Звіт моніторингу за лютий-березень 2022 року – Одеська область

Регіональні медіа Одещини терміново зреагували на зміну світового порядку денного. Сайти продовжили свою діяльність у звичайному форматі, а друковані видання – перейшли в електронний режим, залишаючись в інформаційному полі. Тема війни обумовлює тепер бачення всього, чим живе українське суспільство. Основні тенденції діяльності місцевих медіа: виправдане посилання на інформацію від офіційних джерел з мінімальним журналістським втручанням; підвищення рівня емоційності у подачі інформації, що забезпечує високий посил медіа до громади, яка захищається від жорстокого ворога. Помітною тенденцією роботи онлайн-видань стала їх включеність в інформаційну війну, зокрема боротьбу з фейками та дезінформацією. «УСИ online», «Думская.net», «048.ua» закликають бути уважними та перевіряти інформацію за офіційними джерелами. Матеріалів з ознаками замовності, яких нещодавно було досить (в друкованих ЗМІ – 7,6%, онлайн-виданнях – 5,9%), майже не зустрічаємо в нинішніх умовах діяльності медіа. Загалом друковані та онлайн ЗМІ Одещини, працюючи в умовах повномасштабної війни, демонструють патріотизм, консолідують громаду, намагаються забезпечити нові інформаційні потреби своєї аудиторії.

У лютому-березні 2022 року експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано наступні медіа: газета «Вечерняя Одесса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одесская жизнь» (щотижнева газета Одеської області), газета «Курьер недели» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайт «Думская.net» https://dumskaya.net/, сайт «Таймер» https://timer-odessa.net/, сайт «048.ua» https://www.048.ua/, сайт «УСИonline» https://usionline.com/.  

За період з 26 лютого по 10 березня 2022 року загалом оцінено 189 публікацій у друкованих виданнях і 280 дописів на сайтах. 

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону в умовах війни не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем, залишаючись відданими інтересам держави та своєї аудиторії як громадян України. 

Теми

Основною тенденцією в тематичному наповненні місцевих газет Одещини стала суцільна атмосфера війни як нових соціальних координат. Культура, освіта, міжнародні події, спорт, історія, краєзнавство і, навіть, погода тепер подаються у контексті російсько-української війни. Наприклад: «Картины из Одесского художественного музея отправились в убежище» (3.03.22, «Одесская жизнь»); «Геть з України!»: Коллективы одесских театров собрались в центре города» (3.03.22, «Одесская жизнь»); «Погода допоможе захистити Одесу від ворога: прогноз на сьогодні» (10.03.22, «048.ua»). 

Тема війни (бойових дій зокрема) подається друкованими ЗМІ Одещини з посиланням на офіційні зведення Генштабу ЗСУ, Головного управління розвідки Міноборони України, міністерства Внутрішніх справ України, РНБО, Одеської військо-цивільної адміністрації тощо. 

Новини щодо життя місцевої громади в умовах війни зосереджені навколо організації волонтерської діяльності, корисної інформації щодо розташування бомбосховищ та правил поведінки в них, роботи аптек, громадського транспорту, департаментів місцевих органів влади, евакуаційних потягів, лікарень, служб швидкого реагування, що надзвичайно важливо в умовах підвищеного рівня небезпеки для громадян.  

Тональність

Очевидним показником діяльності місцевих друкованих ЗМІ Одещини періоду війни стала підвищена емоційність їхньої тональності, що поєднує в межах одного матеріалу трагічність та життєствердність, ненависть і звитяжність, біль і честь, втрату і надію. 

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до превалювання власного контенту та запозичених матеріалів з посиланням на джерело, що можна пояснити очевидною втратою інтересу до розважального контенту у цей період, який раніше часто залишався неідентифікованим. 

ОНЛАЙНОВІ ВИДАННЯ

В цілому онлайн видання Одещини демонструють ті ж тенденції, що й друковані медіа в змінених умовах роботи щодо тематичного наповнення, роботи з джерелами, емоційності публікацій. При цьому звертає на себе увагу орієнтація ресурсу «УСИonline» на мінімальну журналістську обробку інформації, отриманої з офіційних джерел, а також поодинокі непрямі, але помітні прискіпливому оку, спроби онлайн видання «Таймер» піддавати сумніву оприлюднену офіційну інформацію щодо театру воєнних дій:

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

У проросійськи налаштованому до недавніх часів онлайн виданні «Таймер», де зустрічалися фейки та провокації, що здатні були спричинювати панічні настрої в регіоні, тепер не зустрічаються прямі провокації, натомість проскакують двозначні меседжі.  Наша моніторингова група звернула увагу на матеріал від 25 лютого (на другий день війни!), в якому оприлюднено позицію депутата Верховної Ради України Миколи Скорика від ОПЗЖ із закликом до примирення з РФ та компроміс, який «зараз потрібен країні», – «Одесский нардеп еще раз призвал Украину и Россию к переговорам» (26.03.22, «Таймер»):  

Також досить двозначного тлумачення може набувати матеріал від 8 березня під назвою «Одесский уличный активист объявил охоту на представителей оппозиционных партий» (8.03.22, «Таймер»), який провокує негативне ставлення громадськості до активістів, що мають жорсткі проукраїнські  позиції:

Теми

Онлайн-видання Одещини прагнуть бути максимально оперативними у забезпеченні аудиторії актуальною та соціально вагомою інформацією, через що часто використовують як джерело інформації сторінки у соціальних мережах офіційних осіб, зокрема мерів міст Одещини та України. 

Помітною тенденцією роботи онлайн-видань стала їх включеність в інформаційну війну, зокрема боротьбу з фейками та дезінформацією. «УСИ online», «Думская.net», «048.ua» закликають бути уважними та перевіряти інформацію за офіційними джерелами, спростовують інформацію неякісних ресурсів, надають поради щодо інформаційної безпеки. 

Тональність 

Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини переважно в цілому нейтральна, проте матеріали містять емоційно забарвлену лексику. 

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Власного контенту найбільше зустрічаємо за моніторинговий період у онлайн виданні «Думская.net», яка охоче публікує розлогі аналітичні та публіцистичні матеріали воєнної тематики. Ресурс «УСИ online» зосереджується  в основному на оприлюдненні позиції офіційних органів та установ. «048.ua» охоче знайомить власну аудиторію з новими одеськими краєвидами: Дерибасівською з протитанковими «їжаками», Дюком під мішками з піском, новими пафосними дороговказами і білбордами тощо.

Висновок за результатами моніторингу

Загалом друковані та онлайн ЗМІ Одещини, працюючи в умовах повномасштабної війни, демонструють патріотизм, консолідують громаду, намагаються забезпечити нові інформаційні потреби своєї аудиторії. При цьому вони прагнуть зберігати власну ідентичність, – не порушують звичні параметри інформаційної політики, де це можна дозволити: «Одесская жизнь» продовжує опікуватись соціальною проблематикою в умовах війни; «Думская.net» продовжує подавати іноземні новини та оприлюднювати зовнішньополітичний контекст українських реалій; завжди проукраїнська позицію газети «Чорноморські новини» ще більше увиразнилась в умовах відкритої війни. 

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії імені Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, медіаексперта. 

Контакти: 

координатор проекту
Олена Іванова
телефон: 067 776 1 776, 
пошта: іvanova77aa@gmail.com, ivanova_aa@ukr.net

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *