З 26 лютого по 10 березня ЗМІ Дніпропетровщини висвітлювали військові дії та життя в умовах війни. Цій тематиці була присвячена переважна більшість публікацій. Медіа інформували про перебіг війни, оперативно подавали офіційні повідомлення від центральної влади, місцевих органів влади та їх представників, попереджали громадян про небезпеку, інформували про потреби армії, волонтерів, консультували з соціальних питань, медичної підтримки тощо. А ще – регулярно спростовували фейки та дезінформацію, які поширює ворог, закликаючи уважно перевіряти інформацію, довіряти лише надійним офіційним ресурсам. У цілому повідомлення, які поширювали медіа області, базувались на офіційній інформації. ). Редакція “Межівського меридіану”, тимчасово втративши можливість доставляти своїм передплатникам паперову версію, надсилала читачам чергові номери газети у PDF-форматі електронною поштою. Цей досвід заслуговує на увагу. Публікацій, що містять ворожу пропаганду не виявлено.
Провідні друковані видання Дніпропетровської області, які на початку 2022 року були відібрані для дослідження та аналізу експертами ІДПО, частково змінили формат своєї діяльності саме через військові дії. Так, за період моніторингу – з 26 лютого по 10 березня 2022 року – дніпровські газети «Наше місто» і «Горожанин» не виходили у друкованому варіанті. Натомість видання продовжували інформувати своїх читачів через власні сайти. Павлоградська газета «ТН-Експрес» також не видавалась, проте активно оновлювалась офіційна сторінка видання у Фейсбук. З огляду на це було проаналізовано саме онлайновий контент зазначених медіа.
Також замість нікопольської газети «Репортер», яка взагалі за час моніторингу не виходила ані в друці, ані онлайн, до аналізу цього разу було відібрано газету «Межівський меридіан» (селище Межова). Редакція, тимчасово втративши можливість доставляти своїм передплатникам паперову версію, надсилала читачам чергові номери газети у PDF-форматі електронною поштою. Варто звернути увагу на такий спосіб доставки видання в надзвичайних умовах!
Тож, з 26 лютого по 10 березня 2022 року було проаналізовано контент таких регіональних медіа: сайт газети «Наше місто» https://nashemisto.dp.ua (м. Дніпро), сайт газети «Горожанин» http://www.gazetadp.com.ua (м. Дніпро), газета «Межівський меридіан» (сел. Межова), ФБ-сторінку газети «ТН-Експрес» https://www.facebook.com/tnexpresspv (м. Павлоград) та чотири інформаційні веб-сайти – Gorod.dp.ua https://gorod.dp.ua (м. Дніпро), «49000.com.ua» https://49000.com.ua/ (м. Дніпро), «Событие» https://sobitie.com.ua/ (м. Кам’янське), KRIVBASS.CITY http://krivbass.city/ (м. Кривий Ріг). Загалом досліджено 660 публікацій.
Повномасштабна війна Росії проти України сформувала основне інформаційне тло моніторингового періоду. Війна стала провідною темою усіх досліджених видань. ЗМІ публікували офіційні звернення та заяви представників центральної влади, зведення Генштабу ЗСУ, щодня розміщували звіти обласних та місцевих очільників про ситуацію в регіоні. Інформували власну аудиторію про події на фронті, про героїзм українських захисників, про потреби армії, тероборони, про волонтерських рух.
Переважно через призму воєнних подій подавалися й інші теми. Так, «ВПО / Життя цивільних в умовах війни» – це повідомлення про евакуйованих до Дніпра та області, про роботу та потреби центрів прийому біженців, про облаштування наметів для обігріву на залізничних вокзалах та розклади руху евакуаційних потягів тощо. До життя місцевої громади в умовах війни відносимо новини про організацію роботи волонтерів, про розташування укриттів та правила поведінки під час повітряної тривоги, важливу і корисну інформацію щодо змін у роботі державних установ, місцевого громадського транспорту через військові дії.
Щодо тематичного блоку «Кримінал та діяльність правоохоронних органів», то це переважно були повідомлення про викриття диверсійних груп у Дніпропетровській області та про боротьбу з мародерством.
Дотичними до війни були майже всі матеріали з питань місцевого самоврядування (йдеться про рішення, які приймались органами місцевого самоврядування у зв’язку з війною), освіти (поновлення навчального процесу у закладах освіти регіону), соціальної проблематики (зміни у порядку отримання соціальних виплат, графік роботи лікарень чи консультації лікарів, робота аптек та інше).
