Моніторинг чернігівських медіа у квітні співпав з трагічними подіями у обласному центрі, який вкотре зазнав ворожої атаки. Не дивлячись на це, місцеві друковані та інтернет видання оперативно інформували своїх читачів про стан рятувальних робіт, брали інтерв’ю в очевидців, рятувальників, медиків. Як і раніше житомирська група досліджувала друковані видання – «Сім днів», «Гарт», «Чернігівщина», «Вісник Ч», в яких було оцінено 201 публікація та новинні сайти Челайн , Город cn, сайт Чернігова 0462, Час чернігівський – 314 матеріалів.
Не дивно, шо кількість матеріалів на теми війни в період моніторингу переважала, в газетах таких матеріалів загалом було 20%, серед них не лише про останні трагічні події в Чернігові, а й розповіді очевидців окупації та статті про військових і волонтерів. Багато уваги медіа області приділяють життю в громадах, розповідям про односельців, що завжди цікавить читачів. В центрі уваги чернігівських медіа в цей період був також візит очільника Укрпошти І. Смілянського та відкриття регіонального офісу «Зроблено в Україні».
Потрібно відмітити, що майже всі газети почали добросовісно маркувати рекламу, відсоток неналежно маркованого контенту значно знизився. Кількість матеріалів з ознаками замовності у порівнянні з січневим моніторингом незначно зросла за рахунок комерційної джинси. Показники стандартів в обох типах медіа піднялись на кілька пунктів. У чернігівських газетах та сайтах не виявлено а ні пропаганди, а ні проросійських меседжів, однак сайти іноді використовують інформацію з російських соціальних мереж у якості джерел чи для підтвердження інформації.
ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ
Дотримання стандартів
Другий моніторинг поспіль спостерігається ріст дотримання стандартів в друкованих виданнях Чернігова. Якщо у січні цей показник становив 9,09, то у квітні – 9,52 бали. Найкраще виглядають матеріали тижневиків «Сім днів» -10,06 бали та «Гарт» – 9,81. І, хоч матеріали друкованих видань все ще мають недостатньо високі показники по збалансованості (0,81 при максимальних двох), вони написані доступною мовою, є достовірними та здебільшого уникають оціночних суджень. Як приклад – матеріали в цих виданнях, які отримали найвищі бали: «Допомога зоопарку з усієї області» («Гарт»,11.04.24,с.4), «Дрони від Богдани» («Сім днів»,18.04, с.2), а також в газеті «Чернігвщина» аналітична стаття «Захист країни-не право, а обов’язок» (11.04.2024, с.2), яка піднімає проблему мобілізації.
Попри те, що тижневик «Вісник Ч» на своїх сторінках багато уваги приділяє життю місцевої громади та окремих громадян, більшість матеріалів все ж не відповідають професійним стандартам журналістики, хоча часто газета порушує важливі теми, але повноти їх подачі немає. Так, наприклад матеріал про ветерана-захисника, який отримав важку інвалідність – «Віктор Прокопчук: “Я обрубаний по груди” («ВЧ» 11.04.24р.с,5) мав би привертати увагу до проблеми лікування та реабілітації військових з тяжкими травмами. Однак він більше зосереджений на фізіологічних подробицях травми і на безвихідному становищі сім’ї. В матеріалі немає коментарів лікарів, фахівців соціальної сфери, представників військкомату. Відповідно немає балансу думок.
Видання отримало нижчий показник по дотриманню стандартів – 9,06.
Матеріали з ознаками замовності, неналежно маркована реклама
Відсоток матеріалів з ознаками замовності в квітневому моніторингу чернігівських газет невеликий – 2,5%, але «джинса», особливо комерційна, з’явилася, бо в попередньому моніторингу її не було зовсім. Такий контент експерти зафіксували у всіх газетах: від 1,5% в тижневику «Сім днів» до 4,2% в газеті «Чернігівщина». Загалом було оцінено 163 матеріали.
Комерційна «джинса» характерна тим, що в завуальованій чи прямій формі просуває чиїсь послуги чи товари. Подібні матеріали можуть бути схожі на звичайну новину, однак насправді мають за мету зацікавити читача настільки, щоб схилити до споживання певного продукту чи послуги. Як приклад – текст про чернігівську вівсянку, який, до речі, слово в слово повторений на місцевому сайті Час чернігівський, що також підтверджує ймовірну замовність матеріалу.
