«Нашестя пауків-каракуртів», «пекельний сморід у місті», «пінгвін у Чорному морі» – подібними «новинами» інформували своїх читачів деякі телеграм-канали (ТК) Півдня України. Намагання у будь який спосіб привабити читача і опублікувати текст якнайшвидше сприяли тому, що підписники цих медіа не завжди отримували якісну інформацію. Найбільше проблем, як і раніше, із такими стандартами: баланс думок, повнота та достовірність. Щодо матеріалів із ознаками замовності, то тут традиційно ТК найбільше вміщували неналежно маркованої реклами та офіціозу. Джинси – трохи менше. Також експерти фіксували приховані проросійські меседжі (в основному це траплялося через те, що деякі телеграм-канали і досі залишаються залежними від російського порядку денного).
Із 29 липня по 4 сепрня 2024 року було здійснено моніторинг найбільш популярних телеграм-каналів Півдня України: «Одесса Info», «Новости Николаева», «Ху.вый Херсон», «Новости Одесса», «Одесса как она есть», «Труха Одеса», «Підслухано Одеса», «Труха Крим». За означений період проаналізовано 782 матеріали.
Дотримання професійних стандартів
Середня оцінка – 6,6, приблизно на тому самому рівні, що й у квітні (тоді було зафіксовано 6,9 з 12 можливих).
Якість інформування телеграм-каналів була, як правило, посередньою, оскільки медіа, як правило, намагалися якнайшвидше повідомити сенсаційні новини, щоб привабити якомога більшу аудиторію.
Так, багато хто із посиланням на пост анонімного користувача написав про те, що в Одесі помітили паука-каракурта. Телеграм-канал «Одесса как она есть» вжив множину «пауки-каракурти вже в Одесі». Ніхто інформацію не перевіряв, тобто покладалися на допис і в деяких випадках на новину про те, що каракурт вкусив людину в області.
Незважаючи на те, що перевірки не було, як і офіційних коментарів із цього приводу, дехто продовжував нагнітати: в лікарнях немає сиворотки, тож «тобі ніщо не допоможе».
Щоправда, за лінком у дописі можна було перейти на сайт професійного медіа «Думская», прочитати деталі й зрозуміти, що в лікарнях регіону можуть допомогти людям із укусом.
Пізніше все ж надрукували спростування, що нагнітання цієї теми виявилося російським вкидом.
Ще один схожий приклад – «пекельний сморід» в Одесі. Увесь попередній тиждень телеграм-канали міста писали про те, що мешканці деяких районів відчувають неприємний запах. На цій темі також спробували нагнітати. Ось, наприклад, один із дописів:
У заголовку читачів не намагаються заспокоїти чи ж дати корисну пораду (що робити), а саме нагнітають: «пекельний сморід», «вчені розгублені», «не можуть визначити джерело». Із цитати через вживання термінів та абревіатури ПДК важко зрозуміти щось конкретне: то у нас все гаразд? Чи все ж забруднення є?
Ще одна незрозуміла новина у моніторинговий тиждень вийшла на декількох телеграм-каналах, де повідомляли про те, що в Чорному морі бачили… пінгвіна. Подача інформації була така сама, що й з каракуртом. Відео від анонімного користувача, де далеко у морі видно щось подібне до пінгвіна.
Як правило, найгірші оцінки за стандарти отримували канали, що вміщували передовсім анонімні матеріали від читачів без належної перевірки.
Середні оцінки за дотримання професійних стандартів можна побачити на діаграмі
Найбільше проблем із якісним інформуванням у каналу «Труха Крим», який передруковував відео від дописувачів без посилань на джерела, а також інколи – матеріали від окупаційної влади та силових структур. Із одеських каналів найнижча оцінка у каналів «Одесса INFO», «Труха Одесса» та «Підслухано Одеса». Ці медіа також покладалися на анонімних дописувачів і не завжди показували у текстах, що намагалися якось перевірити чи доповнити інформацію. Кращою, але не ідеальною, виглядала ситуація для каналів «Х.вий Херсон», «Новости Одесса» та «Одесса как она есть».
Найбільше проблем у телеграм-каналах виникало із балансом думок (середній показник – 0,29 при максимумі 2). Найменше збалансованих публікацій на каналі «Одесса Info» та «Новости Николаева».
Повнота – 0,8. Найгірші оцінки в «Труха Одеса», «Труха Крим», «Підслухано Одеса». Також у багатьох дописах бракувало чіткого посилання на джерела – 0,78. Краща ситуація із відокремленням фактів від коментарів (1,2). Доступність отримала оцінку 1,7 бали, а відсутність мови ворожнечі – 1,9.
Матеріали з ознаками замовності
Цього разу телеграм-канали найбільше вмістили однакову кількість офіціозу та неналежно-маркованої реклами, однак кількість такого контенту спала, порівняно із попереднім періодом. Офіціоз – 3% (у квітні 8,8%), неналежно маркована реклама – 3% (у квітні 13,7%). Джинси також незначна кількість – 1,7%.
Найбільше немаркованої реклами на телеграм-каналах «Підслухано Одеса» (8%) та «Одесса как она есть» (8%). І минулого разу ці ж канали були в лідерах.
Рекламували мережі супермаркетів, медичні послуги, автобусні перевезення тощо.
Офіціозу найбільше у телеграм-каналу «Новости Одесса» (7%), як і минулого разу, цей канал в лідерах по регіону.
Щодо джинси, то тут активність проявив одеський нардеп Дмитрук, про якого вміщували як публікації позитивного, так і негативного характеру.
Так, спочатку передрукували інформацію про те, що депутат дав інтерв’ю, за декілька днів – відео «із мережі», де припускали, що він допомагає бізнесу, який «може бути пов’язаний із московськими інтересами». Про Дмитрука також написали «Х.вий Херсон», «Одесса как она есть», «Підслухано Одеса».
Траплялися і випадки маскування джинси із використанням актуальних тем (допомога ЗСУ та вигорання на роботі).
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Такі матеріали були зафіксовані на каналах:
«Одесса INFO», «Новости Одесса», «Труха Одеса», «Труха Крим».
Так, деякі канали для чогось передрукували відео із російською співачкою, яка агітувала за приєднання Одеси до Росії.
Також стурбованість у експертів викликав пост, де поширювали відео нібито прольоту F16 над Одесою, адже під час війни така інформація може становити інтерес для ворога. Окрім цього, в одному з дописів вказали розташування блокпоста.
Експертка Ірина Назарчук коментує це так:
«Бажання ТГ-каналу Одеса Info хайпанути на темі перевірки документів у водіїв фактично обернулося порушенням заборони розповсюджувати будь-яку інформацію щодо військовослужбовців – інформація, зокрема, про блокпости не підлягає розголошенню».
Окремо щодо пропагандистських меседжів варто розглянути телеграм-канал «Труха Крим». Це медіа з проукраїнських позицій розповідає про події у Криму, але оскільки інформації про це не завжди багато, видання перепубліковує дописи із ресурсів окупантів.
Також із незрозумілою метою передрукували відеоролик армії Росії.
Теми
Топ-теми видань трохи змінилися: війна є темою 29% публікацій (але порівняно із попереднім періодом увага спала, було – 48,8%), життя місцевої громади займає 17% (тут відсоток збільшився на 5%), надзвичайні ситуації – 17,7%), кримінал та інше, в тому числі реклама – 9% контенту. Минулого разу на третьому місці замість надзвичайних ситуацій був кримінал.
Тож у моніторинговий період замість ДТП та новин про діяльність правоохоронних органів більше писали про пожежі та пожежну небезпеку, викликану спекою. Окрім цього, була й сумна новина – про загибель рятувальника, який отримав 85% опіків тіла під час гасіння пожежі у місті.
Найбільше контенту про війну вмістили телеграм-канали «Новости Николаева», «Ху.вый Херсон» та «Труха Крим». Видання інформували про обстріли, наслідки, поранених та життя під час війни. Кримський канал коментував обстріли тимчасово окупованого півострова, інформував про надходження F16 до України, а також висвітлював діяльність підпілля.
У деяких каналах писали про діяльність ТЦК, але майже не писали про долю земляків, які долучилися до ЗСУ і захищають Батьківщину.
Проте все ж поодинокі дописи траплялися на телеграм-каналі «Новости Николаева», який писав про бойову роботу по шахедах, а «Х.вий Херсон» повідомляв про підготовку до знищення Кримського мосту. Здебільшого ж дописи про війну складалися із повідомлень про те, чим викликана тривога, офіційних зведень або ж інформуванням про вибухи у місті.
Життя місцевої громади було представлено темою перейменування вулиць в Одесі, яка викликала резонанс, оскільки очільник міста висловився проти. Щодо висвітлення теми експертка Ірина Назарчук коментує: «Останнім часом свою контраверсійність демонструє тема перейменування в Одесі топонімів. З огляду на це, адміністраторам (редакторам) ТГ-каналу Одеса Info варто бути більш уважними:
В Одесі вулицю Ільфа і Петрова перейменують на вулицю Сім’ї Глодан, – розпорядження ОВА. У квітні 2022 року житловий будинок в Одесі став мішенню російської ракети. Внаслідок удару загинула 3-місячна дитина, разом з дружиною та тещею. Юрій Глодан, втративши все, пішов на фронт, де віддав своє життя за мир і свободу України.”
3-місячна Кіра Глодан загинула разом із мамою та бабусею. Коли йдеться про чутливу інформацію, подібні одруківки неприпустимі. Такі новини, на наш погляд, потребують більш уважного та менш формального написання».
Окрім цього, життя місцевої громади висвітлювалося через анонімні дописи про певні проблеми: мовний скандал у Затоці, відсутня вода у мікрорайоні, машина за 600 тисяч доларів в Одесі тощо.
Кримінал був представлений передруками повідомлень правоохоронних органів, а також аматорськими відео.
Тональність
В основному, тональність повідомлень нейтральна – 90%. 5,8% негативної, 4% позитивної. Негативна тональність спостерігалася у дописах про кримінал, вибухи. Позитивна – у текстах рекламного характеру чи різноманітних новинах про відпочинок та тварин.
Висновки
Моніторинг телеграм-каналів Півдня України показав, що в основному медіа розраховують на швидку і сенсаційну інформацію, яка не завжди є правдивою та точною. Внаслідок цього середовище телеграм-каналів може цілком підійти для різноманітних російських вкидів, як це показав приклад із «пауками-каракуртами». Через неперевірену інформацію вдалося розкрутити цю тему і спробувати посіяти паніку. Через ці канали кожен охочий може поділитися своєю інформацією, до того ж, інформацію, швидше за все, не будуть перевіряти, тож це цілком можна використати для інформаційно-психологічних операцій.
Також вдалося побачити, що деякі телеграм-канали і досі залежать від російського порядку денного і передруковують будь-які висловлювання росіян-прихильників війни щодо Одеси. Таким чином російські наративи повторюються для української аудиторії.
Наталія Стеблина,
координаторка експертної групи
Орест Семотюк, Ірина Назарчук
експерти