Звіти

Звіт моніторингу за червень 2021 року – Дніпропетровська область

Оприлюднено

У червні 2021 року експерти ІДПО вдруге дослідили контент провідних друкованих і онлайн видань у Дніпропетровській області. Для аналізу було обрано чотири газети «Днепр вечерний» (м.Дніпро), «Горожанин» (м.Дніпро), «Репортер» (м.Нікополь), «ТН-Експрес» (м.Павлоград) та чотири веб-сайти Gorod.dp.ua https://gorod.dp.ua (м.Дніпро), «49000.com.ua» https://49000.com.ua/ (м.Дніпро), «Событие» https://sobitie.com.ua/ (м.Кам’янське), KRIVBASS.CITY http://krivbass.city/  (м.Кривий Ріг). 

За період з 21 по 27 червня було відібрано та оцінено 201 публікація в друкованих виданнях і 355 матеріалів, оприлюднених на сайтах.

І друковані, і онлайн видання Дніпропетровщини прагнуть бути цікавими своїм читачам. Враховують інформаційні потреби, зосереджуються на місцевій тематиці, приділяють достатньо уваги соціальній проблематиці. Журналістські матеріали здебільшого якісні, зорієнтовані на інтереси цільової аудиторії.

У червні в дніпропетровських ЗМІ побільшало так званого «паркету» – матеріалів офіційно-протокольного характеру, підготовлених прес-службами органів влади чи державних структур і не опрацьованих журналістами. Подібні тексти не містять альтернативної думки, бракує повноти інформації для сприйняття теми, через що деякі ЗМІ отримали низькі бали за стандарти.

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Професійні стандарти

Середня оцінка професійності друкованих видань регіону у червні 2021 року – 9,66 бала (9,86 у січні з 12 максимально можливих). 

Більш якісний медіаконтент пропонує читачам «Днепр вечерний» – показник дотримання журналістських стандартів 10,44 бала (у січні 2021 видання також отримало найвищу серед інших газет оцінку – 10,31). У 9,69 бала оцінено публікації в павлоградській газеті «ТН-Експрес» (у січні – 10,06). «Горожанин» отримав 9,56 бала (у січні – 9,94), нікопольський «Репортер» – 8,94 бала (у січні – 9,13).

В розрізі окремих стандартів, у порівнянні з попереднім моніторингом, знизились показники професійності. Зокрема, за доступність викладу матеріалів та відсутність мови ворожнечі місцеві газети отримали 1,97 і 1,95 бала відповідно (1,98 і 2,00 у січні). Не усі повідомлення містять чіткі посилання на джерела інформації. Критерій «Достовірність» оцінено у 1,70 бала (1,78 у січні).  А за дотримання стандарту «Баланс думок»  експертна оцінка – 0,52 бала (0,55 у січні). 

Нижчі бали за стандарти отримали такі матеріали як невеличкі інформаційні повідомлення, авторські колонки, соціально важлива довідкова інформація, замітки, через що складно об’єктивно визначити професіоналізм журналістів. Значна кількість таких матеріалів, згідно з методологією ІДПО, також потрапила до вибірки на аналіз. 

Варто зазначити, що у кожному виданні є публікації, де усіх базових стандартів журналістики дотримано. До прикладу, «Напасть у границ» (про новий індійський штам коронавірусу), «Медики и Президент» (коли медпрацівникам очікувати обіцяного підвищення зарплати) («Горожанин», 24.06.2021р.); «Сизим світом над синім степом славить вітер скіфське ім’я!» (про пам’ятні дати, пов’язані з видатним українським археологом Борисом Мозолевським та його знахідкою, золотою пектораллю) («Репортер» від 24.06.2021р.); «В Павлограде опять подорожает вода» (про обґрунтування нових тарифів на воду та реакцію містян на чергове подорожчання) («ТН-Експрес», 24.06.2021р.); «Возвращение скифа» (розповідь про перепоховання археологічної знахідки – останків скіфського воїна), «Лучше Украине – хуже ее врагам» (про технології формування дезінформаційного ландшафту, впливу російської пропаганди), «Регата в честь Гиппократа» (репортаж з парусної регати, організованої для медпрацівників уперше) («Днепр вечерний» від 24.06.2021р.).  

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали

У червні 2021 року було проаналізовано на замовність 174 матеріали друкованих видань Дніпропетровщини. Середній відсоток виявленої «джинси» склав 3,5% від загального обсягу тижневого контенту (у січні – 3,6%). Це 7 матеріалів, які за критеріями оцінки мають ознаки замовності: 3 – політичної і 4 – комерційної.

Зокрема, публікації, датовані 24 червня 2021 року, що вийшли в газетах «Горожанин» («Защитные антитела есть!» про власне дослідження лабораторією Інвітро ефективності антиковідної вакцини), «Репортер» («Безрукий соперник по очистке воды» – де у Нікополі встановлено вендинговий автомат питної води «Гірське джерело»), а також «ТН-Експрес» («В Тернівці з’явився новий літній майданчик-ігроленд для дітей» і «Стоит ли идти учиться на горного инженера?») містять ознаки комерційної замовності.

Ознаки політичної замовності зафіксовано у привітаннях до Дня Конституції України і з Днем молоді, опублікованих в газеті «Репортер» від 24.06.2021р., від гендиректора Нікопольського заводу феросплавів та від адвокатки, депутатки міськради.

Ознаки замовності також має матеріал «Огни памяти» и голуби мира» про акцію, яку провела ОПЗЖ у Дніпрі до 80-річчя початку війни 1941-1945 років («Горожанин» від 24.06.2021р.). В тексті розлого цитується матеріал з видання «КП в Украине», у якому наполегливо акцентується на притаманному сучасному російському політичному дискурсу протиставленні: «антифашист» – «націонал-радикали». 

«Горожанин», 24.06.2021р.

Цей текст за критеріями Методології оцінювання експерти віднесли до категорії «Присутність проросійських меседжів».

Також привернула увагу експертів добірка матеріалів про те, що відзначають того чи іншого дня в Україні/світі, або хто з відомих людей у цей день народився/помер. Інформація опублікована під традиційною газетною рубрикою «Цветастые дни» («Репортер», 24.06.2021р.). Матеріали не містять посилань на джерела походження інформації, не вказується працівник редакції, який готував добірку. 

Серед значної кількості повідомлень (рубрика займає цілу газетну шпальту) читаємо і про Григорія Котовського та Василя Сліпака. Але саме в цих текстах редакція некритично використала матеріали, очевидно також запозичені із російських джерел. Так, всупереч закону про декомунізацію, розлого викладено про Котовського, як про червоноармійського військового командира. «Именем Котовского был назван город в Одесской области, где Григорий был похоронен в специально выстроенном мавзолее», йдеться в публікації, незважаючи на те, що у 2016 році місто було переіменоване на Подільськ.

А ось як подано про Героя України, воїна-співака Василя Сліпака, який загинув від кулі снайпера на Донеччині: «2016 – умер Василий Слипак (род. 1974), украинский оперный певец, участвовал в вооруженном конфликте на востоке Украины в составе добровольческого украинского корпуса «Правый сектор»…» (далі див. ілюстрацію). Редакція не задумується над тим, як розставлені акценти у статті, як прокоментувати причину загибелі українського героя.

«Репортер», 24.06.2021р.

Матеріал «Цветастые дни», згідно з висновками експертів, також містить ознаки «Критерію 8» (присутність проросійських прихованих меседжів в межах основних міфів пропаганди держави-агресора).

А от матеріал «Лучше Украине – хуже ее врагам» у газеті «Днепр вечерний» експерти відзначили ще і як приклад розвінчування проросійських наративів та пояснення читацькій аудиторії природи й сутності інформаційної складової російської агресії.

Майже в 10 разів зросла кількість матеріалів офіційно-протокольного характеру10,4% проти 1,8% у січні. Це не лише офіційні повідомлення органів влади чи державних структур, а й прес-релізи чи рішення, які підготовлені прес-службою і містять важливу інформацію, але при цьому не опрацьовані журналістами. Такі матеріали вмістили усі чотири видання. Частка «офіціозу» в кожній газеті така: «Днепр вечерний» – 14,9%, «Репортер» – 15,6%, «Горожанин» – 4,2%, «ТН-Експрес» – 4,8%.

Цікаву практику висвітлення діяльності райради демонструє газета «Репортер». Так, анонс на першій шпальті повідомляє: «Что решали депутаты райсовета? Две версии: журналистская и официальная». На 5 шпальті – якісний авторський матеріал «Зарплаты руководителей, почетные граждане и три обращения»: доступною для читачів мовою  журналіст переповідає, які саме питання розглядали депутати, і що, по суті, усі вони не враховували інтересів мешканців району і не стосувались розв’язання місцевих проблем. На 6 шпальті – текст за підписом прес-служби Нікопольської районної ради «Конструктивна робота: відбулася VII сесія Нікопольської районної ради», де говориться, що 18 червня відбулась сесія…, були присутні…, депутати заслухали…, розглянули питання порядку денного…, ухвалили ряд звернень та рішень… Наприкінці засідання голова райради привітала медпрацівників та щиро подякувала депутатам за плідну роботу…

Наочний приклад того, що офіційна інформація може бути подана цікаво, зрозуміло, доступно для аудиторії видання. Для цього її має професійно опрацювати журналіст.

Неналежно маркованих матеріалів (таких матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам українського законодавства) за моніторинговий період виявлено лише 2,0% (у січні було 3%). Це немарковані рекламні повідомлення – 1 в «Днепре вечернем» і 3 в «Репортері».

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації)

Про присутність проросійських меседжів йшлося вище. Матеріалів з ознаками пропаганди та фейків, у томі числі щодо Covid-19, у дніпровських газетах не виявлено.

Теми, жанри, тональність, походження

Теми

Загалом у друкованих ЗМІ Дніпропетровщини цього тижня висвітлювались майже усі теми. Виняток – «Корупція». 

Про життя громади власного регіону, соціальну сферу, місцеву інфраструктуру писали усі видання – 16% газетних публікацій. 11% текстів стосуються теми охорони здоров’я, Covid-19, пенсійної реформи, проблем малозабезпечених.

Іноземні новини займають 8% друкованого контенту. Найбільше їх цього тижня подала нікопольська газета «Репортер» (в рубриці «С миру по факту» опубліковано 9 коротких повідомлень з інших країн).

«Надзвичайні ситуації» і «Кримінал» разом займають 7% публікацій. Зовсім не писали про ДТП/катастрофи в «Днепре вечернем».

Економіка, тарифи, промисловість розкриваються у 6% текстів. Як і минулого моніторингу, у січні, павлоградська газета «ТН-Експрес» більше за інших приділила уваги цій тематиці. Переважно публікації мають локальну прив’язку, орієнтовані на місцевого читача.

6% – частка історичної та краєзнавчої тематики. У 5% текстів згадується політика. Новини зі сфери культури, релігії, освіти і науки, а також місцевого самоврядування подавались читачам майже в однаковій мірі (по 2-3%). 

Про війну на Сході України (1% загального друкованого контенту) цього тижня писали дві газети – «Репортер» (інформація подається на першій шпальті в традиційній рубриці «Вести с фронта») та «Днепр вечерний» («В больнице Мечникова спасли двух бойцов с минными травмами»).

До тематичного блоку «Вимушені переміщені особи (ВПО) / постраждалі внаслідок конфлікту / життя в умовах війни (цивільні)» за тематикою експерти віднесли матеріал «Наши стереотипы» в газеті «Горожанин» – соціологічне дослідження думки українців про непідконтрольний Донбас.

28% контенту займають публікації з розділу «Інше» – анонси, прогнози погоди, поради, гороскопи, оголошення/реклама тощо.

Жанри матеріалів

У газетах Дніпропетровського регіону «Інформаційні жанри» суттєво переважають над іншими (50%). По 5% контенту складають «Аналітичні статті, огляди» та «Прес-релізи». 3% – художня публіцистика (життєві історії, історичні екскурси). На рівні 1% представлено такі жанри як «Авторська колонка» та «Інтерв’ю, бліц-опитування» (зустрічаються в газетах «Днепр вечерний» і «Горожанин», по одному матеріалу кожного жанру), а також «Листи в редакцію» (листування з читачами на сторінках газети  практикували «Горожанин» і «ТН-Експрес»).

Цього тижня місцеві друковані ЗМІ зовсім не публікували кореспонденцій, журналістських розслідувань і рецензій. 32% «позажанрових» матеріалів віднесено до категорії «Інше» (гороскопи, погода, поради, вітання, співчуття, оголошення, реклама тощо).

Тональність оприлюдненої друкованими ЗМІ інформації переважно нейтрального характеру – 88% оглянутого контенту. «Позитиву» – 9%, «негативу» – 3%.

Щодо походження матеріалів, 51% дослідженого контенту – власні матеріали, підготовлені журналістами редакцій. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 28%. Не ідентифікованих за авторством публікацій – 21%.

Висновки за результатами моніторингу друкованих видань

Усі друковані медіа, що аналізувалися, продовжують працювати в руслі обраної редакційної політики, зважаючи на інтереси своєї цільової аудиторії. Тематичні пріоритети видань у цілому без суттєвих змін. Так, у газеті «Днепр вечерний» переважає місцева тематика соціогуманітарного спрямування. В «Горожанине» більшість публікацій на політичну та економічну теми. Видання «ТН-Експрес» (Павлоград) і «Репортер» (Нікополь)  орієнтовані на місцевого читача – журналістські матеріали стосуються різної тематики, але здебільшого мають локальну «прив’язку».

Цього тижня багато уваги газети приділили краєзнавчій та історичній тематиці. Інформприводами були: перепоховання останків скіфського воїна, знайдених під час розкопок раніше і досліджених ученими, пам’ятні дати, пов’язані із археологом Б.Мозолевським і знайденою ним золотою пектораллю, 22 червня як день пам’яті жертв німецько-радянської війни. В «Репортері» про це вийшло найбільше – шість публікацій.

Разом з тим, редакції нікопольської газети «Репортер», де один з матеріалів містив ознаки проросійської риторики, що використовується пропагандистами держави-агресора, на наш погляд, можна порадити під час підготовки інформаційно-пізнавальних матеріалів більш ретельно та критично працювати із першоджерелами. Мати на увазі, що джерела можуть містити маніпулятивні чи провокативні елементи. Бути уважними до деталей, аби не подавати неточну, неправдиву чи застарілу інформацію, а в найгіршому випадку – зарубіжну пропаганду.

Сайти

Середня оцінка за дотримання стандартів журналістики  на сайтах Дніпропетровщини у червні – 10,14 бала із 12 можливих (вища, ніж попереднього моніторингу – 9,48 бала). Порівняно із січнем усі чотири Інтернет-видання покращили свої результати. Так, сайт «49000.com.ua» отримав 10,38 бала (у січні – 9,69), «KRIVBASS.CITY» – 10,25 бала (січень  – 10,06), «Gorod.dp.ua» – 10,13 бала (було 9,00) та «Событие» – 9,81 бала (у січні – 9,19).

Усі сайти подавали матеріали доступною мовою, не використовували дискримінаційних висловлювань. За ці стандарти отримали максимум, по 2,00 бали. За відокремлення фактів від думок – 1,97 бала. Не завжди є посилання на джерела інформації або вони «загальні» (1,86). За повноту висвітлення видання мають 1,78 бала. Щодо «Балансу думок», то у порівнянні із січневим моніторингом цей показник знизився і становить 0,53 бала (у січні – 0,72).

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали

Загальний показник виявленої «джинси» в онлайн-виданнях Дніпропетровщини у червні 2021 року становить 8,2% від загального контенту (у січні – 2,9%). 

Серед відібраних для експертного аналізу 344 текстів 25 мають ознаки комерційної «джинси» – сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта. Такі протягом тижня, що моніторився, розмістили усі Інтернет-ресурси. Найбільше (14) – на сайті «Событие». Тут такі матеріали, здебільшого пізнавального характеру, містять гіперпосилання на інтернет-магазини.

Як політично замовні визнано 2 матеріали, розміщені на сайті «Событие», і 2 – на «Gorod.dp.ua». 

На «Gorod.dp.ua» це публікація «Геннадий Гуфман: В календарях не должно быть дней, когда начинались войны» https://gorod.dp.ua/news/190513 . А також матеріал «В Днепре возьмутся за реконструкцию улицы Инженерной» https://gorod.dp.ua/news/190460 розцінений як замовний за Критерієм 4 «Безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта». 

Схожий матеріал вийшов і на сайті «49000.com.ua» «В Днепре реконструируют улицу Инженерную: видео» https://49000.com.ua/v-dnepre-rekonstruiruyut-ulicu-inzhene/, але тут його подано як звичайну новину, без акцентів на особистості Геннадія Корбана.

Онлайн-видання «Событие» вміщує низку матеріалів, які викривають факти, що містять ознаки корупції з боку представників міської влади («Мэр Каменского использовал деньги городского бюджета на сеть связанных с ним фирм», «Секреты успеха: учитель-трудовик из села Степовое «накосил» 45 млн на подрядах мэрии в Каменском», «По факту присвоения бюджетных средств на строительстве светофоров в Каменском открыты уголовные производства», інші). Така тематика є однією з провідних у цьому медіа. Ці матеріали аргументовані, спираються на документальні джерела. Разом з тим, допис «Мэр Каменского пытается снять с себя ответственность за доведение до аварийного состояния моста через Днепр» https://sobitie.com.ua/mer-kamenskogo-pytaetsya-snyat-s-sebya-otvetstvennost-za-dovedenie-do-avariynogo-sostoyaniya-mosta за риторикою спрямований проти Кам’янського міського голови Андрія Білоусова, ґрунтується на непрямій аргументації та виразно підкреслює негативну роль саме міського голови в описаній ситуації. Так само у в цілому нейтральному матеріалі «Мэр Каменского оформил на свою жену местный завод железобетонных изделий» https://sobitie.com.ua/vlast/mer-kamenskogo-oformil-na-svoyu-zhenu-mestnyy-zavod-zhelezobetonnykh-izdeliy проводяться паралелі, що мають негативну конотацію для міського голови. Ці дві публікації мають ознаки політичної замовності. 

Відсоток виявленого «офіціозу»3,9% (14 повідомлень від прес-служб міської та обласної рад, ОДА вміщено на сайті «Gorod.dp.ua» ). 

Неналежно маркованих матеріалів серед проаналізованого контенту не зафіксовано.

Щодо матеріалів з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків. Таких за період моніторингу на дніпропетровських сайтах не виявлено.

Теми, тональність, походження

Аналіз тематичних пріоритетів Інтернет-видань показав, що на сайтах переважають публікації про життя громади, регіону (21% контенту). Найбільше матеріалів з цієї тематики на сайті «49000.com.ua» (47%).

 Наступна за популярністю – кримінальна тема/ДТП (14%). Ще 10% – катастрофи, рятівні операції. 

13% новин присвячено темі Covid-19 – сайти публікують статистику захворювання, інформують про хід вакцинації. 5% контенту – інші питання медичної та соціальної проблематики.

Досить активно подавалась в онлайн-виданнях тема «Економіка / інвестиції / тарифи/ промисловість» – 8% текстів (на сайті «KRIVBASS.CITY» економічна тематика – одна із провідних).

«Історія і краєзнавство» отримала 5%, «Освіта» – 4%, «Спорт» – 3%. Про місцеве самоврядування і реформи на місцевому рівні згадано у 2% загального контенту.

 6 публікацій (2%) стосуються теми викривання корупції. Як вже вище згадувалось, 4 матеріали, які викривають факти, що містять ознаки корупції з боку представників міської влади, вміщує онлайн-видання «Событие». Ще по одному – на сайтах «49000.com.ua» та «Gorod.dp.ua».

Мало цікавились видання такими темами, як «Військові дії на Сході України, допомога армії», «Культура», політичні питання (по 1% отримала кожна з  тем).   Цього тижня сайти зовсім не писали про проблеми вимушених переміщених осіб, не було помічено матеріалів на тему релігії. 

Тональність оприлюдненої сайтами інформації – переважно нейтрального характеру (95%). 1% «позитиву»  і 4% «негативу».

Щодо походження матеріалів, то експерти відзначають різну редакційну політику щодо ідентифікації авторства. Так, 100% публікацій сайтів «49000.com.ua» і «KRIVBASS.CITY» мають підписи журналістів. На сайті «Событие» власних матеріалів близько 30%, решта – запозичені. Відсоток авторських текстів на «Gorod.dp.ua» – 14%. 85% – запозичені і містять посилання на джерело.

Таким чином, загальний відсоток власних матеріалів в чотирьох онлай-виданях – 65%. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 35%. 

Експерти відзначають, що тематика сайту «49000.com.ua» як зазвичай більшою мірою зорієнтована на повідомлення про життя громади, зокрема про добрі справи містян: «В Днепре активисты отмыли изуродованный вандалами театр: фото», «В Днепре спасают ребенка с тяжелой болезнью», «В Днепре студентка-дизайнер придумала, как помочь людям с инвалидностью», «В Днепре волонтеры пытаются спасти лисенка, который пережил остановку дыхания», інші. 

Проте цього тижня ресурс став об’єктом уваги деяких органів влади країни-агресора: «Россия готовится заблокировать известный новостной портал из Днепра» https://49000.com.ua/rossiya-gotovitsya-zablokirovat-izve/ . Йдеться про те, що «Роскомнадзор» планує віднести новинарний портал 49000.com.ua до заборонених у РФ.

Висновки за результатами моніторингу сайтів

Цього тижня було зафіксовано зменшення частки власних матеріалів на «Gorod.dp.ua» і, відповідно, суттєве переважання запозичених із відповідним посиланням. Інтернет-видання плавно «мігрує» у бік інформаційного порталу у форматі дайджесту. Так, власні повідомлення тут подають без прізвища автора, при цьому  добирають якісні матеріали з інших сайтів.

Активно і тематично різноманітно працює мережеве видання «49000.com.ua». Сайт висвітлює різні аспекти життя громади, питання облаштування життєвого простору містян, пише про соціальні проблеми, знайомить аудиторію із історією регіону.

Майже третина тижневого контенту онлайн-ресурсу «Событие» (м.Кам’янське) – матеріали з ознаками замовності. Переважно – комерційного характеру (14 із 16-ти). Практично кожен із цих матеріалів має гіперпосилання на інтернет-магазини. Зрозуміло, реклама є джерелом доходу медіа. Та, згідно з українським законодавством, рекламний контент має бути промаркований належним чином.

Криворізький сайт KRIVBASS.CITY враховує інформаційні потреби своєї цільової аудиторії, прагнучи бути цікавим і оперативним. Тут багато матеріалів з економічної та промислової тематики, висвітлюється освітня реформа, щодня подається інформація стосовно COVID-19. 

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри публічного управління та митного адміністрування Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, журналістки, члена НСЖУ.  

Просимо взяти до уваги!
Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації  http://idpo.org.ua/reports

Контакти:

координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *