Моніторинговий звіт за вересень 2023 – Чернігівська область

В центрі уваги медіа прикордонної області-тема війни, відбудови та історії постраждалих співгромадян. Ознакою політичної активності в регіоні стала поява політичної джинси у газетах та на сайтах. Загалом відсоток матеріалів з ознаками замовності зріс, як і кількість неналежно маркованої реклами. Натомість, стало менше офіціозу. Рівень дотримання стандартів у чернігівських медіа в період вересневого моніторингу у порівнянні з минулими знизився на 1-1,5%. Проблемою чернігівських онлайн медіа є те, що і в якості  джерел інформації й коментарів використані  соцмережі. Як і в минулих моніторингах сайти не відмовились від використання російської мови у рекламних матеріалах, які не відокремлені від основних новин (Город cn).

У вересні житомирська група оцінювала друковані видання – «Сім днів», «Гарт», «Чернігівщина», «Вісник Ч», в яких було оцінено 179 публікацій. В інтернет виданнях – Челайн, Город cn, сайт Чернігова 0462, Час чернігівський – оцінено 301 матеріал. 

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Дотримання стандартів

В цій категорії оцінено  64 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив усього 8,06 балів. Здебільшого такий результат через значну кількість незбалансованих матеріалів. Жодна з газет не отримала навіть 1 бала по дотриманню стандарту балансу та неупередженості. Найвищий бал 0,81 у тижневика “Сім днів, найнижчий – у тижневика “Вісник Ч”- 0,69. Публікації цього видання засвідчують його прагнення стати ближчими до читача, описуючи навіть найдрібніші побутові проблеми та використовуючи місцеву говірку. На шпальтах тижневика багато матеріалів про людей, які постраждали під час вторгнення ворога, про те, які проблеми їх спіткали. Однак, багато з них є незбалансованими та неповними, не містять різних поглядів на причину тієї чи іншої події чи проблеми та можливих шляхів її вирішення. Тому матеріали  ще й не мають повноти, виглядають незакінченими. “ВісникЧ” 21.09.2023,с.3 

Перша сторінка тижневика “ВісникЧ” за 21 вересня 2023 року.

 Чернігівські газети розміщують історії військових, які отримали важкі поранення та інвалідність, місцевих мешканців, які постраждали від окупантів. При створенні таких публікацій не потрібно забувати й про етичні норми. Крім тексту, звертати увагу й на ілюстративні фото. Як, наприклад, у матеріалі тижневика “ВісникЧ”(21.09.2023р.с.1-5) “ Миколу Лютого росіяни били і стріляли”.

Фотоматеріали  є доказами скоєння злочинів, однак використовувати їх треба з обережністю

“Відсутність одягу, поранення й каліцтва великим планом, фізіологічні деталі – неприпустимо, щоб ці подробиці на фото й відео можна було пов’язати з конкретною людиною. Журналіст завжди має альтернативу, як показати трагедію і залишитися в межах професійсної етики”- ці рекомендації КЖЕ здебільшого стосуються висвітлення загибелі людей під час війни. Однак демонстрація оголених частин тіла на сторінках газети в даному випадку виглядає не так доказом злочину, як засобом привернення нездорового інтересу.

Порушення стандарту вживання мови ворожнечі зустрічається на сторінках газет не так часто. Майже завжди загальний бал стандарту максимальний, цього разу -1,91. Такі новотвори, як рашисти,, що зустрічаються у розмовній мові й переходять в пряму мову героїв  газетних публікацій, до порушень не відносимо, бо тут не міститься образи за етнічною ознакою. Однак, поширення гендерних стереотипів чи образ за ознакою статі є порушенням стандарту. На жаль, таке допустила газета “Чернігівщина”. В розлогій статті “Мачо:розвінчання міфів”, С.Дзюба (21.09.23,с.8) автор пише від імені  героя :”Не цікавлять Дмитра й занадто емансиповані особи, усілякі войовничі феміністки, які насправді лише порушують природну гармонію”. При цьому автор характеризує свого героя, як практично ідеального чоловіка.  

Є і позитивні приклади дотримання стандартів у друкованих медіа. Наприклад, стаття “Українська мова у Чернігові: як розвивають та як утискають”,С.Карась (Сім днів”,14.09.23,с.12). Автор піднімає  важливу суспільну проблему з кількох точок зору – представників органів державної влади, експертів, громадян. 

Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама

В цій позиції оцінено 150 публікацій .

Загальний  відсоток матеріалів з ознаками замовності у чернігівських газетах проступово йде вгору. З 0,4% у березні та 0,9% у травні до 2,2% у вересні.

Також в період поточного моніторингу на шпальтах газет з’явилася політична “джинса”, від якої майже відвикли. Наприклад, практично ідентичний матеріал про колишню очільницю області, а нині першу віце-прем’єр міністерку Юлію Свириденко надрукували “Сім днів”(21.09.23,с.3)і”Гарт”(21.09.23.с.2)

Газета “Чернігівщина” опублікувала матеріал “Укриття як привід вершити долю дітей”, В. Назаренко (21.09.23 с.7). Описуючи проблему з закриттям шкіл в селах, автор надає слово лише одній стороні конфлікту, хоча це і різні особи, але вони підтримують одну точку зору. При повністю відсутньому балансі, в матеріалі акцентуюється увага на належності до певних політичних сил та опонента на фото, яким слова ніхто не давав – “Керівництво громади з міцних господарників від “Нашого краю”, ”Задоволений життям чиновник від “Нашого краю”. Таким чином, 3,3% матеріалів з ознаками замовності у газети “Чернігівщина”.

Зросла і кількість неналежного маркування реклами до 12,3%. Найбільше у тижневику”ВісникЧ”-21,8%. Хоч у газеті лише  сторінка, яка виділена під рекламу, відповідно маркована, інші, де розміщена блочна реклама – ні. Практикується заверстування рекламних блоків у програму ТБ чи в тексти .

Офіціозу у вересневих випусках загалом зменшилось у порівнянні з минулими моніторингами  до 2,8%.

При відсутності проросійських меседжів та пропаганди, знову почала з’являтись класична фейкова інформація. На шпальтах “ВісникаЧ” ініціювали обговорення “Крокодил виплив у Десну чи здох? ” В. Остерська (14.09.23,с.3).

Теми, жанри, тональність, походження

В цій категорії оцінено 179 матеріалів                        

Теми

Чернігівські медіа не втрачають уваги до теми війни. Матеріали цієї тематики знаходяться на 3-ій позиції (11%), на другій-життя місцевої громади (18%) та розважально-рекламний контент – 36%. Найбільше матеріалів на теми, пов’язані з війною, в тижневику “Сім днів”. Воєнна тематика висвітлюється в різних аспектах –”Чернігівська школа № 3: руйнування, відбудова, новації”, С. Карась (21.09.23.с.5) – про відбудову та оновлення школи, ”Кому потрібен меморіал в Ялівщині?”, С. Карась (21.09.23 с.6) – вшанування пам’яті загиблих в громаді, “Автогонщик став військовим і віддав життя за Україну”, В. Гавриленко (21.09.23 с.11).

Газети частково повернулись до теми переселенців, біженців, постраждалих цивільних – 4% від усього контенту. Матеріали про це опублікували газети”Сім днів” та “ВісникЧ”.

Поза увагою друкованих видань лишились теми місцевого самоврядування, корупції. Скоротилась кількість матеріалів на кримінальні теми.

Жанри

Інформаційні жанри повернулись на кількісний показник березневого моніторингу – 46%. Майже на рівні травневих показників залишився розважально-рекламний контент – 33% (у травні-32%). Аналітичні матеріали, розширені кореспонденції становлять усього 4%. Стільки ж офіційних матеріалів з установ та організацій. Рідкісними жанрами є рецензія та авторська колонка по 1%. Журналістьких розслідувань немає зовсім.

Походження

Майже половина матеріалів, опублікованих в газетах Чернігова зазвичай написані авторами цих видань, у вересневому моніторингу це 47%. Запозичених з посиланням на джерело – 18%. Не ідентифіковані матеріали, які не підписані жодним автором і не містять посилань на джерело походження інформації в самому тексті. Таких цього разу 34%. 

Тональність

Тональність матеріалів у газетах є переважно нейтральною – 94%. Негативно забарвлені заголовки бачимо в тижневику “ВісникЧ” – ”Маленька Ілона бачила маму в калюжі крові”(14.09.23,с.7),”Людей привалило 100 тонами зерна” (Чернігівшина,21.09.23,с.5),”Уб’є-тоді й посадять?”(Гарт,21.09.23,с.5). Всього 4% таких матеріалів.

Висновки

Газети Чернігівської області продовжують “тримати руку на пульсі” місцевих громад, піднімаючи актуальні для них теми – вшанування пам’яті загиблих воїнів, відбудови зруйнованого, життя та побуту в умовах війни. Жанрова палітра газет майже незмінна для кожної з них. Переважають короткі і дуже короткі інформаційні жанри або ж розлогі інтерв’ю на цілу шпальту. І в тому, й в іншому випадку отримати збалансований матеріал неможливо. Тому дотримання професійних стандартів у друкованих виданнях ще не досягає бажаного рівня. Досягати уваги читачів іноді намагаються провокативними фото та розважальним контентом і навіть фейковими новинами. Спостерігається незначний ріст матеріалів з ознаками політичної замовності.

Онлайн медіа

Дотримання стандартів

Загальний показник дотримання стандартів в онлайн медіа Чернігівщини дещо знизився у порівнянні з показниками попередніх моніторингів і становить 9,06 бали. Найкращий показник за цей період у сайту 0462 – 9,75. В його матеріалах відносне дотримання балансу, загальний показник по стандарту -1 бал. Тобто, в новинах є спроби досягти балансу думок та немає упередженості у викладення матеріалу. Це стосується і офіційних повідомлень з надійних джерел, опрацьованих журналістами – На Чернігівщині ще одного військовослужбовця рф засуджено до 12 років позбавлення волі та надані усі можливі коментарі, які пояснюють ситуацію чи подію і подальший її розвиток – Троє людей загинули: подробиці трагедії на підприємстві Чернігова (Відео)

Найнижчі показники з дотримання стандартів у новинах сайту Час Чернігівський – 8,06. До прикладу, сайт розмістив інформацію про те, що У Брянській області на прикордонні ввели режим надзвичайного стану. Джерелом цієї інформації, як вказано у тексті, є місцеві телеграм канали. Сайт цитує російський  пропагандистський телеграм канал SHOT. В тексті вживаються слова нібито, начебто, ймовірно. Що свідчить про недостовірність цієї інформації. І, хоч, як вказано в новині, Міністерство оборони та ДПС ніяк не коментували ці заяви., це не завадило їй з’явитися у стрічці сайту.

IMG_256

Сайт також розміщує матеріали газети “ВісникЧ, які отримали не високі оцінки з дотримання стандартів.  Проблемою чернігівських онлайн медіа є те, що і в якості  джерел інформації й коментарів використані  соцмережі. При чому, останні можуть містити мову ворожнечі та ненормативну лексику. Чернігівці обурюються, що підслідний чиновник повернувся на роботу.  В цій новині, яка наводить коментарі читачів, експерти виявили ознаки мови ворожнечі. Загальний показник 1,94.

Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама

Всього оцінено 285 матеріалів. Експерти виявили на чернігівських сайтах 3,7% матеріалів з ознаками замовності. Переважно це комерційна “джинса”, найбільше якої на сайті Город.cn – 6,8%. Крім матеріалів від комерційних установ Своєчасна сплата за розподіл газу – внесок кожного українця в енергетичну безпеку регіону! , це ще й  російськомовна  текстова реклама – Ваше идеальное белье Atlantic на сайте Everybody чи Что необходимо знать перед увеличением груди?

Приблизно на одному рівні тримається кількісний показник офіціозу в онлайн медіа Чернігова. У вересні цей показник становив 2%.

Як і в газетах, так і на новинних сайтах під час вересневого моніторингу експерти виявили фейки. Челайн розмістив конспірологічну новину Про нинішню зиму, тривалість війни та смерть Путіна: прогноз чернігівської тарологині , таким чином забезпечивши загальний показник фейків – 0,3%. 

Також місцеві сайти або зовсім не позначають рекламні матеріали, або ж, роблять це неналежним чином –Економія на ремонті авто будь-якої складності . Час Чернігівський позначив цей текст як Партнерський матеріал. Усього чернігівські сайти розмістили в час моніторингу 0,7% неналежно маркованої реклами.

Теми, тональність, походження

В цій категорії оцінено 301 матеріал.

Провідною темою онлайн медіа Чернігівщини лишається війна – 25% від усього контенту за період моніторингу. Кримінальна хроніка і новини з життя місцевої громади займають другу й третю позицію – 19 та 16% відповідно. Тема ВПО та біженців, постраждалих цивільних, яка була майже не помітна в попередніх двох моніторингах, повертається в поле уваги журналістів онлайн медіа – 7%.    Переселенка з Семенівки відкрила перукарню на Музикалці, завдяки проєкту «єРобота» (Город.cn), «Для погорільців жодних пільг» – продовження історії Ходаків з-під Чернігова (0462)

Тема корупції практично відсутня в новинному онлайн просторі області.

Запозичені матеріали з відповідними посиланнями на джерела переважають в стрічках новин – 69%, власного авторства лише 19%. Можна побачити і неідентифікований контент, без вказування авторства та джерел запозичення. Таких найбільше на сайті Час Чернігівський. Це і важливі новини про хід бойових дій, в яких мали б обов’язково посилатись на офіційні джерела – Обстрілів побільшало: за добу ворог обстріляв 3 прикордонні громади. Однак, тут ми цього не знаходимо.

Переважна кількість новин чернігівських сайтів нейтрально забарвлена – 79%.

Висновки

Чернігівські сайти оперативно інформують громадян про актуальні події та життя громади, більшість з них має добре наповнення – інформація вчасно оновлюється. Тематичне різноманіття теж є перевагою онлайн медіа. Але є проблема з ідентифікацією джерел інформації, використанням не надійних джерел у соцмережах та позначенням нативної реклами. Як і в минулих моніторингах сайти не відмовились від використання російської мови у рекламних матеріалах, які не відокремлені від основних новин ( Город cn ). Використання сайтами неформатного, газетного контенту теж збереглося.

Ірина Новожилова,
координаторка житомирської експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *