У вересні 2021 року експерти ІДПО втретє дослідили контент провідних друкованих і онлайн видань у Дніпропетровській області. Для аналізу було обрано чотири газети «Днепр вечерний» (м.Дніпро), «Горожанин» (м.Дніпро), «Репортер» (м.Нікополь), «ТН-Експрес» (м.Павлоград) та чотири інформаційні веб-сайти Gorod.dp.ua https://gorod.dp.ua (м.Дніпро), «49000.com.ua» https://49000.com.ua/ (м.Дніпро), «Событие» https://sobitie.com.ua/ (м.Кам’янське), KRIVBASS.CITY http://krivbass.city/ (м.Кривий Ріг).
За період з 13 по 19 вересня було відібрано та оцінено 256 публікацій в друкованих виданнях і 379 матеріалів, оприлюднених в онлайнових медіа. Через недостатню кількість публікацій для дослідження, було проаналізовано додатково номери газет «Днепр вечерний» і «Репортер» за попередній тиждень.
Цей тиждень був означений такими ключовими подіями у містах, медіа яких аналізувалися: у Дніпрі пройшов, а в Павлограді та Кривому Розі готувалися провести День міста, у Дніпрі у результаті вибуху автомобіля загинули відомий волонтер і прессекретарка ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, на Придніпров’ї посилювалися темпи поширення COVID-19. На цьому інформаційному тлі моніторинг виявив такі загальні тенденції.
Учергове онлайнмедіа приділяли актуальній тематиці COVID-19 більше уваги, ніж друковані. Очевидно, це значною мірою пов’язано з їх більшою придатністю до поширення оперативних матеріалів, порівняно з друкованими тижневиками. Разом з тим, редакціям газет не варто було відкидати нагоду висвітлити цю суспільно значущу тему в аналітичних матеріалах, що могло би дати їх аудиторії більш повну картину про розгортання епідемії саме в їх громадах.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Професійні стандарти
Середня оцінка професійності друкованих видань регіону у вересні 2021 року – 10,13 бала з 12 максимально можливих. Вища за ті, які газети мали у січні (9,86) та у червні (9,66).
Цього разу експерти відзначили позитивні зміни змісту газети «Горожанин», яка має серед чотирьох видань найвищий бал за дотримання стандартів – 10,75 бала. Одинадцять із шістнадцяти відібраних за допомогою генератора випадкових чисел та проаналізованих матеріалів відповідають базовим критеріям журналістики. Газета, порівняно з іншими виданнями регіону, вміщує більше аналітичних матеріалів, критично ставиться до джерел інформації, у тому числі суттєво опрацьовує матеріали, надані пресслужбами органів влади.
Якісний медіаконтент пропонує читачам «Днепр вечерний» – показник дотримання журналістських стандартів 10,44 бала (у червні та у січні 2021 видання отримало найвищі серед інших газет оцінки – 10,44 та 10,31 відповідно). Кращий результат за попередні має нікопольський «Репортер» – 9,81 бала (8,94 у червні та 9,13 у січні). У 9,50 бала оцінено публікації в павлоградській газеті «ТН-Експрес» (у червні – 9,69; у січні – 10,06).
У порівнянні з попередніми моніторинговими хвилями 2021 року, загальний рівень якості контенту видань регіону підвищився. Висновки щодо дотримання стандартів такі. За доступність викладу матеріалів та відсутність мови ворожнечі місцеві газети отримали по 2 бали (максимум). За відокремлення фактів від думок – 1,89 бала. «Повнота» висвітлення інформації – 1,80 з 2 максимально можливих. Не всі повідомлення містять чіткі посилання на джерела інформації, критерій «Достовірність» оцінено у 1,75 бала.
Рівень балансу думок – 0,69. Краще дбають про подачу альтернативних поглядів на ситуацію «Днепр вечерний» та «Горожанин» (за дотримання цього стандарту мають по 0,88 бала).
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
У вересні 2021 року було проаналізовано на замовність 217 матеріалів друкованих видань Дніпропетровщини. Середній відсоток виявленої «джинси» з урахуванням висновків львівської експертної групи ІДПО, які цього разу здійснювали «перехресне» оцінювання, склав 5,7% від загального обсягу тижневого контенту (у червні – 3,5%, у січні – 3,6%). Це 14 матеріалів, які за критеріями оцінки мають ознаки замовності: 10 – політичної і 4 – комерційної.
Зокрема, ознаки політичної замовності зафіксовано в чотирьох матеріалах газети «Днепр вечерний» від 9 вересня 2021 року. Це – привітання дніпрян із Днем міста на першій та другій шпальтах від політиків, а також матеріал «С верой в Бога и в Украину» (про Національний молитовний сніданок, який відбувся у Києві за участю представників партії «Батьківщина»).
Ще 6 текстів, що також містять ознаки політичної замовності, були опубліковані у двох номерах газети «Репортер». У чотирьох матеріалах фігурує народний депутат: «Денис Герман сповістив про виділення 20 мільйонів гривень субвенції на будівництво в Нікополі нового дитячого садочка» («Репортер» від 09.09.2021р.), «Денис Герман: на початку вересня в Києві відбулося судове засідання з питання 30-кілометрової зони АЕС» («Репортер» від 16.09.2021р.), «Денис Герман долучився допомогти у виділенні державних коштів на капітальний ремонт “горбатого мосту”» («Репортер» від 16.09.2021р.), а також привітання Дениса Германа з ювілеєм від фракції «Слуга народу» на першій шпальті («Репортер» від 09.09.2021р.).
У вересні 2021 року частка матеріалів офіційно-протокольного характеру склала 10,0% від загальної кількості публікацій. Раніше, у червні, експерти зазначали, що кількість так званого «паркету» зросла майже у 10 разів (10,4% проти 1,8% у січні).
Це не лише офіційні повідомлення органів влади чи державних структур, а й прес-релізи чи рішення, які підготовлені прес-службою, містять загалом важливу для аудиторії видань інформацію, але при цьому належно не опрацьовані журналістами.
Частка зафіксованого «офіціозу» в газетах така: «Днепр вечерний» – 8,5%, «Репортер» – 14,0%, «ТН-Експрес» – 15,0%. Натомість, «Горожанин» протягом моніторингового періоду матеріалів офіційно-протокольного характеру не друкував.
Неналежно маркованих матеріалів (таких матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам українського законодавства) за моніторинговий період виявлено 4,3% (у червні та січні було 2,0% і 3% відповідно). Їх вміщували газети «Днепр вечерний» та «Репортер».
Матеріали з ознаками пропаганди, маніпуляцій та фейків, у томі числі щодо Covid-19, у дніпровських газетах не виявлено.
Теми, жанри, тональність, походження
Теми
Найбільше, як і зазвичай, упродовж моніторингового періоду газети писали про життя громади, соціальну сферу, місцеву інфраструктуру – 28% газетних публікацій. Про тарифи, економіку, промисловість згадується у 7% контенту. Питань охорони здоров’я та Covid-19, а також пенсійної реформи, проблем малозабезпечених стосуються 6% текстів.
Про політику згадувалось у 5% публікацій. Ще у 5% – про спортивні досягнення. Інші спрямування (іноземні новини, культура, релігія, історія, освіта і наука, а також кримінал та корупція) подавались читачам майже в однаковій мірі (по 2-3%).
Зокрема, експерти зазначають, що «Днепр вечерний» за структурою тематики залишається виразно позитивною міською газетою. Проаналізовані два випуски видання, наприклад, зовсім не містять матеріалів «кримінальної» та «надзвичайної» тематики, а життя міста переважно подається через призму розв’язання існуючих проблем. При цьому тональність публікацій є переважно нейтральною. Значну увагу локальній тематиці також приділяє нікопольський «Репортер».
На тему військових подій на Сході України (1% загального друкованого контенту) було два матеріали, в газеті «Репортер» – повідомлення про обстріли в традиційній рубриці «Вести с фронта» та сумна новина про смерть учасника АТО «Ушел из жизни Сергей Пастухов».
30% контенту проаналізованих друкованих видань Дніпропетровщини займають публікації з розділу «Інше» – анонси, прогнози погоди, поради, гороскопи, оголошення/реклама тощо. Найбільше матеріалів такої тематики публікують також «Днепр вечерний» та «Репортер».
Жанри матеріалів
У газетах Дніпропетровського регіону матеріали інформаційних жанрів традиційно суттєво переважають над іншими – 48% (50% і 44% у червні і у січні 2021 року відповідно).
Аналітика (кореспонденція, стаття, огляд) і авторські колонки зустрічаються не у кожному виданні. Так, цього тижня павлоградська газета «ТН-експрес» зовсім не подавала таких матеріалів. Лише жанром авторської колонки (6 публікацій) представлено цю жанрову групу в газеті «Репортер». 6% загального контенту складають аналітичні матеріали, опубліковані в «Днепре вечернем». І найбільш аналітичною є за структурою жанрова модель газети «Горожанин»: традиційна колонка редактора, 2 кореспонденції, 7 оглядів і статей склали разом близько чверті усіх публікацій.
Листування з читачами на сторінках газети склало 5% контенту. Не публікувала цього разу листів лише газета «Горожанин». А от художня публіцистика (життєві історії, історичні екскурси) є в усіх чотирьох виданнях (4%).
Місцеві друковані ЗМІ зовсім не публікували журналістських розслідувань, інтерв’ю і рецензій. А 32% «позажанрових» матеріалів віднесено до категорії «Інше» (гороскопи, погода, поради, вітання, співчуття, оголошення, реклама тощо).
Тональність оприлюдненої друкованими ЗМІ інформації переважно нейтрального характеру – 99% оглянутого контенту. «Позитиву» – 1%.
Щодо походження матеріалів, 46% дослідженого контенту – власні матеріали, підготовлені журналістами редакцій. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 34%. Не ідентифікованих за авторством публікацій – 20%.
Висновки за результатами моніторингу друкованих видань
Редакційна політика друкованих медіа, що аналізувалися, у цілому залишається без суттєвих змін, як і їх позиції на медіаринку регіону. Так, газета «Днепр вечерний», що позиціонує себе як «газета, яка допомагає», як і раніше, зорієнтована на тематику соціогуманітарного спрямування. Газета «Горожанин», що подає себе як «корисна газета» місцеву тематику поєднує переважно з матеріалами політичного та економічного спрямування. Видання «ТН-Експрес» репрезентує себе як «обласна рекламно-інформаційна газета», що й пояснює по суті відсутність на її сторінках аналітичних матеріалів та звернення не лише до місцевої тематики. «Репортер», що виходить під гаслом «Слово – моє зобов’язання», і позиціонується як нікопольська міська газета, передбачувано орієнтована на місцевого читача і, порівняно з іншими виданнями, чи не найбільше орієнтована на локальну тематику, подає матеріали різних жанрів, зокрема активно використовує читацьку пошту під час підготовки публікацій.
Сайти
Середня оцінка за дотримання стандартів журналістики в онлайн-виданнях Дніпропетровщини у вересні – 9,95 бала із 12 максимально можливих (10,14 було у червні та 9,48 у січні).
Серед Інтернет-видань результати такі: сайти «49000.com.ua» та «KRIVBASS.CITY» мають по 10,19 бала, «Gorod.dp.ua» – 9,88, «Событие» – 9,56.
Бали за дотримання базових стандартів експерти розподілили так (максимум – 2): за «Відсутність мови ворожнечі» – 2,00 бала; по 1,97 – за «Доступність» та за «Відокремлення фактів від думок»; по 1,73 бала – за достовірність (посилання на джерела інформації) і за повноту висвітлення. Найслабшим місцем сайтів лишається «Баланс думок» – 0,55 бала.
З-поміж чотирьох проаналізованих сайтів більше збалансованих матеріалів протягом тижня, що моніторився, подано на «Gorod.dp.ua». Разом з тим, експерти зазначають, що на сайті переважають запозичені тексти із відповідним посиланням. Але при цьому такі матеріали є досить якісними, що свідчить про цілеспрямовану та відповідальну редакторську роботу не лише над власними матеріалами, але й над формуванням загального змісту цього медіа, що є не менш важливим, особливо для онлайнових ЗМІ.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
Загальний показник виявленої «джинси» в онлайн-виданнях Дніпропетровщини у вересні 2021 року нижчий, ніж у червні (8,2%), становить 3,6% від загального контенту.
При цьому усі 13 текстів серед відібраних для експертного аналізу 363 мають ознаки саме комерційної «джинси» – сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта.
Такі матеріали протягом тижня, що моніторився, розмістили усі Інтернет-ресурси, окрім сайту «49000.com.ua».
На «Gorod.dp.ua», для прикладу, це інформація від ТОВ «Дніпропетровськгаз Збут» («Злостные неплательщики могут остаться без газа» https://gorod.dp.ua/news/194001) та ПАТ «Дніпрогаз» («Около 65% днепрян не имеют задолженности за услуги по распределению газа» https://gorod.dp.ua/news/194054 ), анонс святкових подій в ТРЦ («Три недели празднования дня рождения ТРЦ «Караван»: что стоит посетить» https://gorod.dp.ua/news/194196 ), який до вибірки матеріалів потрапив двічі, від 17 та 19 вересня.
На сайті «Событие» такі матеріали, здебільшого пізнавального характеру, але містять гіперпосилання на інтернет-магазини.
На сайті «KRIVBASS.CITY» 4 повідомлення відповідають критерію замовності, а саме «Матеріал відстоює або просуває інтереси однієї сторони» («Північний ГЗК Метінвесту реалізує проєкти для надійного енергозабезпечення гірничого обладнання», «Метінвест оздоровив на курортах Туреччини родини криворізьких гірників», «На підприємствах Метінвесту є робота для залізничників», «Метінвест став партнером святкування 30-річчя національної збірної України»).
Відсоток виявленого «офіціозу» – 4,1% (16 повідомлень від пресслужб органів державної влади та органів місцевого самоврядування). Такі вмістили усі 4 онлайн-видання.
На «49000.com.ua» це були переважно повідомлення від обласної державної адміністрації про реалізацію різних інфраструктурних проєктів, зокрема і в рамках програми «Велике будівництво»: «На Днепропетровщине возрождают детсад, которому более 30 лет», «На Днепропетровщине возводят новый спорткомплекс: фото», «В Днепре отремонтировали 60-летнюю школу: фото», «Впервые за десятки лет в Днепре ремонтируют областной колледж спорта: фото», «На Днепропетровщине построили 2 новые дороги: фото», «В школе на Днепропетровщине смогут жить учителя: фото».
На сайті «Событие» такі ознаки мали матеріали: «На Южном обходе Днепра стартовала укладка финишного слоя покрытия», «В Днепре лучшие врачи США бесплатно прооперировали 30 украинских детей с последствиями ожоговых травм», «На автодороге Днепр-Решетиловка возводят эстакаду».
«Gorod.dp.ua» розмістив у своїй стрічці новин повідомлення пресслужб Дніпропетровської облдержадміністрації та Дніпровської міської ради з прямими посиланнями на них: «В 2021-м почти 2,5 тыс жителей Днепропетровщины бесплатно получили средства для реабилитации», «Новые классы, кабинеты творчества, жилье для учителей: в Божедаровке осовременивают школу», «В Днепре лучшие врачи США бесплатно прооперировали 30 украинских детей с тяжелыми последствиями ожоговых травм».
На сайті «KRIVBASS.CITY» ознаки «офіціозу» мали матеріали: «Живете у Саксаганському районі? Поставте запитання щодо розвитку району представнику влади», «Про екозаходи, які реалізують у Кривому Розі, можна буде поговорити напряму із чиновницею», «У Кривому Розі завершують реконструкцію стадіону “Спартак”».
1 неналежно маркований матеріал серед проаналізованого контенту зафіксовано на сайті «Событие»: блок оголошень, об’єднаних рубрикою «Интересные предложения в Каменском!»
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків за період моніторингу на інформаційних сайтах Дніпропетровської області не виявлені.
Теми, тональність, походження
Аналіз тематичних пріоритетів Інтернет-видань показав, що хоч сайти активно висвітлювали життя громади, регіону (20% контенту), проте теми «Кримінал /ТДП» разом з «Надзвичайними ситуаціями» були більш популярними цього тижня (31%).
Тобто, загалом тематичні пріоритети дніпропетровських онлайн-ресурсів упродовж 2021 року не змінювались.
12% новин присвячено темі Covid-19 – сайти щодня публікують статистику захворювання, інформують про хід вакцинації, нагадують про карантинні обмеження. 5% контенту – інші питання медичної та соціальної проблематики.
Досить активно подавались в онлайн-виданнях теми «Спорт» (8%), «Економіка / інвестиції / тарифи/ промисловість» – 7% текстів.
2-3% матеріалів розкривають теми: «Історія і краєзнавство», «Освіта», «Культура».
3 публікації (1%) стосуються теми викривання корупції: дві на сайті «49000.com.ua» («Семья днепровского депутата-миллионера получала материальную помощь» https://49000.com.ua/semya-dneprovskogo-deputa-millioner/, «У депутата на Днепропетровщине отобрали землю» https://49000.com.ua/u-deputata-na-dnepropetrovshhine-otobr/ ) та одна «Gorod.dp.ua» («В Днепре полиция задержала иностранца за предоставление взятки» https://gorod.dp.ua/news/194038 ).
Про місцеве самоврядування і реформи на місцевому рівні згадано у 3 публікаціях (1% загального контенту).
Мало цікавились видання такими темами, як «Військові дії на Сході України, допомога армії», політичні питання, місцеве самоврядування (по 1% отримала кожна з тем). Цього тижня сайти зовсім не писали про проблеми вимушених переміщених осіб, не було помічено матеріалів на тему релігії.
Тональність оприлюдненої сайтами інформації – переважно нейтрального характеру (95%). 2% «позитиву» і 3% «негативу».
Щодо походження матеріалів, то експерти відзначають різну редакційну політику щодо ідентифікації авторства. Так, 100% публікацій сайтів «49000.com.ua» і «KRIVBASS.CITY» мають підписи журналістів. На сайті «Событие» власних матеріалів 11%, 3% – запозичені, решта – не ідентифіковані. Відсоток авторських текстів на «Gorod.dp.ua» – 12%. 86% – запозичені і містять посилання на джерело.
Таким чином, загальний відсоток власних матеріалів в чотирьох онлайн-виданях – 53%. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело та не ідентифікованих матеріалів – по 23%.
Висновки за результатами моніторингу онлайнових медіа
Під час моніторингу та загального оцінювання якості контенту онлайнових медіа необхідно враховувати не лише їх власні матеріали, але й редакційну політику щодо формування змісту стрічки повідомлень у цілому. Адже аудиторія не часто звертає увагу на авторство дописів. Саме тому варто рекомендувати редакційним колективам самостійно оцінювати ступінь відповідності стандартам запозичених матеріалів і за потреби допрацьовувати їх.
З огляду на тематику повідомлень, найбільш приязною до своєї аудиторії, на думку експертів, на цей час є редакційна політика ресурсу «49000.com.ua», чиї повідомлення переважно спрямовані на соціальні аспекти і де «кримінально-надзвичайна» тематика не превалює. Натомість тривожним є дисбаланс на користь висвітлення саме трагічних за своїм змістом подій на ресурсах «Событие» та «KRIVBASS.CITY». Можливо, цим медіа варто провести додаткове дослідження уподобань своєї аудиторії, що або підтвердить, або, можливо, й спростує ці експертні припущення.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри журналістики Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, журналістки, члена НСЖУ.
Просимо взяти до уваги! Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports
Контакти:
координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79
Natalka.nazarova@gmail.com