Для моніторингу були обрані такі найбільш популярні регіональні Телеграм-канали (далі – ТК): «ХДніпро» https://t.me/hyevuy_dnepr (кількість підписників станом на серпень 2024 – 494К; з квітня 2024 +11К); «Дніпро Оперативний |Війна» https://t.me/dnepr_operativ (311К; +6К); «Труха Днепр» https://t.me/truexadnepr (284К; +4К); «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ» https://t.me/dneproperatyv (214К; -12К); «Это Запорожье |Новости» https://t.me/eto_zp (192К; -3К); «СВОЇ Кривий Ріг» https://t.me/svoiKR (190К; +8К); «Труха Запорожье» https://t.me/truexazaporozie (179К; +9К); «Запоріжжя.Інфо» https://t.me/info_zp (149К; +10К).
Експертна група ІДПО з Дніпра дослідила контент цих ТК за період з 29 липня по 4 серпня 2024 року. Загалом протягом моніторингової хвилі оцінено 778 повідомлень.
Загальний висновок щодо якості медіаконтенту за моніторинговий період
Серпнева хвиля моніторингу не виявила істотних відхилень у практиці роботи обраних для моніторингу ТК щодо добору, редагування, стилістики подання контенту в їх стрічках. Як і за результатами попередніх хвиль моніторингу, експерти відзначають, що найбільш зорієнтованими на дотримання журналістських стандартів і збалансоване подання тем, передовсім локальних, залишаються ТК «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», «СВОЇ Кривий Ріг», «Запоріжжя Інфо». Інші ТК й надалі переважно розміщують короткі витяги з повідомлень на платформах-першоджерелах чи повідомлення своїх підписників, мінімально доповнюючи їх власним текстом (здебільшого – короткими, емоційно забарвленими коментарями). Під час цієї хвилі також відзначено приклади взаємного просування ТК з використанням некоректних методів реклами. Істотно, порівняно з квітнем, змінилося змістове наповнення ТК з огляду на домінантні теми: тематична структура каналів наблизилася до тієї, яка була характерною для місцевих медіа в період до повномасштабного вторгнення – переважання у стрічках новин кримінальної тематики.
Професійні стандарти
Ступінь дотримання професійних стандартів журналістики у відібраних для моніторингу новинарних ТК Дніпра, Запоріжжя і Кривого Рогу, як засвідчили результати цього дослідження, залишається орієнтовно на тому ж рівні. Середня оцінка ТК регіону за дотримання стандартів у серпні – 8,42 бала з 12 максимально можливих. За результатами квітневої хвилі моніторингу цей показник складав 8,58 бала, січневої – 8,14.
За критерієм якості відбулися несуттєві коливання показників ТК регіону:
«Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ» – 9,37↑(9,06 – у квітні; 9,25 – у січні);.
«СВОЇ Кривий Ріг» – 9,19↑ (9,13; 8,31);
«Запоріжжя.Інфо» – 8, 75 ↓ (9,25; 8,44);
«Дніпро Оперативний |Війна» – 8, 44↑(8,38; 8,19);
«Это Запорожье |Новости» – 8,12 ↑ (8,06; 8,19);
«ХДніпро» – 8,0↓(8,88; 7,75);
«Труха Днепр» – 7,94↓(8,19; 7,94);
«Труха Запорожье» – 7,56↓(7,75; 7,06).
За окремими стандартами середні оцінки від експертів склалися такі: відсутність мови ворожнечі – 1,97 бала з 2 максимальних (і в квітні, і в січні – 1,99); доступність викладу повідомлень – 1,88 (у квітні – 1,93; у січні – 1,84); відокремлення фактів від коментарів – 1,65 (квітень – 1,86; січень – 1,59); повнота викладу – 1,20 (квітень – 1,15; січень – 1,02).
Менше одного з 2 максимальних балів у середньому набрали матеріали за критерієм дотримання стандартів: достовірності – 0,98 (квітень – 0,96, січень – 1,02) і балансу думок – 0,74 (квітень – 0,69; січень – 0,68). Як і раніше, це зумовлено тим, що, зокрема, ТК «ХДніпро», «Дніпро Оперативний |Війна», «Это Запорожье» матеріали подають без зазначення джерела та наведення альтернативної думки. Багато публікацій, що, ймовірно, зроблені на основі повідомлень правоохоронних органів, а також читачів каналів, і надалі мають або загальні посилання на суб’єктів події («поліція», «надзвичайники», «комунальники», «містяни», тощо) без конкретизації джерел інформації, а іноді навіть без зазначення суб’єктності учасників подій («затримали мешканку», «замінили трубу», «короста з’явилася», інше). Окремі приклади – на скріншотах нижче.
Матеріали із ознаками замовності та пропаганди
На замовність проаналізовано 771 повідомлення з опублікованих протягом моніторингового тижня.
Експерти підкреслюють, що більшість рекламних матеріалів у ТК регіону маркуються як «#реклама». Проте є й повідомлення, що мають ознаки «джинси», офіціозу, або реклами, утім неналежно марковані як такі.
Ознаки політичної чи комерційної «джинси» виявлено у 12 повідомленнях (1,56 % від загальної кількості); офіціозу – у 5 публікаціях (0,65%); неналежно маркованими були 17 рекламних повідомлень (2,2%).
Матеріали з ознаками маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, фейки).
Матеріалів, що містять ознаки пропаганди чи прихованих проросійських послань, під час моніторингу ТК регіону виявлено не було.
Утім, до фейків експерти віднесли 6 публікацій, у яких для просування рекламованих ТГ-каналів було застосовано маніпулятивні технології, що спекулюють на темі мобілізації («Списки мобілізації», «Списки чоловіків, яких розшукує ТЦК…», «Хто наступний?»), та операцій із криптовалютами («Залишилось декілька годин, щоб встигнути вивести монети з тапалки…»). Насправді за «гарячими темами», ці повідомлення містили покликання на ТГ-канали, які рекламувалися. Чотири таких публікації було у стрічці «Это Запорожье», по одному – «Труха Днепр», «Труха Запорожье» (приклади – на скріншотах). Згодом «Труха Днепр» і «Труха Запорожье» такі повідомлення видалили, на каналі «Это Запорожье» на момент складання цього звіту вони залишалися.
Судячи з реакцій читачів під публікаціями, цей «гумор» підписники оцінили неоднозначно.
Основні теми та тональність матеріалів
Теми
Протягом моніторингового тижня у регіоні не відбулося резонансних подій, пов’язаних з війною, життям громад в умовах війни. Очевидно, саме тому цього тижня у місцевих ТК домінантними стали повідомлення про ДТП, порушення закону, роботу правоохоронців та умовно мирне життя громади.
Тема «Кримінал та робота правоохоронних органів» знайшла відображення у 159 матеріалах із проаналізованих, а це – 20,56% (15,2% – у квітні). На думку експертів, у такий спосіб проявляється відома практика – за відсутності значущих подій у громаді «забивати» стрічку «криміналом». «ХДніпро» вмістив за тиждень 42 матеріали такої тематики, а «Дніпро Оперативний |Війна» – 37 із 100, відібраних для моніторингу. Експерти акцентують, що саме ці канали – з найбільш «кримінальною» стрічкою новин – є й найбільш популярними у регіоні і кількість їх підписників постійно зростає.
19,66% матеріалів припало на тему «Життя місцевої громади» (у квітні, для порівняння, було 12,42% таких матеріалів). Експерти відзначають, що в цій тематичній категорії було багато повідомлень про ситуацію з електропостачанням, критичних матеріалів щодо стану міської інфраструктури. Не обійшлося, як завжди, й без повідомлень про дивні вчинки містян. Цього разу найбільше уваги темі приділяли ТК: «Труха Днепр», «Труха Запорожье», «Это Запорожье |Новости», «Запоріжжя Інфо».
Темі «ВПО / постраждалі внаслідок конфлікту / українські біженці / життя в умовах війни (цивільні)» було відведено 17,09% (квітень – 28,64%). Цієї тематики стосувалася кожна четверта-п’ята публікація у всіх ТК, крім «СВОЇ Кривий Ріг», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», «Это Запорожье |Новости», де про життя цивільних в умовах війни йшлося в 11-12 публікаціях.
Водночас «СВОЇ Кривий Ріг», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ», а також «Запоріжжя Інфо», як і у квітні, більшою мірою розкривали тему воєнних дій, допомоги армії, розповідали про надання F-16 Україні, героїзм земляків на війні, загиблих Героїв. Серед іншого, ТК регіону часто публікують фото та відео вдалих бойових операцій, які проводять українські Сили оборони на фронті й у ворожому тилу (приклади – на скріншотах). На загал, тему «Велика війна Росії проти України» подано у 17,09% публікацій (у квітні було 15,21%).
Як і раніше, чи не у кожному десятому повідомленні йдеться про надзвичайні ситуації різного характеру: пожежі, трагедії на водоймах. Утім, цього тижня багато інформували саме про пожежі у житловому секторі та на підприємствах, які не були пов’язані з ворожими обстрілами. Протягом цього моніторингового тижня тема була розкрита у 8,74% публікацій (для порівняння у квітні – 9,63%).
Проведення Олімпійських ігор зумовило зростання уваги ТК регіону до спортивної тематики. Їй було присвячено 19 повідомлень (2,44%), де переважно йшлося про досягнення українських спортсменів і спортсменок у Парижі.
Тема «Корупція / викривання корупції» була репрезентована у 1,03% публікацій (8 матеріалів). Це – дещо менше, ніж у попередній моніторинговий період (1,14%). Але так само, як і раніше, цей тематичний блок найбільше представлений у стрічці ТК «СВОЇ Кривий Ріг» – 3 публікації (3,45% усіх матеріалів). Ключовий напрям журналістських пошуків тут – маніпуляції з тендерами у сільських громадах Криворіжжя: «Хто постійно виграє тендери на Криворіжжі?» (https://t.me/svoiKR/32824), «Ремонти зупинок, теплотрас та облаштування укриттів – без обладнання і найманих працівників?» (https://t.me/svoiKR/32834), «Скандал у Карпівській громаді» (https://t.me/svoiKR/32922). Дніпровські експерти роблять висновок, що ця тематика є однією з провідних для каналу, і редакція системно працює над проведенням журналістських розслідувань у сфері використання коштів місцевих бюджетів.
Менше одного відсотка повідомлень у ТК регіону припало на інші тематичні блоки.
«Місцеве самоврядування» – 0,9% (7 публікацій). Переважно це були критичні публікації щодо діяльності/бездіяльності місцевої влади, найбільше – на ТК «СВОЇ Кривий Ріг». У квітні тема була відображена у 0,76% матеріалів.
«Міжнародні події» – 0,9% (7 публікацій). Повідомлення стосувалися переважно тем, які цього тижня були «на слуху»: обмін засудженими між США та росією, загострення на Близькому Сході. Утім, до стрічок «Трухи» потрапив і матеріал, пов’язаний з діяльністю українських бізнесвумен в Іспанії (скріни – нижче). Поява ідентичних матеріалів у стрічках «Труха Днепр» і «Труха Запорожье» та відстоювання інтересів лише однієї сторони конфлікту також були підставою віднести цей матеріал до тих, що мають ознаки «джинси».
«Соціальний захист, здоров’я» – 0,9% (7 публікацій). Переважно йшлося про епідемічну ситуацію у громадах, виявлені випадки соціально небезпечних хвороб. У квітні, для порівняння, тема була представлена у 0,63% матеріалів (5 повідомлень).
«Політика / вибори / партії / політичні діячі / парламент», а також «Освіта / наука» – мали по 0,25% (по 2 повідомлення з кожного тематичного блоку).
Теми «Історія та краєзнавство», «Релігія» були цього моніторингового тижня представлені лише одним повідомленням кожна. Культура не висвітлювалася у стрічках ТК регіону зовсім.
Повідомлення іншої тематики (здебільшого – мотиваційні дописи, прогноз синоптичних явищ, немаркована реклама) склали 7,45% (у квітні – 8,75%) усіх матеріалів.
Серед них експерти виокремили приклад витонченого тролінгу росіянської показухи у стрічці «Запоріжжя.Інфо», де наведене відверто постановочне фото і допис з російських пабліків прокоментоване так: «Іспанський сором, мультсеанс на ноутбуці …».
Тональність
85,47% контенту експертами було визначено як нейтральний (у квітні – 90%), 11,7% повідомлень мали негативну конотацію (квітень – 9%), 2,82% публікацій були позитивними за тональністю (у квітні – 1%). Цієї моніторингової хвилі до повідомлень з негативною тональністю переважно було віднесено матеріали про знущання окупантів над українським військовополоненим, ДТП у Дніпрі, де загинула 15-річна дівчина та інші ДТП і надзвичайні пригоди в регіоні з публікацією вражаючих фото, повідомлення про загиблих на війні українських Героїв.
Висновки
Здійснений моніторинг ТК Дніпра, Запоріжжя, Кривого Рогу продемонстрував, що тенденції, виявлені упродовж двох попередніх хвиль дослідження, в основному зберігаються. Зміни у редакційних політиках ТК щодо змістовного наповнення каналів, методик добору та форм подання матеріалів дніпровські експерти вважають неістотними і такими, що відбулися скоріш унаслідок впливу ситуативних зовнішніх чинників.
Серпневий моніторинг підтвердив описані раніше тенденції, характерні для Телеграм-сегмента регіонального комунікативного простору.
1. ТК як інформаційна платформа набувають дедалі більшої популярності, про що свідчить стале збільшення їх аудиторії.
2. Якість представленого ТК інформаційного продукту не є ключовим чинником вибору їх для аудиторії. До прикладу, другу хвилю поспіль фіксується зниження аудиторії ТК «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ» при тому, що якість їх матеріалів відповідно до усталених журналістських стандартів зростає. Водночас ТК «ХДніпро» демонструє стабільне нарощення аудиторії, при тому, що їх якість дописів не є найкращою. Утім, цю тенденцію ще слід перевірити на більшому масиві моніторингових даних, отриманих в інших регіонах України.
3. Ситуативні зміни в комунікативному просторі й надалі визначають тематичну структуру ТК. Серед виявлених раніше проблемних аспектів підтверджено, що у результаті такого підходу аудиторія каналів не отримує інформацію про гуманітарну сферу, де безумовно важливі для громад події, але вони не мають того суспільного резонансу, як, до прикладу, кримінальні новини. Цього моніторингового тижня саме кримінальна тематика стала у Телеграм-сегменті регіонального комунікативного простору провідною, кількісно випередивши теми війни та життя цивільних у її умовах.
4. Фіксується подальше ігнорування з боку редакцій ТК усталених правил збалансованого подання інформації, зокрема шляхом створення «ланцюжків повідомлень», коректного зазначення джерел інформації, а також належного маркування реклами.
5. ТК і надалі практично не генерують власного контенту. Достатньо власних інформаційних матеріалів експерти відзначили лише у стрічках ТК «СВОЇ Кривий Ріг», «Дніпро ОПЕРАТИВНИЙ». Інші ТК максимум обмежуються редагуванням, частковим рерайтингом, додаванням коментарів.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри журналістики Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, координаторки дніпровського Центру журналістської солідарності НСЖУ, журналістки, члена НСЖУ.
Просимо взяти до уваги!
Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports