Описовий звіт за жовтень 2020 року – Житомирська область

Були оцінені  реформовані друковані періодичні видання Житомирської області :газети «Житомирщина»(Житомир), «Вісті» (Пулини), «Лесин край»(Новоград-Волинський),»Народна трибуна» (Ємільчине). Всього оцінено 207 публікації

Інтернет-сайти газет –Житомирщина -http://www.zhytomyrschyna.zt.ua,
Пулини ньюз -http://pulyny.news, Трибуна інфо -http://www.tribunaem.info, Новоград City -https://novograd.city Усього на інформаційних сайтах оцінено 71 матеріал.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ 

Дотримання стандартів

В цій категорії загалом оцінено 52 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 9,16 балів (max.12) . В травні загальний показник стандартів у газетах становив 9,83.

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.948\Стандарти_друк.png

Найкращі показники та новоград-волинської газети «Лесин край»-9,8 та газети «Вісті» (Пулини) -9,56. В травні ці видання мали до 11,0 балів. Таке зниження показників можна частково пояснити великою кількістю матеріалів, що містять політичну агітацію та інтерв’ю. Саме тому середній бал по балансу у районних видань становив лише 0,9 балів.

Якщо показники стандартів у газетах коливаються між показниками 9,8 -9,19, то найнижчий бал має ємільчинська «Народна трибуна»-)8,10, в якій у цей період було найбільше розміщено офіціозу(17,9%) і майже відсутні авторські матеріали. Відповідно по балансу та неупередженості це видання отримало 0.80 балів.

Тенденцію до упередженості та недотримання балансу в своїх публікаціях зберігає і обласна  газета «Житомирщина». Як і в минулому моніторингу зберігся показник-0,88 балів. Навіть у заголовках новин рубрики «Україна і світ» демонструється упереджене ставлення, яке нівелює нейтральний зміст новини- «Хіба в англійців ми ще нічого не просили?»-про візит Президента до Великобританії, «Зате вміємо борщ варити..» – про занесення національної страви до нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО. Опрацьовуючи таким чином офіційні новини, видання нав’язує погляди автора своїй читацькій аудиторії.

 Майже на одному рівні залишились загальні показники доступності -1,87(у травні -1,89),відсутності мови ворожнечі-1,94(у травні-1,91). Дещо знизився показник достовірності посилання на джерела – з 1,84 у минулому моніторингу до 1,61 у нинішньому. Так, ємільчинська «Народна трибуна» взагалі не вказує джерела отримання Новин життя району.

Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама

Оцінено 145 публікацій.

В друкованих виданнях за період жовтневого моніторингу виявлено 7,7 % матеріалів з ознаками замовності. Збільшення кількості «джинси» на 2,1%  в порівнянні з минулим моніторингом, деяким чином обумовлене і періодом виборчої кампанії.

З моніторингу видно, що гіперлокальні реформовані друковані видання більш ретельно ставляться до маркування політичної реклами, ніж обласне видання газета «Житомирщина». Саме у неї найвищий показник по «джинсі»-10,5%.Наприклад, матеріал «Тарас СОБКО: Про проблеми в медичній галузі повинні знати на обласному рівні»(№68,с.1-с.2), де йдеться про головного лікаря ,який балотується до місцевої ради, подається газетою як звичайне інтерв’ю, навіть не маркується неналежно « подвійною рамкою», як досі зазначено у вихідних даних.

При цьому в цей же час виходить подібний матеріал « Жителів Пулинщини із діагнозом коронавірусу ефективно лікують у Житомирській районній лікарні, яку очолює Тарас Собко» у газеті «Вісті»(№40,с.4),який маркується, як  передвиборча агітація.

Також газета друкує новини із сайтів місцевих рад, в яких йдеться про їх очільників, що водночас є кандидатами на посади міських чи сільських голів –« Зі сторіччям»(№67,с.5), «Кіносеанси під відкритим небом»(с.12).Такі новини оцінюються. як прихована передвиборча агітація, оскільки в них йдеться про дії посадових осіб на користь окремих громадян чи громади, і які є при цьому  суб’єктами виборчого процесу.

Кандидати до місцевих рад та політичні партії всіляко намагалися нагадати про себе, штучно створюючи будь-які інформаційні приводи. І, якщо всі інші суб’єкти виборів активно експлуатували нагоду свята Покрови та Дня захисника Вітчизни, то партія «Сила і честь», ще й масово розміщувала у газетах поздоровлення з днем пошти та днем юристів. Газети маркували ці платні матеріали по різному-посилались на відповідну угоду(газета «Вісті»),розміщували під рубрикою «Політична агітація»(«Народна трибуна») і взагалі не маркували, як «Житомирщина».

У зв’язку зі святами, що припали на період моніторингу, газети розмістили  велику кількість привітань від офіційних осіб та організацій, тому офіціозу теж побільшало, загальний показник –8,7%. Найбільше у пулинській газеті «Вісті»-17,85 та ємільчинській «Трибуні»-17,9%. Неналежно маркована реклама виявлена лише у газеті «Житомирщина» 1,5% та «Народна трибуна»-5,1%. Загальний показник по друкованих ЗМІ-1,7%.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

За жовтневий  період моніторингу в друкованих ЗМІ виявлено 0,7% матеріалів з проросійськими меседжами. І знову в обласній газеті «Житомирщина»-1,5%. В новині «Чи дадуть нам росіяни свою вакцину?» Глава політради партії «Опозиційна платформа—За життя» Віктор Медведчук 6 жовтня під час зустрічі в Москві з президентом Російської Федерації Володимиром Путіним обговорив можливість постачання в Україну російської вакцини від коронавірусу»- головний меседж цього повідомлення, першоджерелом якого насправді є сайт ОПЗЖ. Це видно з новини на сайті «Кореспондент»(https://ua.korrespondent.net/ukraine/politics/4281806-medvedchuk-obhovoryv-z-putinym-postachannia-rosiiskoi-vaktsyny-vid-COVID-v-ukrainu). Очевидно, що саме звідти й була запозичена ця інформація обласною газетою.

Теми, жанри, тональність, походження

В цій категорії оцінено 207 матеріалів

Теми

31% від загального контенту друкованих ЗМІ у жовтні зайняла інформація рекламного змісту,поради,оголошення,вітання,на другому місці-17% -публікації про політиків і вибори.

Про життя місцевої громади -14%.

 Кількість матеріалів на тему COVID-19 знизилась з 9% у травні до 6% .Поза увагою газет, як і в період попередніх трьох  моніторингів, залишилась тема ВПО, корупції.

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.969\Теми_друк.png

Жанри

В період моніторингу у жовтні в контенті  друкованих ЗМІ переважали короткі  інформаційні жанри-43% і лише 9% більш розширені, з коментарями,36% становив рекламно-розважальний контент. Прес-релізів та офіційних повідомлень-6%. В цей період газети загалом не розміщували аналітичних статей чи редакторських колонок. Велика кількість реклами витіснила навіть звичний для районних газет жанр життєвих історій.

Походження матеріалів

Кількість власних матеріалів (44%) на шпальтах районних газет не набагато перевищила кількість запозичених (40%).Показник неідентифікованого контенту трохи знизився з 18% у травні до 16%.

Тональність

Тональність контенту місцевих газет є здебільшого нейтральною-89%,відсоток позитиву 8% підняли агітаційні матеріали про кандидатів.

Висновок. 

Жовтневий  період моніторингу співпав з виборчою кампанією до місцевих рад, тому став індикатором на «джинсу».Однак, його результат засвідчив, що більша кількість саме районних газет, які перебувають у моніторингу, почала маркувати політичну рекламу. Чого не скажеш, наприклад про обласні видання, зокрема, газету «Житомирщина». Однак, усі без виключення видання, навіть ті, які маркують рекламу належним чином, чомусь залишають у вихідних даних газети позначки про маркування «рамками» чи особливим шрифтом. Очевидно, це питання треба вирішувати виробленням загального зразка вихідних даних для друкованих ЗМІ. Те ж саме спостерігається і у харківських районках, які аналізували житомирські експерти.

«Під час цієї хвилі моніторингу, приємним відкриттям стала редакційна політика газети «Обрії Ізюмщини» в частині належного маркування матеріалів, коли, відповідно до всіх вимог законодавства, рекламні матеріали позначають словом «Реклама», а політична агітація теж відповідно маркується. Чого не можна сказати про інші газети Харківщини, які в частині політичної агітації ще намагались  маркувати матеріали належним чином (хоча не всі і не завжди), проте рекламні блоки та матеріали маркували вже «традиційними» рамочками, літерами «Р» , «R» та «ПР», продовужуючи вперто ігнорувати законодавчі норми…”,-відзначив експерт Андрій Сочинський.

В газетах в цей період переважали матеріали не для виборців, а інформація про кандидатів. Тобто роз’яснювальна інформації для виборців була, але її мало, не дивлячись на новації в бюлетенях та особливості голосування в умовах пандемії.

Загалом в цей період більшість локальних друкованих видань перетворилися на «дошку» для розміщення реклами та поздоровлень від кандидатів та місцевих посадовців.

Інтернет-сайти газет

Дотримання стандартів

В цій категорії оцінено 52 матеріали

Середній показник дотримання стандартів на сайтах у жовтні  становив 10,01бал. Вищі середні  бали на сайтах Пулини ньюз  http://pulyny.news (10,56) та Новоград City https://novograd.city(10,88).

Як і в минулі моніторинги сайти усіх газет, крім Новоград City, не є оперативними та унікальними. Новини виставляються із значним запізненням і переважно ті, яка вже були у попередніх номерах газет. Хоча, як визнають самі редактори, аудиторія  у газет і сайтів різна. 

Середній бал з дотримання балансу на сайтах становив 1,20. Найвищий на сайті Новоград City-1,5 балів. Найменш збалансованими, як і раніше є новини на сайті Трибуна.інфо. http://www.tribunaem.info1,0.(макс.2). 

На сайтах повністю відсутня мова ворожнечі (2,0) та  новини викладені доступною мовою (2,0)

Загалом ситуація з дотримання стандартів у локальних медіа виглядає так:

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.371\Стандарти_онлайн.png

Матеріали з ознаками замовності , неналежно маркована реклама

Всього оцінено 69 матеріалів.

 Якщо у період моніторингу у травні з ознаками замовності на сайтах газет не було, то у нинішньому-2,8%. Політичну «джинсу» продублювала на сайті газета «Житомирщина» (13,65), яка за період моніторингу майже не оновлювала стрічку новин. А також матеріали з ознаками комерційної замовності були виявлені на сайті Новоград City-3,2%. Також сайт розмістив 3,2% неналежно маркованої реклами, такі тут виходять під рубрикою Промо. Не належно маркований матеріал політичної реклами був і на сайті Pulyny.news –6,3%.

Офіціозу сайти у цей період не розміщували.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Проросійських меседжів, як і матеріалів з ознаками пропаганди та маніпуляцій, в тому числі й на тему COVID-19 у новинах сайтів за період моніторингу не було.

Теми, тональність, походження

В цій категорії оцінено 71 матеріал.

Теми

На відміну від газет  на їхні сайти частіше потрапляли матеріали про  життя місцевої громади та стан місцевої інфраструктури –21%. Про політику і вибори було розміщено 14% новин. Інформація про поточну ситуацію з поширенням коронавірусу -18%. Як і попередніх моніторингах особливу увагу цій темі приділяють сайти Новоград City та Pulyny.news.

Характерно, що на сайтах тематичне різноманіття більш рівномірне, ніж у газетах. І відсоток розважально-рекламного контенту нижчий-7%.

Теми ВПО, спорту, зовнішньої політики, корупції в матеріалах сайтів газет-відсутні.

Походження матеріалів

Сайти газет розміщували переважно власні матеріали -54%, 32% -запозичених .

Не ідентифікованих матеріалів без підпису чи посилання на джерело -14%.

Тональність

Більшість новин на сайтах –90% нейтральної тональності. 

Висновки

З тих газет, які перебувають у моніторингу розвитку сайту Новоград City надає найбільшої уваги газета «Лесин край», він більш інформаційно насичений, ніж газета. Також новини сайту мають загалом вищі стандарти. До покращення сайту прагне і газета «Вісті» з Пулин, яка постійно вдосконалює сайт Пулини.ньюз технічно. На жаль, сайти обласної газети «Житомирщина» http://zhytomyrschyna.zt.ua та ємільчинської «Народної трибуни» Трибуна.інфо http://www.tribunaem.info/ наповнюються не систематично. Місцеві видання не розглядають сайти, як додатковий  інструмент монетизації своїх видань. Чого не скажеш про сайти харківських районок, які більше схожі на новинні, розміщують таргетовану рекламу, довідкову інформацію  та викладають електронні версії газет. Крім того мають прив’язку до соціальних мереж, що значно розширює аудиторію.

Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка  Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
http://ztpress-club.org.ua/
https://www.facebook.com/ztpres
ztpres@ukr.net

Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник  інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся
https://ngo.zt.ua
https://www.facebook.com/sochynskiy
sochynskiy@gmail.com

Моніторинг виконано за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews. Висновки й точки зору, що висловлені в публікації / моніторингових звітах, є виключно експертними судженнями Інституту демократії імені Пилипа Орлика і можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Internews.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *