Моніторинговий звіт за червень 2019 року – Запорізька область

У червні 2019 року експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох друкованих видань у Запорізькій області. Для аналізу було обрано 4 місцеві газети, що пройшли процедуру роздержавлення та мають власні сайти: газета «Південна зоря» (Бердянська суспільно-політична газета Запорізької області), сайт http://pivdenka.berdyansk.net/; газета «Пологівські вісті» (газета Пологівського району Запорізької області), сайт  https://polvisti.com/; газета «Червоний промінь» (громадсько-політична газета м. Запоріжжя), сайт цього видання http://prominzp.info/; газета «Новини дня» (суспільно-політична газета Каменсько-Дніпровського району Запорізької області), сайт цього видання http://novdnja.zp.ua/. За період з 24 по 30 червня 2019 року загалом оцінено 391 публікацію у друкованих виданнях і 67 дописів  на сайтах. 

Реформовані місцеві ЗМІ Запорізького регіону прагнуть стати цікавими своїй аудиторії та враховувати її інформаційні потреби. Джерелом їхньої економічної спроможності стає реклама, яку вони досить часто не маркують, а також помітним трендом їхньої роботи є лояльність до місцевої влади, – або за старою пам’яттю, або за новими формами мотивації. Суттєво позначився на діяльності запорізьких місцевих ЗМІ передвиборний період: помітною є присутність політичної реклами та агітаційних матеріалів на сторінках видань, а також публікацій з ознаками замовності, що зорієнтовані на просування місцевих політичних сил та лідерів. Бердянська газета «Південна зоря» виглядає найбільш заангажованою у цьому ракурсі. 

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Моніторинг стандартів журналістики. Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики у запорізькому регіоні не надто висока. 

Середня оцінка професійності запорізьких місцевих видань у червні 2019 року становить 3,66 з максимально можливих 5 балів. 

Серед проаналізованих видань одна газета пропонує читачам більш якісний контент: «Південна зоря» – 4,25 бали, що суттєво вище за середній показник у регіоні, натомість решта видань демонструють схожі середні тенденції: «Пологівські вісті» 3,69, «Червоний промінь» – 3,38, «Новини дня» – 3,31 балів. При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має найнижчі показники – 0,25 бала. Газета «Новини дня» загалом ігнорує цей стандарт журналістики. А газета «Південна зоря» дотримується його на рівні 0,63, що є найвищим балом. Такий показник якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 0,50 з 1 максимально можливого.  Це означає, що у половині публікацій міститься маніпулювання уявленнями аудиторії через підміну фактів позиціями, враженнями, коментарями. Тут найнижчий показник демонструють газети «Новини дня» та «Червоний промінь» (0,38), а найвищий – газети «Південна зоря» та «Пологівські вісті» (0,63). Журналісти запорізьких ЗМІ посилаються на джерела на рівні 0,91 бала з 1 можливого. Суттєво відхиляється від загальної тенденції газета «Південна зоря», що має показник 1 з 1 можливого, а решта видань втілюють тренд досить ретельного ставлення до фіксації джерел інформації, проте «Червоний промінь» має нижчий показник – 0,81. При цьому усі місцеві медіа подають інформацію доступною мовою та не розпалюють пристрасті за допомогою мови ворожнечі. Отож, газета «Південна зоря» – в лідерах за стандартами журналістики в цьому регіоні, проте в лідерах вона й за іншими показниками, як буде продемонстровано далі.  

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами. ​​Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці реформованих видань Запорізької області, які досліджувались у червні 2019 року, становить 24,73%. У газеті «Південна зоря» маємо аж 31,91% матеріалів з ознаками замовності. При цьому видання не вміщує матеріалів з  ознаками комерційної джинси, тож аж 30 матеріалів за звітній період мають ознаки політичної джинси (!!!). Газета «Новини дня» найбільше прагне утримуватись від публікації матеріалів з ознаками замовності, хоч і допускає наявність таких (20%): 19 публікацій – політична джинса, 5 – комерційна. Політична джинса ховається під 

рубриками «Соціум», «Політарена», «Суспільство», «Політика» (рубрика «Соціум» «Володимир Люцканов – кандидат в нардепи від «Опозиційної платформи – За життя» («Пологівські вісті», 27 червня 2019 р.); рубрика «Політарена» «Разом – ми сила, а з нами – сила рідної землі!» («Пологівські вісті», 27 червня 2019 р.); рубрика «Политика» «В Запорожье презентовали обновленную организацию партии «Оппозиционная платформа – За жизнь» («Південна зоря», 20 червня 2019 р.); рубрика «Политика» «Мы идем в парламент работать для людей»: Юрий Бойко на Хортице представил кандидатов в депутаты от Запорожской области» («Південна зоря», 27 червня 2019 р.) (див.: Рис.1); рубрика «В Україні і у нас» «Александр Пономарев: «Проект берегозащитной полосы прошел последнюю важную экспертизу» («Південна зоря», 27 червня 2019 р.). У такий спосіб політична джинса мімікрує під журналістські матеріали. 

Один з матеріалів має ознаки обох видів джинси: «John Greaves» – шлях відродження» та друкується в декількох виданнях («Пологівські вісті», 20 червня 2019 р. та «Червоний промінь», 20 червня 2019 р.).  У ньому йдеться про підприємство сільськогосподарського машинобудування Запорізького краю, до якого має причетність кандидат в народні депутати Володимир Люцканов.

Значний відсоток політичної джинси запорізьких ЗМІ – це поздоровлення місцевих політиків та представників влади з різноманітними святами, що є надзвичайно «доречним» у період політичної агітації. До цього вдаються і «Пологівські вісті», і «Новини дня», але найактивнішою тут стала газета «Південна зоря», що подає численні повнокольорові (!!!) поздоровлення на фоні решти чорно-білих шпальт: (див.: Рис.2, 3, 4). 

Рис.2 Рис.3

Рис.4

Два видання мають середні показники замовності: «Червоний промінь» (23,86%) та «Пологівські вісті» (22,99%). 

Запорізькі ЗМІ також оприлюднюють рішення місцевих органів влади та місцевого самоврядування, часто без коментарів та фокусів подачі, що стає помітною тенденцією як експлікація офіційних звітів влади.  

У місцевих виданнях Запорізького регіону розміщено 34,89% немаркованої реклами. Найбільше таких текстів зафіксовано у виданні «Новини дня» – 51,58%, а найменше у газеті «Південна зоря» – 8,51%. 

Найцікавішою є ситуація з газетою «Південна зоря». Найвищі показники щодо замовності у цьому виданні (31,91%) поєднуються із найвищим рівнем дотримання стандартів (4,25 бала). При цьому газета, на відміну від інших видань, частіше маркує рекламні повідомлення, тому показник немаркованої реклами має найнижчий, на рівні 8,51%. Тобто, редакція знається на правилах журналістської діяльності і свідомо їх порушує, прагнучи приховати замовність.    

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій. Експертна група вважає, що журналісти реформованих видань запорізького регіону не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем. На сторінках ЗМІ за досліджуваний період відсутні пропагандистські та маніпулятивні матеріали, проросійські меседжі та фейки, що несуть приховану загрозу державності. 

Теми. Тематика місцевих газет засвідчує увагу всіх редакцій до життя власного регіону. Життя місцевої громади висвітлюється у 17% текстів. Місцеве самоврядування, соціальна сфера, спорт – тематика, що викликає інтерес аудиторії на рівні 4%. «При цьому тема виборів та діяльності політичних сил, що мала б викликати зацікавлення у передвиборний період, тримається також на рівні 4%. Це пояснюється тим фактом, що в основному активність місцевого політикуму описується крізь призму участі окремих політичних діячів та представників влади в житті місцевої громади, публічних та культурних заходах», – констатує експерт Ольга Мойсеєва. 

Менш популярними виявилися теми «освіта/наука», «економіка/сільське господарство», «культура», «кримінал» – 2-3%. Як бачимо, негативна тематика не має пріоритетності у запорізькому регіоні, як свідчить опція «кримінал» (2%) і «надзвичайні ситуації» – 1%. 

Тематична група «інше» за звітний період дослідження реформованих видань Запорізької області складає загалом 55% за рахунок публікації гороскопів, астропрогнозів, привітань, некрологів, оголошень, рецептів, анекдотів тощо. Це перш за все стосується видань «Новини дня» (71 матеріали) та «Пологівські вісті» (53 матеріали), що в цілому співпадає із відповідними показниками в одеському регіоні за лютий 2019 року та полтавському регіоні за квітень 2019 року. «Натомість помічається «творче» використання потенціалу привітань на сторінках запорізьких ЗМІ: місцеві політичні сили та представники влади і самоврядування регіону охоче поздоровляють місцевих мешканців з державними святами та з інших приводів (День Конституції, День Молоді, День Випускника тощо). Це не що інше, як політична ангажованість та бажання нагадати про себе, проте виглядає це досить комічно, адже на одній шпальті зустрічаємо з десяток привітань з Днем Конституції від різних діячів, що мають політичні амбіції та плани», – констатує координатор одеської експертної групи Олена Іванова.  

При цьому у всіх виданнях прослідковується відсутність інтересу до висвітлення тематики, пов‘язаної з Операцією Об’єднаних сил, проблемами воїнів, добровольців та переміщених осіб. Всього два матеріали цієї тематичної групи, що представлені в запорізьких ЗМІ за звітний період, досить високої журналістської якості (показники  дотримання стандартів – 4 та 5). Вони стосуються загиблих в АТО (ООС) воїнів та написані щиро і сумлінно («Ім‘я козацьке» («Червоний промінь», 20 червня 2019 р.); «День пам‘яті: п‘ять років тому в АТО загинув вертолітник» (сайт газети «Пологівські вісті», 24-30 червня 2019 р.) (див.: Рис. 5).

Рис. 5

Жанри матеріалів. Очевидним є переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів. Зокрема з 391 матеріалу, що було проаналізовано експертами, 130 – це новини, замітки, замітки з коментарем, звіти та репортажі (33%). Ця тенденція є актуальною для усіх розглянутих медіа Запорізької області, хоча і реалізується з різним ступенем інтенсивності: «Південна зоря» – 47 матеріалів;  «Пологівські вісті» – 29; «Новини дня» – 28; «Червоний промінь» – 26. На рівні 2% представлено аналітичні жанри (стаття, огляд, кореспонденція), зокрема в газеті «Пологівські вісті» таких публікацій 5, а в газеті «Новини дня» – 3 за звітний період. Очевидно, це свідчить про небажання або невміння місцевих журналістів використовувати комунікаційний та інформаційний потенціал журналістської жанрології, вважають експерти Олена Іванова та Ольга Мойсеєва. При цьому досить помітним є оприлюднення офіційних звітів державних установ та органів місцевого самоврядування, а також протокольних матеріалів та прес-релізів – 33 матеріали, що становить 8%. Тут найактивнішими є газети «Червоний промінь» (13 публікацій) та «Пологівські вісті» (11 публікацій). Для порівняння у газеті «Новини дня» вміщено 1 такий матеріал. 

Загалом 55% займають матеріали категорії «інше» (215 матеріалів). Найбільшу увагу до таких публікацій демонструє видання «Новини дня» (67 матеріалів), а найменшу – «Південна зоря» (44 матеріали), що також досить високий показник. Тож можемо констатувати, що усі проаналізовані ЗМІ активно друкують такі матеріали, напевне, орієнтуючись на інтереси власної місцевої аудиторії (астропрогноз, некролог, привітання, оголошення), а «Новини дня» не маркують рекламні повідомлення.   

Загальною тенденцією місцевих ЗМІ України, як засвідчують моніторингові дослідження у лютому, квітні та червні 2019 року, є ігнорування або неефективне використання такого жанру як «лист в редакцію», що для місцевих медіа могло б допомогти вирішити проблему зв’язку з аудиторією. За звітний період в запорізьких ЗМІ було надруковано лише один такий матеріал. Натомість помітною є тенденція залучення до роботи «позаштатних» кореспондентів – місцевої інтелігенції (вчителів, 

Рис. 6

бібліотекарів, працівників відділів освіти, соціального захисту тощо) – які готують репортажі та замітки про життя місцевої громади: «Солов‘їна доля Марії Берези», автор Галина Зікун, односельчанка з села Григорівки («Пологівські вісті», 20 червня 2019 р.);  «Прощавай наш другий дім – Відраднівський дитсадок!», авторський склад – батьки випускників 2019 року дошкільного підрозділу Відраднівського ЗЗСО («Червоний промінь, 20 червня 2019 р.) (див. Рис.6); «Роки пролетіли, як розгнуздані коні», автор Віктор Хорошун, депутата Широківської громади, голова Веселівської ради ветеранів («Червоний промінь», 20 червня 2019 р.); «Наші художниці представили Пологи на Міжнародному рівні», автор Мар‘яна Семененко, художній керівник Пологівської дитячої школи мистецтв («Пологівські вісті», 20 червня 2019 р.) (див. Рис.7).       Рис. 7

Тональність. Загалом у публікаціях місцевих ЗМІ Запорізького регіону переважає нейтральна тональність (74%), при цьому позитивна тональність становить – 26%, а негативна – 0%. На думку експертів, це досить типово для місцевих медіа. У всіх виданнях помітним є бажання побачити позитивні явища, процеси, події з життя регіону, про які вони охоче розповідають у позитивному ключі.  

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту. Реформовані ЗМІ демонструють загальну тенденцію до превалювання запозичених матеріалів із посиланням на автора/джерело 66% (259 матеріалів), власних – 16% (63 публікацій), а не ідентифікованих за авторством матеріалів – 18% (69 публікацій). Проте, у газеті «Південна зоря» дуже високий показник неідентифікованих матеріалів (32 зі 100 публікацій), де видання не зазначає джерел отримання інформації, посилання є у 52 публікаціях, але власного контенту – 16 матеріалів. Загалом зафіксований високий показник запозичених матеріалів у регіональних медіа свідчить про небажання або невміння журналістів виготовляти власний контент, або про нехтування правилами оформлення публікацій, адже часто очевидним є те, що матеріал готували в редакції, проте підписів публікації не мають. 

Реформовані місцеві ЗМІ Запорізького регіону прагнуть стати цікавими своїй аудиторії та враховувати її інформаційні потреби. Джерелом їхньої економічної спроможності стає реклама, яку вони дуже часто не маркують, а також помітним трендом їхньої роботи є лояльність до місцевої влади, – або за старою пам’яттю, або за новими формами мотивації. 

САЙТИ МІСЦЕВИХ ВИДАНЬ

Професійні стандарти. Середня оцінка рівня професійності сайтів запорізьких місцевих видань у червні 2019 року становить 3,49 бали (з максимальних 5). 

Найслабшим місцем сайтів місцевих ЗМІ Запорізького регіону є баланс думок – 0,04 з максимально можливого 1. Вміння  місцевих запорізьких журналістів надавати інформацію, розмежовуючи факти і думки, коментарі знаходиться на рівні 0,51, проте це лише загальна тенденція, адже сайт газети «Південна зоря» має показник – 0,27, а сайт газети «Пологівські вісті» – 0,75. Показник посилання на джерела інформації знаходиться на рівні 0,94 балів, а доступність та відсутність мови ворожнечі – 100%.  

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами. Щодо наявності матеріалів з ознаками замовності на сайтах запорізьких місцевих ЗМІ у червні 2019 року вирізняється сайт газети «Південна зоря», де вміщено 54,55%  політичної джинси. Типовий приклад таких публікацій – див.: Рис.8. На аналізованих сайтах при цьому відсутня комерційна джинса 

за звітний період. 

    Рис. 8

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій. На сайтах ЗМІ за досліджуваний період відсутні пропагандистські та маніпулятивні матеріали. 

Теми. Тематичне наповнення сайтів місцевих газет засвідчує увагу  редакцій перш за все до життя власного регіону. Загалом тематична група «життя місцевої громади» має показник  – 37%. Менш популярними, але також досить помітними для сайтів місцевих ЗМІ виявилися теми «культура» – 10% і «кримінал/діяльність правоохоронних органів», «спорт» – 6%. «Економіка/сільське господарство», «політика», «освіта/наука» та «місцеве самоврядування» – знаходяться на рівні 3-4%. При  цьому на сайті газети «Пологівські вісті» зустрічаємо правила української мови, цікаві факти та рекомендації для життя: «Антисуржик» (сайт газети «Пологівські вісті», 17-23 червня, 24-30 червня 2019 р.), «Якщо птах вдарився у вікно» (сайт газети «Пологівські вісті», 24-30 червня 2019 р.), «Ви про це не знали: на характер людини впливає час її народження» (сайт газети «Пологівські вісті», 24-30 червня 2019 р.), «6 фактів про те, чому сміх корисний для здоров‘я» (сайт газети «Пологівські вісті», 17-23 червня 2019 р.). 

Тональність. Тональність інформації на сайтах запорізьких реформованих ЗМІ переважно нейтральна (73%). Позитивна складає – 24%, негативна – 3%. Негатив стосується реакції громадян на бездіяльність місцевої влади щодо ремонту місцевих доріг та криміналу.   

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту. Власного контенту сайти публікують на рівні 55%, запозичених матеріалів із посиланням на джерело – 36%, неідентифікованих – 9% за рахунок рецептів та порад із Всесвітньої Мережі.  

Загалом сайти місцевих ЗМІ демонструють ті ж тенденції, що і друковані видання. В умовах непростих економічних та інформаційних змін, складних суспільних і політичних процесів місцеві медіа залишаються в інформаційному полі, хоч влітку неактивно наповнюють власні сайти. Враження від роботи регіональних медіа псує наявність матеріалів із ознаками замовності, що досить прогнозовано та зрозуміло в передвиборний період, та почасти низький професійних рівень контенту (обмеженість жанрової палітри, відсутність збалансованості у висвітленні соціально вагомої тематики). Відчувається прагнення редакцій працювати на аудиторію, бути корисними та соціально відповідальними, звертати увагу на позитивні явища в житті громади, хоч усім їм також бракує креативного мислення та освіченості у сучасних тенденціях масмедійної діяльності, на що одеська експертна група в особі координатора Олени Іванової та експерта Ольги Мойсеєвої звертає увагу.

 ​Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, доцента, доцента кафедри журналістики, реклами та медіакомунікацій ОНУ імені І. І. Мечникова. 

Контакти: 

координатор проекту
Олена Іванова
телефон: 067 776 1 776, 
пошта: іvanova77aa@gmail.com, ivanova_aa@ukr.net


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *