Чергова хвиля моніторингу популярних регіональних медіа Донеччини тривала з 25 листопада по 1 грудня 2024 року. В результати експертна група Інституту демократії імені Пилипа Орлика оцінила за критеріями, зафіксованими в методології, 543 матеріали, які були опубліковані на сайтах: «Знамя индустрии» (Костянтинівка), «Сайт міста Донецька», «Сайт міста Краматорська», «Сайт города Мариуполя», ІА «Вчасно» (Покровськ), «Вільне радіо» (Бахмут), «Сайт міста Слов’янська» і «Pro100media» (Краматорськ). Нагадаємо, що у зв’язку із військовими діями в Донецькій області наразі не виходить жодне паперове видання.
Експерти вкотре зафіксували дотримання стандартів в онлайн-медіа Донецької області на рівні 9 балів, але відмітили позитивну тенденцію покращення показників відокремлення фактів від коментарів та достовірності матеріалів. З восьми досліджуваних медіа стабільно має оцінку, наближену до 11, сайт «Вільне радіо» (Бахмут). В донецьких медіа відсутня політична «джинса» та «паркетні» матеріали про діяльність влади, а ймовірним замовником комерційних матеріалів є хіба що поштові сервіси. До видань, що маркують проплачений контент словом «Реклама», додався Сайт Слов’янська.
Найбільш слабкими з огляду на якість контенту виглядаюсь позиції Сайту Донецька та Сайту Краматорська, який до того ж оновлюється раз на два дні.
Моніторинг стандартів журналістики
Багаторічні дослідження контенту донецьких медіа доводять сталість в дотриманні ними професійних стандартів: в середньому 9 балів з 12 можливих. Цієї моніторингової хвилі оцінка склала 9,3 бали. Найвищий бал зберігає Бахмутське «Вільне радіо» – 10,63. Одразу три з восьми досліджуваних медіа мають приблизно однакові доволі низькі оцінки: Сайт Краматорська (8,56), Сайт Донецька (8,63) і «Знамя индустрии» з Костянтинівки (8,69). Оцінка інших чотирьох сайтів Донеччини коливається між 9 і10 балами.
Стандарт дотримання балансу думок залишається на рівні попередньої хвилі моніторингу – 0,5 бали з двох можливих. Найбільш низьку оцінку має Сайт Донецька (як і в попередній хвилі дослідження, лише в одному з 16 текстів, що потрапили в рандомну вибірку з усього оприлюдненого за тиждень контенту, було дотримано цей стандарт).
Позитивною тенденцією експерти вважають те, що онлайн-медіа Донеччини в більшості випадків відокремлюють факти від коментарів: середня оцінка становить 1,6 бали. В лідерах тут «Вільне радіо» (2 з двох можливих балів), а більшість прикладів виявлених порушень, як і раніше, стосуються «Про100медіа» (оцінка 1,38). За спостереженнями експертів, не відокремленість найчастіше проявляється в інформації, джерелом якої є певні владні структури, а журналісти, відповідно, не доклали зусиль, щоб опрацювати повідомлення за стандартами. Типовий приклад у повідомленні про фестиваль юних талантів : «Це чудова можливість для дітей віком від 6 до 16 років продемонструвати свої творчі здібності та створити святковий настрій. Незалежно від того, де малеча зараз перебуває – у Слов’янську, в іншому місті України чи за кордоном – можна долучитися до фестивалю», – оціночне судження (автором якого є хтось з відділу культури Слов’янської міської військової адміністрації), що подане як факт.
Так само і в матеріалі «Культурний хаб Донеччина» з 29 листопада по 1 грудня чекає на вас»: «Це чудова нагода розвинути свою уяву, креативність та відкрити новий талант… Спеціальний майстерклас стане унікальним шансом для всіх, хто любить творчість», – видання цитує реліз організаторів заходу, а не людей, що його організували.
Достовірність, що досягається посиланням на джерела інформації, на сайтах Донеччини продовжує зростати і у листопаді досягла 1,7 бали (у квітні була 1,42). Половина з досліджуваних сайтів мають показники, наближені до ідеалу: «Вільне радіо», Про100меда, Сайт Слов’янська і Сайт Маріуполя.
