Моніторинговий звіт за серпень 2024 року – Одеська область

Під час серпневої хвилі цьогорічного моніторингу регіональних медіа України експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та чотирьох сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано наступні медіа: газета «Вечірня Одеса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одеське життя» (щотижнева газета Одеської області), газета «Кур‘єр тижня» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайти «Думська», «Odessa.online», «048.ua», «УСІonline».  Газета «Кур‘єр тижня» цього разу, як і в попередні періоди, представлена у моніторингу онлайновою версією матеріалів, оскільки через складну безпекову ситуацію в Ізмаїльському регіоні повноцінний друкований випуск газети затримано. 

За період з 29 липня по 4 серпня 2024 року загалом оцінено 206 публікацій у друкованих виданнях і 400 дописів на сайтах. 

Одеська журналістика влітку 2024 року і в друкованому, і онлайн сегменті, демонструє постійну зацікавленість у репрезентації місцевого соціального порядку денного, але приліляє увагу і резонансним загальнонаціональним (вбивство Ірини Фаріон) та міжнародним подіям (Олімпіада в Парижі). Тематика війни та бойових дій продовжує висвітлюватися місцевими масмедіа у діапазоні від 15% (онлайн медіа) до 20% (друковані ЗМІ) від загальної кількості публікацій. В обох сегментах місцевих медіа (онлайн та друковані ЗМІ)  наявні матеріали з ознаками замовності, – політична і комерційна джинса, хоч і в мінімальних дозах. 

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Моніторинг стандартів журналістики

Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні залишається досить непоганою, адже медіа демонструють значні середні показники. Оцінка професійності одеських місцевих видань у серпні 2024 року становить 10,43 бали з максимально можливих 12 балів, що навіть вище показника попередньої хвилі (9,59). Серед проаналізованих видань дві газети пропонують читачам більш якісний контент: «Одеське життя» (11,14 балів) та «Кур‘єр тижня» (10,56 балів). Натомість «Чорноморські новини» та «Вечірня Одеса» теж мають непогані показники, – по 10,00 балів.  

При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має традиційно найнижчі показники, хоч і дещо вищі у порівнянні з минулою хвилею моніторингу, – 1,30 замість 0,86 балів у квітні. Цей параметр діяльності місцевих медіа останні кілька моніторингових періодів демонструє коливання, – то дещо підвищується, то дещо знижується. Звертаємо увагу, що цього разу «Вечірня Одеса» демонструє найбільшу недбалість у дотриманні вказаного стандарту (1,06), а ретельність – «Одеське життя» (1,50), через що вони помінялися позиціями: аутсайдер минулої хвилі став цього разу переможцем номінації, витіснивши колишнього лідера на останню позицію. 

Такий стандарт якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,76 балів, що дещо вище за попередні показники (1,59) з  2 максимально можливих балів. У цьому контексті газети «Чорноморські новини» та «Вечірня Одеса» вже традиційно відстають від колег (1,44 та 1,69 балів відповідно).   

Стандарт достовірності витримується місцевими виданнями на досить високому  рівні – 1,76 балів, а це вище за минулий період (1,61 бали). Порушується він в основному за рахунок видань «Вечірня Одеса» (1,69 балів) та «Чорноморські новини» (1,63 бали). Традиційно ці видання «спеціалізуються» на публіцистичному форматі викладу інформації, вважаючи доречним транслювати міркування та факти без посилання на джерела або демонструвати власні думки і враження автора публікації. Стандарт повноти дотримано на рівні 1,62 балів, що майже тотожно показникам минулої хвилі моніторингу (1,58). Стандарт «відсутність мови ворожнечі» традиційно витримується в місцевих ЗМІ, як і стандарт доступності, на рівні 1,98-2 бали. 

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

​​Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у липні-серпні 2024 року, цієї моніторингової хвилі складає 1% (2 матеріали), що вдвічі менше, ніж минулої хвилі моніторингу (4 матеріали, 2,1%). У «Чорноморських новинах» представлено компліментарний матеріал до 25-річчя партії «Батьківщина», при цьому з позначкою «PR: Політична палітра», а у «Вечірній Одесі» – «звіт» про активну роль партії «Слуга народу» та її представників у ВР України щодо забезпечення ЗСУ дронами та РЕБами. 

«Чорноморські новини», №30 від 1 серпня 2024 року:  

«Вечірня Одеса», №61-62 від 1 серпня 2024 року:  

При цьому матеріалів протокольно-офіційного характеру – 24 публікації (11,7%), де лідерами стали «Чорноморські новини» (8 матеріалів) та «Кур‘єр тижня (13 матеріалів). 

Матеріали рекламного характеру без маркування цього разу не зустрічаються на сторінках одеських друкованих видань. 

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону в умовах війни не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем, залишаючись відданими інтересам держави та своєї аудиторії як громадян України. 

Теми

Ця хвиля моніторингу продемонструвала увагу до теми великої війни на рівні 20% публікацій, перш за все завдяки «Кур‘єру тижня», адже решта друкованих ЗМІ менше писали про військові дії та допомогу армії. На другу позицію вийшла тематика соціальної сфери, охорони здоров‘я (11%), яка зацікавила всі друковані ЗМІ, що досліджувалися в моніторингу. Тема економіки, інвестицій, тарифів посідає цього разу третє місце (10%) також за рахунок «Кур‘єра тижня». 4-6% в тематичному діапазоні займають теми життя місцевої громади, зовнішньої політики та міжнародних новин, культури, освіти та надзвичайних ситуацій. Життя в умовах війни, історія, спорт, кримінал та політика – знаходяться на рівні 1-3% інтересу місцевих друкованих ЗМІ.

Велика війна, яка перебуває у фокусі уваги друкованих ЗМІ Одещини, постає не лише у вигляді хроніки бойових дій чи офіційних звітів про знищення ресурсів та сил ворога, але й через осмислення «результатів» війни та пошуки шляхів і засобів повернення до мирного життя. Це й  репрезентація зусиль, що докладаються для реабілітації бійців, поради щодо подолання посттравматичного синдрому, спричиненого війною, розповіді про життя після пережитих втрат близьких на війні: 

«Кур‘єр тижня», від 4 серпня 2024 року:  

«Кур‘єр тижня», від 4 серпня 2024 року:

«Кур‘єр тижня», від 3 серпня 2024 року:

«Вечірня Одеса», №61-62 від 1 серпня 2024 року: 

Доволі широко висвітлювалася місцевими друкованими ЗМІ Одещини проблема появи в місті неприємного запаху. Про це писали зокрема «Вечірня Одеса» та «Одеське життя».  Ситуація ускладнювалася тим, що досить довго місцева влада не давала чіткої відповіді на питання про рівень небезпеки для містян у зв‘язку з появою неприємного різкого запаху, не пояснювала його причини, між тим сморід не давав спати вночі та спричинював погіршення самопочуття, провокуючи чутки про хімічні викиди. Місцеві ЗМІ оприлюднювали всю доступну інформацію, включно з думкою експертів, а також закликали місцеву владу включитися в публічне обговорення ситуації. 

«Одеське життя», №31 від 31 липня 2024 року:

«Вечірня Одеса», №61-62 від 1 серпня 2024 року:

Ще одна резонансна тема цього моніторингового періоду – це перейменування топонімічних об‘єктів Одещини. Про це написали «Чорноморські новини», «Кур‘єр тижня», «Одеське життя». Одеські друковані ЗМІ оперативно оприлюднили рішення очільника Одеської ОВА щодо перейменування топонімів, подали списки нових назв вулиць, проспектів, скверів, провулків, розповіли про ініціаторів перейменувань та експертів, що працювали в робочій групі, а також оприлюднили їхні коментарі. 

«Чорноморські новини», №30 від 1 серпня 2024 року:

«Кур‘єр тижня», від 31 липня 2024 року:

«Одеське життя», №31 від 31 липня 2024 року: 

Тематична група «інше» за звітний період дослідження видань Одеської області складає загалом 21%, що в цілому продовжує раніше помічену тенденцію. 

Жанри матеріалів

Переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів в сегменті друкованих місцевих ЗМІ Одещини є сталою тенденцією (42%), яка однак дещо слабшає останнім часом. 17% контенту представлено аналітичними жанрами (стаття, огляд, кореспонденція), присутніми в усіх виданнях, серед яких традиційно лідирують «Кур’єр тижня» та «Чорноморські новини», хоч «Одеське життя» теж не відстає. При цьому показник аналітики невпинно зростає на 3-4% у порівнянні з попередніми періодами, що кореспондується з тенденцією до зниження показників використання інформаційних жанрів. Подекуди місцеві медіа радують читачів жанрами інтерв‘ю (6%), що майже ідентично показникам минулого моніторингу та художніми жанрами (5%). 

Тональність

Очевидним показником діяльності місцевих друкованих ЗМІ Одещини періоду війни стала підвищена емоційність їхньої тональності з настановами на позитивний життєствердний тон та віру у перемогу України. Тут традиційно тон задають «Чорноморські новини». Цього разу емоційність газети «Чорноморські новини» була пов‘язана з привітанням лауреатів Франкової премії, серед яких – одеський журналіст Йосип Бурчо, а також у зв‘язку зі вшануванням пам‘яті Ірини Фаріон, трагічна смерть якої глибоко переживається колективом редакції та спонукає до осмислення ролі цієї фігури в сучасній українській історії. Ще кілька яскраво позитивних матеріалів – це розповіді про успіхи українських спортсменів на ОІ-2024.  

Загалом же тональність – переважно нейтральна (95%), негативна складає 0%. 

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до мінімального використання неідентифікованого контенту (3%), на що інколи хибують друковані ЗМІ, – усі, окрім «Кур‘єра тижня» цього разу. Власного контенту місцеві ЗМІ Одещини оприлюднюють на рівні 74%, що є вищим показником (у квітні – 53%), хоча часом передруковують з посиланням важливі, на їхню думку, якісні матеріали інших ЗМІ (22%). При цьому – багато запозиченого контенту в «Чорноморських новинах» (25 матеріалів з 41). Ця нова тенденція у роботі місцевих друкованих ЗМІ, що пояснюється кризою людських і фінансових ресурсів місцевих ЗМІ, продовжує бути актуальною. 

ОНЛАЙНОВІ ВИДАННЯ

У цілому онлайн видання Одещини демонструють ті ж тенденції, що й друковані медіа щодо дотримання стандартів, роботи з джерелами та особливо – з тематичним наповненням, що відрізняється від показників минулих хвиль моніторингу, коли ці тенденції різнилися. 

Моніторинг стандартів журналістики

Загальний бал регіону щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн виданнях – 10,55 бала з 12 можливих, що продовжує тенденцію попередньої хвилі моніторингу (10,41). Лідерами тут є сайти «УСІonline» (10,69) та «Думська» (10,75), які і в попередні періоди були попереду. 

Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок (1,23 бала). Цей показник дещо підвищився, хоч знижувався (0,97-1,02 бала) у попередні хвилі. 

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

Загальний показник замовності в онлайн медіа Одещини цього разу – 2,3% (9 матеріалів), хоч минулої хвилі показник був 1% (4 публікації). Одеська експертна група констатує повернення джинси в одеські ЗМІ.  Замовні публікації продовжують з‘являтися в «048.ua» (6 матеріалів – комерційна джинса) та «Думській» (3 матеріали, 2 з яких – політична, 1 – комерційна  джинса). Зокрема, «Думська» опублікувала матеріали, що висвітлюють діяльність різних політиків: «Порошенко показав перші результати роботи комплексу РЕБ «Ай-Петрі», «Труханов подякував львів`янам, а Кіпер послав його… в Уфу: це вже не про одеську топоніміку (колонка редактора)».

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Проросійські меседжі, маніпуляції та фейки відсутні в місцевих електронних медіа. 

Теми

Онлайн видання Одещини привертають увагу читачів перш за все до такої тематики: кримінал, діяльність правоохоронних органів (27%), що повністю тотожно показникам двох попередніх хвиль моніторингу; життя місцевої громади (16%), що дещо нижче, ніж весною; військові дії – на рівні 15%, і це вже стала тенденція, що цього разу співпадає з рівнем інтересу до тематики надзвичайних ситуацій та рятівних операцій (15%) через сморід, значну кількість пожеж в регіоні та випадків смерті на воді. Провідні теми залишаються незмінними протягом тривалого часу, однак помітною є тенденція до збільшення уваги до кримінальної тематики.  

Перейменування топонімічних об‘єктів на Одещині стало топ-темою і для онлайн медіа. «Думська» оприлюднила за моніторинговий період 5 публікацій на цю тему, «УСІonline» – 4, «Odessa.online»  – 4, «048.ua»  – 1. Якщо газети встигли подати перш за все новину про цю подію, то електронні медіа детально висвітлили дискусію, що була спричинена рішенням керівника Одеської ОВА Олега Кіпера. Йдеться і про позицію мера Одеси Генадія Труханова, і про думку експертного середовища, і про враження самих одеситів. 

Тема криміналу, пріоритетна в сегменті онлайн ЗМІ, продовжує розкриватися через повідомлення про побутові злочини та ДТП, хоч матеріали про ухилянтів та колаборантів теж актуальні. У кримінальній хроніці також з‘явились публікації про затримання осіб, яких звинувачують у підпалах авто військових, адже останнім часом таких злочинів побільшало. У цьому тематичному полі також представлені повідомлення про викриття корупції на рівні місцевих можновладців та тих, хто намагається наживатися на війні.

Економіка представлена на рівні 8% від загальної тематики, спорт – 4%, корупція – 3%, життя в умовах війни, а також культура – 2%, як і міжнародні події.  

Тональність 

Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини в цілому нейтральна. 

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Усі онлайн видання Одещини друкують в основному власний контент, посилаючись при цьому на іноземні ЗМІ, пресрелізи офіційних джерел в Україні. 

Висновок за результатами моніторингу

У друкованих та онлайн ЗМІ Одещини тема війни все більше асимілюється в громадський контекст. Помітною стає увага до подолання наслідків війни: адаптації до мирного життя після втрати близьких, фізична та психологічна реабілітація тощо.  

Кримінальна проблематика в онлайн медіа продовжує залишатися на піку уваги вже протягом тривалого часу. У цю хвилю моніторингу до побутового криміналу додається також затримання осіб, яких звинувачують у підпалах автівок військових, викриття посадовців, що зловживали  службовим становищем та пробували наживатися на війні. 

Ця хвиля моніторингу продемонструвала, що онлайн видання Одещини та друковані ЗМІ регіону працюють в унісон, демонструючи схожі тенденції щодо дотримання стандартів. 

Констатуємо, що в друкованих медіа присутня замовність, яка представлена і в онлайн сегменті інформаційного поля Одещини. При цьому друковані медіа схильні до політичної джинси, а онлайн – «віддають перевагу» комерційній замовності,  хоч публікують також і політичну джинсу. 

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії імені Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, медіаексперта. 

Контакти: 
координатор проекту Олена Іванова
телефон: 067 776 1 776,  пошта: іvanova77aa@gmail.com, ivanova_aa@ukr.net

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *