Попри тяжкі умови роботи місцеві ЗМІ Одещини, як свідчить моніторинг, все ж «знайшли себе» та призвичаїлись до діяльності в умовах війни й невизначеного майбутнього. На передньому плані порядку денного у досліджуваний період постала тема міжнародної військової допомоги Україні та підтримки нашої держави міжнародною спільнотою на усіх рівнях, зокрема культурному (внесення історичного центру Одеси до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО). Рівень дотримання стандартів – а, відповідно, якість оприлюднюваного інформаційного продукту, – продовжує залишатися на високих позиціях, як і в попередні 12 місяців. Також зберігається тенденція до мінімізації рівня «джинси» та неідентифікованого за джерелом контенту. Натомість тема війни, залишаючись актуальною, все ж не перекриває інші проблемно-тематичні сфери: кримінал, надзвичайні ситуації, корупція, історія та краєзнавство, релігія тощо. Загальна тональність публікацій – нейтральна та позитивно-оптимістична, як і раніше.
У січні 2023 року експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано наступні медіа: газета «Вечерняя Одесса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одесская жизнь» (щотижнева газета Одеської області), газета «Курьер недели» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайт «Думская.net» https://dumskaya.net/, сайт «Odessa.online» https://odessa.online, сайт «048.ua» https://www.048.ua/, сайт «УСИonline» https://usionline.com/.
За період з 23 по 29 січня 2023 року загалом оцінено 158 публікацій у друкованих виданнях і 400 дописів на сайтах.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Моніторинг стандартів журналістики
Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні досить висока. Середня оцінка професійності одеських місцевих видань у січні 2023 року становить 10,55 з максимально можливих 12 балів. Серед проаналізованих видань одна газета пропонує читачам більш якісний контент («Вечерняя Одесса» – 10,75 балів), а найнижчий показник дотримання стандартів мають «Курьер недели» та «Чорноморські новини» (по – 10,44 балів). Проте, слід звернути увагу, що показники дотримання стандартів не надто різняться у друкованих ЗМІ.
Неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має найнижчі показники, але теж досить пристойні, – 1,13 балів. Трохи ретельніше цього стандарту дотримуються «Чорноморські новини» (1,31), гірше – видання «Курьер недели» та «Одесская жизнь» (1 бал). Такий стандарт якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,64 з 2 максимально можливих балів. Стандарт достовірності витримується місцевими виданнями на достатньо високому рівні – 1,89 балів. Порушується він в основному за рахунок видання «Чорноморські новини» – (1,69 балів) через схильність окремих авторів до необґрунтованої публіцистичності та експлікації власної світоглядної позиції (Леонід Заславський). Стандарт повноти дотримано на рівні 1,89 балів. Останнім часом експертна група констатує дещо недбале ставлення до цього показника якісної журналістики, зокрема видань «Одесская жизнь» та «Курьер недели». Стандарт «відсутність мови ворожнечі», який традиційно витримується в місцевих ЗМІ, і цього разу дотримано на рівні 2 балів, як і стандарт доступності (2 бали).
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у січні 2023 року, становить 3 матеріали (1,9%), з них – 2 припадає на політичну «джинсу» (привітання місцевої влади зі святами та подяка владі), а 1 – на комерційну (просування діяльності комерційної компанії). Усі ці матеріали опубліковано у виданні «Кур’єр недели». Також «Курьер недели» продовжує «сумлінно» друкувати немарковану рекламу, надаючи рекламним матеріалам цілі шпальти без ідентифікації (1 матеріал та 2 шпальти за звітній період).
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону в умовах війни не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем, залишаючись відданими інтересам держави та своєї аудиторії як громадян України.
Теми
Основною тенденцією в тематичному наповненні місцевих газет Одещини цього разу стало посилення тенденції до оприлюднення фактів покарання колаборантів, ухилянтів та помічників ворога. Такі публікації присутні майже в усіх одеських ЗМІ та у моніторингу занесені до тематичної групи «кримінал, діяльність правоохоронних органів». Сюди ж варто додати збільшення кількості публікацій про викриття корупціонерів різних рівнів державної системи (місцева влада, митниця, рибдержінспекція тощо).
Тема війни у січні 2023 року в місцевій одеській пресі постає як огляд міжнародної підтримки України на рівні постачання озброєння, гуманітарних проєктів та культурних подій. Такі публікації представлені на сторінках газет «Вечерняя Одесса», «Чорноморські новини».
