Побачене, підслухане і неперевірене – моніторинг якості контенту регіональних телеграм-каналів

Неверифіковані дописи від підписників або перепости з інших регіональних телеграм-каналів, повідомлення про рух ракет і шахедів без посилань на офіційні джерела, трохи джинси і неналежно маркованої реклами – таким переважно є контент більшості регіональних телеграм-каналів трьох регіонів України (Схід, Захід та Південь). Телеграм-канали, які зорієнтовані на дотримання професійних стандартів журналістики, також присутні, але їх не так багато.

Середня оцінка за якість публікацій у цих медіа склала 7,5 балів із 12 можливих (така ж сама оцінка була й у січні 2024 року). Матеріалів із ознаками замовності незначна кількість, але от кількість неналежно маркованої реклами зросла вдвічі із 3,6% у січні до 7,4% у квітні. У телеграм-каналах Півдня України знайдені також поодинокі проросійські меседжі – як правило, дописи із посиланнями на недостовірні російські джерела.

Тональність та найпопулярніші теми лишилися приблизно на тому ж рівні: в основному нейтральні дописи про велику війну Росії проти України, кримінал та життя місцевої громади.

Оскільки ці медіа уналежнюються самим Телеграмом до категорії «новини та медіа», а також є популярними джерелами новин у своїх регіонах, експерти Інституту демократії імені Пилипа Орлика із січня 2024 року аналізують їхню якість, застосовуючи для цього ті ж підходи, що й для професійних регіональних медіа: дотримання професійних стандартів, публікація матеріалів із ознаками замовності, пропаганди, тематика та тональність публікацій.

Для моніторингу були обрані найпопулярніші телеграм-канали Дніпропетровської та Запорізької областей, Заходу, Півдня України. По вісім у кожному регіоні. Період моніторингу 15–21 квітня 2024 року. У кожному каналі було відібрано до 100 публікацій за тиждень. Усього проаналізовано 2213 дописів.

Професійні стандарти

Низький рівень збалансованості, повноти інформації, а також відсутні посилання на джерела – в основному, саме ці проблеми спостерігалися у більшості дописів. Оцінки за ці стандарти такі: баланс думок – 0,43 із 2 балів максимум, повнота – 0,97, достовірність – 1. Решти стандартів дотримувалися трохи краще.

Такі канали, як «ХДніпро», «Дніпро Оперативний|Війна», «Это Запорожье» деякі дописи подавали без зазначення джерела, а також не наводили альтернативні позиції. «Труха Запорожье» та «Это Запорожье |Новости» вміщували повідомлення від підписників – також без належних посилань.

Телеграм-канали на Півдні України також публікували значну кількість повідомлень, які не давали змогу зрозуміти, з якого саме джерела надійшла інформація, чи була ця інформація перевірена, наскільки вона повна та якісна. Окрім анонімних повідомлень від читачів, це стосувалося ще й повідомлень про рух ракет, шахедів – відсутність чи навпаки присутність загрози для містян. Найгірші оцінки за стандарти у цьому регіоні, як і минулого разу, у телеграм-каналів «Одесса Info» та «Труха Одеса».

Щодо Західної України, то тут також найгірше було із балансом інформації, належним оформленням посилань та повнотою. «Здається, що деякі телеграм-канали не знають про баланс думок або ж просто ігнорують це. Часто-густо немає посилань на джерела або вони неточні, загальні. Відсутній контекст, тож складно зрозуміти сутність подій. Водночас буває, що новина з часом доповнюється в наступних повідомленнях чи й навіть спростовується, що додає повноти, є можливість перейти за посиланням», – повідомляє координаторка експертної групи Любов Василик.

Також експерти звернули увагу на нехтування стандартами у випадку подачі кримінальних новин. Так, підозрюваних у дописах називали «вбивцями», ігноруючи презумпцію невинуватості. Найяскравіше це проявилося у випадку висвітлення розстрілу поліцейських на Вінниччині. 

«Висвітлення історії з розшуком,  а потім затриманням підозрюваних у розстрілі поліцейських на Вінниччині, довело тотальне нехтування деякими телеграм-каналами (як і деякими ЗМІ) знаннями щодо перебігу процесуальних дій. Замість “підозрювані у вбивстві” майже повсюди писалося “вбивці”, що, на нашу думку, є неприпустимим порушенням і журналістської етики, і конституційних прав», – зауважує експертка Ірина Назарчук.

Щодо загальних оцінок регіонів, то найгіршою ситуація виглядає на Півдні – 6,9 балів із 12 максимум, та на Заході – 7,2. Трохи краще – 8,6 на Дніпропетровщині та у Запорізькій області.

На телеграм-каналах Дніпропетровщини та Запоріжжя відзначили і практику, що сприяла підвищенню оцінки за повноту. Це побудова «ланцюжків повідомлень»: «Так, резонансні події тижня – влучання ракети в багатоповерховий будинок у Дніпрі, ракетний удар по Синельниковому – подавалися переважно саме таким чином: інформація про наслідки постійно оновлювалась, доповнювалась», – коментує координаторка експертної групи Наталія Назарова.

Матеріали із ознаками замовності

Кількість таких текстів незначна – на рівні 1-3% за винятком неналежно-маркованої реклами – 7,5%.

На Півдні показник немаркованої реклами найвищий з усіх регіонів – 14%. Найбільше її на телеграм-каналах «Главное Новостное Одесса» (12,9%), «Підслухано Одеса» (10%) та «Одесса как она есть» (9%). Рекламували доставку шаурми, суші, велосипеди, матраци, мистецькі заходи, фітнес-клуб, торгівельні мережі тощо. На Заході – також значна кількість – 6,7%. Найбільше на «Типовий Львів» —15,63% та «Львівич» 15%.

Офіціозу найбільше на каналах Півдня України – 8,6%. У медіа решти регіонів – одиничні випадки. Тут в лідерах телеграм-канал «Новости Одесса» (9%). Вміщували оголошення, а також малооброблені повідомлення від силових структур, ДСНС.

Изображение выглядит как текст, снимок экрана, Веб-сайт, Реклама в Интернете

Автоматически созданное описание

Матеріалів із ознаками комерційної або політичної замовності небагато. 

Телеграм-канали Заходу України просували переважно комерційні послуги: заклади харчування, АЗС, заробітки на криптовалюті. Подекуди у негативному світлі подавали окремих політиків. Наприклад: «Порошенко за 2 роки війни збагатів майже у 20 разів більше», «Я — ваш вирок!» (не вперше це робить ТК Запальничка).

На телеграм-каналах Півдня України «джинса» була позитивного характеру: цитували нардепів або передруковували відео чиновників. Так, на деяких телеграм-каналах нардепи могли із помітною періодичністю виступати експертами із певних питань, наприклад, комунальних тарифів.

Матеріали із ознаками пропаганди, фейки

На телеграм-каналах Дніпропетровщини та Запорізької області таких матеріалів не виявлено. Навпаки – деякі із них викривали ворожі інформаційні впливи: «Труха Днепр», «Труха Запорожье», «Это Запорожье |Новости».

На телеграм-каналах Заходу України знайшли фейки та перекручення. 

«Так, «Запальничка» писала про хабар (не доведений!) Порошенка, який він нібито отримав від Орбана. «Захід.Головне» та «Рівне.Головне» «розводили» аудиторію на неіснуючі виплати: «Терміново до уваги всім пенсіонерам», «Благодійна організація Unicef сьогодні заявила про нову хвилю допомоги українцям в Європі та Америці». Не можна обійти увагою маніпулятивні заголовки-наживки, так званий клікбейт», – повідомляє координаторка експертної групи Любов Василик.

Деякі телеграм-канали Півдня України передруковували повідомлення із російських джерел. 

Изображение выглядит как текст, компьютер, снимок экрана, мебель

Автоматически созданное описание

Найбільше до такої практики вдавалися на телеграм-каналі «ХХерсон», розповідаючи про те, що нібито росіяни на окупованих територіях ремонтують дороги, зводять житлові будинки.

На телеграм-каналі «Труха Одеса» був зафіксований фейк – про дівчинку, яка все життя передбачає «найстрашніші катастрофи людства» і нібито дала інтерв’ю «Бі-Бі-Сі» щодо України.

Изображение выглядит как текст, Человеческое лицо, самолет, одежда

Автоматически созданное описание

 Теми публікацій та тональність

Найчастіше писали про Велику війну Росії проти України, життя під час війни – більше третини контенту. Кримінал на другому місці – 13,9%. По 10% контенту стосувалося життя місцевої громади, надзвичайних ситуацій та оголошень/реклами або контенту із категорії «інше». 

Щодо висвітлення повномасштабного російського вторгнення, то на Півдні України видання інформували здебільшого про обстріли, рух ракет/шахедів тощо. Частково такі дописи не містили жодних надійних посилань і могли вводити в оману. Також, як і минулого разу, експерти відзначили відсутність дописів про земляків, які долучилися до ЗСУ. Виняток становив телеграм-канал «Главное Новостное Одесса», який вшановував пам’ять загиблих воїнів, а також телеграм-канал «Підслухано Одеса», який розповідав про підтримку громадян ЗСУ.

Експертка Ірина Назарчук коментує: «Переважна більшість повідомлень про російсько-українську війну стосувалася ракетно-дронових загроз, безпосередньо атак, їх наслідків тощо. Натомість зовсім відсутні повідомлення про успішні дії та в цілому вдалі операції Сил оборони України у відсічі подібних атак. Офіційні Телеграм-канали Повітряних Сил, ВМС доволі часто публікують відео роботи по шахедах мобільних вогневих груп, або ураження  російських ракет підрозділами, що працюють у південних областях. Дивує, що таке відео майже не використовується місцевими ТГ-каналами, які моніторилися, при тому що воно, це відео, демонструє успішність роботи українських військовослужбовців за складних, зазвичай нічних умов». 

Телеграм-канали на Заході України писали про події на передовій, вміщували зведення Міноборони про втрати противника, попередження про виліт російських літаків та можливі ракетні атаки, роботу ППО (кількість збитих за добу ракет та дронів), обстріли українських міст (загиблі й поранені), руйнування енергетичної інфраструктури, повернення «на щиті» загиблих героїв, спецоперації ГУР в тилу ворога. Чимало публікацій стосувалися мобілізації (саме на моніторинговому тижні Президент підписав Закон України «Про мобілізацію»). 

Щодо життя місцевої громади, то воно подекуди було представлено офіціозом, а також дописами від читачів, які стали свідками подій у своєму місті. На Дніпропетровщині та Запоріжжі найбільше уваги темі приділили «Это Запорожье |Новости», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», «Запоріжжя Інфо». Там також писали про графіки вимкнення електроенергії, роботу комунальників та міського транспорту. До цієї ж тематичної категорії експерти уналежнили відеоматеріали «Это Запорожье |Новости» про різні витівки запоріжців у громадських місцях чи цікавинки, наприклад: «Незвичайний спосіб очікування трамвая у Запоріжжі», «Шалені танці на Бабурці», «9-кг коропа спіймали у Дніпрі». 

Щодо криміналу чи надзвичайних ситуацій, то тут домінували передруки повідомлень силових структур/ДСНС, а також дописи читачів, які інформували про ДТП чи інші інциденти. Більшість дописів від читачів не перевірялися і були анонімними. 

Деякі телеграм-канали вдавалися до емоціного нагнітання, повідомляючи про інциденти: 

«😱ПЗДЦ. Приревновал свою возлюбленную к другу и убил его»; «😱 ПЗДЦ. Расстрелял водителя авто на Привокзальной» – «Труха Одеса».

Про якість деяких повідомлень від читачів можна судити із цього допису з телеграм-каналу «Одесса Info»:

«👊МАХАЧ на Старосенной 😵🤷🏻‍♂️. Кто? За что? Не понятно.. кто знает подробности? »

На Заході України писали не лише про побутовий кримінал і ДТП, а також повідомляли про затримання корупціонерів, заходи проти ухилянтів, конфлікти з представниками ТЦК, викриття колаборантів, випадки економічних зв’язків з державою-агресоркою, торгівлю людьми, дитячий булінг.

Мало висвітлювали теми релігії, історії та краєзнавства, реформи на місцевому рівні, освіти, соціальної сфери та спорту.

Тональність

Домінувала нейтральна – 69%. Негативної 20%, позитивної – 11%.

До негативної тональності уналежнювали дописи із фото з місць російських ракетних ударів по цивільній інфраструктурі, кримінал. До позитивної – тексти рекламного або розважального характеру.

Висновки

Якість контенту регіональних телеграм-каналів відстає від професійних регіональних медіа. В основному проблеми стосуються таких стандартів як баланс думок, повнота та достовірність. Так, у деяких телеграм-каналах практично повністю відсутня практика посилання на джерела та перевірка інформації. Тож здебільшого йдеться не стільки про якісне інформування, скільки про поширення чуток або маніпулювання. 

У деяких регіонах спостерігаємо зростання рекламного контенту, що може свідчити про бажання рекламодавців просувати свій бізнес на популярних майданчиках. І тут, на жаль, тільки подекуди наявна практика маркувати такий контент відповідно до законодавства. 

Офіціоз та джинса у телеграм-каналах поки що не складають значної проблеми, проте все ж одиничні випадки експерти фіксують. Це або просування бізнесу, або публікації із політиками у якості експертів, або намагання поширювати компромат. 

Пропаганда також представлена одиничними випадками. Деякі телеграм-канали передруковували повідомлення із недостовірних російських джерел.

Проте експерти відзначили й позитивні моменти. Телеграм-канали робили свої повідомлення більш повними за допомогою «ланцюжків повідомлень» – додаючи контекст до оперативної інформації. А також протидіяли фейкам, допомагаючи підписникам боротися із російськими вкидами.

Просимо взяти до уваги!

Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.

Моніторингові звіти за всі періоди розміщені на ресурсах: 

ІДПО – https://idpo.org.ua/reports

Детектор медіа – https://ms.detector.media/monitoring/regional_newspapers/

Інститут демократії імені Пилипа Орлика (ІДПО) використовує методологію моніторингу, що розроблена ІДПО в рамках проекту «У-Медіа» спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (зараз «Детектор медіа») і оновлена Інститутом демократії в 2016, 2019, 2021 та 2023 роках.

Телеграм-канали з вибірки ІДПО:

«Одеса Info», «Новости Николаева»; «Ху.вый Херсон», «Новости Одесса», «Одесса как она есть», «Труха Одеса», «Главное новостное. Одесса», «Підслухано Одеса», «Запальничка. Новини Заходу України», «Захід Головне», «Івано-Франківськ 24/7», «Львівич», «Рівне Головне», «Типовий Львів», «Труха Львів», «Хмельницький LIVE», «ХДніпро», «Дніпро Оперативний|Війна», «Труха Днепр», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», «СВОЇ Кривий Ріг», «Труха Запорожье», «Это Запорожье |Новости», «Запоріжжя.Інфо».

Контакти:

Керівниця проекту з моніторингу регіональних ЗМІ – Світлана Єременко, виконавча директорка Інституту демократії ім. Пилипа Орлика, тел. 050 4701159, svitlana.yeremenko@gmail.com.

Наталя Стеблина, аналітикиня Інституту демократії ім. Пилипа Орлика.

2 коментарі до “Побачене, підслухане і неперевірене – моніторинг якості контенту регіональних телеграм-каналів

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *