На тижні актуальними були такі теми: підготовка енергетичної та іншої інфраструктури до зими, зокрема, у світлі високої ймовірності повторення російських терористичних атак на її об’єкти; допомога Силам оборони від громад області; робота правоохоронних органів з виявлення колаборантів і російських шпигунів; безперервні артилерійські обстріли окупантами Нікопольщини; перемоги дніпровських спортсменів на світових загальних майданчиках.
Експерти зауважують, що на тлі відсутності істотно значущих подій у житті громад області, суттєвий обсяг матеріалів знову склали повідомлення кримінальної тематики та про надзвичайні події. Їх загальний обсяг іноді утричі перевищує воєнну тематику, що може сформувати викривлене уявлення в аудиторії про реальну картину буття.
Також експерти відзначають зростання обсягів політичної «джинси», що може бути зумовлене активізацією дискусій про ймовірність проведення виборів навіть в умовах воєнного стану.
У вересні 2023 року експертна група ІДПО з Дніпра дослідила контент таких провідних медіа Дніпропетровщини: газети «Наше місто» (м.Дніпро) № 38 від 21.09.2023р.; «Берег надій» (м.Синельникове) № 37 від 14.09.2023р. та № 38 від 21.09.2023р.; інформаційні веб-сайти «Нікополь.Інформатор» https://nikopol.informator.ua (м.Нікополь); «Павлоград.dp.ua» https://new.xn--80aafeg3bveo.dp.ua (м.Павлоград); Gorod.dp.ua https://gorod.dp.ua (м.Дніпро); «Днепр вечерний» https://dv-gazeta.info/ (Дніпро); «Sobitie» https://sobitie.com.ua/ (м.Кам’янське); KRIVBASS.CITY http://krivbass.city/ (м.Кривий Ріг).
Моніторинговий період – 18 – 24 вересня. Через недостатню кількість публікацій для дослідження, було проаналізовано додатково номер газети «Берег надій» та контент сайту Павлоград.dp.ua» за попередній тиждень.
Загалом протягом моніторингової хвилі оцінено 114 публікацій в друкованих виданнях і 528 матеріалів, оприлюднених в онлайнових медіа (усього 642).
ДРУКОВАНІ МЕДІА
Професійні стандарти
За моніторинговий період – вересень 2023 року – середня оцінка двох проаналізованих газет за дотримання базових стандартів журналістики склала 10,13 бала з 12 максимально можливих. Показник професійності дніпровської газети «Наше місто» – 10,38 бала, синельниківського тижневика «Берег надій» – 9,88 бала. Протягом чотирьох моніторингових хвиль 2023 року видання утримують досить високий рівень якості місцевого медіаконтенту – в межах 10-11 балів.
У розрізі дотримання окремих стандартів журналістики висновки такі. В цілому інформацію подано доступно, зрозумілою для читача мовою. За цей критерій газети мають 1,94 бала з 2 максимальних. За стандартами «Відокремлення фактів від думок» та «Відсутність мови ворожнечі» – по 2 бали. У текстах позначено походження думок, оцінок, цитати мають посилання. Також публікації в газетах не містять образ, висловів чи слів, які дискредитують людей за певними ознаками.
1,78 бала – за критерієм «Достовірність». У деяких матеріалах не зрозуміло, із якого саме джерела взято факти. До прикладу, повідомлення «Соціальне таксі поспішає на допомогу», опубліковане в газеті «Наше місто» від 21.09.2023р. (авторство – партнерський телеканал «ДніпроТВ».
«Наше місто», 21.09.2023р.
За показником «Повнота» експерти виставили 1,41 бала – у публікаціях бракує деяких другорядних фактів чи коментарів, які би деталізували факт, що висвітлюється. Неупередженість та баланс думок проаналізованих газетних текстів сягає рівня в 1 бал при максимальній оцінці – 2. Брак збалансованості спостерігається здебільшого в запозичених публікаціях і дніпровського, і синельниківського тижневиків. Вищі бали за цими трьома критеріями отримали власне авторські матеріали видань. Це, за припущеннями експертів, свідчить про те, що журналісти відібраних для моніторингу газет дотримуються базових професійних стандартів у власних роботах, проте запозичені не допрацьовують до належного рівня.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
У вересні 2023 року було проаналізовано на замовність 98 матеріалів у двох друкованих виданнях Дніпропетровщини. Протягом моніторингового періоду газета «Наше місто» не розміщувала тексти з ознаками замовності.
У двох номерах синельниківського тижневика «Берег надій» – від 14.09.2023 та 21.09.2023 – ознаки замовності зафіксовано в трьох публікаціях. Це два «матеріали, що містять елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта», тобто є комерційним замовленням: «УТК ХімАльянс пропонує більше, ніж добрива – компанія пропонує партнерство» («Берег надій», 14.09.2023р.) та «Що не квітне – те в’яне: кукурудзяна галузь в екстремальних умовах сьогодення» («Берег надій», 21.09.2023р.).
Також в газеті «Берег надій» від 21.09.2023р. вийшов матеріал «Юлія Тимошенко: Новий етап розширення ЄС може стати “початком нової історичної епохи”». Текст містить ознаки політичної реклами.
Таким чином, середній відсоток виявлених матеріалів із ознаками замовності склав 2,6% від загального обсягу проаналізованого контенту (у травні 2023р. – 2,0%).
«Берег надій», 14.09.2023р.
«Берег надій», 21.09.2023р.
Протягом цього моніторингового періоду про Юлію Тимошенко згадували кілька ЗМІ, що підтверджує певну підготовку політиків до можливих виборів в умовах воєнного стану. У газеті «Наше місто» від 21.09.2023р. також був опублікований матеріал про Голову партії «Батьківщина» – «Юлія Тимошенко: Переговори про вступ до ЄС будуть стимулом для реформ в Україні». Але тут текст має редакційну позначку для публікацій на правах реклами, тобто є неналежно маркованим, адже таке маркування не відповідає вимогам українського законодавства про рекламу. Тож, текст про Ю.Тимошенко та ще 4 матеріали в газеті «Наше місто» віднесено до неналежно маркованих матеріалів. Це складає 4,4% проаналізованого контенту двох друкованих видань.
«Наше місто», 21.09.2023р.
Частка матеріалів офіційно-протокольного характеру – 4,4% від загальної кількості публікацій (4,7% у травні 2023р.). А саме, 5 текстів у «Березі надій» підготовлені не журналістами редакцій, а прес-службами державних установ.
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації) серед контенту досліджених друкованих видань Дніпропетровської області не виявлені.
Теми, жанри, тональність, походження
Теми
Тематичні пріоритети в дніпровській газеті «Наше місто» і у синельниківському тижневику «Берег надій» дещо відрізняються. Водночас, протягом кількох моніторингових хвиль зберігаються загальні тенденції, що свідчить про сформовані тематичні моделі цих видань.
Зокрема, у проаналізованому випуску «Нашого міста» від 21.09.2023р. чверть повідомлень стосувалась теми війни (8 матеріалів із 33). Така ж кількість матеріалів (8) була присвячена життю громади, інфраструктурі та соціальній сфері на місцевому рівні.
Писали про розвиток транспортної інфраструктури у Дніпрі, оновлення зупинок, внутрішньоквартальних доріг. Враховуючи можливі блекаути цієї зими, журналісти видання дослідили ринок генераторів і підготували, на думку дніпровських експертів, достатньо якісний матеріал.
«Наше місто», 21.09.2023р.
6 повідомлень рекламного, розважального характеру, поради, прогнози тощо, опублікованих в газетному номері «Наше місто», що досліджувався цього разу, віднесено до категорії «Інше». Решта газетних матеріалів (11) – про вимушених переміщених осіб освіту та соціальну сферу (по 3 тексти), економіку/тарифи та політику (по 1 публікації).
І такий тематичний розподіл матеріалів у цьому виданні експерти відзначають вже втретє.
Щодо «Берега надій», синельниківський тижневик у двох вересневих випусках охопив майже усі теми. Більше писали про життя місцевої громади (22% контенту), економіку/сільське господарство (11%). Висвітлювали велику війну, соціальну тематику, ВПО, краєзнавство, культуру, діяльність правоохоронних органів, рятувальників та інші. У кожному номері видання публікує добірку новин з громад району.
«Берег надій», 14.09.2023р.
«Берег надій», 21.09.2023р.
Топ-5 тематичних напрямів, які висвітлювали друковані медіа Дніпропетровщини протягом проаналізованого періоду – «Інше» (29%), «Життя місцевої громади» (23%), «Велика війна» (11%), «Економіка» (9%), «Соціальна сфера» (8%).
Жанри матеріалів
Матеріали інформаційних жанрів у місцевій пресі за звітний період домінують – 45% контенту.
5% – художня публіцистика (життєві історії, історичні екскурси), це 5 матеріалів у «Березі надій» і 1 у «Нашому місті».
5% – «Листи в редакцію, звернення читачів». Цей жанр взагалі є традиційним для синельниківського тижневика.
Авторська колонка, аналітичні матеріали та офіціоз – по 4% усіх публікацій. Інтерв’ю / бліц-опитування» – 2%.
Журналістських розслідувань та рецензій протягом моніторингового періоду не було. 33% «позажанрових» матеріалів віднесено до категорії «Інше».
Щодо тональності, медіа виважено подають інформацію. 100% оглянутого контенту експерти визначили як нейтральний.
Щодо походження матеріалів, 24% дослідженого контенту – власні матеріали, підготовлені журналістами редакцій. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 39%. Не ідентифікованих за авторством публікацій – 38%.
Менше матеріалів без підпису – в «Нашому місті».
ОНЛАЙНОВІ МЕДІА
Професійні стандарти
Середня оцінка професійності шести відібраних для моніторингу онлайн видань Дніпропетровщини – 9,6 бала з 12 максимально можливих. Отриманий результат нижчий, ніж попередньої моніторингової хвилі (10,83 бала у травні 2023 року). Зокрема, це можна пов’язувати з уточненням методології оцінювання на стандарти, передовсім за критерієм «Повнота».
У порівнянні із травневими висновками, оцінки знизились в межах 1 балу в усіх сайтів. Утім, тенденція першості зберігається. Вищі бали цього разу отримали дніпровський міський «Gorod.dp.ua» (9,81) і криворізький «KRIVBASS.CITY» (9,81). Кам’янський сайт «Sobitie» має 9,68; «Днепр вечерний» – 9,63, «Павлоград.dp.ua» – 9,38, «Нікополь.Інформатор» – 9,31 бала.
Мова ворожнечі в онлайн-виданнях відсутня, факти від думок відокремлено (за ці стандарти отримали 2 бали і 1,96 бала відповідно). Доступність викладу матеріалів – на рівні 1,84 бала. Не усі сайти посилались на джерела інформації – 1,58 бала. У деяких повідомленнях бракувало повноти викладу – за цей стандарт 1,40 бала. «Баланс думок» лишається найслабшим місцем локальних електронних медіа – 0,82 бала з 2 максимальних.
Експерти зауважують, що «Днепр вечерний» та «Sobitie» дотримуються хибної практики подавати повідомлення про діяльність правоохоронних органів і надзвичайні ситуації без конкретного посилання на джерела, або з посиланням у надзвичайно загальному викладі: «надзвичайники», «правоохоронці» тощо.
Як приклад якісного журналістського матеріалу, експерти наводять публікацію «Слава Небесній сотні!»: у Кривому Розі з’явився новий патріотичний мурал» (https://krivbass.city/news/view/slava-nebesnij-sotni-u-krivomu-rozi-zyavivsya-novij-patriotichnij-mural ) – журналістка кілька місяців спостерігала за відновлювальними роботами, у своєму матеріалі, який окрім тексту містить відео, розповідає про те, як створювали мурал, наводить коментар художниці, рідних і близьких полеглих криворізьких Героїв, котрі зображені на муралі.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
У вересні 2023 року на шести сайтах Дніпропетровського регіону було проаналізовано на замовність 515 текстів. Серед них 9 публікацій мають ознаки політичної «джинси» і ще 9 – комерційної.
Середній відсоток виявлених матеріалів із ознаками замовності становить 3,4% від загального контенту. Приблизно на такому ж рівні цей показник був зафіксований під час моніторингу у січні (3,4%) та у травні 2023 року (3,1%). У березні 2023 року середній відсоток замовних матеріалів був нижчий – 2,2%.
Зовсім не вміщував замовних матеріалів сайт «Нікополь.Інформатор». Причому протягом 2023 року ані цієї моніторингової хвилі, ані у інші періоди, коли досліджувався контент інтернет-медіа.
Інші п’ять видань публікували тексти, які відповідають критеріям замовності (відстоюють/просувають інтереси однієї сторони, чи сприяють реалізації товару/послуг).
Більше таких було зафіксовано на сайтах «Sobitie» і «Днепр вечерний». Кам’янське онлайн-видання вмістило 7 політично-замовних матеріалів, що просувають очільника міста Андрія Білоусова та його партію «БДЖОЛА».
А дніпровський ресурс поширив 4 повідомлення комерційного характеру (пропозиції стосовно вибору засобу від випадіння волосся, водонагрівача, щіток склоочисника, а також як отримати бонуси в онлайн казино – за допомогою генератора випадкових чисел такі матеріали потрапили до аналізу. Тексти містять активні посилання на сайти продавців). І ще 2 тексти про мера Дніпра Бориса Філатова, підготовлені прес-службою Дніпровської міської ради («Дніпро — лідер з допомоги Силам Оборони. Місто продовжує забезпечувати військових технікою і автівками», — Філатов https://dv-gazeta.info/dneprnews/dnipro-lider-z-dopomogi-silam-oboroni-misto-prodovzhuye-zabezpechuvati-viyskovih-tehnikoyu-i-avtivkami-filatov.html ; «Дніпро готовий допомагати вишам з вирішенням різних питань, що стосуються всього міста»: Філатов зустрівся з ректорами університетів https://dv-gazeta.info/dneprnews/dnipro-gotoviy-dopomagati-visham-z-virishennyam-riznih-pitan-shho-stosuyutsya-vsogo-mista-filatov-zustrivsya-z-rektorami-universitetiv.html ).
Ще по одному комерційному матеріалу вмістили цього разу сайт «Павлоград.dp.ua» («Фрегат — це інтернет для Своїх» (https://new.xn--80aafeg3bveo.dp.ua/98177/) і портал «Gorod.dp.ua» («АЛЛО: деталі релізу iPhone 15» https://gorod.dp.ua/news/222750 ), та 3 тексти зафіксовано на сайті «KRIVBASS.CITY» – про додаткові послуги «ГАЗМЕРЕЖІ» (««ГАЗМЕРЕЖІ» розробили для споживачів Криворіжжя особистий кабінет з новими опціями» https://krivbass.city/news/view/gazmerezhi-rozrobili-dlya-spozhivachiv-krivorizhzhya-osobistij-kabinet-z-novimi-optsiyami ), допомогу фронту від «Укртелекому» та Сталевого Фронту Ріната Ахметова («”Укртелеком” передав бійцям Головного управління розвідки партію БПЛА «Валькірія»» https://krivbass.city/news/view/ukrtelekom-peredav-bijtsyam-golovnogo-upravlinnya-rozvidki-partiyu-bpla-valkiriya ) та вакансії від компанії «Рудомайн» («Криворіжців запрошують на роботу: перелік вакансій у “Рудомайн”» https://krivbass.city/news/view/krivorizhtsiv-zaproshuyut-na-robotu-perelik-vakansij-u-rudomajn ).
Щодо повідомлень, підготовлених працівниками пресслужб організацій, установ, при цьому не опрацьованих журналістами редакцій, такі матеріали у своїх стрічках новин розмістили сайти «Sobitie» (4 тексти) і «KRIVBASS.CITY» (5). Відсоток виявленого «офіціозу» серед матеріалів мережевих медіа – 1,7% (у травні 2023 року – 4,1%, у березні та у січні 2023 року 0,7% і 5,6% відповідно).
Серед контенту шести сайтів у травні 2023 року експерти також зафіксували 5 неналежно маркованих матеріалів. 3 публікації дав «Нікополь.Інформатор» (позначено як «Партнерський матеріал»), ще 2 – «Sobitie».
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків за період моніторингу на інформаційних сайтах Дніпропетровської області не виявлені.
Теми, тональність, походження
Щодо тематичного наповнення, експерти зауважують, що на тлі відсутності істотно значущих подій у житті громад області, суттєвий обсяг матеріалів знову склали повідомлення кримінальної тематики та про надзвичайні події ( разом 31%).
18% повідомлень на регіональних сайтах стосувались теми «Життя місцевої громади». Ще 13% – життя в умовах війни. Про бійців, допомогу армії, воєнні дії писали у 10% текстів. 7% усіх повідомлень – Економіка. Соціальна сфера і спорт – по 4% публікацій. 3% – культура.
В цілому, протягом моніторингового періоду сайти розкривали майже усі теми, не писали лише про релігію.
Криворізьке видання «KRIVBASS.CITY» щодня вшановує загиблих героїв. Журналісти збирають дані про полеглих захисників і захисниць із Кривого Рогу. Загальний список загиблих у російсько-українській війні публікують у спеціальній «Книзі пам’яті». На сайті цього тижня писали про те, що у місті оновлюють Стелу Пам’яті («Щоб знали Героїв в обличчя: у Кривому Розі оновлюють стелу Героїв» https://krivbass.city/news/view/shhob-znali-geroiv-v-oblichchya-u-krivomu-rozi-onovlyuyut-stelu-geroiv); про громадські ініціативи щодо вшанування пам’яті полеглих земляків («У Кривому Розі обговорюють проєкт Меморіалу на Центральному кладовищі: що відомо на сьогодні» https://krivbass.city/news/view/u-krivomu-rozi-obgovoryuyut-proekt-memorialu-na-tsentralnomu-kladovishhi-shho-vidomo-na-sogodni ; «Алея пам’яті у Кривому Розі: що кажуть рідні загиблих захисників» https://krivbass.city/news/view/aleya-pamyati-u-krivomu-rozi-shho-kazhut-ridni-zagiblih-zahisnikiv )
Реноме соціально спрямованого, «сімейного» видання підтримує «Днепр вечерний». На думку експертів, цього вдається досягти серед іншого приверненням уваги до особистих свят відомих у краї людей, про яких раніше неодноразово розповідало видання, до прикладу: «Сьогодні чемпіонці світу Ярославі Магучіх виповнилося 22 роки» (https://dv-gazeta.info/dneprnews/sogodni-chempiontsi-svitu-yaroslavi-maguchih-vipovnilosya-22-roki.html ), «Сьогодні відзначає День народження відома пошуковиця з Павлограда Лариса Борисенко» (https://dv-gazeta.info/dneprnews/sogodni-vidznachaye-den-narodzhennya-vidoma-poshukovitsya-z-pavlograda-larisa-borisenko.html ), «Сьогодні ювілей відомого дніпровського журналіста та письменника Бориса Ковтонюка» (https://dv-gazeta.info/dneprnews/sogodni-yuviley-vidomogo-dniprovskogo-zhurnalista-ta-pismennika-borisa-kovtonyuka.html ).
Тональність публікацій онлайнових медіа Придніпров’я визначено як нейтральну (100%).
Щодо походження матеріалів. Власних матеріалів в шести онлайн-виданнях – 71%. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 28%, не ідентифікованих – 1%.
Учергове відзначаємо позитивну практику видання «Gorod.dp.ua» щодо чіткого зазначення авторства матеріалів – редакційних і запозичених. У такий спосіб читач може адекватно встановити для себе першоджерело інформації й відповідно сприймати матеріал.
Також видання дбає про формування позитивного емоційного настрою своїх читачів. «На житловому масиві Перемога створили нові мурали» (https://gorod.dp.ua/news/222812 ), «Час троянд і насолоди природою: по Дніпру крокує яскраве бабине літо» (https://gorod.dp.ua/news/222882 ) – це приклади саме таких матеріалів «для настрою».
Висновки
Найбільш тривожною тенденцією, виявленою на Дніпропетровщині протягом цієї хвилі моніторингу, є повернення до непропорційно високої уваги онлайн-медіа до кримінальної тематики та надзвичайних подій. Безперечно, за умов воєнного стану у різний час та в різних суспільствах ця тема виходила на перше місце в медіа. Зокрема, й зараз кримінальна тема доповнюється розповідями про факти виявлення колаборантів та шпигунів, а надзвичайні ситуації почасти є наслідком неконтрольованого поширення боєприпасів тощо. Проте, складно припустити, що аудиторія онлайнових медіа порівняно з аудиторією газет, суттєво більш орієнтована на такі теми, а не на життя громади чи воєнну тематику, як це є у друкованих медіа. Залишається рекомендувати редакціям більш уважно вивчати потреби своїх аудиторій і врівноважити оперативні повідомлення від правоохоронних органів та ДСНС власними матеріалами про життя своїх громад більш позитивної тематики, що не посилюватиме у суспільстві трагізму сьогодення, а емоційно підтримуватиме та даватиме наснагу на добрі справи задля Перемоги.
Наталія Назарова,
Координаторка дніпропетровської експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика.