Регіон моніторингу: Чернігівська область. Період моніторингу 24.01– 30.01.2022 року.
Були оцінені обласні друковані періодичні видання Чернігівської області :газети: «Деснянська правда», «Гарт», «Вісник Ч» ,«Чернігівщина». Всього оцінено 238 публікацій.
Обласні інтернет-сайти –Челайн (https://cheline.com.ua), Свобода ФМ (http://svoboda.fm), Чернігів .ПіК (http://pik.cn.ua),Час Чернігівський (https://cntime.cn.ua/).
Усього на інформаційних сайтах оцінено 276 матеріалів.
Моніторинг чернігівських медіа співпав з довиборами у Верховну Раду по 206 в.о., то ж особлива увага експертів була зосереджена на виборчій агітації. Однак, якщо під час всеукраїнської виборчої кампанії політична реклама у місцевих виданнях Чернігівщини маркувалась хоча б вибірково, то в даний період політична реклама не була позначена, як така ні в газетах, ні в інформаційних сайтах. Увага обласних медіа прикордонної Чернігівської області була прикута до ситуації із загрозою російського вторгнення. Однак, місцевими експертами з цього питання виступали лише очільники місцевої влади, що відображалось у невеликих інформаційних повідомленнях. Сайти ж здебільшого перепощували новини більш авторитетних онлайн-видань, через що у них різко збільшився відсоток запозиченого контенту.
Інша актуальна тема – пандемія COVID-19 теж не знаходить гідного відображення в чернігівських медіа, обмежуючись лише поданням сухої статистики. Подібну тенденцію житомирські експерти відмітили і в друкованих та онлайн виданнях Одещини.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Дотримання стандартів
В цій категорії оцінено 64 публікації. Загальний бал по дотриманню стандартів у газетах за період моніторингу становив 9,64.
Рівень дотримання стандартів в чернігівських періодичних виданнях стабільно не дотягує до 10 балів (макс.12). Очевидно тому, що газети здебільшого тяжіють до розміщення так званих іміджевих матеріалів, інтерв’ю, в яких не дотримується стандарт балансу думок. У всіх газетах сумарно показник збалансованості в матеріалах становив лише 0,89 бали. Найнижчий показник в цій категорії у «Деснянської правди» – 0,50. Найвищий у газети «Чернігівщина» -1,0. Не сприяло дотриманню стандарту балансу та неупередженості й розміщення у всіх обласних газетах ідентичної політичної реклами від одних і тих же кандидатів, оскільки в округу відбувалися довибори у Верховну Раду. На шпальтах газет продовжують розміщувати й багато релізів та офіціозу від облдержадміністрації та місцевої влади, в яких теж не може бути збалансованої подачі інформації. Найкраще з дотриманням двох стандартів – відсутністю мови ворожнечі – 1,97 та доступністю -1,92. Також обласні друковані медіа вказують в публікаціях на джерела інформації -1,91.
Таб.1
Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама
Оцінено 238 публікацій.
Загальний відсоток замовних матеріалів у друкованих ЗМІ Чернігова у період лютневого моніторингу становив 11%. Найчастіше «джинсував» тижневик «Вісник Ч» – 23,1% матеріалів із ознаками замовності. Найнижчий показник – 4,3% у газети «Чернігівщина».
Характерно, що жодна газета зовсім не маркувала політичну рекламу, яка була пов’язана з позачерговими виборами до ВР на окрузі. Так, наприклад, кілька газет розмістили великий агітаційний матеріал від кандидата до ВР Дмитра Нікітіна «Створимо разом сильну державу — Дмитро Нікітін», однак в кожній з газет він виходив під рубриками «Актуально» –«Гарт», «Трибуна» – «Вісник Ч». Не зрозуміло, що заважало редакціям маркувати цю публікацію у відповідності до Закону.
Ще однією характерною ознакою замовних матеріалів у чернігівських медіа є розсилка з департаменту інформаційної діяльності обласної держадміністрації про «Велике будівництво» та поїздки по області голови ОДА. Ними рясніють не лише місцеві сайти, а й газети. Також досить велика кількість офіціозу відмічена експертами у тижневику «Вісник Ч» – 11,5%. Загальна ж кількість офіціозу по друкованих ЗМІ Чернігова становить 5,7% – це і статистичні дані без коментарів по бюджету області і звіти про діяльність місцевих депутатів з їх портретами по пояс і переліком добрих справ.
Газети продовжують нехтувати належним маркуванням рекламних матеріалів і рекламних блоків, які розміщені на різних сторінках газети, в тому числі й на сторінках з ТВ-програмою.
Загальна кількість неналежно маркованої реклами у друкованих виданнях Чернігова за період моніторингу становила 7,6%. У газеті «Вісник Ч» таких матеріалів 11,5%. Не дивлячись на те, що у газеті ціла 2-га шпальта виділена під рекламу з відповідною рубрикою, рекламні блоки на інших сторінках не маркуються, а матеріали рекламного характеру – «З тарифом «Твій газ Рівномірний платіж» у листопаді-грудні споживачі зменшили витрати» та «Унікальне лікування захворювань суглобів та хребта без операцій» чомусь займають цілу шпальту під рубрикою «Суспільство».
Позитивною тенденцією є те, що ні фейків на теми коронавірусу, ні проросійських меседжів чи пропаганди у матеріалах періодичних друкованих видань Чернігова не виявлено протягом кількох моніторингів.
Теми, жанри, тональність, походження
В цій категорії оцінено 238 матеріалів
Теми
Традиційно, що місцеві друковані ЗМІ пишуть найчастіше про життя місцевої громади, тому ця тема становить 22% від усього контенту газет Чернігова. Але реклама, привітання та розважальний контент становить загалом 33%. 9 % займають повідомлення про кримінальні злочини, ДТП, тощо. Навіть під час виборів, які відбуваються у цей час в області, тема самих виборів та політики склала усього 5 % від усіх публікацій загалом. Про пандемію COVID-19 розміщено лише 3% матеріалів. Такий же відсоток публікацій на теми місцевого самоврядування, ООС/військових дій та соціалку. В обласних газетах практично відсутня тема переселенців.
Жанри
Короткі інформаційні жанри переважають у чернігівських газетах – 45% від усього надрукованого. 31% матеріалів, які відносять до категорії «інше» взагалі не є журналістськими матеріалами – це анекдоти, кросворди, реклама. Пресрелізи з установ займають 8%, а розширені кореспонденції – 7%. Також чернігівські газети розмістили загалом 5% бліц-опитувань та інтерв’ю. Експерти не знайшли в чернігівських газетах розслідувань та авторських колонок.
Походження матеріалів
Тенденція до зменшення кількості власних матеріалів на шпальтах чернігівських газет зберігається. Січневий моніторинг цього року засвідчив 44%( в січні минулого року – 61%, у травні – 48%, у вересні – 40%). Запозичених з посиланням на джерело – 32%, неідентифікованого походження – 24%.
Тональність
92% матеріалів чернігівських газет мають нейтральну тональність.
Висновок
Моніторинг чернігівських обласних газет показав, що стан із дотриманням стандартів при написанні матеріалів залишається незмінним з минулого року. Найчастіше не дотримано балансу в подачі матеріалів. Шпальти газет здебільшого заповнені короткими інформаційними повідомленнями й релізами держустанов та органів влади. Переважають інформаційні жанри. Дублюються матеріали місцевих сайтів – здебільшого офіціоз. Відсоток замовних матеріалів у порівнянні з останнім моніторингом у вересні минулого року знизився з 20,1% до 11,6%, не дивлячись на те, що моніторинговий період у лютому співпав з довиборами у ВР. Однак, газети політичну рекламу не маркують.
Позитивною тенденцією є увага газет до проблем та досягнень у місцевих громадах, до життя людей з «глибинки». Матеріали подаються доступною мовою, повністю відсутні проросійські меседжі та пропаганда.
Інтернет-сайти
Дотримання стандартів
В цій категорії оцінено 64 матеріали.
Загальний середній бал дотримання стандартів у онлайн медіа Чернігівщини піднявся з 9,98 у вересні минулого року до 10,56 у січні. Найвищі показники у сайту Свобода.ФМ – 10,75. Загальний показник інших сайтів теж перевищує 10 балів. Очевидно, такі показники обумовлені тим, що сайти розміщували багато запозичених матеріалів представництв інформаційних агенцій та відомих українських інтернет-порталів, які писали про російську загрозу на кордонах України. Доступність і відсутність мови ворожнечі – стандарти, які чітко дотримані інформаційними сайтами. Також в інформації позначені джерела її походження.
Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама
Всього оцінено 276 матеріалів.
Загальний середній показник «джинси» в онлайн медіа Чернігівщини у січні 2022 року знизився в порівнянні з вересневим минулорічним моніторингом з 12% до 6,5%. Хоча ідентичні матеріали від кандидатів розміщувалися як в газетах, та і на сайтах. Найбільше політичної «джинси» розміщено на сайті Події і коментарі. Попри незначне інформаційне наповнення цей інформаційний ресурс розмістив 7 рекламних матеріалів з 35.Тобто, кожен п’ятий матеріал, розміщений за тиждень – реклама.
Головні персонажі політичної «джинси» чернігівських сайтів це кандидати до ВР на довиборах у 206-му окрузі від ВО «Батьківщина» та «Наш край». Активно просуває себе в онлайн медіа Чернігівщини і партія “Українська стратегія Гройсмана” – статичне фото її місцевого очільника часто зустрічається в новинних стрічках чернігівських сайтів.
Також тема «Великого будівництва» стала провідною в замовних матеріалах. Якщо пресрелізова розсилка департаменту інформаційної діяльності та комунікацій ОДА – це суцільний «одобрямс», то політичні опоненти теж добряче «піаряться», коментуючи цю тему. Як свідчення матеріал Прокопенко: час переглянути пріоритети та направити кошти з “Великого будівництва” на розробку українського зенітно-ракетного комплексу , в якому колишній очільник ОДА і підприємець Андрій Прокопенко коментує тему оборони.
Втім, традиційний офіціоз від ОДА та міської Ради, був розбавлений цитатами діючих очільників місцевих органів влади –Якщо щось почнеться, нам потрібна буде допомога з “центру”: Чаус про ситуацію на кордоні (ПіК), Ніхто тут Росію не чекає, з короваями та гармошками», – Атрошенко (ЧеЛайн). Тобто коротких, але емоційних коментарів від представників влади щодо ситуації в прикордонній області було більше, ніж глибших експертних оцінок. Що ж до самого офіціозу, то його відсоток на сайтах у січні сягнув позначки 6,5. Найбільша кількість – 17,1% розмістив інфоресурс ПіК.,12,% – сайт Час чернігівський
На сайті Свобода ФМ , який у нинішньому моніторингу відзначився найбільшою кількістю запозичених матеріалів з авторитетних інформаційних джерел, експерти виявили прихований проросійський меседж. На сайті розміщено новину Партія Путіна в Держдумі Росії ініціює офіційні військові поставки для “ДНР” та “ЛНР”, в якій є посилання на офіційний сайт партії «Єдиная Россия» і розкрита лише позиція цієї партії. Однак, першоджерелом новини є сайт Українські новини, звідки Свобода.ФМ її й запозичила. Та при перевірці цього джерела, експерти виявили невідповідності, а саме – інформація була наполовину скорочена, саме в місці, де події коментує український експерт – Партія Путіна в Держдумі Росії ініціює офіційні військові поставки для “ДНР” і “ЛНР” (УН). Саме така неуважність при запозиченнях іноді призводить до зовсім іншого сприйняття новини і до викривлення фактів.
Таким чином у чернігівських онлайн виданнях з’явилося 0,4% проросійських меседжів. Звичайно, жоден з чернігівських сайтів не можна порівняти з одеським інтернет-порталом «Таймер», в якій розміщено інформацію «Житель Донецка получил пулю снайпера» з прямим посиланням на неоднозначну рубрику Бунтівний Донбас з відверто проросійським наповненням, однак навіть використовуючи таку інформацію, потрібно надавати адекватні коментарі українських експертів.
Теми, тональність, походження
В цій категорії оцінено 276 матеріалів.
Теми
Особливістю у виборі тем новинними сайтами в даний моніторинговий період стало те, що майже в однаковій кількості було розміщено матеріалів, як на місцеву тематику про життя громади -16%, так і міжнародних новин -12%. Цього не спостерігалося раніше. Це пов’язано з підвищенням інтересу до ескалації військової загрози з боку Росії та зверненням до компетентних джерел інформації. Такий же відсоток кримінальних новин. Тема виборів і політики у загальному зайняла 11%, більш, як удвічі більше, ніж у газетах. Втричі частіше, ніж друковані, онлайн видання писали на тему COVID-19 -9%. Із усіх тем на сайтах Чернігова лише не було піднято теми переселенців та релігії.
Походження матеріалів
За період січневого моніторингу збільшилась кількість запозичених матеріалів -82% (минулий моніторинг 50%). Лише 17% – власних. Найбільше запозичень з інших джерел на сайті Свобода ФМ – 94 матеріали із 100. Найбільше власних на сайті ЧеЛайн 20 та Час чернігівський -15 .
Ситуація покращилася в тому, що відсоток неідентифікованого контенту впав до 1 % (вересневий моніторинг минулого року-42%
Тональність
Нейтральна тональність повідомлень чернігівських сайтів зберігається, не дивлячись на ситуацію з загрозою російського вторгнення та пандемією, заголовки повідомлень здебільшого емоційно стримані. У січневому моніторингу показник становить 97%
Висновки
Чернігівські сайти зберігають тенденцію до розміщення та поширення запозичених матеріалів, при створенні власного контенту здебільшого використовують відео. Маркування політичної реклами на сайтах відсутнє. Усі сайти охоче розміщують офіціоз та прес-релізи, від чого інформація на всіх інформаційних ресурсах видається однотипною.
Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
https://www.facebook.com/ztpres
Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся
https://www.facebook.com/sochynskiy
Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.