Сайти Донецька і Краматорська (1,44), на жаль, не завжди дотримуються цього стандарту, хоча донецький ресурс в цій моніторинговій хвилі і покращив свій результат до 1,44 (попередня оцінка 1,06 бали).
У порівнянні з попередніми періодами моніторингу матеріали, що пропонують донецькі онлайн-медіа своїй аудиторії, стали більш повними – середня оцінка 1,5 бали. На жаль, сайт «Знамя индустрии», який у серпні продемонстрував прагнення підвищити цей стандарт (експерти відмітили, що у новин з’явилися бекграунди), знов повернувся до попередньої практики інформувати без пояснень контексту, в результаті чого має найнижчу серед 8 досліджуваних медіа оцінку 1,06 бали.
Типовим є наведений приклад – тема наповнення бюджету не належить до тих, на яких усі мають легко розумітися, і варто було б пояснити, що стоїть за сумами, наведеними в тексті. Прикро, що знизилася й оцінка доволі якісного медіа ІА «Вчасно» – з 16 текстів, що були оцінені на стандарти, лише два не викликали зауважень експертів щодо повноти.
Доступність та відсутність мови ворожнечі залишаються стандартами, яких донецькі медіа дотримуються найкраще (оцінки відповідно 1.97 та 1.99 бали). Цієї моніторингової хвилі експерти звернули увагу на декілька текстів, які можуть бути не зрозумілими читачам (наприклад, таке «пояснення»: «VCC-2 являє собою італійську варіацію американського гусеничного бронетранспортера М113А1, який відрізняється додатковим 6-мм захистом по бортах»). І хоча вони не потрапили у вибірку оцінки на стандарти (відповідно, не вплинули на оцінки), звернімо увагу, що до непорозумінь може, зокрема, привести оновлення повідомлення, як це сталося з інформацією Екстрені вимкнення світла скасували, Україна повертається до планових обмежень:
Також навряд чи сприяє розумінню нагромадження виробничих показників (до того ж, без пояснень), як в новині Україна збільшила виробництво сталі на 5,7% у жовтні, посівши 23-тє місце у світі.
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності
Матеріалів з ознаками політичної замовності в донецьких онлайн-медіа у листопаді 2024 року експерти не побачили. Усі тексти, в яких є ознаки комерційної замовності (4 матеріали або 0,8% від усього оприлюдненого протягом періоду моніторингу), розповідають про поштові сервіси – Укрпошту або Нову пошту. Експерти вирішили, що ці матеріали містять елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта.
Неналежне маркування новин, окрім традиційного «Новини компаній», розширилося словосполученням «Партнерський матеріал», яке експерти зафіксували на сайтах Маріуполя і Краматорська. Цікаво, що такий самий текст оприлюднено і на сайті Слов’янська, але під справедливою рубрикою «Реклама», що відповідає вимогам законодавства.
Отже тепер до «Вільного радіо», яке першим серед досліджуваних сайтів почало маркувати рекламний контент, додався і Сайт Слов’янська: на кожному з сайтів за тиждень відповідно опубліковано 3 і 4 рекламних матеріали.
Офіціозу в онлайні Донеччини суттєво поменшало – 0,4%. Експерти вважають, що одним з пояснень цьому може бути велика кількість запозиченого з інших медіа контенту (передруків), а також те, що від влади зараз поступають здебільшого зведення щодо обстрілів та руйнувань (тобто соціально важлива інформація), які журналістам не варто обробляти і, відповідно, такі тексти не потрапляють в перелік протокольних матеріалів.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Один з більш ніж 500 досліджених протягом тижня експерти вважають таким, що містить ознаки маніпуляцій (пропаганди, фейків чи проросійських меседжів в регіональному медіаполі Донеччини експерти у листопаді не зафіксували). Йдеться про новину Чи зростатимуть ціни на продукти далі та що здорожчає найбільше, запозичену Сайтом Краматорська з сайту «24 канал». По-перше, в тексті немає жодного джерела (окрім «експерта Олега Пендзина», фаховість якого ніяк не зазначено). По-друге, відсутня відповідь на другу частину запитання, що винесено в заголовок. Окрім того, читаємо: «Ціни на олію пов’язані з низькою урожайністю соняшника в південних та східних регіонах України», і ані слова про те, що «низька урожайність» пов’язана із війною та лінією фронту у тих самих «південних та східних регіонах» держави.
Теми
Щодо представленості тем на сайтах Донеччини ситуація також залишається незмінною: війні присвячено 27% публікацій, а життю цивільних в умовах війни – 23%. Найбільш неординарним втіленням цієї теми стали публікації про те як Левиці Луна та Плюша, яких врятували з-під обстрілів на Донеччині, тепер живуть у Шотландії. Діяльність правоохоронних органів та повідомлення про правопорушення представлені у 7% опублікованих матеріалів, місцеве самоврядування та життя громади «займають» по 6%. Доволі активно цієї моніторингової хвилі медіа писали про зовнішню політику та питання соціальної захищеності українців (по 5%). Вітчизняна політика знайшла відображення у 3% публікацій регіональних медіа Донеччини, зокрема, вони писали про публічну дискусію щодо повернення українців на окуповані території, яка спалахнула якраз під час тижня моніторингу. «Таке проактивне медіа, як сайт 0629, позначилося аналітикою, на перший погляд, бездоганною, бо текст структурований, залучені несхожі точки зору політиків різного рівня і просто жителів, порівнюються цифри, наводяться факти, – коментує експертка Донецької групи Ірина Черниченко. – Захоплено читаєш, а потім ще раз дивишся на заголовок: як же так – йдеться і про чоловіків, і про жінок, значить, треба використовувати зворот «одне одного» – стверджують філологи. Між тим заголовок такий: «Тисячі переселенців їдуть в окупацію, бо держава не допомагає». Як політики один одного спростовують»…
Не було у журналістів приводів наприкінці листопаду 2024 року згадати про релігію та корупційну діяльність (0%). Натомість «Знамя Индустрии» знайшло можливість спростувати фейк і написало Як мешканцям Костянтинівки не потрапити на вудку шахраїв із приводу подарунків від Червоного Хреста.
Тональність
93% оприлюднених донецькими медіа протягом моніторингового тижня матеріалів мають нейтральну тональність. Цей показник зберігається протягом останнього року. Позитивне забарвлення цього разу було притаманне 4% матеріалів, які стосувалися знищення ворожої техніки, перемоги паратанцюристів, матеріальної допомоги дітям переселенцям і долі левиць з Донеччини, які опинилися у Шотландії. 3% матеріалів експерти віднесли до негативно забарвлених: до них, зокрема, потрапили повідомлення про розстріл полонених ЗСУ на Покровському напрямку.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Судячи з результатів двох останніх хвиль моніторингу регіональних медіа (серпень, листопад), донецьким сайтам бракує власних матеріалів (або вони не докладають зусиль, щоб зробити власний матеріал на основі загального інформаційного приводу). Середня частка власних матеріалів наразі складає 39%. При цьому на сайті Донецька немає жодного свого, а на Бахмутському сайті «Вільне радіо» – 93 матеріали з 94. Один – запозичений із відповідним посиланням на джерело (загалом частка таких у восьми медіа 54%). 7% новин в стрічках донецьких медіа – невідомого походження. От, наприклад, спортивне інтерв’ю на сайті Донецька: позначають, що «Надійне джерело», але яке саме? Хіба що таким вважати espn.com, що в дужках після першого питання?
Або великий та важливий текст про бюджет Краматорська. Він здивував і потішив експертів, бо наприкінці першого абзацу сповіщав, що текст власний,
але досвід підштовхнув провести відповідний пошук – і через два кліки ми потрапили на оригінальну статтю, яка була оприлюднена на два дні раніше на іншому місцевому ресурсі (про який на досліджуваному сайті Краматорська не йдеться).
Тетяна Строй
Олена Самойленко
Ірина Черниченко
Моніторинг здійснюється за підтримки Української медійної програми Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в Моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.