Західноукраїнські телеграм канали в основному зосереджені на інформуванні про війну та її контекст: повідомлення про зліт ворожих літаків та карти повітряних тривог, реакція світу, допомога країн-партнерів, можливі сценарії ескалації росії супроти країн НАТО; показують життя під час війни: ВПО та біженці, відновлення знищеної ворогом інфраструктури, боротьба українського підпілля, мобілізація, загибель земляків… Зрозуміло, що тональність таких повідомлень в більшості негативна. Західноукраїнські ТК «Запальничка. Новини Заходу України» та «Захід Головне» подають ширший контекст, місцеві більш зорієнтовані на локальних новинах. Замовних матеріалів небагато, вони стосуються антипіару окремих політиків та просування комерційних структур. Є випадки неналежного маркування. Щодо стандартів, то фактично відсутні баланс та повнота інформації. Неприємно вражають коментування подій, мова ворожнечі та навіть обсценна лексика. Однак ТК дають аудиторії можливість активно реагувати на повідомлення, вступати в дискусії, самим створювати контент, а така залученість в умовах війни та кризи, мабуть, є способом зняття психологічної напруги та соціалізації.
Об’єктом моніторингу стали телеграм канали Західної України: «Запальничка. Новини Заходу України», «Захід Головне», «Івано-Франківськ 24/7», «Львівич», «Рівне Головне», «Типовий Львів», «Труха Львів», «Хмельницький LIVE». Проаналізовано 721 допис.
Теми
Домінує тема війни — 31,2 %. Західноукраїнські «Запальничка. Новини Заходу України» та «Захід Головне» присвячують цій темі майже половину контенту — по 46%. А от місцевий ТК «Типовий Львів» взагалі оминув цю тему (0%), зосередившись на житті громади. У дописах про війну висвітлюються такі її ракурси, як події на передовій, втрати ворога та його озброєння (збиття ракет, дронів), спецоперації ЗСУ, обмін полоненими, небезпека ворожих ДРГ, обстріли українських міст, загиблі й поранені люди, руйнування інфраструктури… – таким ТК бачать життя під час війни (Закривавлені мирні люди, палаючі автівки у дворі, місцеві, які вижили і допомагають шукати під завалами знайомих, і ті, хто втратив зв’язок із рідними, але сподівається, що вони живі – Запальничка). Йшлося про мобілізацію (саме на моніторинговому тижні Україна жила очікуваннями щодо прийняття ЗУ «Про мобілізацію»).
ТК писали про нестачу боєприпасів на фронті та надії отримати озброєння від союзників, закупівлю безпілотників на передову, велося обговорення опублікованого в західних медіа потенційного сценарію нападу рф на НАТО та ін. ТК повідомляли про можливі повітряні атаки (У Чорному морі наразі 3 ракетоносія. Загальний залп «Калібрів» ~20 ракет, Відбулася ротація ракетних носіїв в Чорному морі — Захід Головне), зазвичай 1-2 реченнями (Сьогодні ще можливі оголошення повітряної тривоги. На аеродромі «Саваслейка» (рф) впродовж дня до вечора заплановані тренувальні польоти літаків МіГ-31к; Злетів МіГ-31К.Може бути оголошено тривогу — Івано-Франківськ 24/7; Пуски «шахедів» з півдня, — моніторингові групи; Ракети з Вінниччини на Хмельниччину — Хмельницький LIVE) та ін.
Усі ТК писали кількома повідомленнями про події навколо збитого Іл-76. Інформували про боротьбу українського підпілля на окупованих територіях (На териконі у знищеній росіянами Макіївці замайорів український стяг — Львівич). Майже усі ТК звернули увагу на рейтинг ЗСУ: Українська армія одна з найсильніших у Європі. Наше військо зайняло четверте місце в рейтингу. Випереджають Україну — Великобританія, Італія та Франція.
Кримінал займає 15,1% у тематичному спектрі: розслідування корупції (масштабні протизаконні схеми на митниці), затримання корупціонерів та засудження ухилянтів, викриття проросійських агітаторів-навідників, технічні атаки ворога на українські сервіси (Знову DDoS-атака на Монобанк – Запальничка). Усі ТК повідомляли про кримінальні справи проти чиновників Міноборони та менеджерів «Львівського арсеналу», про повернення до бюджету України майже 1,5 млрд грн, які намагалися вкрасти на закупівлі артснарядів для ЗСУ, про нашумілу справу Гринкевича (У Одесі при спробі незаконного перетину кордону затримали сина Гринкевича — Львівич, Суд відправив Гринкевича під варту до 17 березня з альтернативою застави у 500 млн грн. – Труха Львів). Вистачає й типового побутового криміналу та ДТП.
На третьому місці (12%) — інформація про надзвичайні ситуації: пожежі, «замінування» торговельних центрів, вишів та установ тощо (“Замінували” 20-й ліцей у Франківську. Всіх учнів евакуювали — Івано-Франківськ 24/7; Займання сталося в кабінеті хімії: на Рівненщині загорівся ліцей — Рівне Головне; Через негоду на Хмельниччині зафіксовано відключення світла. Знеструмлено 16 населених пунктів — Хмельницький LIVE)…
Інші теми розподілені загалом рівномірно, що свідчить: ТК досить широко охоплюють різні сторони життя: життя місцевої громади (6,79%), міжнародні новини (4,99%), соціальний захист та охорону здоров’я (4,99%), політику (4,99%), бізнес (4,16%).
Лише 2,9% контенту присвячено ВПО. Зокрема йшлося про скорочення допомоги біженцям у країнах їхнього перебування та обмеження такої допомоги ВПО, про спроби України повернути на батьківщину придатних до військової служби чоловіків. Хоча знаходилися й цікаві несподівані ракурси: як українські біженці відкривають бізнес у Польщі та інвестують в її економіку.
Місцеві новини переважали на локальних ТК, особливо на Львівич та Труха Львів: рух транспорту, порушення щодо роботи е-квитка, наслідки снігопаду, нерозчищені дороги, обриви електроліній, проблеми з опаленням та гарячою водою, перекриття вулиць, ремонт амбулаторій, середня зарплата у Львові, аварійний стан балконів, відновлення пошкоджених російськими ракетами будинків на Стрийській, запуск інклюзивного таксі… На місцеві теми проводили анонімні опитування користувачів та популяризували петиції до влади. ТК Труха Львів запропонував квест для вивчення старовинних галицьких діалектизмів.
Щодо міжнародних новин, то переважно йшлося про допомогу партнерських країн Україні (Є новий польський оборонний пакет, Польща приєдналася до декларації G7 щодо гарантій для України, – Туск, Адміністрація Байдена планує надати Україні додаткову бюджетну підтримку на суму 11,8 млрд доларів — Захід Головне, Стратегія воєнної кампанії України цього року, щоб перемогти рф, є наступальною, – помічник держсекретаря США з питань Європи та Євразії Джеймс О’Браєн — Рівне Головне; Тільки допомога Україні від США може допомогти уникнути спалаху ще більшої війни в Європі – Дуда — Запальничка), про заплановані навчання НАТО. Чимала увага була приділена голосуванню в Конгресі США з приводу фінансової допомоги Україні (Чекаємо на відповідне рішення Сполучених Штатів – це критично важливо — Захід Головне), «Рамштайну-18» (Остін закликав союзників надати Україні більше систем ППО; Комітет Сенату Конгресу США підтримав законопроект про передачу заморожених російських активів Україні, — Запальничка). Йшлося про арешт російських активів на Заході з наміром передати їх Україні, про арешт нерухомості українських колаборантів (Суд Хорватії вирішив передати Україні арештовану яхту Медведчука — Типовий Львів) та ін. Такі повідомлення відображали надію українців на підтримку союзниками.
Серед міжнародних новин були й негативні за тональністю: страйк польських фермерів та блокування кордонів (У Польщі починається протест фермерів з вимогами щодо захисту їхнього бізнесу від імпорту з третіх країн, зокрема України — Захід Головне, Україна повинна відмовитися від території, щоб припинити війну” – прем’єр Словаччини Фіцо вкотре пробиває дно — Запальничка; Наплив українських біженців збільшив рівень злочинності в Польщі, – Rzeczpospolitа з посиланням на поліцейський звіт — Захід Головне). В останньому пості фраза вирвана з контексту без жодних підтверджень. У 2023 р. у Польщі іноземцями скоєно 17,3 тисячі злочинів, але яка кількість криміналу пов’язана з українськими біженцями, не вказано. Повідомлення не відповідає уявленню про якість. Негативом, навіть провокацією позначені дописи, поширені «віялом»: Якщо Україна програє у війні, Угорщина вимагатиме Закарпаття — лідер угорської ультраправої партії Mi Hazank Ласло Тороцкоі (Захід Головне, Запальничка, Івано-Франківськ 24/7). ТК поширили інформацію без контексту, без коментаря, не зазначили, що цей «політичний лідер» має мінімальні маргінальні відсотки підтримки, тим викрививши реальну політичну картину. ТК розтиражували також подібні висловлювання іншого діяча: Румунія хоче захопити Франківщину? Лідер партії AUR Клаудіу Тирзіу заявив, що вони готові відмовитися від членства в НАТО, щоб анексувати 4 області України — Івано-Франківськ 24/7. Правда, з коментарем Подуріли європейські політики.
Зрідка з’являлися новини культури (1,66%), освіти (1,24%), місцевого самоврядування (0,41%), спорту (0,27%). Щодо історичних дат, то усі телеграм канали привітали користувачів з Днем Соборності та більшість опублікувала офіційне звернення президента України, згадали полеглих від Голокосту. Майже усі ТК повідомили про номінування українського фільму «20 днів у Маріуполі» на «Оскар».
Інший контент, в т.ч. немарковані реклама та оголошення склав 7,2%.
Тональність. Нейтральними можна назвати 26,9% дописів, позитивно забарвленими — 21,49%. Переважає негативна тональність — 51%, що не дивно, адже теми війни, надзвичайних ситуацій, ДТП, криміналу, корупції, ухилянтства тощо становлять більше половини контенту телеграм каналів.
Матеріали з ознаками замовності
На ознаки замовності проаналізовано усі 721 повідомлення. Зауважено 1,9% дописів з ознаками політичної та комерційної замовності. Найбільше на ТК «Труха Львів» (5,32%) та «Типовий Львів» (4,05%). Просувають переважно комерційні послуги: заклади харчування, транспортні перевезення, ліки. У різному, часто негативному світлі подають окремих політиків (Порошенко, Тищенко, Садовий). Наприклад:
- Порошенко після подяки від Орбана збагатів ще на 60 млн (Запальничка)
- Підлегла Порошенко заявилася на форум в Давосі на «Брабусі» та у прикиді за 2 млн, — пише політолог Валентин Гладких, наголошуючи, що такий коштовний одяг підлеглої Порошенка, яка ще недавно працювала на Медведчука, дисонує із проханнями про грошову допомогу Україні (Запальничка).
У 4,85% випадків констатуємо наявність неналежно маркованої реклами. Найбільше ТК «Львівич» – 10%, по 7% – ТК «Рівне Головне» та «Типовий Львів». 0,55% повідомлень мають ознаки офіціозу.
Відзначимо як приклад поваги до аудиторії телеграм канал «Хмельницький LIVE», який не приховує рекламу, а маркує згідно із законодавством.
Львівич: https://t.me/lvivych_news/32380 та https://t.me/lvivych_news/32350;
Труха Львів: https://t.me/lvivtruexa/17516
Іноді етика реклами на ТК шокує – Львівич.
Відвертих проросійських меседжів, пропаганди у ТК Західного регіону України не зафіксовано. Але нема діжки меду без ложки дьогтю, яку вкинув туди ТК «Захід Головне»: в нашей стране сейчас очень много всего разрабатывают наши украинские умы. Самое лучшее, что за последнее время слышал и видел – дрон украинского производства под кодовым названием… «Пиздюк».
Щодо фейків, то їх дещиця. Привернули увагу маніпулятивні заголовки-наживки, так званий клікбейт: Українці купили 10 тис дронів для Росії — Івано-Франківськ 24/7. Подальший текст подано без коментарів чи лапок: Ті українці, які переглядають російський контент на стрімінгових сервісах, заплатити в бюджет рф 5 млн. доларів. 5 млн. доларів = 10 тисяч дронів, які атакують наших захисників. Натомість Хмельницький Live подав інформацію коректніше, взявши дієслово в лапки Українці, які слухають російську музику на стрімінгових сервісах, за рік “оплатили” 10 000 fpv-дронів для окупантів.
Під категорично ствердними заголовками (Бронювати персонал зможуть всі підприємства, – Forbes; Сертифікати військовозобов’язаних запровадять в Україні – Давид Арахамія) подають поки що лише ідеї/плани/законопроєкти (приклади з ТК Івано-Франківськ 24/7). Маніпулятивні заголовки вводять читачів в оману: бажане — ще не дійсне.
Дотримання стандартів медіа
На стандарти оцінено 128 публікацій. Загальна оцінка — 7,2 бали (з 12).
Найгірше з балансом інформації — 0,17 балів з 2 можливих. Виглядає, що це свідома політика телеграм каналів. У половині публікацій порушені вимоги щодо достовірності: немає посилань на джерела або вони неточні, загальні —1,06. Приблизно така ж ситуація і з повнотою інформації — 1,16%: не завжди подано контекст, щоб читач міг повноцінно зрозуміти суть події. Водночас бувають продовження теми, так звані ланцюги повідомлень, що додає повноти. Відокремлення фактів і коментарів на рівні 1,27, що означає, що ТК частенько «коментують» новини, «підказують» аудиторії, як їх сприймати, в якому світлі оцінювати. Відтак нейтральності, незалежності бракує.
Загалом тексти подано доступною мовою — 1,86. З огляду на наведені вище приклади хотілося б побажати кращої культури мовлення (дегенерати, дамочка, мадам, ущерби, маргінали, навіжені, якого чорта, цигани…).
Мову ворожнечі спостерігаємо в поодиноких публікаціях — 1,92. Водночас експерти застерігають щодо неприпустимості поширення негативні стереотипів, які розколюють суспільство: Львів перетворився на місто диверсантів, – Фаріон. На її думку, люди, які досі говорять «московським язиком» – ущерби та маргінали (Захід Головне) — фраза однієї людини кидає тінь на багатьох. Ідентичний текст в ТК Івано-Франківськ 24/7. Мабуть, для ТК західного регіону Ірина Фаріон «своя» експертка. Але іноді дискусії з обох сторін явно далекі від культури мовлення:
«Це не влада. Це дегенерати», – Фаріон.Пані Ірину обурило те, що Гринкевича затримували російською мовою.Слів, як бачите, дамочка не добирала😳ТРУХА⚡️Львів (https://t.me/+__0zZSAFHsY2N2Iy) | Надіслати новину (https://t.me/truexalviv_bot) |
Проблемним з погляду журналістської етики є допис На Закарпатті роми влаштували бунт, адже випустили вбивць на виборах барона – їх вимагають повернути за ґрати (Захід Головне), адже тут підозрюваного без суду назвали вбивцею. Івано-Франківськ 24/7, подаючи новину, не уникнув мови ворожнечі: Цигани влаштували бунт на Закарпатті.
У той же час дискусійним є вживання такої лексики щодо ворога (кацапи, москалі, кацапський контент, мацква), деякі медіа прописують таку лексику в редакційній політиці. Однак чи не краще називати ворога прямо?
Західноукраїнські ТК загалом потребують кращого дотримання журналістських стандартів, унормування мови публікацій, належного маркування комерційної й політичної реклами.
Любов Василик,
координаторка чернівецької експертної групи ІДПО.