ЗМІ також приділяли увагу темі зовнішньої політики (усі медіа стежили за реакцією світу на військове вторгнення Росії), спортивним досягненням українських параолімпійців.
Частка власних матеріалів у кожного ЗМІ різниться. Так, 100% контенту сайтів «Наше місто», «49000.com.ua», KRIVBASS.CITY мають підписи журналістів. Серед публікацій «ТН-Експресу» та «Событий» – жодного авторського тексту. На «Gorod.dp.ua» відсоток запозичених матеріалів з посиланням на джерело – 63%. Серед 27 інформаційних повідомлень на сайті газети «Горожанин» протягом аналізованого періоду був усього один авторський матеріал. Третина газетного контенту «Межівського меридіану» – матеріали, підготовлені редакцією.
Щодо емоційного забарвлення інформації, оприлюдненої відібраними виданнями протягом моніторингового періоду, тут переважала нейтральна тональність. Частку «негативу» (в межах 1%) склали повідомлення про прощання з загиблими українськими воїнами.
У цілому всі видання орієнтувались на нагальні проблеми, намагалися подавати об’єктивну картину того, що відбувається, оперативно інформувати своїх читачів щодо тих чи інших змін. Утім, у кожного з проаналізованих ЗМІ сформувався власний підхід до висвітлення подій в умовах війни.
Редакція «Межівського меридіана», зорієнтувавшись у нових реаліях, продовжила видавати газету в PDF-форматі та розсилати за електронними адресами передплатникам. Тематика повністю підпорядкована тематиці війни.
Обидва газетні номери (від 26 лютого та 05 березня 2022 року) присвячені темі повномасштабної російської агресії.
На перших шпальтах – офіційні звернення Президента України В. Зеленського та Межівського селищного голови В. Зражевського, текст виступу Президента В. Зеленського під час промови в Європарламенті, новини про міжнародну реакцію на російське вторгнення, офіційне зведення Генштабу.
Більшість газетної площі займають публікації про те, як війну переживає Межівська громада. Вже є матеріал про поховання воїна-земляка, який загинув у боротьбі з окупаційними російськими військами («Межівщина попрощалася з ГЕРОЄМ»).
Окрім того, газета інформує про загальну мобілізацію, комендантську годину, публікує пам’ятки «Що робити під час обстрілів?» та роз’яснення, як діяти під час повітряної тривоги. У номері від 26 лютого – матеріали «Збираємо тривожну валізу» та «Захисні споруди». Також бачимо тут реквізити для допомоги ЗСУ та інші сервісні матеріали воєнного часу.
Дніпровська газета «Горожанин» протягом моніторингового періоду не друкувалась. Інформаційне наповнення сайту помітно відрізняється від звичного газетного контенту. Так, видання, відоме, передусім, своїми авторськими матеріалами, за час з 26 лютого по 10 березня на власному сайті розмістило усього одну журналістську публікацію – «Как инвалиды по зрению в Днепре помогают обороне и беженцам» (http://www.gazetadp.com.ua/kak-invalidy-po-zreniyu-v-dnepre-pomogayut-oborone-i-bezhencam/).
Усі повідомлення на сайті (за цей період вийшло 27 матеріалів) стосувалися війни. З них 90% – висвітлення місцевої тематики (це повідомлення місцевих органів влади та їх представників, інформація від різноманітних служб, у тому числі волонтерських структур, повідомлення про зміну руху транспорту, пов’язану з запровадженням комендантської години тощо). Решта – офіційні повідомлення центральної влади та тексти виступу Президента України В. Зеленського.
Була навіть порада «Быстрые и экономные рецепты – как в перерывах между сиренами приготовить еду» (http://www.gazetadp.com.ua/bystrye-i-ekonomnye-recepty-kak-v-pereryvax-mezhdu-sirenami-prigotovit-edu/ ).
Газета «ТН-Експрес» (м. Павлоград) також не виходила ані у друці, ані в електронному форматі, сайт за період моніторингу не оновлювався. Видання віддало перевагу роботі в соцмережі і продовжило інформувати свою аудиторію (газета розповсюджується у трьох громадах Павлоградського району) через власну сторінку у Фейсбуці.
Інформаційне наповнення у середньому – 15 повідомлень щодня. Авторських дописів немає. Втім, для підписників сторінки тут достатньо достовірної, важливої та оперативної інформації.
Місцеві новини – це повідомлення про оголошення та відбій повітряної тривоги в Павлограді, інформація про зміни в роботі міського громадського транспорту, евакуаційних потягів, повідомлення про оперативні та координаційні наради за участю керівників органів місцевого самоврядування та депутатів. Щодня розміщуються звернення голови облради та керівників міст Павлоградського району щодо ситуації на місцях.
Усі пости – про війну та те, що з нею пов’язане. Переважно – повідомлення про народний спротив окупації з різних регіонів України, загальноукраїнська статистика від Генштабу ЗСУ та інформація про перебіг бойових дій, відеозвернення Президента України Володимира Зеленського.
А ще видання регулярно спростовує фейки, які запускають вороги для дестабілізації ситуації. До прикладу:
На сайті газети «Наше місто» щодня виходило понад 40 новин. Таку кількість інформаційних повідомлень можна пояснити широкою географією – видання дає не лише локальні новини, а й загальноукраїнські. Розміщує офіційні звернення та виступи очільників інших регіонів та обласних центрів. Інформує також і про події у РФ та про вплив російської військової агресії на самих росіян.
Усі матеріали сайту «Наше місто» мають журналістські підписи, навіть, якщо це повідомлення про виступ Президента України («Враг использовал против нас все: новое обращение Зеленского», https://nashemisto.dp.ua/2022/02/26/vrag-ispolzoval-protiv-nas-vse-novoe-obrashhenie-zelenskogo-video/ ).
Знову ж таки, усі тексти пов’язані з повномасштабними бойовими діями (за винятком, хіба що, прогнозу погоди від синоптиків). Якщо новина про освітній процес – то в умовах війни («С 10 марта в школах Днепра дистанционное обучение», https://nashemisto.dp.ua/2022/03/09/s-10-marta-v-shkolah-dnepra-distancionnoe-obuchenie/)
Так само і стосовно розвитку бізнесу («Бизнес во время войны: в Днепре продолжают открываться магазины и кофейни», https://nashemisto.dp.ua/2022/03/10/biznes-vo-vremja-vojny-v-dnepre-prodolzhajut-otkryvatsja-magaziny-i-kofejni/), зовнішньої реклами («В Днепре появились сити-лайты про войну и любовь», https://nashemisto.dp.ua/2022/03/09/v-dnepre-pojavilis-siti-lajty-pro-vojnu-i-ljubov-foto/) та інших тем. При цьому матеріали сайту охоплюють усі сторони життя дніпрян, знову ж таки – через призму війни.
«Наше місто» теж вміщує повідомлення зі спростуванням дезінформації (приклад: «Стоп фейк: враг взломал сайт Царичанской ОТГ и размещает провокации», https://nashemisto.dp.ua/2022/03/03/stop-fejk-vrag-vzlomal-sajt-carichanskoj-otg-i-razmeshhaet-provokacii-foto/).
Серед матеріалів сайту «49000.com.ua» (щодня тут виходить близько двадцяти новин) також є повідомлення як загальнонаціонального, так і місцевого значення. Окрім поточного висвітлення перебігу боїв, евакуації, офіційних заяв і зведень, видання подає і власні журналістські тексти.
На відміну від більшості ЗМІ, за час з 26 лютого по 10 березня сайт не розміщував спростовання фейкових повідомлень. Лише процитував допис у Фейсбуці міського голови Дніпра – «Борис Филатов призвал не верить слухам и «фейкам»» https://49000.com.ua/boris-filatov-prizval-ne-verit-slukha/.
При цьому інтернет-ресурс розмістив повідомлення про так званий лист начальника Генштабу Білорусі В. Гулєвіча, де йдеться, що білоруські військові масово відмовляються брати участь у бойових діях на території України а сам Гулєвіч подав у відставку – «Беларуси не удалось сформировать армию вторжения: никто не идет» (https://49000.com.ua/belarusi-ne-udalos-sformirovat-arm/).
У тексті журналіст «49000.com.ua» не вказав ані джерело інформації, ані те, звідки в інтернет-просторі з’явився цей лист. Утім, як повідомляє Оbozrevatel.com, відповідний документ (лист) опублікував у своєму Телеграм-каналі український військовий журналіст Андрій Цаплієнко. Схоже, що і новину, яку поширив дніпровський сайт, журналіст написав за матеріалом «Обозрєватєля» (https://news.obozrevatel.com/ukr/abroad/voyuvati-z-ukrainoyu-ne-hoche-nachalnik-genshtabu-bilorusi-pishov-u-vidstavku-zhurnalist-pokazav-dokument.htm).
А згодом міністерство оборони Білорусі назвало цей лист фейком. В. Гулєвіч досі є начальником Генштабу Білорусі.
Сайт Gorod.dp.ua охоплює усю важливу тематику періоду моніторингу. Щодня тут з’являється близько 60 новин. Як вже раніше експерти зазначали, це онлайнмедіа являє собою більшою мірою платформу-агрегатор, про що свідчить структура авторства/походження представлених новин. Контент переважно якісний і досить різноманітний. Тут розміщують матеріали за результатами прес-брифінгів, офіційні звернення, стежить ресурс і за перебігом переговорного процесу між Україною та Росією, подає офіційні зведення. Багато інформації про роботу та потреби волонтерських центрів, банку крові, військового госпіталю, про бомбосховища у Дніпрі (наводиться карта, адреси, координати), роботу медзакладів, громадського транспорту та інше.
Серед власних матеріалів – характерна для цього інтернет видання тема збереження історичних пам’яток та архітектури міста. Медіа розповіло, як в умовах військової агресії у місті дбають про убезпечення однієї з візитівок Дніпра – колекції скіфських кам’яних баб. (матеріал «В Днепре прячут баб», https://gorod.dp.ua/news/201745)
Висвітлюючи тему війни, сайт «Событие» подає інформацію з урахуванням інтересів саме мешканців Кам’янського. Видання поширює щоденні відеозвернення міського голови А. Білоусова, звіти про ситуацію в районі, повідомляє про потреби місцевої тероборони, укріплення блокпостів на території міста. Розміщуються також повідомлення від прем’єр-міністра Д. Шмигаля, в яких йдеться про рішення економічного та соціального характеру, які безпосередньо торкнуться мешканців Кам’янського.
Піклуючись про малозабезпечених містян, як повідомляє сайт «Событие», міська влада звернулась до місцевої птахофабрики з проханням підтримати своєю продукцією малозабезпечених містян («Местные предприятия оказывают помощь жителям Каменского», https://sobitie.com.ua/novosti/mestnye-predpriyatiya-okazyvayut-pomosch-zhitelyam-kamenskogo). Тож, щодня на сайті подається інформація про те, у якому районі Кам’янського і о котрій годині люди можуть прийти і безкоштовно отримати птицю.
Досить популярною для цього сайту була спортивна тема. Видання щодня інформувало аудиторію про перебіг Паралімпіади-2022, подаючи не лише статистику змагань, а й поіменні досягнення українських спортсменів.
Інформацію сайту KRIVBASS.CITY умовно можна поділити на три спрямування – «Кривий Ріг», «Країна» та «Область». Усі новини готуються журналістами видання на підставі інформації від офіційних джерел, повідомлень прес-служб. Знову ж таки, усі повідомлення дотичні до військової тематики і стосуються місцевого читача.
Кілька прикладів: «Працівники криворізьких підприємств Метінвесту активно займаються волонтерством» (http://krivbass.city/news/view/pratsivniki-krivorizkih-pidpriemstv-metinvestu-aktivno-zajmayutsya-volonterstvom), інформація про роботу міської системи опалення в умовах воєнного стану «Усі системи опалення у Кривому Розі працюють стабільно» (http://krivbass.city/news/view/usi-sistemi-opalennya-u-krivomu-rozi-pratsyuyut-stabilnozayava), «Під звуки сирени у Кривому Розі народилась дівчинка» (http://krivbass.city/news/view/pid-zvuki-sireni-u-krivomu-rozi-narodilas-divchinka ).
Попереджає видання і про фейки – «Обережно фейки! Проти мерів та начальників військових адміністрацій Дніпропетровщини проводять інформаційну операцію» (http://krivbass.city/news/view/oberezhno-fejki-proti-meriv-ta-nachalnikiv-vijskovih-administratsij-dnipropetrovshhini-provodyat-informatsijnu-operatsiyu).
Загальні висновки. Моніторинг продемонстрував, що редакційні колективи обраних для дослідження медіа оперативно врахували зміни в умовах роботи та не припинили інформування своїх аудиторій. Заслуговує на увагу досвід поширення газети «Межівський меридіан» щодо розсилання електронної версії видання.
Оперативно скориговано тематику випусків. При цьому редакції пропонують своїм аудиторіям як інформаційні, так і сервісні матеріали, відповідально добираючи джерела інформації. Практично всі видання виконують свою просвітницьку функцію в частині запобігання поширенню фейків. Публікацій, що містять ворожу пропаганду не виявлено. У всіх медіа достатньою мірою представлено локальну тематику.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри журналістики Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, журналістки, члена НСЖУ.
Просимо взяти до уваги!
Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports
Контакти:
координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79
Natalka.nazarova@gmail.com