Вже понад рік росія атакує Україну не тільки зброєю, а й веде війну на інформаційному просторі. Посіяти страх, паніку за допомогою пропаганди, фейків та маніпуляцій – звичайна справа під час війни. Але що робити у цій «інформаційній каші» локальним медіа та їх аудиторіям? Які журналістські матеріали відповідають стандартам якості? Хто та як прагне маніпулювати нами? Як локальні медіа можуть захистити свої аудиторії від ворожої пропаганди? Всі ці питання потребують професійного роз’яснення. Тому Інститут Демократії імені Пилипа Орлика у партнерстві з Дніпровським центром журналістської солідарності НСЖУ вирішив провести тренінг саме у прифронтовій області.
Розвінчувати пропаганду: кожен на своєму місці
Тренінг «Якісні медіа VS Пропаганда: наш фронт у медіапросторі воєнної доби» зібрав у м. Кам’янське на Дніпропетровщині усіх, кому ця тема гостра та актуальна: журналістів місцевих медіа, представників прес-служб, комунікаційників, громадських активістів, волонтерів. Розібратись із проблемними питаннями аудиторії допоміг тренер, доктор наук з державного управління, професор, експерт Інституту демократії імені Пилипа Орлика Валерій Дрешпак. Експерт переконаний, що поновлення знань й умінь, а то й набуття нових навичок з медіаграмотності – один із шляхів подолання проблеми.
«Сьогоднішній тренінг ми провели у Кам’янському. Чому не обласний центр? Нам важливо, щоб саме на локальному рівні представники медіа, громадських організації, студенти розібралися, що таке інформаційний фронт, що на ньому ми можемо зробити як інформаційні бійці? Ми аналізували, як у цьому комунікативному просторі зробити якісний продукт. Це важливо у плані протистояння. Звісно, для цього аудиторії варто розуміти, що таке пропаганда. Як вона діє на звичайних громадян і на представників медіа. Як поставити цьому міцний щит», – зазначив Валерій Дрешпак.
Експерт підкреслив, що тренінг тривав один день. Але робота щодо цього буде продовжуватися, бо присутні далі працюватимуть у своєму середовищі. Колеги розвінчуватимуть пропаганду кожен на своєму місці: на роботі, у студентських колективах, волонтерських організаціях. Тому візит у Кам’янське є дуже важливий для зміцнення нашої інформаційної оборони.
Медіаграмотність – серед пріоритетів
Щоб боротися з ворожою пропагандою, суспільству, в першу чергу, потрібно бути медіаграмотними. Тобто критично сприймати інформацію, усвідомлено ставитися до джерел цієї інформації, самостійно осмислювати почуте чи прочитане і адекватно це ретранслювати. І у цьому ланцюжку велика відповідальність покладається саме на бійця інформаційного фронту, бо він задіяний у кожному з вище зазначених процесів.
«Сьогодні у медіа мають місце неякісні журналістські матеріали. Причин їхньої появи кілька. По-перше, недотримання журналістських стандартів. По-друге, втручання в роботу журналістів. Це явище більш відоме нам як цензура. По-третє, «джинса», а саме підкуп колег, прихована реклама і поширення неофіційно проплачених матеріалів», – підкреслив Валерій Дрешпак.
Також на заваді створенню якісних медіапродуктів стоїть самоцензура, яка виникає внаслідок фізичного чи морального тиску, а також хибне розуміння місії журналіста. У такому випадку журналіст «плутає» свою роботу з пропагандою.
Професіоналізм та моральний зміст
Програма тренінгу була розроблена на основі багаторічного досвіду та моніторингів. Учасники дискутували, виконували практичні вправи, моделювали проблемні ситуації в комунікативному просторі міста, згадували стандарти якісної журналістики, проводили самоаналіз власних публікацій, виявляли пропагандистські матеріали та оминали маніпулятивні пастки.
«Дуже дякую за організацію тренінгу. Медіаграмотність – дуже актуальний момент. У світі війни журналісти повинні розуміти, на що звертати увагу при створенні матеріалів. Я на телеканалі висвітлюю декілька проєктів про війну. Героями є військовослужбовці, родини загиблих. Тому важливо, щоб у матеріалах був не лише духовний та моральний зміст, а й професіоналізм. Ми не повинні нашкодити своєю роботою ні країні, ні звичайним людям», – зазначила Альона Руденко, кореспондент КП ТРК «Міська інформаційна служба».
«Цей захід дуже важливий для сучасного інформаційного простору міста. Через війну ЗМІ переформатували свою роботу. Але і у цей час важливо залишатися професійними, відповідальними та компетентними. Тому тренінг дав не лише нові знання, а й наголосив на уже відомих аспектах», – підкреслила студентка Університету митної справи та фінансів Анастасія Федотова.
«З кожного такого заходу виносимо щось нове і корисне. Головне, що експерт допоміг розкласти по поличках всю отриману інформацію. Дійсно, володіти інформацією це одне, доносити її і пояснювати – зовсім інше. Тренінг тривав день, а нових знань чимало. Приємно, що навіть у такий непростий час організовуються подібні заходи. Ми можемо навчатися, а значить розвиватися у своїй сфері», – сказав Кремінь Володимир, журналіст, диктор новин телерадіокомпанії «Міська інформаційна служба».
Інформаційна служба Дніпровського Центру журналістської солідарності НСЖУ.
Автор фото – Марк Дергобузов