Моніторинговий звіт за січень 2024 року – телеграм-канали Сходу України (Дніпропетровська, Запорізька області)

Дібрані для моніторингу Телеграм-канали демонструють дещо відмінні підходи щодо подання публікацій. Якщо «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», «Запоріжжя Інфо», «СВОЇ Кривий Ріг», за висновком експертів, на загал дотримуються норм масової комунікації, то інші ТК, що моніторилися, зосереджені переважно на подіях негативного характеру (трагічні аспекти життя в умовах війни, кримінальні злочини, ДТП, надзвичайні ситуації), а також іноді дозволяють собі використання ненормативної лексики. У цілому ж за комплексом критеріїв моніторингу Дніпра, Кривого Рогу та Запоріжжя формують характерну для життя прифронтових регіонів картину дійсності з домінуванням у ній воєнної та безпекової тематики.

Для моніторингу були обрані такі найбільш популярні регіональні Телеграм-канали (далі – ТК): «ХДніпро» https://t.me/hyevuy_dnepr (кількість підписників станом на Січень 2024 – 473К); «Дніпро Оперативний |Війна» https://t.me/dnepr_operativ (294К); «Труха Днепр» https://t.me/truexadnepr (276К); «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ» https://t.me/dneproperatyv (226К); «Это Запорожье |Новости» https://t.me/eto_zp (198К); «СВОЇ Кривий Ріг» https://t.me/svoiKR (169К); «Труха Запорожье» https://t.me/truexazaporozie (162К); «Запоріжжя.Інфо» https://t.me/info_zp (132К).

Експертна група ІДПО з Дніпра дослідила контент цих ТК за період з 22 по 28 січня 2024 року. Загалом протягом моніторингової хвилі оцінено 787 повідомлень.

Професійні стандарти

Проаналізувавши контент відібраних для моніторингу Телеграм-каналів Дніпра, Запоріжжя і Кривого Рогу, маємо такі результати. Середня оцінка за дотримання професійних стандартів журналістики (адже ці ТК належать до категорії «Новини та медіа») – 8,14 бала з 12 максимально можливих.

Вищі бали мають «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ» – 9,25; «Запоріжжя.Інфо» – 8,44; «СВОЇ Кривий Ріг» – 8,31. «Дніпро Оперативний |Війна» та «Это Запорожье» отримали по 8,19 бала, «Труха Днепр» – 7,94; «ХДніпро» – 7,75; «Труха Запорожье» – 7,06 бала.

У розрізі дотримання окремих професійних стандартів висновки такі. Більшість інформації є доступною,написано зрозумілою, чіткою мовою. За цей критерій – 1,84 бала з 2 максимальних. У повідомленнях Телеграм-канали практично не використовують мову ворожнечі (1,99), при цьому інколи додають до повідомлень особисті авторські коментарі чи  емоції / реакції (за відокремлення фактів від коментарів – 1,59 бала).

На відміну від друкованих та онлайн-медіа, що моніторилися раніше, ТК приділяють менше уваги коректності посилань на першоджерела, що відповідним чином знижує оцінки за дотримання стандарту достовірності (1,02 бала з 2 максимальних). Як приклад, експерти називають «ХДніпро», «Дніпро Оперативний |Війна» та «Это Запорожье», які систематично не подають посилань на матеріали кримінальної тематики і лише за мітками на фото «Національна поліція» чи «Служба безпеки України» читач може здогадатися про походження матеріалу.

Редакціям можна порадити виробити для авторів шаблон подання таких матеріалів, що ґрунтуються на інформації від правоохоронців, з вимогою зазначати конкретне джерело. Це не вестиме до суттєвого збільшення обсягу тексту, проте істотно поліпшить культуру подання матеріалу аудиторії. 

Стандарт «Повнота» дотримано на рівні 1,02 бала. У публікаціях бракує деяких фактів чи коментарів, які би деталізували повідомлення. Досить часто ТК публікують фото чи відео від очевидців, підписників, при цьому зовсім не зазначається джерело інформації, відповідно, немає можливості перевірити новину на достовірність. Найнижчу оцінку Телеграм-канали отримали за показник «Баланс думок» – 0,68 бала.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали

На замовність було проаналізовано 774 повідомлення, опублікованих протягом моніторингового періоду на восьми Телеграм-каналах.

Позитивним у роботі ТК, що аналізувалися, є те, що більшість рекламних матеріалів маркуються як «#реклама». Разом з тим є й такі повідомлення, що мають ознаки «джинси», офіціозу, або ж є неналежно маркованими.

До прикладу, одразу декілька дніпровських ТК – «Труха Днепр»  (https://t.me/truexadnepr/49305), «Дніпро Оперативний Війна» (https://t.me/dnepr_operativ/58895), «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ» (https://t.me/dneproperatyv/86099)  – оприлюднили звіт народного депутата України Дмитра Киселевського. 

«В Україні ще залишилися народні депутати, які навіть за умов війни звітують про свою роботу у Верховній Раді. Нардеп від лівого берега Дніпра Дмитро Кисилевський опублікував звіт…»

Таке повідомлення містить ознаки політичної реклами (критерій 1: Матеріал відстоює або просуває інтереси однієї сторони; критерій 2: Цілком або майже ідентичний матеріал надрукований в інших медіа; критерій 4: Безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта).

Повідомлення про те, що «“АТБ” і “Райффайзен” передають сучасне медобладнання лікарні ім. Мечникова, де рятують українських захисників» також мають ознаки «джинси» за тематичним спрямуванням «Допомога армії». Такі пости дали «Труха Днепр» (https://t.me/truexadnepr/49198 ) і «Это Запорожье |Новости» (https://t.me/eto_zp/47018 )

Серед 100 повідомлень ТК «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», відібраних за допомогою генератора випадкових чисел, виявлено 6 публікацій, у яких акцентовано на позитивній роботі місцевої влади та комунальних підприємств Дніпра. Що також є ознаками замовності.

Статистика щодо матеріалів із ознаками замовності (політична/комерційна «джинса», протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали (НМК)) така: політична/комерційна «джинса» – 1,68 % від загального обсягу проаналізованого контенту; офіціоз – 0,26%; неналежне маркування – 1,55%.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації) 

Під час моніторингу виявлено лише один матеріал, що містить ознаки провокативних повідомлень, а саме: на ТК «Труха Запорожье» опубліковано допис «Києву доведеться відмовитися від східних областей та Криму, аби закінчити війну, – екс-головнокомандувач НАТО в Європі Ставрідіс» (https://t.me/truexazaporozie/26028 )

Акценти, зроблені у цьому матеріалі, мають ознаки проросійських меседжів. Зокрема, на це звернули увагу й численні коментатори (понад 670 на «Труха Запорожье», які переважно не погоджувалися з думкою американського військового. Така реакція свідчить про наявність серед аудиторії цього ТК критично мислячих читачів з виразно патріотичною позицією.

Це повідомлення в опублікованій на «Труха Запорожье» редакції поширював також ТК «Труха Україна», розійшлося воно й низкою інших платформ. Натомість «Укрінформ», «УНІАН», «Obozrevatel.UA» подавали позицію Джеймса Ставрідіса в аналітичних матеріалах, критично оцінюючи його розуміння ситуації. Тим часом у російських медіа навпаки поширювалася саме та редакція повідомлення, у якій відмова України від територій, тимчасово окупованих росією, є найбільш імовірним сценарієм  завершення чи припинення бойових дій. Про це, зокрема, писали: «Лента новостей Крыма», LENTA.RU, «Российская газета», «Крымская газета». 

Таким чином, не подавши належного коментаря, «Труха» й сприяла поширенню цього неоднозначного меседжу, що більшою мірою відповідає російським, а не українським інтересам.

Ще два матеріали, опубліковані ТК «Труха Запорожье» з посиланням на російські джерела («Нова залізниця вздовж узбережжя Азовського моря…» https://t.me/truexazaporozie/25932 ; «путін гарантуватиме безпеку і не проти вступу України до НАТО, але території не віддасть, – Bloomberg» https://t.me/truexazaporozie/25943 ) коментуються авторами каналу –простою мовою читачам пояснено справжні наміри московитів, приховані за бравурними заявами їх керманичів і колаборантів.

Також такі ТК, як «ХДніпро», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», «Запоріжжя.Інфо» виконують важливу просвітницьку функцію із розвінчування фейків, які з’являються як на місцевому, так і загальнодержавному комунікативному просторі, формування у своєї аудиторії належного рівня інформаційної гігієни. Зокрема, для цього використовуються матеріали Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.