«Сім днів»(18.04,14с.)
Газета «Чернігівщина» розмістила матеріал «Біологічні препарати чернігівських науковців підкорюють Європу» (18.04.с.8), в якому йдеться про органічне добриво «Біогран» і його чудодійні властивості для підвищення врожаїв. Це добриво давно є на українському ринку і, очевидно, має конкурентів.
Тижневик «Гарт» розмістив матеріал без авторства «Парасолька над Україною: що означають безпекові угоди Президента Володимира Зеленського» (18.04.24,с.4), в якому йдеться виключно про позицію Президента та його політичної сили у Верховній Раді на чолі з Оленою Шуляк. Матеріал показує інтереси лише однієї сторони, підкреслюючи її позитивні сторони. Також матеріали з ознакою політичного замовлення часто не мають підпису автора і посилання на джерело, як у цьому матеріалі, походження якого не ідентифіковане.
Позитивним є те, що всі газети, за виключенням «Чернігівщини» почали маркувати рекламу відповідною позначкою. У газети «Чернігівщини» – 6,3% неналежно маркованої реклами. У загальному показнику -1,5%, у січневому моніторингу було 6,8%.
Газети розмістили 5% офіційних повідомлень, в основному від Департаменту інформаційної політики ОВА та ПФУ. Цей показник трохи виріс у порівнянні з січневим моніторингом (4,3%).
Матеріалів з ознаками пропаганди та прихованих російських меседжів за моніторинговий період не було.
Теми, жанри, тональність, походження
В друкованих періодичних виданнях було оцінено 201 матеріал, і 58% з них створено в інформаційних жанрах. 52% – власного авторства та 20% від усього контенту –матеріали про війну, постраждалих від війни, відбудову пошкодженого внаслідок війни.
Газети мало розміщують аналітичних матеріалів (8%) і багато рекламно-розважального контенту – 22% в загальному підсумку.
На фоні росту присутності військової тематики в газетах повністю зникла тема переселенців. Те ж саме у квітневому моніторингу спостерігається й щодо тем місцевої громади (17%) та місцевого самоврядування (0%).
В чернігівських газетах з’явилася тема політики -1%, яка була відсутня в минулому моніторинговому періоді. Це запозичені новини та статті, героями та експертами в яких виступають Президент та народні депутати від «Слуги народу». Найчастіше на шпальтах місцевих газет згадуються нардепка Олена Шуляк та віце-прем’єрка і екс-очільниця Чернігівської ОДА Юлія Свириденко.
Тональність матеріалів переважно нейтральна, а 8% негативного забарвлення додали кримінальні новини та повідомлення про наслідки рашистської атаки на Чернігів.
Моніторинг чернігівських друкованих видань у квітні засвідчив, що вони адекватно відображають суспільно-політичне життя регіону, піднімають актуальні теми і демонструють здатність до покращення змісту і наповнення газет. Про це, зокрема, свідчить переважаюча кількість авторського контенту, незначний відсоток «джинси» та відповідальне ставлення до маркування реклами.
ОНЛАЙН МЕДІА
Дотримання стандартів
Чернігівські новинні сайти кілька моніторингів поспіль демонструють поступовий ріст дотримання стандартів. Стрічки новин місцевих сайтів у квітні оперативно та достовірно інформували місцеву громаду про трагічні події в обласному центрі. Загальний показник дотримання стандартів сягнув 10,8 %. Найкраща оцінка в онлайн видання Сайт Чернігова 0462 – 10,63бали. Тут найбільше матеріалів, які отримали вищі бали. Наприклад, репортаж про відбудову – Відбудовують руїни, вшановують захисників і чекають на волонтерів: репортаж з Лукашівка за два роки після звільнення всебічно показує життя та відновлення села, яке постраждало від вторгнення. Оперативно інформуючи про події цей сайт використовує бекграунди та посилання на офіційні джерела – Після удару рф по Чернігову Кулеба заявив, що закликатиме партнерів надати Україні додаткові засоби ППО.
Дещо нижчі результати на сайті Город.CN-9,44. Специфіка цього онлайн медіа полягає в розміщенні запозиченого контенту, а саме матеріалів районних газет, місцевих телеканалів та релізів прес-служб.
Сайт Час чернігівський продовжує використовувати телеграм-канали сусідньої Брянської області в якості джерел «гарячих новин» – Троє чеченських військовослужбовців дістали поранення під час обстрілу Брянщини, називаючи чомусь телеграм канал опозиційним виданням ASTRA.
Загалом, цей сайт послуговується у якості джерел інформації й телеграм каналами місцевих посадовців та інших місцевих медіа.
Найвищі показники у сайтів з достовірності та відсутності мови ворожнечі -1,97, збалансованість – 0,98.
Матеріали з ознаками замовності, фейки, провокації
У порівнянні з газетами на чернігівських сайтах в період моніторингу з’явилося більше матеріалів з ознаками комерційної замовності – 4,8%, але це менше, ніж під час січневого моніторингу (6,7%).
Найбільше таких публікацій на сайті Город.cn – 13,6%. Це в основному матеріали, які пропонують товари та послуги і навіть онлайн казино – У який час краще грати в казино? Така собі порада від онлайн казино Pin-Up . Сайт Час чернігівський розмістив матеріал про добриво Біогран – Препарат чернігівських науковців підкорює Австрію, а також неоднозначний матеріал Директорка школи знялася в рекламі недешевої бʼюті-процедури, в якому прорекламував послуги місцевого б’юті-салону, а заодно нагадали про її політичну прихильність до політичної сили колишнього Президента. Джерелом отримання інформації сайт назвав Інстаграм б’юті салону. Чи давала згоду на оприлюднення цього відео сама директорка сайт не повідомляє. Такий комерційно-політичний мікс. Оскільки директорка місцевої школи не є публічною особою, як відомі політики, громадські діячі чи актори, то редакція медіа може потрапити в судову тяганину щодо порушення прав особи на приватність. Завжди маркує комерційну рекламу сайт Челайн, тому джинси тут не виявлено.
Відсоток офіціозу в стрічках новин місцевих сайтів у квітні сягнув 3,5%. Як і в газетах, це релізи місцевої ОВА, ДСНС та інших установ.
Провокацій, фейків та прихованих проросійських меседжів на сайтах не виявлено.
Теми, тональність, походження
В цій категорії експерти оцінили 314 матеріалів. Спостерігається ріст новин воєнної тематики, ці новини становлять 45 % (у січні було 29%). Сайти оперативно зреагували на ситуацію в Чернігові після ракетної атаки і давали новини в режимі нон-стоп. Наприклад, на сайті Челайн з 17 квітня кожна друга новина про поточну ситуацію в місті. Загалом на сайті 44% новин на воєнну тематику. Місцеві сайти розмістили свідчення очевидців ракетного удару, таким чином документували воєнний злочин. Ракетний удар по Чернігову: деталі трагедії і свідчення очевидців (Челайн), «Чув свист ракети, одразу впав на підлогу»: що розповідають очевидці про ракетний удар у Чернігові» (сайт 0462), Ракетний удар по Чернігову: Олена Коноваленко думала, що бомблять кінотеатр «Перемога», а потім — що її будинок (Город.cn).
Новини з життя місцевої громади та кримінальні новини теж серед пріоритетних тем – по 11% від усього масиву контенту. Збільшилась частка новин про життя в умовах війни -7% (серед них ВПО – 1%). З’явилися новини про викривання корупції, яка здебільшого пов’язана з допомогою в ухилянні від мобілізації – 2%.
Новини на сайтах переважно запозичені – 75%, в більшості з чітким посиланням на джерела, власних всього 19%.
У 88% новин нейтральне забарвлення,7% мають негативну тональність, це повідомлення про загибель військових та цивільних, деякі кримінальні новини, які містять негатив у самому заголовку «Веземо двохсотого», — сказав чоловік на блокпосту, коли доставляв тіло дружини в морг. Підозрюють, що він її і зарізав» – Час чернігівський.
Новинні інтернет сайти Чернігова демонструють оперативність у подачі актуальної інформації, в новинах спостерігається ріст стандартів, особливо щодо достовірності джерел. Однак зберігається тенденція до використання в якості джерел інформації сторінок у соцмережах, а іноді й російських, хоч ніби і опозиційних телеграм каналів.
Ірина Новожилова, координаторка експертної групи, голова Житомирського прес-клубу, президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини
Андрій Сочинський, експерт.
Моніторинг здійснюється за підтримки Українського медійного проекту Інтерньюз /USAID. Всі думки та висновки, що наведені в моніторингових звітах, є виключно відповідальністю експертної групи Інституту демократії ім. Пилипа Орлика і не обов’язково відображають точку зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз.