Моніторинговий звіт за січень 2024 року – телеграм-канали Західної України

Західноукраїнські телеграм канали в основному зосереджені на інформуванні про війну та її контекст: повідомлення про зліт ворожих літаків та карти повітряних тривог, реакція світу, допомога країн-партнерів, можливі сценарії ескалації росії супроти країн НАТО; показують життя під час війни: ВПО та біженці, відновлення знищеної ворогом інфраструктури, боротьба українського підпілля, мобілізація, загибель земляків… Зрозуміло, що тональність таких повідомлень в більшості негативна. Західноукраїнські ТК «Запальничка. Новини Заходу України» та «Захід Головне» подають ширший контекст, місцеві більш зорієнтовані на локальних новинах. Замовних матеріалів небагато, вони стосуються антипіару окремих політиків та просування комерційних структур. Є випадки неналежного маркування. Щодо стандартів, то фактично відсутні баланс та повнота інформації. Неприємно вражають коментування подій, мова ворожнечі та навіть обсценна лексика. Однак ТК дають аудиторії можливість активно реагувати на повідомлення, вступати в дискусії, самим створювати контент, а така залученість в умовах війни та кризи, мабуть, є способом зняття психологічної напруги та соціалізації. 

Моніторинговий звіт за січень 2024 року – Луганська область

Час змінив тематику публікацій в луганських медіа: якщо у січні 22-го тему війни та ВПО сайти давали у межах до 10% публікацій, то зараз у середньому ці відсотки тягнуться до 50. Масштабувався «Трибун», що у цьогорічному січні засвідчив зокрема форум «Луганщина – це Україна», проведений релокованим виданням у Києві. Помітно підвищив планку дотримання стандартів сайт «Ірта-FAX», який зараз отримав найвищий з-поміж інших бал за якість публікацій, хоча раніше займав нижчі позиції. Власних публікацій у виданнях 48,5%. Варто зауважити, що цей показник не можна вважати об’єктивним, оскільки видання досить часто позначають своїми явно запозичені матеріали без належного журналістського опрацювання. Сайти, що дають новини України, підконтрольних державі територій, фронту, ВПО та територій окупованих, засвідчують, що українська Луганщина живе та бореться.

Тимошенко, Ахметов чи Укрпошта? Хто найчастіше ставав героєм «джинси» в регіональних ЗМІ?

Про те, що Юлія Тимошенко дала інтерв’ю європейському виданню, відразу дізналися у декількох регіонах України. Джинса із однаковими ілюстраціями та із майже ідентичними текстами про лідерку «Батьківщини» з’являлася як у газетах, так і на сайтах. Регіональні видання продовжили рекламувати й різноманітну благодійність, просуваючи таким чином фонд Бориса Колеснікова, ініціативу Ріната Ахметова «Сталевий фронт». Звісно, на темі допомоги фронту активно піарилася і місцева влада.

Кримінал популярніший за велику війну – тематичні пріоритети регіональних видань у вересні 2023

Увага до повномасштабного вторгнення Росії в регіональних медіа протягом 2023 падала поступово. Але все ж саме ця тема була найпопулярнішою. Проте цього разу кримінал вийшов на перше місце: кожна п’ята публікація сайтів – це повідомлення про ДТП, побутову злочинність чи загалом діяльність правоохоронних органів. 

У газетах тема війни ще з минулого року тримається на третьому місці. На першому – різноманітна газетна суміш із оголошень, привітань, гороскопів, порад та реклами. На другому – життя місцевої громади. 

Висвітлення великої війни здебільшого є неглибоким і складається зі зведень Генштабу чи інших офіційних джерел, та, на жаль, некрологів за загиблими воїнами, що передруковуються із сайтів міських та селищних рад. Лише окремі видання публікують власні матеріали на цю тему. 

Традиційно у газетах домінують інформаційні жанри (майже половина контенту), оголошення, реклама та розважальний контент. Аналітика та публіцистика – значно відстають.

«Комфортні» шкільні укриття та «позитивна аура» нашої аптеки – як регіональні ЗМІ дотримувалися стандартів у вересні 2023

Численні передруки із офіційних ресурсів без врахування думок усіх зацікавлених сторін та матеріали із ознаками замовності залишаються провідними причинами порушень стандартів регіональними ЗМІ. 

Так, більшість місцевих видань найчастіше надавали слово представникам влади, які інспектували шкільні укриття, розповідали про «унікальне обладнання» в лікарні та турботу про малозабезпечених. Звісно, при цьому порушувалися стандарти балансу думок, повноти. Адже сказане чиновниками не перевірялося, широка палітра думок – не була представлена. 

Окрім цього, розміщення джинси, офіціозу та неналежно маркованої реклами також давалося взнаки. Просуваючи того або іншого героя або ж бренд, видання могли порушувати стандарти відокремлення фактів від коментарів, а також ті самі баланс думок та повноту. Так, рекламуючи аптеку, писали про її «позитивну ауру» та «зцілюючу мову фармацевтів».

В одному із видань знайшли поширення гендерних стереотипів: згадували про «войовничих феміністок», які «порушують природню гармонію».

Моніторинговий звіт за вересень 2023 – Чернігівська область

В центрі уваги медіа прикордонної області-тема війни, відбудови та історії постраждалих співгромадян. Ознакою політичної активності в регіоні стала поява політичної джинси у газетах та на сайтах. Загалом відсоток матеріалів з ознаками замовності зріс, як і кількість неналежно маркованої реклами. Натомість, стало менше офіціозу. Рівень дотримання стандартів у чернігівських медіа в період вересневого моніторингу у порівнянні з минулими знизився на 1-1,5%. Проблемою чернігівських онлайн медіа є те, що і в якості  джерел інформації й коментарів використані  соцмережі. Як і в минулих моніторингах сайти не відмовились від використання російської мови у рекламних матеріалах, які не відокремлені від основних новин (Город cn).

Моніторинговий звіт за вересень 2023 року – Закарпатська область

За цей період моніторингу у закарпатських друкованих медіа удвічі побільшало джинси (у порівнянні з попереднім періодом), в онлайні кількість замовних матеріалів зросла на третину. Проте, якщо у газетах переважає комерційна та політична джинса, офіціоз, неналежно маркована реклама, то сайти уникають відповідного маркування комерційних публікацій. Найчастіше політична джинса траплялася у газеті «РІО» та на сайті «Новини Закарпаття». За даними вересня найкраще стандартів дотримувалося видання «Карпатський об’єктив» (10,50). Тут так само найменше замовних матеріалів і відсутня немаркована реклама. Публікації про війну у друкованих ЗМІ складають 5% і ця цифра аналогічна до попереднього моніторингового періоду. Онлайн видання пишуть про війну вдвічі більше. Найбільше друковані видання публікують довідкову інформацію, оголошення, рекламу, розважальні матеріали, а онлайн – кримінальні новини.