Продовжується тенденція щодо фіксації друкованими ЗМІ хроніки повномасштабної війни росії проти України. Зокрема газета «Вечерняя Одесса» продовжує вести рубрику «Україна в огне», «Чорноморські новини» публікують матеріали, що представлять системне бачення як поточної ситуації, так і віддаленого майбутнього, яким редакції бачиться трибунал над воєнними злочинцями, а «Курьер недели» публікує розлоге інтерв‘ю з героєм війни, який першим зустрів окупантів у Маріуполі.
Дещо змінилася картина тематичного наповнення випусків газет. Актуальні теми бойових дій (4%), життя в умовах війни (4%) залишаються у фокусі уваги одеських ЗМІ, хоч і поступаються іншій тематиці. Помітним є інтерес до культури (6%), історії та краєзнавства (8%) у зв‘язку з висвітленням тематики щодо вшанування пам‘яті Героїв Крут та жертв Голокосту. Життя місцевої громади продовжує цікавити місцеву пресу на рівні 25% текстів. При цьому життя громади тематично тісно переплітається з висвітленням бойових дій та побутуванням в умовах війни.
Газета «Вечерняя Одесса» у 2023 році святкує 50-літній ювілей, який хоче відзначити разом зі своїми постійними відданими читачами, пропонуючи у кожному номері матеріали про історію газети, чим хоче засвідчити зв‘язок поколінь журналістів і читачів:
Тематична група «інше» за звітний період дослідження видань Одеської області складає загалом 28% за рахунок публікації астропрогнозів, погоди, некрологів, оголошень, цитат, анекдотів тощо, особливо у газетах «Одесская жизнь» (14 публікацій) та «Курьер недели» (15 публікацій). У цієї тематичної групи також помічаємо нові тенденції: повернення розважального контенту, особливо анекдотів та цитат. Цікавий і корисний водночас матеріал опублікувала газета «Чорноморські новини» – кросворд з фейками: підвищуй медіаграмотність та відпочивай.
Жанри матеріалів
Очевидним є переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів (49%). 77 публікацій – це новини, замітки, замітки з коментарем, звіти та репортажі. 9% представлено аналітичними жанрами (стаття, огляд, кореспонденція), які присутні у всіх виданнях, крім «Курьера недели». При цьому звертаємо окрему увагу на загальне підвищення рівня аналітичності місцевих одеських видань, де абсолютним лідером стали «Вечерняя Одесса» (7 матеріалів) та «Одесская жизнь» (5 публікацій). Цю тенденцію експертна група помічає вже протягом кількох хвиль моніторингу. Так само починають з‘являтися на шпальтах одеських ЗМІ інтерв‘ю (6%, 10 публікацій), оскільки медіа прагнуть спілкуватися з очевидцями подій та лідерами думок, що вважаємо хорошою ознакою. Поступово повертаються на шпальти місцевих ЗМІ рецензії, і це зрозуміло: пожвавлення мистецького життя викликає бажання журналістів писати рецензії на прем‘єри та новинки: Галина Марьина «Кривая» вывезет!» («Вечерняя Одесса», №7–8 від 26 січня 2023 р.); Галина Марьина «С любовью к Израилю» («Вечерняя Одесса», №7–8 від 26 січня 2023 р.); Мария Гудыма «Пускай сны будут безмятежны» («Вечерняя Одесса», №7–8 від 26 січня 2023 р. ).
Газета «Одесская жизнь», враховуючи складність умов нинішнього життя своїх читачів, започатковує новий проєкт – 4 додаткових шпальти в кожному випуску газети, де планує розповідати про різні регіони Одещини у форматі життєвих історій, оглядів, проблемних та історичних нарисів, аби допомагати громаді гуртуватися та долати життєві труднощі: «Ми починаємо новий проект, який зацікавить всіх мешканців нашої області. Адже він – про всіх нас» («Одесская жизнь», №4 від 25 січня 2023 р.)
Тональність
Очевидним показником діяльності місцевих друкованих ЗМІ Одещини періоду війни стала підвищена емоційність їхньої тональності з настановами на позитивний життєствердний тон та віру у перемогу України (7%), зокрема це стосується газет «Чорноморські новини» (3 матеріали), «Вечерняя Одесса» (5 матеріалів), які прагнуть до контенту додавати мажорності, а ще знаходять місце для поетичного натхнення аудиторії. Така тенденція є сталою вже протягом кількох хвиль моніторингу.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до мінімального використання неідентифікованого контенту (8%), що надзвичайно важливо в умовах війни, більше зосереджуючись на публікації власного контенту (60%), хоч також надаючи слово іншим комунікантам, – 32% запозиченого контенту.
ОНЛАЙНОВІ ВИДАННЯ
У цілому онлайн видання Одещини демонструють дещо інші тенденції у порівнянні з друкованими медіа щодо дотримання стандартів, роботи з джерелами та особливо – з тематичними наповненням.
Моніторинг стандартів журналістики
Загальний бал щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн виданнях – 11,16 балів з 12 можливих. Абсолютними лідерами у цьому є сайти «Думская.net» та «УСИonline» (11,63), а аутсайдером – «048.ua» (10,56).
Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок, цей показник почав дещо падати у порівнянні з минулою хвилею моніторингу – до 1,41 бал з можливих 2, хоч показник є все ж досить високим.
Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами
Щодо наявності матеріалів з ознаками замовності і неналежного маркування – такі публікації в цілому не представлені в онлайн сегменті місцевих медіа. За винятком публікацій у «Думская.net» (1 – комерційна «джинса» та 1 – політична): «Концерт СКАЙ із симфонічним оркестром в Одесі: встигніть купити квитки! (суспільство)» https://dumskaya.net/news/kontcert-skay-s-simfonicheskim-orkestrom-v-odess_5887-172441/ua/; «Афера: на Одещині «зелений» мер судився сам із собою, щоб легалізувати незаконну забудову, а тепер хоче ще й землю під нею» https://dumskaya.net/news/naglaya-afera-v-odesskoy-oblasti-zelenyy-mer-sud-172578/ua/ та «048.ua» – 2 комерційні «джинси»: «Пошук актуальних новин» https://www.048.ua/news/3537598/posuk-aktualnih-novin; «Робота в Одесі: добірка вакансій із зарплатнею від 15 до 45 тисяч гривень» https://www.048.ua/news/3538167/robota-v-odesi-dobirka-vakansij-iz-zarplatneu-vid-15-do-45-tisac-griven.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій
Зовсім відсутні проросійські меседжі, маніпуляції та фейки в місцевих електронних медіа. Зникли публікації щодо розвінчування фейків, яких раніше було досить.
Теми
Онлайн видання Одещини прагнуть бути максимально оперативними у забезпеченні аудиторії актуальною та соціально вагомою інформацією: воєнні дії (19%), кримінал та діяльність правоохоронних органів (26%), надзвичайні ситуації (11%), життя місцевої громади (20%), життя в умовах війни, зовнішня політика та міжнародні події по 5%, корупція (4%). Саме тематика різко відрізняє онлайн сегмент від друкованих ЗМІ Одещини.
Онлайн видання продовжують слідкувати за подіями на фронті, подаючи хроніку війни, зокрема статистику щодо втрат ворога, проте значну увагу приділяють кримінальній тематиці, де також є місце війні, адже медіа пишуть про затримання та покарання колаборантів, ухилянтів та помічників окупантів. «Думская.net» звітує перед своїми читачами про допомогу армії, яку зібрала і відправила на фронт завдяки спільним зусиллям одеситів та українців: «Позашляховик, на який допомогли зібрати гроші читачі «Думської», вирушив до наших захисників на передову» https://dumskaya.net/news/vnedorozhnik-na-kotoryy-pomogli-sobrat-dengi-chi-172513/ua/; «Дрони для 28-ї бригади: зібрано вже понад 90 тисяч, збір коштів продовжується» https://dumskaya.net/news/drony-dlya-28-y-brigady-sobrano-uzhe-bolee-90-ty-172565/ua/.
Широко висвітлювалася в онлайн сегменті міжнародна підтримка України, візит міністерки іноземних справ Франції Катрін Колонни до Одеси, а також рішення ЮНЕСКО щодо центру Одеси: «У США визначилися з винищувачами, які можуть надати Україні: льотчики вже пройшли на них навчання» https://dumskaya.net/news/v-ssha-opredelilis-s-istrebitelyami-kotorye-mogu-172462/ua/; «Уряд Німеччини погодився передавати Україні «леопарди» і дав дозвіл на реекспорт іншим країнам» https://dumskaya.net/news/pravitelstvo-germanii-soglasilos-peredavat-ukrai-172501/ua/; Джо Байден: США відправлять в Україну 31 танк Abrams https://dumskaya.net/news/dzho-bayden-csha-otpravyat-v-ukrainu-31-tank-m1-172522/ua/; «Україні передадуть 31 танк M1 Abrams, — Байден» https://odessa.online/uk/ukrayini-peredadut-31-tank-m1-abrams-bajden/; «Катерина, яку приємно бачити в Одесі» https://www.048.ua/news/3537199/katerina-aku-priemno-baciti-v-odesi-ministerci-zakordonnih-sprav-francii-pokazali-istoricnij-centr-ta-podaruvali-duka-foto; «Катрін Колонна побачила Одесу та повідомила, що Франція передасть Україні на ядерну безпеку три мільйони євро» https://www.048.ua/news/3537246/katrin-kolonna-pobacila-odesu-ta-povidomila-so-francia-peredast-ukraini-na-adernu-bezpeku-tri-miljoni-evro; «Міністерка закордонних справ Франції Катрін Колонна відвідала Одесу» https://odessa.online/uk/ministerka-zakordonnih-sprav-katrin-kolonna-vidvidala-odesu/; «Історичний центр Одеси включили до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО» https://www.048.ua/news/3536562/istoricnij-centr-odesi-vklucili-do-spisku-vsesvitnoi-spadsini-unesko.
Тематична група «кримінал, діяльність правоохоронних органів» містить цього разу багато публікацій щодо побутового насилля, ДТП, крадіжок. При цьому звертає на себе увагу нова непрофесійна тенденція: якщо «Думская.net» подає відповідні новини досить нейтрально, то «Odessa.online» вдається до клікбейтності, напевно, сподіваючись на підвищення інтересу читачів: «В Одесі BMW влетів в опору – водій у лікарні» https://odessa.online/uk/v-odesi-bmw-vletiv-v-oporu-vodij-u-likarni/; «П’яний одесит зарізав дружину» https://odessa.online/uk/p-yanij-odesit-zarizav-druzhinu/; «В Одесі рецидивіст посеред вулиці вдарив та пограбував літню жінку» https://odessa.online/uk/v-odesi-retsidivist-posered-vulitsi-vdariv-ta-pograbuvav-litnyu-zhinku/; «Водій BMW відправив до лікарні двох одеситів та розбив два авто» https://odessa.online/uk/vodij-bmw-vidpraviv-do-likarni-dvoh-odesitiv-ta-rozbiv-dva-avto/.
У моніторинговий період чимала кількість онлайн публікацій була представлена у тематичній групі «надзвичайні ситуації, рятівні операції» через значну кількість пожеж та вибухів побутового газу, які трапились на Одещині й оперативно були висвітлені онлайн виданнями.
Місцеві онлайн медіа відреагували і на загальноукраїнські новини щодо змін у керівництві країною, пов‘язаних з відставками чиновників. Повернулася на шпальти також тема Covid-19, оскільки в області фіксуються поодинокі випадки захворювання на новий штам вірусу.
«УСИonline», подаючи важливі для місцевої громади новини, намагається надати своїй аудиторії конкретні пояснення, поради, які допоможуть у вирішенні життєвих проблем: як розпізнати тяжке отруєння; як і де запастись в Одесі водою тощо («В Одеській області зареєстрували перший випадок ботулізму» https://usionline.com/v-odeskij-oblasti-zareiestruvaly-pershyj-vypadok-botulizmu/; «На вулиці Одеси виїхали водовозні машини – води немає внаслідок обстрілу (фото, відео)» https://usionline.com/na-vulytsi-odesy-vyikhaly-vodovozni-mashyny-vody-nemaie-vnaslidok-obstrilu-foto-video/).
Тональність
Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини в цілому нейтральна, проте матеріали містять почасти емоційно забарвлену лексику.
Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту
Усі онлайн видання Одещини друкують переважно власний контент, посилаючись при цьому на прес-релізи офіційних джерел в Україні. Власних розлогих публікацій при цьому стає менше, але вони є: «З вірою в перемогу: незважаючи на велику війну, в одеській синагозі зробили ремонт, а новий сувій Тори назвуть «Перемога» https://dumskaya.net/news/s-veroy-v-pobedu-nesmotrya-na-voynu-v-sinagoge-n-172497/ua/; «Без дощок із радянськими героями, зате з фонтанами, Ерато й бароко: в Одесі обирають найкращий проєкт нового вигляду Театральної площі» https://dumskaya.net/news/fontany-peshehodnaya-zona-i-novye-skulptury-star-172579/ua/.
Висновок за результатами моніторингу
Загалом друковані та онлайн ЗМІ Одещини продовжують вибудовувати нову інформаційну ідентичність в умовах повномасштабної війни, демонструючи патріотизм. Констатуємо, що друковані медіа призвичаїлись до непростих умов діяльності та пропонують власній аудиторії той контент, який редакція вважає найважливішим у цих обставина: хроніка війни, системне бачення української історії, міжнародна підтримка, життя місцевої громади в умовах щоденних викликів. Онлайн медіа продовжують подавати статистику війни та повсякдення місцевого масштабу (несприятливі погодні умови, діяльність комунальних служб, рятівні операції, кримінал), а також багато уваги приділяють міжнародній допомозі Україні.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії імені Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, медіаексперта.
Контакти:
координатор проекту
Олена Іванова
телефон: 067 776 1 776,
іvanova77aa@gmail.com, ivanova_aa@ukr.net