Основні теми та тональність матеріалів

Теми

Щодо тематичного наповнення, суттєвий обсяг матеріалів склали повідомлення кримінальної тематики та про надзвичайні події (разом 32%).

21% постів віднесено до теми «ВПО / постраждалі внаслідок конфлікту / українські біженці / життя в умовах війни (цивільні)». Переважно це повідомлення саме про життя в умовах війни: наслідки російських обстрілів, ракетних атак, попередження місцевих про загрозу (зліт ворожих літаків, БПЛА, загроза ракетних ударів тощо). Запорізькі телеграм-канали публікують низку повідомлень про ситуацію на тимчасово окупованій території області. За відсутності окремої тематичної групи, такі матеріали також відносимо до цього блоку тем, адже тут, серед іншого, йдеться і про життя цивільних в умовах війни.

Проблематика власне ВПО висвітлювалась лише у декількох повідомленнях про скорочення виплат для внутрішніх переселенців.

Про воєнні дії, допомогу армії, українських бійців писали у 16% текстів. 13% повідомлень на регіональних Телеграм-каналах стосувались теми «Життя місцевої громади». 

У цілому, протягом моніторингового періоду ТК розкривали майже усі теми, не писали лише про релігію. Надзвичайно мало уваги автори ТК приділяють гуманітарній тематиці: культура, освіта, наука, спорт.

На тему «Корупція/викривання корупції» протягом тижня було 5 матеріалів: один на «Это Запорожье» (нагадує про «перевищення службових повноважень» начальником патрульної поліції Запорізької області https://t.me/eto_zp/47034 ) і 4 повідомлення дає «СВОЇ Кривий Ріг» («Скоро розкажемо ще одну «вигадану» новину про голову Саксаганського району Василя Старовойта, підтверджену документами» https://t.me/svoiKR/25685; «Пам’ятаєте, мерія Вілкула планувала витратити майже 2 млн грн на піар в газетах?» https://t.me/svoiKR/25704; «Родина нардепа Юрія Корявченкова переїхала до Іспанії» https://t.me/svoiKR/25722; «Сироти, багатодітні сім’ї, ветерани війни… можуть стояти у черзі на квартиру роками» https://t.me/svoiKR/25732 ).

Щодо тональності, 91% оглянутого контенту експерти визначили як нейтральний, 8% віднесли до негативу, 1% – до позитиву. Підставою для віднесення низки дописів до тих, що мають негативну конотацію, є, зокрема, «жорсткі» для сприйняття аудиторією фотоілюстрації.

Висновки

Проведене дослідження дозволило з’ясувати такі тенденції у сегменті Телеграм-медіа Дніпра, Кривого Рогу, Запоріжжя станом на січень 2024 року.

1. Ключовою тематикою для найбільш популярних ТК є різні аспекти війни (безпосередньо фронт, а також життя прифронтових і тимчасово окупованих громад), а ще теми, які стосуються особистої та громадської безпеки/небезпеки (кримінал, робота правоохоронних органів, надзвичайні ситуації та рятувальні операції). Зацікавлення аудиторії оперативними повідомленнями саме за цими тематичними напрямами сприяє популярності і власне Telegram як медійної платформи.

2. Специфічні ознаки матеріалів для ТК (лаконізм текстів, візуальні компоненти, що несуть емоційне навантаження, розмовний стиль) зумовлюють знижений ступінь відповідності дописів стандартам журналістики, розроблених для класичних медіа, зокрема щодо дотримання балансу думок, достовірності та повноти. Разом з тим, за умови, коли Telegram є однією з платформ певного видання і претендує на статус впливового медіа, автори та редактори мають принаймні орієнтуватися на стандарти якості повідомлень для масової аудиторії. Доцільно рекомендувати розробити редакційні правила (шаблони) створення повідомлень, що відповідали б стандартам, адаптованим до вимог Телеграм-платформ.

3. Проаналізовані ТК переважно розміщують рекламні матеріали з позначкою #реклама, що можна вважати належним маркуванням. Протягом тижня моніторингу частіше порушували вимогу щодо належного маркування «Труха Днепр» і «Труха Запорожье», яким слід рекомендувати звернути увагу на цю проблему. Публікація матеріалів, що мають ознаки політичної чи комерційної «джинси», на цей час не є поширеним явищем (виняток для цього моніторингового періоду – ТК «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ»).  

Наталя Назарова,
координаторка Дніпропетровської експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *