У січні 2022 року експерти ІДПО дослідили контент провідних друкованих і онлайн видань у Дніпропетровській області. Для аналізу було обрано чотири газети «Наше місто» (м.Дніпро), «Горожанин» (м.Дніпро), «Репортер» (м.Нікополь), «ТН-Експрес» (м.Павлоград) та чотири інформаційні веб-сайти Gorod.dp.ua https://gorod.dp.ua (м.Дніпро), «49000.com.ua» https://49000.com.ua/ (м.Дніпро), «Событие» https://sobitie.com.ua/ (м.Кам’янське), KRIVBASS.CITY http://krivbass.city/ (м.Кривий Ріг).
За період з 24 по 30 січня загалом оцінено 182 публікації в друкованих виданнях і 317 матеріалів, оприлюднених в онлайнових медіа.
З початку 2022 року газета «Днепр вечерний», яку моніторили минулого року, перестала виходити як друковане видання. Тому до експертного аналізу відібрано газету «Наше місто», яка вміщує суспільно вагомий контент і є доволі популярною у Дніпрі та області.
Протягом тижня 24-30 січня у містах, де виходять аналізовані ЗМІ, пройшло відзначення пам’яті Героїв Крут, жертв Голокосту; у ніч на 27 січня у приміщенні варти на території Південмашу строковик Національної гвардії України відкрив вогонь по інших військовослужбовцях та по співробітниці охорони на прохідній підприємства, у результаті чого 5 осіб було вбито і 5 осіб поранено; на містобудівній раді Дніпра було презентовано низку нових проєктів із забудови чи реконструкції міста; на Придніпров’ї стрімко росте захворюваність на коронавірус; з початку тижня за «ковідну» тисячу люди віком 60+ можуть придбати ліки. Ці ключові події сформували інформаційне тло регіону.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Професійні стандарти
Середній бал дотримання стандартів професійної журналістики у друкованих виданнях регіону у січні 2022 року – 10,47 з 12 максимально можливих. Вищий, ніж минулого року (9,86 – у січні, 9,66 – у червні та 10,13 – у вересні).
Найвищий показник дотримання журналістських стандартів (11,13 бала) отримала газета «Наше місто». Чотирнадцять із шістнадцяти відібраних за допомогою генератора випадкових чисел та проаналізованих матеріалів відповідають базовим критеріям журналістики.
Достатньо якісний медіаконтент пропонує читачам «Горожанин», загальний бал за дотримання професійних стандартів у цій газеті 10,63. Кращий результат за попередні має павлоградське видання «ТН-Експрес» – 10,56 бала (9,50 – у вересні, 9,69 – у червні та 10,06 – у січні 2021 року). Матеріали, які були опубліковані в нікопольському «Репортері», оцінено в 9,56 бала (у вересні – 9,81; у червні – 8,94; у січні – 9,13).
Щодо загального рівня якості контенту друкованих видань регіону в розрізі окремих стандартів висновки такі. Інформацію газети подавали доступною мовою та без дискримінаційних висловлювань – за ці критерії отримали по 2 бали (максимум). «Повнота» висвітлення інформації – 1,92.
Загальний бал за «Достовірність» – 1,86. Утім, варто зауважити, що в газетах «Наше місто» і «Горожанин» посилання на джерела інформації містять усі матеріали, які аналізувались на дотримання професійних стандартів. Ці видання отримали, відповідно, 2,00 та 1,94 бала за «Достовірність».
Показник «Відокремлення фактів від думок» дотримано на рівні 1,70 бала з 2 максимально можливих. Краще з цим впорались «Наше місто» і «ТН-Експрес» (по 1,94 бала).
Вищим у порівнянні з минулим роком є рівень балансу думок – 0,98. Краще дбають про подачу альтернативних поглядів на ситуацію «Наше місто» та «Горожанин» (за дотримання цього стандарту мають 1,25 і 1,13 відповідно).
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
У січні 2022 року зафіксовано 3,8 % матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності від загального обсягу тижневого контенту (з урахуванням висновків одеської експертної групи ІДПО, які цього разу здійснювали «перехресне» оцінювання видань Дніпропетровщини). Дещо менше, ніж останньої моніторингової хвилі у вересні минулого року (5,7%), проте більше, ніж рік тому у січні (3,6%) та червні (3,5%).
Це – 7 матеріалів, які за критеріями оцінки мають ознаки замовності: 2 – політичної і 5 – комерційної.
Так, ознаки політичної замовності містить публікація в газеті «Горожанин» від 27.01.2022р. «Школьники – не кролики! Геннадий Гуфман: «Новым школьным меню недовольны не только родители и дети – к нему не готово большинство школ». Матеріал відображає виключно позицію голови депутатської фракції ОПЗЖ у Дніпропетровській облраді.
У газеті «Наше місто» від 27.01.2022р. зафіксовано п’ять матеріалів з ознаками замовності: один – політичної («Зимова казка «Золотого віку», йдеться про муніципальний оздоровчий табір – соціальний проєкт, який реалізується за підтримки міського голови Дніпра Бориса Філатова) та чотири – комерційної (іміджеві матеріали «Максимальна готовність до роботи – це дуальна освіта» та «Интерпайп сталь»: 10 лет зеленой металлургии в Украине»; а також «Колесо фортуны набирает ход. Что принесет Синий Водяной Тигр» і «Энергии летящих звезд – вам в помощь» – прогнози від ворожки та поради від спеціалістки із феншую з контактами наприкінці, для можливості отримати індивідуальні консультації).
За критерієм Методології оцінювання «Матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта» до таких, що містять ознаки комерційної замовності, експерти віднесли повідомлення «Вместо «Фуршета» – «Thrash», розміщене в газеті «Репортер» від 27.01.2022р.
Газета «ТН-Експрес» в номері від 27.01.2022р. матеріалів з ознаками замовності не публікувала.
Частка матеріалів офіційно-протокольного характеру у січні 2022 року склала 3,3% від загальної кількості публікацій. Значно менше, ніж за попередні моніторингові періоди (10,0% у вересні, 10,4% у червні). Це повідомлення, підготовлені прес-службою нікопольського міського голови (в «Репортері») та роз’яснення міграційної служби (в павлоградській газеті «ТН-Експрес»).
Газети «Наше місто» і «Горожанин» протягом моніторингового періоду матеріалів офіційно-протокольного характеру не публікували.
Неналежно маркованих матеріалів (таких матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам українського законодавства) за моніторинговий період виявлено 2,7%. Їх містять усі чотири газети.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації)
Вже не першій рік аналізуючи провідні друковані видання Дніпропетровщини, експерти зазначають, що газета «Горожанин» підтверджує своє реноме видання, яке скептично або й критично налаштоване до різних суспільних явищ. У газеті достатньо якісних аналітичних публікацій і автори здебільшого ретельно підходять до добору матеріалів.
Проте один з матеріалів видання має ознаки, притаманні проросійським прихованим меседжам. Так, ключовою тезою огляду «Немного здравомыслия», побудованого на матеріалах публікацій у виданнях Foreign Policy та The New York Times, є: «Такое ощущение, что два наших «стратегических партнера» – США и Великобритания – ни перед чем не остановятся, чтобы спровоцировать на территории Украины военные действия. (…) Понимают ли на Западе все последствия? Похоже, что понимают. В крупных и авторитетных СМИ США появляется все больше здравомыслящих публикаций».
Один блок огляду має змістовні збіги з публікацією Є. Новикової «Оружие Запада ничего не изменит для Украины в конфликте с Россией, – Foreign Policy» (Українські новини, 22.01.2022. https://ukranews.com/news/828587-oruzhie-zapada-nichego-ne-izmenit-dlya-ukrainy-v-konflikte-s-rossiej-foreign-policy). Тут викладено фрагменти статті двох неназваних аналітиків експертної структури Rand Corporation в журналі Foreign Policy. Показово, що серед медіа, де також цитують цю статтю – інформаційне агентство News Front (РФ) (https://news-front.info/2022/01/22/foreign-policy-postavki-zapadnogo-oruzhiya-ne-pomogut-ukraine/). Інший блок огляду побудований на матеріалі колумніста Рона Даутта, опублікованому The New York Times 22 січня 2022 р. у рубриці Opinion (https://www.nytimes.com/2022/01/22/opinion/russia-ukraine-us-nato.html ). Стаття оперативно перекладена російською (Даутхат Р. The New York Times: Как отступить из Украины? (автоперевод). Юридическая социальная сеть (РФ) https://www.9111.ru/questions/7777777771674823/) та цитується медіа РФ. Кожна з цих публікацій містить тези, які нині активно використовуються російською пропагандою.
Матеріалів з ознаками пропаганди та фейків, у тому числі щодо Covid-19, у дніпровських газетах не виявлено.
Теми, жанри, тональність, походження
Теми
Загалом у друкованих ЗМІ Дніпропетровщини цього тижня висвітлювались майже усі теми. Виняток – «Вимушені переміщені особи (ВПО)» та «Корупція».
Більше, як і зазвичай, упродовж моніторингового періоду газети писали про життя громади, соціальну сферу, місцеву інфраструктуру – 17% газетних публікацій. Про тарифи, економіку, промисловість згадується у 10% контенту.
Кримінальна хроніка та надзвичайні ситуації складають разом 12% повідомлень ( 9% і 3% відповідно).
Питань охорони здоров’я та Covid-19, а також пенсійної реформи, проблем малозабезпечених стосуються 9% текстів.
5% – частка історичної та краєзнавчої тематики, по 4% – місцевого самоврядування та спорту.
3% газетних публікацій (6 матеріалів) цього тижня за тематикою віднесено до «Військових дій». Крім повідомлень під традиційною рубрикою «Вести с фронта» в газеті «Репортер», до військової теми додались матеріали, підготовка яких була викликана загрозою вторгнення російських військ до України. Так, в павлоградській газеті «ТН-Експрес» вийшов журналістський матеріал «На Павлоградщині формується батальйон територіальної оборони», а в «Нашому місті» – «С нами Васи» (пост Бориса Філатова про українських патріотів) та «Арсеналы НАТО к нашим услугам» (пост Юрія Бутусова).
Новини зі сфери освіти і науки, релігії, політики, культури подавались читачам майже в однаковій мірі (3-2%).
23% контенту займають публікації з розділу «Інше» – анонси, прогнози погоди, поради, гороскопи, оголошення/реклама тощо.
Жанри матеріалів
У газетах Дніпропетровського регіону матеріали інформаційних жанрів домінують – 52%.
8% контенту – аналітика (кореспонденція, стаття, огляд), зустрічається в усіх чотирьох виданнях.
Художня публіцистика (життєві історії, історичні екскурси) також є в усіх досліджених виданнях (4%).
По 3% – публікації в жанрі «Авторська колонка» та «Інтерв’ю» (цього тижня павлоградська газета «ТН-експрес» не подавала таких матеріалів).
2 журналістських розслідування вийшло в «Горожанине» (1% усіх газетних матеріалів).
Листування з читачами на сторінках газети склало 1% контенту (вийшло по одному матеріалу в «Репортері» і в «ТН-Експрес»).
Місцеві друковані ЗМІ зовсім не публікували протягом тижня рецензій. 28% «позажанрових» матеріалів віднесено до категорії «Інше» (гороскопи, погода, поради, вітання, співчуття, оголошення, реклама тощо).
Тональність оприлюдненої друкованими ЗМІ інформації переважно нейтрального характеру – 95% оглянутого контенту, «позитиву» – 2%, «негативу» – 3%.
Щодо походження матеріалів, 47% дослідженого контенту – власні матеріали, підготовлені журналістами редакцій. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 35%. Не ідентифікованих за авторством публікацій – 18%.
Найменше матеріалів без підпису – в «Нашому місті».
Газета «Наше місто» є доволі якісним виданням, яке шанобливо ставиться до своєї аудиторії та де майже половина матеріалів підготовлена власне працівниками реакції. Редакція «тримає на контролі» проблеми, про які йшлося на сторінках газети. Так, про реакцію Придніпровської залізниці та ДТЕК на попередню критичну публікацію йдеться в публікації «Проблему решают вместе». Показовим є те, що «Наше місто» постійно підтримує зворотний зв’язок із читачами, реагує на їх запити. Наприклад, за їх зверненням підготовлено великий матеріал «30 років без ремонту» (рубрика «Пишіть! Ми приїдемо»). Традиційною є рубрика «Беседка «НМ», де подаються думки містян за результатами бліц-опитувань. У газеті подаються телефон та адреса електронної пошти для звернень читачів.
«Наше місто»
27.01.2022р.
Нікопольське видання «Репортер», враховуючи зростання напруженості і хвилювання населення через можливе вторгнення в Україну російських військ, публікує коментар та інтерв’ю експертів з військових питань («Что не учел Путин?» та «Стоит ли ждать вторжения России в Украину» – матеріали сайту «Главред»).
Також газета приділяє значну увагу темі історії та краєзнавства. Так, під традиційною рубрикою «Цветастые дни» видання публікує цікаві історичні факти про те, що цього дня кілька років тому відбулось в Нікополі. У тому числі, подає інформацію у вигляді цитат з місцевих газетних публікацій минулих років. Доволі оригінальний, вдалий творчий підхід, такий собі екскурс в минуле міста. Ще одна цікава подача історії краю в матеріалі «Прогулка по проспекту в 1971 год» (рубрика «Наша история») – читач постає свідком бесіди журналіста з істориком під час уявної прогулянки вулицями Нікополя.
«Репортер»
27.01.2022р.
Сайти
Професійні стандарти
Середня оцінка за дотримання стандартів журналістики в онлайн-виданнях Дніпропетровщини у січні 2022 року – 10,36 бала із 12 максимально можливих. У порівнянні з результатами моніторингу у 2021 році, якість контенту сайтів стала кращою. Так, минулого року середні бали у січні, червні та вересні були на рівні 9,48; 10,14 і 9,95 відповідно.
Серед Інтернет-видань результати такі: «49000.com.ua» має 10,56 бала, «KRIVBASS.CITY» – 10,50 бала, «Gorod.dp.ua» – 10,31, «Событие» – 10,06.
У проаналізованих матеріалах експерти не виявили мови ворожнечі (2,00 бала). Виклад матеріалів переважно доступний (1,97). На рівні 1,95 бала дотримано стандарт «Відокремлення фактів від коментарів». За достовірність (посилання на джерела інформації) сайти мають 1,81 бала; за повноту висвітлення інформації – 1,73. Базовий стандарт, якого онлайн-видання дотримуються найгірше, – це «Баланс думок» (0,89 бала).
Два з чотирьох проаналізованих сайтів – «49000.com.ua» та «Gorod.dp.ua» – подали більше збалансованих матеріалів протягом тижня, що моніторився.
Відносно «49000.com.ua» експерти зазначають, що усі матеріали цього онлайнмедіа мають авторську обробку, коректні посилання на першоджерела. Разом з тим, оцінка цих публікацій щодо відповідності стандартам могла би бути вищою, якби окремі матеріали мали більшу повноту висвітлення та доповнювали б факти, наведені у першоджерелі, принаймні короткими експертними оцінками, що додавало би збалансованості цим повідомленням. Відзначимо при цьому, що матеріали, підготовлені власне авторами агентства, є у цілому збалансованими та повними.
Контент сайту «KRIVBASS.CITY» також повністю підготовлений журналістами його редакції. І показники повноти викладення, доступності сприйняття матеріалу, а також відокремлення фактів від думок тут є на висоті. Проте, у більшості повідомлень, які готувались на основі матеріалів прес-служб, бракувало балансу думок.
Щодо Інтернет-видання «Gorod.dp.ua», де переважають тексти, запозичені з інших медіа та ресурсів із відповідним посиланням, необхідно наголосити, що редакція при цьому створює та добирає дійсно якісний контент. Так, з урахуванням випадкової вибірки, на стандарти аналізувалися 7 матеріалів власне gorod.dp.ua, 4 матеріали – інших ЗМІ, 4 – підготовлені пресслужбами (Дніпровської міської ради, ГУ МНС, Нацполіції) та 1 – не ідентифікованого авторства. Утім, середня оцінка є високою, що позитивно характеризує редакторську роботу в цьому медіа.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
Середній відсоток матеріалів з ознаками замовності серед публікацій чотирьох онлайн-видань становить 4,7% від загального контенту. Експерти виявили таких 15 із 317 проаналізованих текстів. З них 11 мають ознаки комерційної «джинси» – сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта.
Такі матеріали протягом тижня, що моніторився, розмістили усі Інтернет-ресурси, окрім сайту «Gorod.dp.ua».
Зокрема, ознаки комерційної замовності помітні на сайті «49000.com.ua» у матеріалах про майбутнє будівництво житлових комплексів («В Днепре представили проект нового ЖК на Набережной Победы», «Каким будет новый жилкомплекс в центре Днепра») та ще в трьох публікаціях, здебільшого пізнавального характеру, які містять гіперпосилання на Інтернет-магазини.
На сайті «Событие» до комерційних віднесено тексти «Свинокомплекс и офисное здание: Топ самых дорогих объектов к продаже в Каменском» та «Безработных каменчан приглашают обучиться управлять беспилотником или овладеть профессией оператора котельной».
На сайті «KRIVBASS.CITY» критерію замовності відповідають такі повідомлення: «Північний ГЗК інвестує у комфорт співробітників», «На роботу до Кривбасводоканалу запрошують інженера, який має досвід роботи із документацією», «Метінвест запрошує на роботу водіїв спецтехніки», «ФК «Кривбас» запрошує вболівальників на футбольні збори, яким позаздрить Мілевський».
Як політично замовні визнано 2 матеріали, розміщені на сайті «Событие» («В Каменской ДЮСШ №4 открыли спортивную экспозицию»; «Мэр Каменского поздравил участников молодежного форума «Твоя СИЛА – єднати громаду!»»), і по одному – на «49000.com.ua» («Достали политические пляски с бубнами: мэр Днепра осудил пиар на обороне») та «Gorod.dp.ua» («Геннадий Гуфман: Для реальной защиты жителей Украины от внешних и экономических угроз нужны не заборы, а разумная политика государства»).
Відсоток виявленого «офіціозу» – 1,4%. Це 4 повідомлення за підписом «Пресслужба міського голови», які розмістив у своїй стрічці новин сайт «Gorod.dp.ua».
Неналежно маркованих матеріалів серед проаналізованого контенту експертами не зафіксовано.
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків за період моніторингу на інформаційних сайтах Дніпропетровської області не виявлені.
Теми, тональність, походження
На тематичний розподіл мережевих матеріалів суттєво вплинули події, які сталися саме цього тижня. А саме, 27 січня строковик Нацгвардії України відкрив вогонь на території Південмашу. Сайти оперативно подавали інформацію про пошуки підозрюваного, слідчі дії, обрання судом запобіжного заходу, про стан поранених, прощання з убитими, про зміни у зв’язку з цією трагедією в складі керівництва Нацгвардії.
Відчутна увага також була прикута до поширення четвертої хвилі епідемії. Онлайнвидання подають статистику захворювання, інформують про хід вакцинації, про карантинні обмеження та перехід на дистанційне навчання, роз’яснюють, як можна витратити «ковідну тисячу».
«49000.com.ua» «Gorod.dp.ua»
«KRIVBASS.CITY» «Событие»
Отже, у січні 2022 року тематичні пріоритети Інтернет-видань були такими.
Сайти активно висвітлювали життя громади, регіону (21% контенту). Проте «Кримінал /ТДП» разом з «Надзвичайними ситуаціями» частіше з’являлись в стрічках новин проаналізованих Інтернетвидань (27%). 15 % новин присвячено темі Covid-19 та іншим питанням медичної і соціальної проблематики.
Порівнюючи з минулим роком, загалом тематичні пріоритети дніпропетровських онлайн-ресурсів суттєво не змінились.
Активно подавались в онлайн-виданнях теми «Спорт» (7%), «Економіка / інвестиції / тарифи/ промисловість» – 8% текстів.
4% матеріалів розкривають тему «Культура», по 3% контенту – «Історія і краєзнавство», «Освіта», «Політика».
Про місцеве самоврядування і реформи на місцевому рівні згадано у 6 публікаціях (2% загального контенту).
6 публікацій (2% загального контенту) стосуються теми «ООС/військові». Сайти інформують про створення загонів територіальної оборони, про матеріальну та освітню підтримку учасників бойових дій. На сайті «49000.com.ua» вийшов матеріал «Дело о гибели днепровских десантников: как государство уходит от ответственности» https://49000.com.ua/delo-o-gibeli-dneprovskikh-desantniko/, в якому йдеться про так і не відшкодовану компенсацію родичам загиблих.
2 публікації (1%) стосуються теми викривання корупції: на сайтах «Событие» («На Днепропетровщине чиновник Госпродпотребслужбы вымогал взятку за непроведение проверки деятельности предприятия» https://sobitie.com.ua/kriminal/na-dnepropetrovschine-chinovnik-gosprodpotrebsluzhby-vymogal-vzyatku-za-neprovedenie ) та «Gorod.dp.ua» («На Днепропетровщине полицейский требовал 1000 долларов ежемесячно с владельца интернет-сайта знакомств» https://gorod.dp.ua/news/199565 ).
Тональність оприлюдненої сайтами інформації – 100% нейтрального характеру. Навіть інформацію, пов’язану із розстрілом військових та цивільної нацгвардійцем Інтернетвидання подавали виважено, без особливого емоційного навантаження.
Щодо походження матеріалів. Усі чотири онлайнмедіа демонструють різну редакційну політику щодо ідентифікації авторства. Так, 100% публікацій сайтів «49000.com.ua» і «KRIVBASS.CITY» мають підписи журналістів. На сайті «Событие» переважають не ідентифіковані. На «Gorod.dp.ua» частка запозичених матеріалів з посиланням на джерело – 75%.
Таким чином, загальний відсоток власних матеріалів в чотирьох онлайн-виданях –59%. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 27% та не ідентифікованих матеріалів – 17%.
Стосовно «Gorod.dp.ua», то це онлайнмедіа являє собою більшою мірою платформу-агрегатор, про що свідчить структура авторства/походження представлених новин. Лише 24 зі 100 проаналізованих повідомлень цього онлайн медіа підготовлені його штатними авторами. Інші матеріали (як текстові, так і аудіовізуальні) – агреговані з інших медіа (52 повідомлення) чи сайтів організацій (23 повідомлення). Один матеріал не має ідентифікованого авторства. Таким чином, з урахуванням випадкової вибірки на стандарти аналізувалися 7 матеріалів власне gorod.dp.ua, 4 матеріали – інших ЗМІ, 4 – підготовлені пресслужбами (Дніпровської міської ради, ГУ МНС, Нацполіції) та 1 – не ідентифікованого авторства. У цілому, редакція онлайнмедіа створює та добирає достатньо якісний контент. Також варто відзначити, що gorod.dp.ua охопив усю важливу тематику тижня.
Загальний висновок за результатами моніторингу
Одержані результати свідчать, що медіа Дніпропетровщини у цілому прагнуть дотримуватися загальноприйнятих стандартів журналістики. Кількість матеріалів з ознаками замовності залишається у межах попередніх періодів, проте зафіксовано зменшення матеріалів офіційно-протокольного характеру. Загальна жанрова та тематична структура друкованих та онлайнових медіа області залишається без суттєвих змін.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри журналістики Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, журналістки, члена НСЖУ.
Просимо взяти до уваги!
Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports
Контакти:
координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79