Моніторинговий звіт за квітень 2024 року – Одеська область

Одеська журналістика весною 2024 року зосереджена переважно на місцевих справах (життя громади, культура, спорт, соціальна сфера), в онлайн сегменті в пріоритеті продовжує перебувати кримінал. Тематика війни та бойових дій поступово стабілізується на рівні 13-14% від загальної кількості публікацій, що характерно як для друкованих, так і для електронних медіа. 

Цієї хвилі моніторингу усі місцеві ЗМІ Одещини націлені на висвітлення теми початку курортного сезону в Одесі. Зокрема анонсується відкриття одеських пляжів, а також детально розповідається усіма досліджуваними ЗМІ, як друкованого, так і онлайн сегменту, про відкриття парків та прибережної інфраструктури, шо відбувається вперше  з початку війни. 

Тема криміналу цього разу розкривається в основному через повідомлення про побутові злочини та ДТП, на відміну від попередніх періодів, де домінували матеріали про ухилянтів та колаборантів. До цього тематичного блоку додаються також повідомлення про викриття корупції на рівні місцевих можновладців. 

В обох сегментах місцевих медіа (онлайн та друковані ЗМІ)  наявні матеріали з ознаками замовності,  політична і комерційна «джинса». 

У квітні 2024 року експертна група ІДПО з Одеси дослідила контент чотирьох провідних друкованих видань та сайтів Одеської області. Для аналізу було обрано наступні медіа: газета «Вечірня Одеса» (суспільно-політичне регіональне видання Одеської області), газета «Чорноморські новини» (громадсько-політична газета Одещини), газета «Одеське життя» (щотижнева газета Одеської області), газета «Кур‘єр тижня» (регіональний інформаційно-рекламний щотижневик, що охоплює райони Одещини: Ізмаїл, Кілія, Болград, Рені); сайт «Думская.net», сайт «Odessa.online», сайт «048.ua», сайт «УСІonline». Газета «Кур‘єр тижня» цього разу представлена у моніторингу онлайновою версією матеріалів, оскільки через складну безпекову ситуацію в Ізмаїльському регіоні повноцінний друкований випуск газети було затримано. 

За період з 15 по 21 квітня 2024 року загалом оцінено 188 публікацій у друкованих виданнях і 400 дописів на сайтах. 

ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ

Моніторинг стандартів журналістики

Якість місцевого медіаконтенту з огляду на дотримання базових стандартів журналістики в одеському регіоні продовжує залишатися на сталих середніх позиціях. Оцінка професійності одеських місцевих видань у квітні 2024 року становить 9,59 з максимально можливих 12 балів, що трохи нижче показника попередньої хвилі. Серед проаналізованих видань дві газети пропонують читачам більш якісний контент: «Чорноморські новини» (9,63 бали) та «Кур‘єр тижня» (10,19 балів). Найнижчий показник дотримання стандартів мають «Одеське життя» – 9,31 та «Вечірня Одеса» – 9,25. «Вечірня Одеса» знову потрапила до аутсайдерів.  

При цьому неупередженість у формуванні погляду на соціальну реальність, що забезпечується через демонстрацію балансу позицій, має найнижчі показники – 0,86 балів, що навіть нижче попередніх даних (0,92 бали). Звертаємо увагу, що найретельніше цього стандарту дотримується «Вечірня Одеса» (1,19 балів). Найнижчим цей показник є у «Одеського життя» – 0,50 балів. Такий стандарт якісної журналістики як відокремлення фактів від думок знаходиться на рівні 1,59 балів, що теж нижче за попередні показники (1,80) з  2 максимально можливих балів. У цьому контексті газети «Чорноморські новини» та «Вечірня Одеса» відстають від колег (1,38).   

Стандарт достовірності витримується місцевими виданнями на досить високому  рівні – 1, 61 балів, хоч це нижче за минулий період (1,84 бали). Порушується він в основному за рахунок видання «Одеське життя» (1,38 балів) та «Чорноморські новини» (1,50 балів). Традиційно ці видання «спеціалізуються» на публіцистичному форматі викладу інформації, вважаючи доречним транслювати міркування та факти без посилання на джерела або демонструвати власні думки і враження автора публікації. Стандарт повноти одеськими газетами дотримано на рівні 1,58 балів, що майже тотожно показникам минулої хвилі моніторингу. Стандарт «відсутність мови ворожнечі» традиційно витримується в місцевих ЗМІ, як і стандарт доступності тримається на рівні 1,94-2 бали. 

Хочемо звернути увагу на матеріал «Вечірньої Одеси» під назвою «Неизвестные Курсаки» з рубрики «Издано в Одессе» («Вечірня Одеса» №31-32 від 18 квітня 2024 року), в якому йдеться про книгу, присвячену району Одеси під назвою Курсаки, але ніде не сказано, що ж це за район, тож матеріал містить інтригу, яка не дозволяє при цьому читачам зосередитися на предметі обговорення, адже самі автори стверджують, що мало хто знає, що це за район міста.  

«Вечірня Одеса» №31-32 від 18 квітня 2024 року:

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

​​Частка матеріалів з ознаками замовності у загальному потоці місцевих видань Одеської області, які досліджувались у квітні 2024 року, цієї моніторингової хвилі складає 2,1% (4 матеріали), що дорівнює показникам минулої хвилі моніторингу. При цьому матеріалів протокольно-офіційного характеру – 8 публікацій (4,3%), де абсолютним лідером є «Чорноморські новини» (24,1%). 

Цікавий матеріал з ознаками замовності присутній на сторінках газети «Вечірня Одеса» («Вечірня Одеса» №31-32 від 18 квітня 2024 року). У ньому йдеться про підсумки редакційного конкурсу «Люди справи», присвяченого пам‘яті колишнього редактора газети Бориса Дерев‘янка. Цей проєкт є надзвичайно важливим для «Вечірки». Натомість розлога публікація на двох шпальтах (першій та другій) про результати конкурсу вміщує фото усіх членів журі, разом та поодинці, а також долучених осіб (екс-губернатор Одещини Сергій Гриневецький, народний депутат Степан Чернявський, керівник Одеської кіностудії Андрій Осіпов тощо), проте не містить світлин учасників та переможців. 

«Вечірня Одеса» №31-32 від 18 квітня 2024 року: 

Політична «джинса» на сторінках газети «Вечірня Одеса» компактно розташована на першій шпальті та зорієнтована на просування мера Одеси Генадія Труханова. У сукупності три матеріали справляють враження навмисного привернення уваги до очільника міста («Вечірня Одеса» №31-32 від 18 квітня 2024 року): 

«Вечірня Одеса» №31-32 від 18 квітня 2024 року: 

Матеріали рекламного характеру без маркування цього разу не зустрічаються на сторінках одеських друкованих видань. 

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Експертна група вважає, що журналісти друкованих видань одеського регіону в умовах війни не використовують методи маніпуляції у висвітленні складних і чутливих тем, залишаючись відданими інтересам держави та своєї аудиторії як громадян України. 

Теми

Ця хвиля моніторингу підтвердила сталість уваги місцевих ЗМІ Одещини до життя місцевої громади (28%), на другому місці – тема великої війни та військових дій (13%), що втретє поспіль фіксується експертною групою як одна з провідних проблемно-тематичних ліній. Зовнішня політика цього разу посідає третє місце з показником 9%. Культура та спорт мають показники 5-7%, що продовжує вже описану раніше тенденцію. Ці тематичні групи і попереднього разу мали середні показники тематичної пріоритетності. Економіка та соціальна сфера мають по 4%. 

Велика війна, яка перебуває у фокусі уваги друкованих ЗМІ Одещини, постає зокрема як робота рятувальників на місці обстрілів та бомбардувань. Про це пише газета «Одеське життя» («Одеське життя», №16 від 17 квітня 2024 року). 

«Одеське життя», №16 від 17 квітня 2024 року:

Представлені у місцевих ЗМІ і матеріали на правозахисну тематику, зокрема увагу журналістів привертають успіхи людей, що долають життєві труднощі, незважаючи на обмежені можливості. Про це пише «Одеське життя», (№16 від 17 квітня 2024 року) та «Чорноморські новини» (№15 від 11 квітня 2024 року).

«Одеське життя», №16 від 17 квітня 2024 року:

«Чорноморські новини», №15 від 11 квітня 2024 року: 

Тематична група «інше» за звітний період дослідження видань Одеської області складає загалом 20%, що в цілому продовжує вже раніше помічену тенденцію. 

Жанри матеріалів

Очевидним є переважання інформаційних жанрів над іншими групами журналістських жанрів (53%), що дещо нижче за показники попереднього періоду (62%). 13% представлено аналітичними жанрами (стаття, огляд, кореспонденція), які присутні не у всіх виданнях (лідирують «Кур’єр тижня» та «Чорноморські новини»). При цьому показник аналітики зріс на 4% у порівнянні з попереднім періодом. Відсутня аналітика на шпальтах лише видання «Одеське життя». Подекуди місцеві медіа пропонують читачам інтерв‘ю (7%), що вище за попередні показники майже вдвічі, протокольні матеріали (1%) та художні жанри (5%). 

Тональність

Очевидним показником діяльності місцевих друкованих ЗМІ Одещини періоду війни стала підвищена емоційність їхньої тональності з настановами на позитивний життєствердний тон та віру у перемогу України, зокрема це стосується газет «Чорноморські новини» (5 матеріалів), «Вечірня Одеса» (6 матеріалів), які прагнуть до будь-якого контенту додавати мажорності та позитиву. Така тенденція є сталою вже протягом кількох хвиль моніторингу. 

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Місцеві ЗМІ Одещини демонструють загальну тенденцію до мінімального використання неідентифікованого контенту (6%) за рахунок матеріалів у виданні «Кур‘єр тижня», що не містять посилань на джерело публікації. Власного контенту місцеві ЗМІ Одещини друкують на рівні 53%, хоча часом передруковують з посиланням важливі, на їхню думку, якісні матеріали інших ЗМІ (40%). Звертає на себе увагу нова тенденція у роботі місцевих друкованих ЗМІ: значно підвищується відсоток передруків якісних публікацій та зменшення кількості власних матеріалів. Це, напевно, можна пояснити кризою людських і фінансових ресурсів місцевих ЗМІ, про що вони відкрито заявляють. Цю тенденцію одеська експертна група вже підкреслювала у попередніх звітах. Уникає неідентифікованого контенту газета «Чорноморські новини». 

ОНЛАЙНОВІ ВИДАННЯ

У цілому онлайн видання Одещини демонструють ті ж тенденції, що й друковані медіа щодо дотримання стандартів, роботи з джерелами та особливо – з тематичним наповненням, що відрізняється від показників минулих хвиль моніторингу, коли ці тенденції різнилися. 

Моніторинг стандартів журналістики

Загальний бал регіону щодо дотримання стандартів журналістики в онлайн виданнях – 10,41 бали з 12 можливих, що продовжує тенденцію попередньої хвилі моніторингу. Абсолютним лідером у цьому є сайт «УСІonline» (11,13), який і минулого разу був лідером, а «Думская.net» (10,88) цього разу теж стабільно посідає друге місце. 

Найслабшим місцем електронних місцевих ЗМІ Одеського регіону є баланс думок (1,02 бали). 

Моніторинг матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами 

Загальний показник замовності в онлайн медіа Одещини цього разу – 1% (4 публікації). Одеська експертна група констатує повернення джинси в одеські ЗМІ, хоч цього разу її удвічі менше, ніж попередньої хвилі моніторингу.   

Замовні публікації продовжують з‘являтися в «УСІonline»  (1 матеріал – політична «джинса») та «Думская.net» (3 матеріали, 2 з яких – комерційна «джинса»): 

«Європа та США нададуть Україні значну військову підтримку – Олексій Леонов» («УСІonline»: https://usionline.com/ievropa-ta-ssha-nadadut-ukraini-znachnu-vijskovu-pidtrymku-oleksij-leonov/); «Одеські розклади: фракція «Довіряй ділам» може втратити ще один багнет у сесійній залі» («Думская.net»: https://dumskaya.net/news/tuchi-sgushchayutsya-fraktciya-doveryay-delam-mo-183493/ua/); «Чуваки, танцювальний марафон та «Карпатський вестерн»: що подивитися в одеському Українському театрі» («Думская.net»: https://dumskaya.net/news/chuvaki-tantcyuvalniy-marafon-ta-karpatskiy-vest-183440/ua/); «Куди піти в Одесі: мистецтво молодих, «Брехня» та мамонти» («Думская.net»: https://dumskaya.net/news/kuda-poyti-v-odesse-iskusstvo-molodyh-lozh-i-mam-183460/ua/). 

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій

Проросійські меседжі, маніпуляції та фейки відсутні в місцевих електронних медіа. 

Теми

Онлайн видання Одещини привертають увагу читачів перш за все до такої тематики: кримінал, діяльність правоохоронних органів (27%), що майже тотожно показникам попередньої хвилі моніторингу; життя місцевої громади (25%), що теж майже ідентично минулим даним; військові дії (14%), і тут також маємо сталу тенденцію. Провідні теми залишаються незмінними протягом тривалого часу, однак помітною є тенденція до збільшення уваги до кримінальної тематики та зниження – до теми воєнних дій. 

Події  щодо надзвичайних ситуацій та порятунок потерпілих, як і економіка та культура, представлені на рівні 5% від загальної тематики, корупція – 4%, життя в умовах війни – 3%.  

Тональність 

Тональність інформації в онлайн виданнях Одещини в цілому нейтральна. 

Співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту

Усі онлайн видання Одещини друкують в основному власний контент, посилаючись при цьому на іноземні ЗМІ, пресрелізи офіційних джерел в Україні. 

Висновок за результатами моніторингу

У друкованих та онлайн ЗМІ Одещини тема війни все більше асимілюється в громадський контекст. Зведень з фронту стає все менше, а публікацій про життя місцевої громади в стані війни стає дедалі більше. Зокрема розповідається про героїзм рятівників, що працюють на місцях обстрілів та влучань у промислову і житлову інфраструктуру; будівництво бомбосховищ та захисних споруд у регіоні, зокрема в закладах освіти;  культурну активність музеїв, бібліотек, театрів, картинних галерей в умовах війни; діяльність портів Одещини в умовах постійних обстрілів і руйнування матеріального фонду.  

Кримінальна проблематика в онлайн медіа продовжує залишатися на піку уваги вже протягом тривалого часу. Ця хвиля моніторингу продемонструвала, що онлайн видання Одещини та друковані ЗМІ регіону працюють в унісон, демонструючи схожі тенденції щодо дотримання стандартів. Констатуємо, що в друкованих медіа присутня замовність, яка представлена і в онлайн сегменті інформаційного поля Одещини. При цьому друковані медіа схильні до політичної джинси, а онлайн – «тримає баланс» у цьому питанні.

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії імені Пилипа Орлика, здійснювала одеська група ІДПО у складі: Олени Іванової, доктора наук із соціальних комунікацій, професора, декана факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та Ольги Мойсеєвої, кандидата філологічних наук, медіаексперта. 

Контакти: 

координатор проекту Олена Іванова
телефон: 067 776 1 776,  пошта: іvanova77aa@gmail.com, ivanova_aa@ukr.net

Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *