Аналітика

Джинса в регіональних медіа: Дніпропетровська та Хмельницька області – студентська робота

Оприлюднено

За даними інституту масової інформації, 70% замовних матеріалів в українських медіа –  політична джинса, 8,5% –  лобізм та 6,5% –  іміджева реклама.  “Джинса” — сленгове слово, яке використовується переважно в медійній спільноті, синонім до терміну «прихована реклама», «немаркована реклама».

У цій студентській роботі проаналізовано два найпопулярніші онлайн-медіа Дніпропетровської та Хмельницької області (“Дніпровська панорама” та “Є.ua” відповідно) на наявність джинси та відповідність журналістським стандартам.

Дніпропетровська область


“Дніпровська панорама” — https://dnpr.com.ua/, 13,3 млн. відвідувань щомісяця.

“Дніпровська панорама” — онлайн-ресурс, який публікує новини, згідно із сайтом видання, “в притаманній їм ненудній і впізнаваній манері: динамічно, емоційно і свіжо”. За даними YouControl інформації про кінцевого бенефіціара ресурсу немає. Станом на 20.11.2020 свідоцтво про державну реєстрацію є недійсним.

Ресурс на 95% розміщує джинсові матеріали. Зайшовши на сайт, одразу видно центральний банер, який не змінюється при переходах на інші сторінки ресурсу — усі вони закликають проголосувати та підтримати чинного мера Дніпра Бориса Філатова. При опрацюванні новинної стрічки стає зрозуміло, що новини, які публікуються із тегом “новини”, “вибори”, “місцеві вибори”, спрямовані на позитивне висвітлення Філатова та Вілкула.

У негативному світлі писали про Геннадія Корбана, членів партії “Голос” (“голосят”, як насмішливо сказано у тексті) та “Слугу народу”

Варто відмітити, що  про “Слугу народу” статті різняться: в одній вона згадується в нейтральній конотації, в іншій має негативне забарвлення. Чим ближче до дня виборів, тим більш негативні новини з’являються про чинну владу. 

Також у новинах негативно зображають політичну партію “Громадська сила” та її очільника Загіда Краснова, зазвичай в контексті судових розсдлідувань чи підкупу виборців. Однак, у самих новинах не надаються чіткі підтвердження, а скріншоти переписок з підкупленими виборцями не містять будь-якої вказівки на дату, час, особу, лише текст, що вочевидь викликає питання до достовірності цих повідомлень.

 Без джинси (5% від усіх) публікуються лише статті, які надають перелік кандидатів, правила голосування та іншу адміністративно-бюрократичну інформацію стосовно виборів та виборчого процесу. 

Натомість, 9 жовтня, за два тижні до місцевих виборів, почали з’являтись замовні статті із прогнозами перемоги — за всіма опитниками повинен був перемогти Філатов. Соціологічним дослідженням, на які посилаються в статтях, можна довіряти, однак такі посилання є не завжди і зазвичай супроводжуються коментарями за або проти якогось із кандидатів.

Висновок: найбільш відвідуваний ресурс області “Дніпровська панорама” є джинсовим, не маркує політичні замовлення, не дотримується балансу думок, допускає емоційне забарвлення висловлювань до одних чи інших кандидатів, використовує маніпуляції.

Хмельницька область



“Є.ua”https://ye.ua/news/, 791,4 тисяч відвідувань щомісяця.

“Є.ua” — новинний інтернет-ресурс №1 на Хмельниччині. Портал вказує позначкою “На правах реклами’’ або “Політична реклама” замовні матеріали, а в спеціальному розділі розміщений прайс-ліст таких статей. З 5 вересня новинна стрічка піарила кілька політичних сил: спершу акцент ставився на партію “Сила і честь” Ігоря Смешка, через кілька днів почали з’являтись репутаційні новини для СН, ЄС,  а також агітація за кандидатів у мери Хмельницького — Інну Ящук (СН) та чинного мера Олександра Симчишина (ВО Свобода). 

12 жовтня вперше з’являється інформація про те, що партія “За майбутнє” на чолі з Сергієм Лабазюком лідирує на місцевих виборах. Згодом, 20 жовтня, цю новину дослівно продублювали. https://ye.ua/vuboru/51525_Socopituvannya__Za_maybutnye__vpevneno_peremagaye_na_Hmelnichchini.html 

Посилань на соціологію не було наведено, лише вказано, хто його зробив (дослідницька компанія «Ю.С.С.» на замовлення Громадської організації “ПАРАЛЕЛІ”). Ця компанія, згідно з дослідженням Текстів, завищує рейтинги на замовлення та займається піаром різних партій.

У замовних статтях між партіями приблизно розділені сфери впливу, тобто СН здебільшого піариться на медицині та відбудові інфраструктури на Хмельниччині, ЄС — на європейському напрямку розвитку, “За майбутнє” — на планах з розбудови аграрного сектору.

21 жовтня публікується стаття, у якій Інна Ящук емоційно викликає Олександра Симчишина пройти детектор брехні. Через кілька днів опублікували результат: тест пройшла лише Інна Ящук. Ці дві статті були замовними і спрямовані проти чинного мера.

Ресурс також опублікував кілька немаркованих не замовних статей з позначками “новини”, “вибори”, “місцеві вибори”, однак вони були не аналітичними, а інформативними: як заповнювати бланки, біографії кандидатів в мери та голови ОДА, які порушення були зафіксовані під час виборів, як пройшли вибори тощо. 

Цікаво, що замовні статті не вказують прізвище автора-журналіста статті, що свідчить, мабуть, про те, що такі статті пишуться не редакцією, а власне замовниками. Або ж журналісти не хочуть плямувати своє ім’я замовними матеріалами.

Висновок: найбільш відвідуваний ресурс області “Є.ua” містить замовні матеріали, однак він маркує їх позначками “На правах реклами’’ або “Політична реклама”. Матеріали не надто емоційно забарвленні, однак  у них не дотримано балансу думок. Явних анти-агітаційних новин не виявлено.

Авторка – Софія Максимів,
студентка 1 року навчання  магістерської програми «Журналістика»  Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА.

Матеріал підготовлений в рамках курсу «Журналістська етика» магістерської програми «Журналістика»  Могилянської Школи Журналістики, НаУКМА. Викладачка курсу – Демченко Олена Василівна, Ph.D. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *