – здебільшого невисокий. Тому маємо підстави говорити про те, що оцінки за дотримання стандартів переважно зроблені щодо саме тих первісних повідомлень, а не авторських матеріалів цього медіа.

Стосовно матеріалів сайту «Gorod.dp.ua», тут переважають тексти, запозичені з інших медіа та ресурсів із відповідним посиланням. Одержані досить непогані результати аналізу професійності цього інтернет-видання позитивно характеризують роботу редактора цього медіа.

Якісні журналістські матеріали, де дотримано усіх базових стандартів журналістики, є в усіх шести досліджених сайтах. До прикладу, публікація що вийшла в нікопольському інтернет-медіа «Нікополь.Інформатор»: «Вгатило так, що аж двері в хату відчинилися: місцевий про ракетну атаку на агропідприємство Дніпропетровщини» (https://nikopol.informator.ua/2022/09/23/vgatilo-tak-shho-azh-dveri-v-hatu-vidchinilisya-mistsevij-pro-raketnu-ataku-na-agropidpriyemstvo-dnipropetrovshhini/ ) – журналіст подає офіційне повідомлення ОВА, коментар директора постраждалого агропідприємства, свідчення місцевого мешканця.

«Павлоград.dp.ua» оприлюднив результати експертизи палива, яке продається на українських АЗС – «Ринок бензину А-95 переповнений небезпечною «бодягою» — дослідження» (https://new.xn--80aafeg3bveo.dp.ua/90075/ ). Матеріал доповнений реплікою місцевого водія.

В матеріалі «KRIVBASS.CITY» подано ставлення українських та іноземних офіційних осіб до псевдореферендуму, який росія планує провести на тимчасово окупованих українських територіях – «Адміністрації окупованих територій заявили, що проведуть «референдуми» про входження до росії» (http://krivbass.city/news/view/administratsii-okupovanih-teritorij-zayavili-shho-provedut-referendumi-pro-vhodzhennya-do-rosii ).

Кам’янський сайт «Событие» розповідає про хід ремонтних робіт у закладах освіти та лікарнях міста –  «Розпочаті до війни ремонти лікарень та закладів освіти не зупинились у Кам’янському» (https://sobitie.com.ua/ukraine/vlada/rozpochati-do-viyny-remonty-likaren-ta-zakladiv-osvity-ne-zupynylys-u-kamyanskomu ).

Ресурс «49000.com.ua» в матеріалі «Літературний конкурс імені Михайла Селезньова: роботи прийматимуть до 30 вересня» (https://49000.com.ua/literaturniy-konkurs-imeni-mikhayla-s/ ) розповідає про історію створення творчого конкурсу, про те, чому він став носити ім’я відомого поета, прозаїка, публіциста, про лауреатів, умови участі у конкурсі тощо.

Сайт «Gorod.dp.ua» розмістив якісний журналістський матеріал про чергову виставку луганського митця, котрий у 2014-му переїхав до Дніпра. Крім інформації про подію журналіст подає відгуки місцевих поціновувачів мистецтва,  враження відвідувачів виставки – «У Дніпрі відкрили нову виставку художника з Луганська» (https://gorod.dp.ua/news/209637 ).

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали

У вересні 2022 року середній відсоток виявлених на сайтах протягом моніторингового періоду матеріалів із ознаками замовності становить 3,5% від загального контенту. Це більше, ніж було зафіксовано під час серпневого моніторингу (1,5%), але менше, порівняно із результатами дослідження у червні 2022 року (4,8%).

Так, було проаналізовано 479 текстів, серед яких 7 публікацій мають ознаки політичної «джинси» і 10 – комерційної.

Зокрема, на сайті «49000.com.ua» вийшли 5 публікацій, що за методологією моніторингу відповідають критеріям політичної замовності: «В Дніпрі Наріка звинувачують у захопленні будинку» (https://49000.com.ua/v-dnipri-narika-zvinuvachuyut-u-zakhopl/ ); «НАБУ розслідує причетність Наріка та Веміра Давітяна до розкрадання гуманітарки в Запоріжжі» (https://49000.com.ua/nabu-rozsliduie-prichetnist-narika-ta/ ); «У росії дніпровську братву визнали лідерами кидалова» (https://49000.com.ua/u-rosii-dniprovsku-bratvu-viznali-li/); «Як дніпровські «біженці» Наріка ховаються у Відні» (https://49000.com.ua/yak-dniprovski-bizhenci-narika-khovayut/ ); «Геннадій Гуфман: У нас є бажання зробити Україну кращою і красивішою» (https://49000.com.ua/gennadiy-gufman-u-nas-ie-bazhannya-zrobit/ ).

Ще 2 повідомлення із ознаками політичної замовності вмістив сайт «Событие». «На День міста у Кам’янському народилися два хлопчики» (https://sobitie.com.ua/ukraine/vlada/na-den-mista-u-kamyanskomu-narodylysya-dva-khlopchyky) – у новині йдеться про те, що міський голова Андрій Білоусов привітав двох матусь, у яких народились хлопчики саме у день міста. У тексті ані слова про самопочуття породіль і новонароджених, навіть не згадується хто вони. Головне – мер привітав / вручив / побажав. І дві цитати очільника міста – про те, що життя триває, і що все буде Україна!

Інша публікація «У Кам’янському почали розчищати БАМівський ставок» (https://sobitie.com.ua/ukraine/novyny/u-kamyanskomu-pochaly-rozchyshchaty-bamivskyy-stavok ) повідомляє про те, на водоймі працює спецтехніка, розчищає та поглиблює дно. І наводиться цитата місцевого мешканця: «БАМівська водойма. Розпочалися підготовчі роботи для очищення та поглиблення водойми. Величезне спасибі меру нашого міста Андрію Білоусову і всім, хто бере участь, за допомогу», – написав місцевий мешканець Владислав Савченко».

Ще 10 публікацій із проаналізованого контенту сприяють реалізації товарів, робіт або послуг згаданих у текстах суб’єктів. За критеріями визначення прихованої реклами такі матеріали позначено як комерційно-замовні.

Сайт «Нікополь.Інформатор» протягом моніторингового періоду замовних публікацій не вмістив.

Щодо повідомлень, підготовлених працівниками пресслужб організацій, установ, при цьому зовсім не опрацьованих журналістами редакцій, такі матеріали у своїх стрічках новин розмістили сайти «Событие» (2 тексти) і «Gorod.dp.ua» (1). Відсоток виявленого «офіціозу»0,6%.

Неналежно маркованих матеріалів серед контенту шести сайтів цього разу експерти не зафіксували.

Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків за період моніторингу на інформаційних сайтах Дніпропетровської області не виявлені.

Теми, тональність, походження

Щодо тематичного наповнення інтернет-видань у вересні 2022 року, найбільше було публікацій на тему «ВПО / життя в умовах війни» – 21% від загального контенту шести онлайнових видань.

Більше ніж інші сайти таких матеріалів подав «Нікополь.Інформатор». 58 повідомлень із 100 стосуються життя мирних мешканців Нікополя та району, Дніпропетровської області, Енергодару, Запоріжжя, України в цілому в умовах війни. Передусім мова йшла про обстріли, втрати, проведення російськими загарбниками фейкового «референдуму» в Енергодарі.

Загалом тематичні пріоритети лишилися такими ж, що й у серпні: 18% – кримінал/діяльність правоохоронних органів;  17% – воєнна тематика, воїни, допомога армії; 15% – життя місцевої громади. В цілому мережеві матеріали протягом тижня, що моніторився, охопили майже увесь тематичний перелік. Не писали лише про корупцію та про релігію.

Попри те, що у повідомленнях онлайнових медіа тематичний сегмент «Кримінал/діяльність правоохоронних органів» залишається достатньо наповненим, слід звернути увагу, що частина цих повідомлень нині стосується воєнних злочинів та роботи правоохоронців з їх запобіганню чи припиненню. Так, у повідомленнях «KRIVBASS.CITY» серед іншого йдеться про виявлення колаборантів, викриття ворожої агентури, організаторів «референдуму» на тимчасово окупованих територіях, судові справи над російськими військовими злочинцями.

Варто зазначити, що усі регіональні інтернет-видання в першу чергу орієнтовані на місцевого читача. Відповідно, інформаційне наповнення відповідає локальним питанням, подіям, проблемам. Сайт «Павлоград.dp.ua», до прикладу, інформував населення про те, де, коли і кому видаватимуть гуманітарну допомогу. Подібні повідомлення вміщував і «KRIVBASS.CITY».

«Gorod.dp.ua» розповідав про нові цікаві проекти, про культурні та мистецькі події. Тут інформаційно підсвітили черговий випуск програми «Країна Героїв», присвячений саме місту Дніпро. При цьому збалансовано подавав актуальну інформацію про ситуацію в області.

Тональність оприлюдненої сайтами інформації – 99% нейтрального характеру, 1% «негативу». Інтернет-видання подавали інформацію виважено, без особливого емоційного навантаження.

Щодо походження матеріалів. Власних матеріалів в шести онлайн-виданях – 67%. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 27%, не ідентифікованих – 6%. При цьому 100% авторських публікацій на сайтах «Нікополь.Інформатор», «KRIVBASS.CITY» і «49000.com.ua».

Втім, щодо авторства матеріалів, то цей тиждень для  49000.com.ua» номінально можна назвати «тижнем одного автора» – Петра Щукіна. Разом з тим, слід зауважити, що серед цих матеріалів бракує власне авторських – усі вони зроблені за матеріалами інших ЗМІ, чи є своєрідними анонсами телевізійних програм чи відеоматеріалів на YouTube.

Отже, на сьогодні в медіапросторі Дніпропетровської області формується на загал об’єктивна картина того, що відбувається в регіоні. Друковані та онлайнові медіа, виконуючи передовсім свою інформаційну функцію, подають зважені за тональністю повідомлення, що відповідають вимогам воєнного часу. Разом з тим, не відходить на задній план і тематика, що забезпечує «соціально-терапевтичний» ефект. Медіа є добрими порадниками для своєї аудиторії: де емоційно відновитися після тривог, як підготуватися до зими, де отримати допомогу чи в який спосіб самому бути суспільно корисним. Серед новин є місце й повідомлення про досягнення школярів, спортсменів області, виставки, концерти, соціальні ініціативи, що справді єднають громади та надихають на перемогу. 

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри журналістики Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, координаторки дніпровського Центру журналістської солідарності НСЖУ, журналістки, члена НСЖУ.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *