Житомир та околиці постійно піддаються бомбардуванням з боку ворога протягом всього періоду війни. З огляду на поточну ситуацію друковані медіа Житомирщини практично відсутні в інформаційному полі, натомість деякі ЗМІ використовують свої інформаційні інтернет-ресурси. Інтернет-видання працюють в звичному режимі. Головною темою новин стала – військова у зв’язку з російською агресією та оборонними діями на теренах області. Загалом новини, які стосуються суто військових дій становлять 80 % на сайтах газет і новинних сайтах громад. Незважаючи на війну, більшість онлайн медіа Житомирської області продовжують активно працювати, розміщуючи оперативну і достовірну інформацію, підтверджену офіційними джерелами. Зосередження на військовій тематиці, не заважає показувати й інші сторони життя громади. В ситуації воєнних дій остаточну перевагу в інформуванні населення області мають онлайн медіа, серед яких гіперлокальні медіа громад зайняли достойне місце.
За період моніторингу з 26 лютого по 10 березня проаналізовано контент 8 інформаційних сайтів, з них 4 сайтів друкованих ЗМІ та 4 інтернет-видань. Всього проаналізовано 460 матеріалів.
З огляду на поточну ситуацію друковані медіа Житомирщини практично відсутні в інформаційному полі, натомість деякі ЗМІ використовують свої інформаційні інтернет-ресурси. Інтернет-видання працюють в звичному режимі. Зокрема було оглянуто контент сайтів реформованих медіа громад– Новоград.Сіті (Новоград-Волинський), Звісно.News (Хорошів), інформаційних інтернет-порталів міст – «Житомир.інфо» (Житомир), «Твій Романів» (Романів), «Ріо Бердичів»(Бердичів), «Час Полісся»(область), сайти обласних газет- «20 хвилин», «Субота».
Головною темою новин стала – військова у зв’язку з російською агресією та оборонними діями на теренах області. Медіа публікують новини й на інші теми- соціальні, життя місцевої громади, кримінал, надзвичайні події в контексті військових дій, допомоги армії, волонтерства та виявлення диверсантів. Загалом новини, які стосуються суто військових дій становлять 80 % на сайтах газет і новинних сайтах громад. Новини, що стосуються безпосередньо військових дій, наслідків агресії ворога на території області на сайтах газет займають 44%, а в стрічках інтернет-видань-36%. Потрібно відзначити, що ці новини переважно мають офіційні джерела –місцеві військові адміністрації, поліція, СБУ.
Тема життя місцевої громади є другою за значимістю в загальному контенті онлайн медіа Житомирської області. В онлайнових аналогах друкованих видань вона складає 21%, а в стрічках новин інтернет медіа -30%. Ця тема здебільшого стосується життя громади в умовах воєнного стану. До прикладу– «Житомиряни активно зносять необхідні речі для тероборони та біженців і плетуть сітки».(Житомир.інфо).
Так само, тема діяльності правоохоронних органів, криміналу не зосереджена на побутових злочинах, а більше на затриманні диверсантів чи участі поліцейських у фіксуванні наслідків ракетних ударів –«На Житомирщині поліцейські продовжують забезпечувати правопорядок та безпеку в умовах воєнного стану» (Час Полісся)
Категорія «інше, реклама, оголошення» теж включає здебільшого оголошення та повідомлення для населення від військових адміністрацій, ДСНС, поліції щодо комендантської години, поведінки під час повітряної тривоги, тощо. Наприклад, «У Бердичеві сигналами тривоги слугуватимуть дзвони церков». (РіоБердичів). «Що означають сигнали тривоги» (Субота). Подібні оголошення та пояснення для громадян займають 8% від усього контенту онлайн медіа, які підлягали моніторингу. Соціальні питання й охорона здоров’я в новинах обох типів онлайн медіа зайняли від 6 до 8%.
Характерно, що тема COVID-19 зникла зі стрічок місцевих новин майже повністю, лише 1%.
Житомирські місцеві онлайн медіа зосередились в основному на передачі офіційної інформації. 75% такої інформації знаходимо в онлайн медіа, які мають друковані видання і 63% в новинних сайтах. Відповідно власних матеріалів 25 і 37%. Зовсім не виявлено неідентифікованого контенту.
Якщо раніше матеріали в медіа мали виключно нейтральну тональність, то в нинішньому моніторингу експерти виявили матеріали, які мають негативну тональність-повідомлення про загиблих під час бойових дій і ракетних ударів, бомбардування інфраструктури та осель мирних мешканців.
Відсоток «поганих новин» зріс до 17 у сайтах газет і до 13 в новинних інтернет медіа.
Однак, на цьому тлі є невеликий відсоток позитивної інформації, непритаманної новинним онлайн медіа до цього. Наприклад, «Житомиряни не лише стривожені, але й жартують» (Субота), «Приятного аппетита» – прості житомиряни готують коктейлі для ворога», «Житомирські десантники відкрили сезон «охоти на москаля», за тушки обіцяють винагороду» (Житомир.інфо), «Від сьогодні Бердичів прикрашають нові дорожні вказівники» (РіО Бердичів).
Як уже зазначалось, у стрічках новин онлайн медіа багато офіційної інформації. Так, наприклад гіперлокальне медіа «Звісно.News» Хорошівської громади в цей час активно співпрацює з місцевою адміністрацією, оприлюднюючи зведення про стан у громаді щодобово та звернення селищного голови до громадян. Тут офіціозу 56,3% з тих причин, що сайт місцевої ради не працює. В інших онлайн медіа загальний відсоток офіціозу 1,5%.
Не втримуються місцеві медіа і від фейкових повідомлень, як «Война в Украине: астрологи рассказали, когда закончится и ждать ли Путину кары» (Субота), «Сьогодні сінгапурський літак ледь не повторив долю малайзійського» (РіОБердичів). Остання інформація не має взагалі жодних посилань на джерела.
То ж, фейків в обох видах онлайн-медіа відповідно 0,5 і 0,4%. Це не дивлячись на те, що в самих онлайн виданнях з’явилось багато інформації та застережень щодо фейків та їх розповсюдження. А також застережень про необачність під час користування соціальними мережами -«Це нікому не кажуть», «інфа від тещі братового кума»: які повідомлення у соцмережах шкідливі під час війни»(«Житомир.інфо), Центр протидії дезінформації при РНБО України застерігає громадян від поширення інформації про пошкодження інфраструктури від ракетних ударів (Субота).
Спірним питанням для експертів виявився матеріал на сайті «Час Полісся» -“Остановите войну!” – Литвин», де екс-голова ВР, уродженець Житомирщини Володимир Литвин, звертається до російських політичних та громадських діячів та т.п. ніби з благими намірами, однак більше використовуючи риторику самих росіян про «общие корни», «украинскую проблему» і т.п.. Подібні проросійські наративи і заклики колишнього політичного діяча «в нікуди» не є допустимими в даній ситуації.
Цей матеріал «забезпечив» у загальному 0,4% проросійських прихованих меседжів.
Висновки: В складних умовах для роботи, більшість онлайн медіа Житомирської області продовжують активно працювати, розміщуючи оперативну і достовірну інформацію, підтверджену офіційними джерелами. Зосередження на військовій тематиці, не заважає показувати й інші сторони життя громади. В ситуації воєнних дій остаточну перевагу в інформуванні населення області мають онлайн медіа, серед яких гіперлокальні медіа громад зайняли достойне місце.
Ірина Новожилова,
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
http://ztpress-club.org.ua/
https://www.facebook.com/ztpres
ztpres@ukr.net
Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник інтернет-ресурсу Громадський Ресурс Полісся
https://ngo.zt.ua
https://www.facebook.com/sochynskiy
sochynskiy@gmail.com