Моніторинговий звіт за січень 2024 року – Закарпатська область

За період моніторингу загальна частка «джинси» у закарпатських друкованих медіа збільшилась майже утричі (6,2%) у порівнянні до попереднього періоду у вересні 2023. Цього разу у кожній газеті були матеріали з ознаками замовності. Проте знизилась кількість немаркованої реклами. У газетах майже у чотири рази з 7,7% до 1,9 %., одна з причин – її відсутність. Найкраще стандартів дотримувалося видання «Новини Закарпаття» (10,00). Медіа перестали писати про переселенців, публікації про війну складають у середньому 5%. Найбільше власних матеріалів виявлено у виданні «Карпатський об’єктив», а найбільше запозичень – у газеті  «Новини Закарпаття».

Моніторинговий звіт за січень 2024 року – Донецька область

Формально ситуація з медіа на Донеччині виглядає стабільно непогано, є навіть елементи покращення, наприклад, до списку редакцій, що підписують матеріали в онлайн прізвищами журналістів, додався сайт Слов’янська, а сайт Краматорська почав маркувати замовні тексти словом «реклама». Однак більш глибоке занурення в контент демонструє, що подекуди журналісти регіональних сайтів передруковують матеріали національних медіа та офіційних установ без позначок про запозичення, і тільки інтуїція експертів дозволяє викрити ці грубі порушення. Зокрема, в цій моніторинговій хвилі до такого вдавався Сайт Краматорська. 

З’явилися в деяких місцевих медіа Донеччини і маніпулятивні заголовки. Чи свідомо редакції використовують цей інструмент привернення уваги, покажуть подальші дослідження, поки що експерти лише зафіксували цей факт. 

Позитивною тенденцією є те, що регіональні онлайн-видання, зокрема, сайти Слов’янська і Краматорська, системно публікують матеріали, що викривають російську пропаганду і загалом сприяють підвищенню рівню медійної грамотності аудиторії.

Моніторинговий звіт за січень 2024 року – телеграм-канали Півдня України

З початком повномасштабного вторгнення анонімні регіональні телеграм-канали є одним із найбільш популярних каналів отримання інформації. Проте аналіз їхнього контенту дає змогу судити про подекуди дуже низьку якість інформування: так, деякі канали можуть повідомляти про «прильоти» раніше, ніж це дозволено, значна частина інформації подається без дотримання базових професійних стандартів. Хоча телеграм-канали уналежнюють себе до категорії «новини та медіа», а отже мали б дбати про те, щоб не нашкодити читачам. Баланс думок, повнота та достовірність є стандартами, які найчастіше порушувалися телеграм-каналами Півдня України у січні 2024 року. Найбільше проблем із балансом думок: він наявний у 6% дописів. Щодо матеріалів із ознаками замовності, то тут найбільше медіа вміщували офіціоз та неналежну рекламу. Були також зафіксовані одиничні випадки розміщення «джинси», подекуди траплялися й приховані проросійські меседжі.

Моніторинговий звіт за січень 2024 року – телеграм-канали Західної України

Західноукраїнські телеграм канали в основному зосереджені на інформуванні про війну та її контекст: повідомлення про зліт ворожих літаків та карти повітряних тривог, реакція світу, допомога країн-партнерів, можливі сценарії ескалації росії супроти країн НАТО; показують життя під час війни: ВПО та біженці, відновлення знищеної ворогом інфраструктури, боротьба українського підпілля, мобілізація, загибель земляків… Зрозуміло, що тональність таких повідомлень в більшості негативна. Західноукраїнські ТК «Запальничка. Новини Заходу України» та «Захід Головне» подають ширший контекст, місцеві більш зорієнтовані на локальних новинах. Замовних матеріалів небагато, вони стосуються антипіару окремих політиків та просування комерційних структур. Є випадки неналежного маркування. Щодо стандартів, то фактично відсутні баланс та повнота інформації. Неприємно вражають коментування подій, мова ворожнечі та навіть обсценна лексика. Однак ТК дають аудиторії можливість активно реагувати на повідомлення, вступати в дискусії, самим створювати контент, а така залученість в умовах війни та кризи, мабуть, є способом зняття психологічної напруги та соціалізації. 

Моніторинговий звіт за січень 2024 року – Луганська область

Час змінив тематику публікацій в луганських медіа: якщо у січні 22-го тему війни та ВПО сайти давали у межах до 10% публікацій, то зараз у середньому ці відсотки тягнуться до 50. Масштабувався «Трибун», що у цьогорічному січні засвідчив зокрема форум «Луганщина – це Україна», проведений релокованим виданням у Києві. Помітно підвищив планку дотримання стандартів сайт «Ірта-FAX», який зараз отримав найвищий з-поміж інших бал за якість публікацій, хоча раніше займав нижчі позиції. Власних публікацій у виданнях 48,5%. Варто зауважити, що цей показник не можна вважати об’єктивним, оскільки видання досить часто позначають своїми явно запозичені матеріали без належного журналістського опрацювання. Сайти, що дають новини України, підконтрольних державі територій, фронту, ВПО та територій окупованих, засвідчують, що українська Луганщина живе та бореться.

Тимошенко, Ахметов чи Укрпошта? Хто найчастіше ставав героєм «джинси» в регіональних ЗМІ?

Про те, що Юлія Тимошенко дала інтерв’ю європейському виданню, відразу дізналися у декількох регіонах України. Джинса із однаковими ілюстраціями та із майже ідентичними текстами про лідерку «Батьківщини» з’являлася як у газетах, так і на сайтах. Регіональні видання продовжили рекламувати й різноманітну благодійність, просуваючи таким чином фонд Бориса Колеснікова, ініціативу Ріната Ахметова «Сталевий фронт». Звісно, на темі допомоги фронту активно піарилася і місцева влада.

Кримінал популярніший за велику війну – тематичні пріоритети регіональних видань у вересні 2023

Увага до повномасштабного вторгнення Росії в регіональних медіа протягом 2023 падала поступово. Але все ж саме ця тема була найпопулярнішою. Проте цього разу кримінал вийшов на перше місце: кожна п’ята публікація сайтів – це повідомлення про ДТП, побутову злочинність чи загалом діяльність правоохоронних органів. 

У газетах тема війни ще з минулого року тримається на третьому місці. На першому – різноманітна газетна суміш із оголошень, привітань, гороскопів, порад та реклами. На другому – життя місцевої громади. 

Висвітлення великої війни здебільшого є неглибоким і складається зі зведень Генштабу чи інших офіційних джерел, та, на жаль, некрологів за загиблими воїнами, що передруковуються із сайтів міських та селищних рад. Лише окремі видання публікують власні матеріали на цю тему. 

Традиційно у газетах домінують інформаційні жанри (майже половина контенту), оголошення, реклама та розважальний контент. Аналітика та публіцистика – значно відстають.